Grote (Onbekende) Beleggingskans voor 2025? Cyclische Aandelen met Tijdelijk Hoog Dividend
Ontdek een verborgen beleggingskans voor 2025: Cyclische Shipping Aandelen
Lange termijn beleggen is dé manier om vermogen op te bouwen en financiële vrijheid te bereiken. Maar soms dienen zich unieke kansen aan die een hoog rendement kunnen opleveren. In deze analyse duiken we diep in een sector waar vrijwel niemand naar kijkt: cyclische shipping aandelen. Ondanks de risico’s liggen hier interessante kansen, zowel qua koersstijging als dividendrendement.
Over Happy Investors: De financiele wereld kent talloze voorbeelden van misbruik, belachelijk hoge kosten, en gedupeerde mensen. Met name banken en dure beleggingsfondsen rekenen véél geld zonder aantoonbaar beter te presteren dan een simpele, goedkope en passieve belegging. Laat je niet misleiden!
Bij Happy Investors geloven we dat iedereen de kans verdient om financiële vrijheid te bereiken. Onze missie is om (beginnende) beleggers te begeleiden in simpel met vertrouwen beleggen. Wij combineren onze kostbare databronnen en beleggingsexpertise met toegankelijke, betaalbare diensten die helpen jouw rendement te verhogen. Geen onnodige kosten, wel maximale waarde. Samen bouwen we aan jouw financiële toekomst: simpel en betaalbaar.
Wil je financieel vrij worden en heb je behoefte aan eerlijke begeleiding? Neem met ons contact op of meld je aan op onze community.
Onontdekte cyclische aandelen als beleggingskans: Shipping Aandelen
De markt is op dit moment vooral gericht op technologie en high-quality bedrijven. Maar de echte verborgen kansen liggen soms in saaie, cyclische sectoren waar weinig beleggers aandacht aan besteden. Shipping aandelen zijn daar een goed voorbeeld van.
Deze bedrijven zijn essentieel voor de wereldhandel. Ze transporteren grondstoffen en producten over de hele wereld. Toch zijn ze de afgelopen tijd met 50% of meer in koers gedaald. Dat maakt ze mogelijk ondergewaardeerd en een kansrijk instapmoment voor slimme beleggers.
Tip voor beleggingsplatformen: Wij beleggen zelf via DEGIRO en Interactive Brokers. Die eerste omdat we daar lang geleden bij zijn begonnen, en de tweede is voor zakelijk beleggen. Het kan echter zijn dat een andere broker beter bij jouw past. Bekende en betrouwbare spelers zijn bijvoorbeeld Mexem, eToro, Freedom24, et cetera, om slechts enkele voorbeelden te noemen. Vergelijk zelf en doe goed onderzoek. En let op dat je jouw geld met beleggen kan verliezen, dus wees verstandig.
Is investeren in cyclische aandelen verstandig? Hoog Risico, Hoog Potentieel
Shipping aandelen zijn risicovoller dan de gemiddelde belegging. De sector is sterk afhankelijk van macro-economische ontwikkelingen, rentestanden en geopolitieke spanningen. Dat betekent dat de koersen flink kunnen schommelen. Toch is er een sterk argument waarom deze aandelen op lange termijn kunnen stijgen:
- Aanbodtekort aan schepen – De bestaande vloot wordt ouder en er worden weinig nieuwe schepen gebouwd. Hierdoor kan een supply chain squeeze ontstaan, wat de prijzen en winsten in de sector kan opdrijven.
- Sterke dividenduitkering – Veel shipping bedrijven keren een hoog dividend uit, soms wel 10-16% per jaar. Dat betekent dat je mogelijk rendement behaalt, zelfs als de koers niet stijgt.
- Historische onderwaardering – Sommige shipping aandelen staan nu lager geprijsd dan in 2014, terwijl hun omzet en winst veel hoger is dan destijds. Dit suggereert dat de markt deze aandelen mogelijk verkeerd inschat.
Interessante cyclische aandelen als beleggingskans voor 2025
Verschillende bedrijven in de sector zijn de moeite waard om te analyseren. Twee belangrijke namen die eruit springen zijn Frontline (FRO) en Star Bulk Carriers (SBLK). Bekijk de video hierboven voor de volledige uitleg. Hieronder volgt een samenvatting.
