Wat is een Direct Public Offering (DPO)? | Happy Investors

Wat is een Direct Public Offering (DPO)? Hoe werkt een DPO? En hoe kan ik een DPO kopen? In dit artikel leggen de basis uit. Na dit artikel weet u wat een Direct Public Offering betekent, en hoe DPO’s werken. Ook behandelen we de koopprocedure. Tot slot vergelijken we DPO’s met IPO’s, ICO’s en SPAC, en staan we uitgebreid stil bij de risico’s.

Laten we direct beginnen!

Wat is een Direct Public Offering (DPO)?

Een Direct Public Offering, kortweg DPO, is het proces waarbij aandelen van een onderneming rechtstreeks aan het publiek worden verkocht zonder tussenkomst van een investeringsbank. DPO's zijn een geweldige manier voor kleine bedrijven om de liquiditeit in de markt te vergroten en een grote pool van investeerders te creëren. Via een DPO kan een bedrijf beursgenoteerd worden, zonder het omslachtige proces van een Initial Public Offering (IPO).

Voor particuliere ondernemingen die financiering nodig hadden voor expansie en groei, was de verkoop van aandelen aan het publiek via beursintroducties vaak de enige optie vóór de oprichting. Bij een Initial Public Offering (IPO) worden effecten via underwriters of makelaars verkocht aan institutionele en particuliere beleggers. Dit is een omvangrijk en duur proces.

Bij een Direct Public Offering hoeven ondernemingen echter geen transactiekosten te betalen voor de onderhandse verkoop van aandelen via een investeringsbank of andere makelaars. Bovendien zijn DPO's vrijgestelde effectenaanbiedingen, wat betekent dat bedrijven die voor deze vorm van het aanbod kiezen, zich niet hoeven te registreren of te rapporteren bij de SEC.

Hoe werkt een DPO?

De uitgifte van effecten via een DPO stelt een onderneming in staat om onafhankelijk van durfkapitaal of financiële instellingen kapitaal aan te trekken. Het is aan de emittent om het DPO-proces aan te passen en te sturen in het belang van de onderneming. Over het algemeen stelt de emittent de intekenprijs vast, beperkt hij het totale aantal effecten dat beleggers mogen kopen en stelt hij de rapportageverplichtingen vast. Voorts bepaalt zij de periode waarin beleggers effecten kunnen kopen voordat de uitoefening wordt afgesloten en de datum waarop de effecten zullen worden afgewikkeld.

Een DPO moet binnen een bepaalde termijn worden opgesteld en kan bepaalde effecten verkopen. Via een DPO kunnen verschillende soorten effecten worden uitgegeven, waaronder REIT's, preferente aandelen, gewone aandelen en schuldbewijzen. Het tijdschema voor een DPO kan variëren van enkele dagen tot enkele maanden, afhankelijk van de onderneming. Voordat een bedrijf zijn effecten aan het publiek aanbiedt, moet het beslissen welk soort investeringen het wil aanbieden, en vervolgens een memorandum indienen waarin de achtergrond van de emittent en de mogelijke aanbiedingen worden beschreven. Daarna is het aan de onderneming om te beslissen hoe haar effecten op de markt worden gebracht - via advertenties in gedrukte, digitale of sociale media, openbare bijeenkomsten of een combinatie daarvan.

Hoe kan ik een Direct Public Offering kopen?

Het kopen van DPO (Direct Public Offering) is een eenvoudig proces dat u online kunt doen. U hoeft geen expert te zijn om uw aankoop te doen, maar het is essentieel dat u weet wat u doet.

Ten eerste moet je bepalen of het bedrijf zal worden de verkoop van haar aandelen op de open markt of via private plaatsing. Als zij aandelen op de openbare markt gaan verkopen, dan moet u een makelaar vinden die u met dit proces kan helpen. De meeste bedrijven die DPO's uitgeven verkopen aandelen via makelaars omdat makelaarsdiensten veel sneller zijn dan directe verkoop.

