Criteo Aandelen Kopen of Niet? Analyse +37% Groei | Happy Investors

In dit artikel behandelen we een analyse van Criteo aandelen. Criteo aandelen kopen of niet wilt u doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een mooi groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? Deze analyse is gemaakt en geschreven door Freedom24. In een samenwerking delen we nieuws over IPO aandelen en aandelen analyses ter inspiratie voor beleggers. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. Dit is geen koopadvies over Criteo aandelen kopen. Het is puur een analyse ter inspiratie. 

Dit artikel wordt gedeeld ter inspiratie voor nader onderzoek. U bent zelf verantwoordelijk voor uw eigen beleggingen. Het is louter een beleggingsidee waarbij in dit geval de Criteo aandelen kopen of niet een potentiële groei kunnen vertonen. Download onze gratis tools voor meer kennis over beleggen.

Over Criteo, een digitaal marketingplatform

Criteo S.A. (CRTO) is een marketingtechnologiebedrijf dat zich bezighoudt met de promotie van commerciële ondernemingen en individuele goederen en diensten op media- en retailplatforms. Criteo S.A. werd opgericht in 2005. Het hoofdkantoor is gevestigd in Parijs.

  • Ticker: CRTO
  • Toegangsprijs: 30 dollar
  • Richtprijs: $41,3
  • Potentieel: 34,4%
  • Horizon: 12 maanden
  • Risico: gemiddeld
  • Positiegrootte: 2%

Criteo aandelen kopen of niet?

  • De voortdurende digitalisering van reclame en de groei van de commerciële en retailmarkt voor mediareclame met een CAGR van 15%.
  • De snelle ontwikkeling en groei van het klantenbestand van het Criteo Commerce platform
  • Verdieping van de integratie met partnerdiensten en overname van AdTech door IPONWEB

Waarom beleggen in Criteo aandelen?

Criteo aandelen kopen is beslist niet zonder risico. Dus waarom zouden we Criteo aandelen kopen of niet? Hieronder vindt u een analyse ter inspiratie. Koop aandelen waarmee u de markt kunt verslaan, of anders is het logischer om te investeren in ETF’s, zoals het voorbeeld met IPO ETF.

Reden 1. Groei van de commerciële en retailmarkt voor mediareclame

Commerciële en retail mediareclame, een van de varianten van digitale reclame, is een methode om aanbevelingen te doen op basis van dienstoverschrijdende accumulatie van commerciële gebruikerservaringen. Wanneer een persoon bijvoorbeeld een product toevoegt aan een winkelwagentje in een online winkel, krijgt hij een advertentie voor hetzelfde product aangeboden, maar dan op andere mediadiensten.

In tegenstelling tot reclame in sociale netwerken, waar aanbevelingen gebaseerd zijn op likes en views van bepaalde publicaties, is reclame in commerciële en retailmedia in de eerste plaats gebaseerd op menselijke interactie met goederen, diensten en betaalde diensten.

Commercial en retail media advertising wordt beschouwd als een relatief nieuwe, maar zich snel ontwikkelende vorm van digitale reclame.

Criteo bekleedt een leidende positie in deze groeiende markt, aangezien de wereldwijde e-commerceverkoop van zijn klanten al meer dan 1 biljoen dollar bedraagt, terwijl dat voor zijn naaste concurrent, Amazon, slechts 600 miljard dollar is.

Volgens Criteo zullen tegen 2025 de wereldwijde commerciële en retailmediareclame-uitgaven (inclusief China en Amazon) 290 miljard dollar bereiken, wat een CAGR van 15% inhoudt. In de bedienbare beschikbare markt (SAM) van het bedrijf zullen de uitgaven 110 miljard dollar bereiken.

Als we verder vooruit kijken, voorspelt Precedence Research dat de wereldwijde uitgaven voor digitale reclame tegen 2030 1,25 biljoen dollar zullen bereiken, tegenover 0,57 biljoen dollar in 2021, wat een CAGR van 9,22% betekent.

Criteo heeft dus een uitstekende kans om verder te groeien dankzij haar aanwezigheid op een markt met een groot potentieel. Tegelijkertijd beschikt het bedrijf over de nodige ervaring en competenties, zodat het de belangrijkste begunstigde van de huidige trend kan worden.