Tip voor aandelen: wil je hoger rendement behalen met aandelen? Bekijk dan eens onze analyses van groei aandelen, value aandelen en dividend aandelen.
Star Bulk Carrier (SBLK) aandelen analyse
Star Bulk Carriers vervoert droge bulkgoederen zoals graan, kolen en ijzererts. Het bedrijf heeft 156 schepen en keert een hoog dividend uit. De marktwaarde per schip is historisch laag, wat aangeeft dat het aandeel mogelijk ondergewaardeerd is. Daarnaast heeft Star Bulk Carriers aanzienlijke schulden afgelost en blijft het dividend uitkeren, wat duidt op vertrouwen in de toekomst. Het bedrijf heeft sinds 2021 al meer dan 1,3 miljard dollar aan dividend uitgekeerd. Ondanks de grote koersdaling sinds de piek in 2007, lijkt er een structureel tekort aan nieuwe schepen, wat kan leiden tot een opwaartse druk op de prijzen in de sector. Het management heeft bovendien aandelen teruggekocht, wat suggereert dat zij geloven in de onderwaardering van hun eigen aandelen.
Star Bulk Carrier heeft in de afgelopen jaren een strategische focus gehad op het uitbreiden van de vloot en tegelijkertijd het versterken van de financiële positie. Het bedrijf bezit momenteel 156 schepen met een gemiddelde leeftijd van 11,5 jaar. De marktwaarde per schip ligt rond de 11,5 miljoen dollar, wat relatief laag is in vergelijking met de vervangingswaarde van nieuwe schepen.
Daarnaast heeft Star Bulk Carrier in de afgelopen jaren een consistent beleid gevoerd op het gebied van schuldafbouw en dividenduitkering. Sinds 2021 heeft het bedrijf meer dan 1,3 miljard dollar aan dividend uitgekeerd. Bovendien heeft het bedrijf een significant deel van de schulden afgelost en aandelen teruggekocht, wat aangeeft dat het management gelooft in de onderwaardering van hun eigen aandelen.
Een ander belangrijk aspect is de verwachte supply chain squeeze in de sector. De gemiddelde leeftijd van de wereldwijde scheepsvloot neemt toe, terwijl er relatief weinig nieuwe schepen worden gebouwd. Dit kan op termijn leiden tot hogere vrachttarieven en stijgende winsten voor bedrijven als Star Bulk Carrier. De markt schat de toekomstige winstgroei momenteel conservatief in, maar als de vraag toeneemt en het aanbod laag blijft, kan het bedrijf hiervan profiteren.
Op de lange termijn blijft Star Bulk Carrier een interessante optie voor beleggers die bereid zijn om risico te nemen. Het bedrijf biedt een hoog dividendrendement en heeft een stabiele financiële strategie. Hoewel er risico’s zijn door de cyclische aard van de sector en mogelijke macro-economische tegenwind, kan een juiste timing in deze markt een aanzienlijk rendement opleveren.
Frontline (FRO) aandelen analyse
Frontline is gespecialiseerd in olietankers en investeert actief in de vernieuwing van zijn vloot. Dit kan op lange termijn voordelig zijn als de vraag naar olie en transport blijft groeien. De koers is recent fors gedaald, maar lijkt zich weer te herstellen. Daarnaast voert Frontline een agressieve acquisitiestrategie en heeft het bedrijf aanzienlijk geïnvesteerd in het vernieuwen van de scheepsvloot. Dit brengt risico's met zich mee, maar kan ook zorgen voor een sterke concurrentiepositie op de lange termijn.
Het management ziet een structureel tekort aan moderne olietankers en probeert daar slim op in te spelen. De schuldenlast is echter aanzienlijk toegenomen, wat een punt van zorg is. Toch blijft het dividendrendement aantrekkelijk en kan het bedrijf profiteren van een stijgende vraag naar olie en transportdiensten.
Overige shipping aandelen – onderzoek ze allemaal om de beste kansen te vinden!
Andere mogelijke investeringen zijn DHT Holdings, Ardmore Shipping, Tsakos Energy Navigation, International Seaways en Teekay Tankers. Door meerdere shipping aandelen te kopen, kun je risico’s spreiden en het effect van eventuele tegenvallers beperken.