Zodra u de makelaar heeft gevonden, doet u wat onderzoek naar het bedrijf en zijn producten of diensten. En andere details, zoals de prijs van de effecten, het aantal effecten dat wordt aangeboden en de voorwaarden van het aanbod. Om een weloverwogen beslissing te nemen, zult u moeten weten wat voor beleggingsrendement van hun bedrijf wordt verwacht en hoeveel geld er nodig is om die doelen te bereiken. U kunt dan uw order plaatsen bij de onderneming of haar broker-dealers.

Doorgaans moet u uw contactgegevens opgeven, het aantal effecten dat u wilt kopen en de betalingsmethode die u zult gebruiken om de aankoop te voltooien. Brokers kunnen u echter meer details geven over hoe het proces werkt. Er zijn een aantal online brokers waar DPO kopen mogelijk is. Hieronder enkele suggesties ter inspiratie.

1. Freedom24

Freedom24 is een populaire keuze onder nieuwe investeerders omdat het makkelijk te gebruiken is, snel is en lage kosten heeft voor het kopen van DPO’s. Als broker biedt deze partij enorm veel aandelen en ETF’s aan. Het meest unieke aan Freedom24 is echter dat zij ook nieuwe aandelen tegen IPO prijzen aanbieden. Dit betekent dat u aandelen kunt kopen tegen de IPO prijs, alvorens zij naar de beursgaan.

2. eToro

eToro is een andere goede online broker waar u DPO's kunt kopen. Ze hebben ook mobiele apps waarmee u bijna overal kunt handelen. Download gewoon de app en volg de eenvoudige stappen om te beginnen met handelen met eToro. U kunt ook alerts instellen die u waarschuwen wanneer bepaalde aandelen bepaalde mijlpalen bereiken, zodat u altijd op de hoogte bent van wat er op de markt gebeurt. Naast DPO en aandelen biedt eToro ook interessante ETF’s aan, zoals die van Vanguard. Tot slot begint eToro ook te groeien als ICO broker, door het aanbieden van diverse cryptomunten.

3. MEXEM

Als u nieuw bent op het gebied van beleggen en geen ervaring hebt - kunt u overwegen effecten te kopen via Mexem. Zij kunnen u begeleiden bij het proces en u helpen weloverwogen beslissingen te nemen over uw investering. Bovendien kunnen zij veel van de logistieke details van de transactie voor u afhandelen. Zij geven u ook toegang tot een breder scala aan DPO's dan u misschien zelf zou kunnen vinden. Dit kan meer mogelijkheden bieden om uw portefeuille te diversifiëren en mogelijk uw rendement te verhogen. Het meest unieke aan MEXEM is dat zij enorm veel aandelen en ETF’s aanbieden. Zij hebben het grootste assortiment met 150+ beurzen wereldwijd.

Bij alle drie de brokers kunt u DPO's kopen op een manier die vergelijkbaar is met het kopen van andere soorten aandelen of ETF's. Het belangrijkste verschil is dat het platform dat zij gebruiken om dit proces te vergemakkelijken toegang heeft tot meer informatie. Natuurlijk zijn er nog andere brokers met voor- en nadelen.

Risico's van een Direct Public Offering

Er zijn enkele potentiële risico's verbonden aan het aantrekken van kapitaal via een DPO:

  1. Een belangrijk risico is dat ondernemingen slechts een beperkt bedrag aan middelen kunnen ophalen via een DPO. Dat komt omdat voor DPO's de "kleine emittent"-vrijstelling geldt, die het aantal effecten beperkt dat een onderneming in een periode van 12 maanden kan verkopen. Daarom moeten ondernemingen die grotere bedragen aan kapitaal moeten aantrekken, wellicht andere financieringsopties overwegen.
  2. Een ander risico van DO's is dat ze volatieler kunnen zijn dan beursintroducties (IPO's). Dat komt doordat DPO's vaak niet hetzelfde niveau van vraag van investeerders of steun van de markt hebben als IPO's. Dat kan leiden tot grotere prijsschommelingen in het aandeel van de onderneming, wat onvoorspelbaar en riskant kan zijn voor beleggers.
  3. DPO's hebben niet hetzelfde niveau van underwriting als beursintroducties. Underwriting is het proces waarbij een investeringsbank of makelaar het risico en het potentieel van de effecten van een onderneming beoordeelt en vervolgens helpt om die effecten aan investeerders te verkopen. Zonder deze steun kan het voor ondernemingen moeilijker zijn om via een DPO kapitaal aan te trekken.
  4. De complexiteit van de SEC-eisen: De eis van een staat of de SEC voor DPO kan tijdrovend, duur en uitdagend zijn.