Stijgende uitgaven voor digitale reclame; bron - Precedence Research

Reden 2. Enorm potentieel van Criteo Commerce platform

Het Criteo Commerce-platform is 's werelds grootste AI-aangedreven commerciële databank. In 2022 ontving het bedrijf gedepersonaliseerde gegevens over transacties van gebruikers voor in totaal meer dan 1 biljoen dollar, of gemiddeld 2,7 miljard dollar per dag. Criteo bekijkt elke dag de activiteiten van ongeveer 750 miljoen mensen op het internet via de mogelijkheden van zijn platform.

Via zijn mediaplatform, het bedrijf:

  • ontvangt van marktplaatsen en adverteerders (zoals L'Oréal, Levi's, Shopify en anderen) informatie over gebruikers, onder meer over welke goederen en diensten zij kopen, welke categorieën goederen zij bekijken, enz;
  • houdt bij welke sites gebruikers bezoeken, welke producten en diensten zij zoeken, welke advertenties zij bekijken, enz;
  • ontvangt informatie van derden, zoals Nielsen en anderen, over demografische gegevens, interesses en online gedrag van gebruikers;
  • Op basis van kunstmatige intelligentie analyseert het de ontvangen gegevens en genereert het advertenties voor goederen en diensten die al op andere mediaklanten staan.


Belangrijke klanten van Criteo; bron - presentatie van het bedrijf.

Een enorm klantenbestand en samenwerking met data providers van wereldklasse, gecombineerd met het efficiënte Criteo Commerce platform maken het bedrijf niet alleen marktleider, maar beperken ook de mogelijkheden van concurrenten om een marktaandeel te veroveren. Gedurende 2020, 2021 en 2022 heeft Criteo een gemiddelde klantretentie van meer dan 90% per kwartaal.

Reden 3. Uitbreiding van partnerschappen en een belangrijke M&A deal

Hoewel Criteo in 2005 werd opgericht, heeft het bedrijf in september 2022 met de lancering van het Criteo Commerce-platform zijn activiteiten aanzienlijk getransformeerd en een aantal belangrijke transacties gedaan. Dit zal waarschijnlijk een belangrijke factor worden in de verbetering van de financiële prestaties van het bedrijf in de nabije toekomst.

In augustus 2022 sloot Criteo de overname af van de grootste softwareontwikkelaar voor marketingbedrijven, IPONWEB. De transactie bedroeg 250 miljoen dollar en werd betaald in contanten en aandelen van Criteo. Dankzij de overname verwierf Criteo het uitgebreide klantenbestand van IPONWEB en vergrootte het ook de hoeveelheid gebruikersgegevens die het ontvangt. Tot de klanten van IPONWEB behoren onder meer Yahoo!, videostreamingplatform Roku, reclamebedrijf Dentsu Group en advertentiemarktplaats TrustX.

Daarnaast heeft Criteo in 2022 het Criteo Commerce platform direct aangesloten op de gebruikersgegevensverwerkingsplatforms van onder andere Microsoft, Salesforce, Adobe, Segment (Twilio) en Klaviyo. Een voorbeeld is het Microsoft Customer Data platform (Dynamics 365 Customer Insights), waar Criteo zich in 2022 bij heeft aangesloten. Het platform creëert verenigde Microsoft-gebruikersprofielen, waardoor Criteo hun consumentengedrag kan bestuderen.

Vanaf Q4 2022 test Criteo het concept interacties ook met de twee grootste data clean room (DCR) hubs, die de verwerking van gebruikersgegevens aanzienlijk moeten versnellen en beschermen. De namen van de bedrijven zijn nog niet bekend. Een soortgelijke procedure loopt momenteel met een van de grootste aanbieders van demografische gegevens, Axciom.

In oktober 2022 heeft Criteo de samenwerking met Shopify uitgebreid door zich aan te sluiten op het Shopify Plus Certified App platform. Hierdoor is de integratie van Shopify-handelaren in het Criteo-ecosysteem sterk vereenvoudigd. Volgens een persbericht ontvingen Shopify-handelaren 3x meer verkeer en 5x meer omzet door de dienstensamenwerking.

Financiële analyse Criteo aandelen kopen

De resultaten van Criteo voor 2022 kunnen als volgt worden samengevat:

  • De inkomsten voor 2022 bedroegen 2,02 miljard dollar, dat is 11,8% minder dan in 2021.
  • De brutowinst steeg van 781,2 miljoen dollar naar 795,2 miljoen dollar. De brutomarge steeg van 34,69% naar 39,42%.
  • De aangepaste EBITDA daalde van 322,5 miljoen dollar naar 267,3 miljoen dollar. De EBITDA-marge daalde licht van 14,31% naar 13,25%.
  • De nettowinst bedroeg $10,9 miljoen tegen $137,6 miljoen een jaar eerder. De nettomarge daalde van 6,11% naar 0,54%.