Tip voor andere dividend beleggingen: wil je eenvoudig en passief beleggen in vastgoed voor risicospreiding? Bekijk dan eens Nederlandse vastgoedfondsen zoals SynVest, Corum Investments, en Vondellaan Vastgoed. Dit kan een mooie aanvulling zijn op een gediversifieerde beleggingsportfolio, met een gemiddeld rendement van circa 6 tot 9% afhankelijk van de tijdsperiode.
Ook Capler, een nieuw Nederlands fonds voor niet-beursgenoteerde bedrijven, kan mogelijk interessant zijn met een gemiddeld rendement vanaf circa 9%.
Wat Zijn de Risico’s bij beleggen in cyclische aandelen?
Hoewel de sector potentie heeft, zijn er ook risico’s die niet genegeerd mogen worden:
- Cyclische aard van de sector – In periodes van economische neergang daalt de vraag naar transport, wat de winsten en aandelenkoersen kan drukken.
- Hoge schulden – Sommige bedrijven in de sector hebben flinke leningen uitstaan. Dit kan problematisch worden als de rente hoog blijft.
- Geopolitieke onzekerheden – Handelsconflicten en politieke beslissingen kunnen invloed hebben op de scheepvaartsector. Denk aan sancties, tarieven of olieprijzen die de kosten verhogen.
Hoe Kun Je Investeren in deze beleggingskans en Risico’s Beperken?
Gezien het hoge risico van shipping aandelen, is het verstandig om met een strategie te beleggen die risico’s beperkt. Hier zijn enkele strategieën die je kunt toepassen:
- Spreiding binnen de sector – Investeer niet in slechts één shipping aandeel, maar in meerdere bedrijven om het risico te verminderen. Dit helpt je te profiteren van de algemene trend zonder te afhankelijk te zijn van de prestaties van één onderneming.
- Beperkte positie in de portefeuille – Omdat deze aandelen volatiel zijn, is het verstandig om slechts een klein percentage van je totale portefeuille eraan toe te wijzen, bijvoorbeeld 3-5%.
- Dividendaandelen selecteren – Kies bedrijven die een stabiel en hoog dividend uitkeren. Dit zorgt ervoor dat je zelfs bij beperkte koersstijgingen nog rendement behaalt.
- Geleidelijk instappen (DCA-methode) – Door periodiek aandelen te kopen in plaats van in één keer een groot bedrag te investeren, vermijd je instap op een mogelijk verkeerde piek.
- Stop-loss en winstdoelen instellen – Bepaal van tevoren een limiet waarbij je verkoopt als de koers daalt om verliezen te beperken. Daarnaast kun je een koersdoel instellen waarop je winst neemt.
- Kijk naar fundamentele data – Analyseer de schuldpositie, kasstromen en toekomstige groeivooruitzichten van de bedrijven waarin je investeert. Vermijd bedrijven met te hoge schulden.
Een beleggingskans voor 2025 of een Value trap?
Voor lange termijn beleggers die bereid zijn om risico’s te nemen, kunnen shipping aandelen een interessante toevoeging zijn aan hun portefeuille. De sector heeft te maken met structurele veranderingen, zoals een afnemend aantal nieuwe schepen en een toenemende vraag naar transportcapaciteit. Dit kan op termijn leiden tot hogere prijzen en winsten.
Bovendien, als je de juiste aandelen selecteert, kun je profiteren van zowel koersstijging als hoog dividendrendement.
Conclusie: onontdekte cyclische aandelen zijn mogelijk een beleggingskans voor Slimme Beleggers
Shipping aandelen zijn niet voor iedereen. Ze zijn volatiel, risicovol en vragen om een lange termijn visie. Maar voor beleggers die bereid zijn om verder te kijken dan de populaire technologieaandelen, ligt hier een unieke kans. Door zorgvuldig te kiezen en risico’s te spreiden, kun je mogelijk profiteren van deze ondergewaardeerde sector.
Ben jij geïnteresseerd in deze beleggingskans? Deel jouw mening in de reacties en laten we samen de beste strategie bespreken!