De daling van de winstgevendheid was het gevolg van een daling van de inkomsten uit marketingoplossingen met 12%, het verlies van klanten uit Rusland en een daling van 18% in het segment retailmedia, die gedeeltelijk werd gecompenseerd door de overgang van klanten naar het eigen platform van het bedrijf.


Dynamiek van de financiële indicatoren van de onderneming; bron: samengesteld door auteur

  • Aan het einde van de laatste verslagperiode steeg de operationele kasstroom van 221 miljoen dollar naar 256 miljoen dollar in vergelijking met 2021.
  • De vrije kasstroom steeg van 168 miljoen naar 200 miljoen dollar.

Voor het derde jaar op rij heeft het bedrijf consistent een stijging van de operationele efficiëntie laten zien.

Het bedrijf heeft een gezonde balans:

  • De totale schuld bedraagt 108,8 miljoen dollar.
  • Kasequivalenten en financiële instrumenten zijn goed voor 373,3 miljoen dollar.
  • De nettoschuld is -239,4 miljoen dollar, 0,9 keer minder dan de Aangepaste EBITDA van 2022 (Netto/Adj. EBITDA - -0,90x).
  • De rentedekkingsratio is 11,99x.

Dit niveau van hefboomwerking bewijst een goed schuldbeheer en een sterke financiële kracht en liquiditeit.

Koersverwachting Criteo aandelen

Ondanks de sterke concurrentie in de sector heeft Criteo een aantal voordelen die in het eerste deel zijn opgesomd en handelt zij tegen een korting op het sectorgemiddelde op verschillende multiples: EV/Sales - 0,77x EV/EBITDA - 5,85x, P/B - 1,72x.


Vergelijkbare score; bron: samengesteld door auteur

Het gemiddelde koersdoel van de top 10 investeringsbanken van Wall Street is $39,6 per aandeel. Volgens onze consensus is het bedrijf ondergewaardeerd op EV/Sales en EV/EBITDA multiples. De reële marktwaarde van de aandelen is $41,3, wat een opwaarts potentieel van 37,7% impliceert.


Koersdoelen van investeringsbanken; bron: samengesteld door auteur

Belangrijkste risico's bij Criteo aandelen kopen (of niet)

  • Criteo geniet bepaalde privileges in zijn relaties met partners. Zo is 60% van alle partnerschappen van Criteo exclusief. In de afgelopen drie jaar heeft het bedrijf zijn portfolio van klantenmerken die gebruik maken van de diensten van Criteo verdrievoudigd. Als Criteo er niet in slaagt dit groeitempo vast te houden, kan het zijn partnerprivileges verliezen waarmee het momenteel de markt kan domineren.
  • De digitale reclamemarkt is zeer concurrerend. Hoewel Criteo wereldwijd veel klanten heeft, worden de mogelijkheden van het bedrijf op de digitale reclamemarkt beperkt door grote concurrenten:
  • Google controleert de gegevens over de zoekopdrachten van internetgebruikers;
  • Meta beheerst de social media advertentiemarkt;
  • Amazon is de grootste concurrent in mediareclame voor de detailhandel en, in tegenstelling tot Criteo, ontvangt Amazon zelf klantgegevens en niet via tussenpersonen.
  • De aanscherping van de EU-wetgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens heeft ertoe geleid dat het gebruik van cookies zonder toestemming van de gebruiker in 2022 in de EU is verboden. Bovendien zijn enkele Amerikaanse staten (Californië, Virginia, Colorado, Connecticut, Utah) bezig met het aannemen of reeds aangenomen van soortgelijke regelgeving. Gezien het feit dat Criteo voor haar activiteiten afhankelijk was van cookies, had de aanscherping van de wetgeving een zekere impact op het bedrijf.

En, wat denkt u? Criteo aandelen kopen of niet? Wat is uw analyse en koersverwachting? Laat het ons weten! 

Disclaimer: dit artikel is geschreven door Freedom24. Bekijk haar website en het artikel voor de volledige disclaimer. Gebruikte afbeeldingen zijn gepubliceerd onder de aankooprechten van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze beleggingsadvies. Het kan zijn dat de analyse niet volledig is. U bent zelf verantwoordelijk voor uw beleggingen. Beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. IPO beleggen, het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen, kan extra beperkingen met zich meebrengen. De voorspellingen of prestaties uit het verleden zijn geen garantie voor toekomstige resultaten.