Direct Public Offering (DPO) vs. Initial Public Offering (IPO)

Op de openbare markten trekken ondernemingen meestal kapitaal aan via beursintroducties (IPO's). Ondanks het feit dat zowel DPO's als IPO's de meest voorkomende manieren zijn waarop ondernemingen geld ophalen, verschillen zij op verschillende punten. Ten eerste zijn er bij een Direct Public Offering (DPO) geen underwriters betrokken. Bij een IPO daarentegen zijn verschillende derden betrokken en worden nieuwe aandelen gecreëerd.

Ten tweede wordt het voorbereidingsproces voor een Direct Public Offering (DPO) verzorgd door financiële adviseurs. Ondertussen worden IPO's gefaciliteerd door underwriters of derden die commissies in rekening brengen voor hun diensten. Ten derde, wanneer een onderneming een IPO uitbrengt, worden haar aandelen geblokkeerd, zodat geaccrediteerde beleggers, aandeelhouders en leidinggevenden hun aandelen niet onmiddellijk kunnen verkopen. Met een DPO kunnen leidinggevenden en andere aandeelhouders hun aandelen echter tegen de marktprijs verkopen, zonder blokkeringsperiode.

Wanneer een bedrijf aandelen uitgeeft via een DPO, is dat meestal goedkoper en sneller dan wanneer het aandelen uitgeeft via een IPO, waarbij financiële instellingen moeten instaan voor de uitgifte. Bij een IPO gaan bedrijven naar de beurs door aandelen te verdelen onder specifieke makelaarskantoren. Daarna kunnen de makelaarskantoren ook beperkingen opleggen aan wie aan de beursgang mag deelnemen.

DPO vs. SPAC

SPAC staat voor Special Acquisition Company. Het grootste verschil tussen DPO's en SPAC's is hoe ze worden gefinancierd. Bij een DPO kopen investeerders aandelen rechtstreeks van het managementteam van het bedrijf. Bij een SPAC kopen aandeelhouders aandelen van een entiteit die later verantwoordelijk zal zijn voor het overnemen van een niet-beursgenoteerd bedrijf.

Een DPO is een methode die door een onderneming zelf wordt gebruikt om naar de beurs te gaan en haar effecten rechtstreeks aan het publiek te verkopen, terwijl een SPAC wordt gebruikt om fondsen te werven voor de overname van een of meer particuliere ondernemingen.

Een DPO haalt misschien niet zoveel kapitaal op als een traditionele beursgang, omdat er geen nieuwe aandelen worden verkocht. Een SPAC haalt kapitaal op via een IPO en gebruikt die middelen om een of meer particuliere ondernemingen over te nemen. Ook kan een DPO risicovoller zijn voor investeerders, omdat er geen underwriter is die due diligence verricht en ervoor zorgt dat het aanbod geschikt is voor investeerders. Een SPAC daarentegen kan als minder riskant worden beschouwd, omdat de onderneming een specifiek overnamedoelwit in gedachten heeft en vóór de overname due diligence op het doelwit heeft uitgevoerd.

DPO vs. ICO

Direct Public Offering (DPO) en Initial Coin Offering (ICO) zijn beide methoden van fondsenwerving. Bij een DPO gaat het echter om de verkoop van effecten, zoals aandelen of obligaties, die eigendom in de onderneming vertegenwoordigen. Bij een ICO daarentegen worden tokens verkocht, die geen eigendom in het bedrijf vertegenwoordigen, maar toegang kunnen geven tot een product of dienst van het bedrijf.

Ten tweede zijn DPO's onderworpen aan regulering door de Securities and Exchange Commission (SEC) in de Verenigde Staten, terwijl ICO's grotendeels ongereguleerd zijn. Een DPO geeft beleggers ook meer controle over het beheer van hun fondsen, terwijl een ICO deze mate van controle niet biedt. Ten derde wordt een DPO door een bedrijf gebruikt om naar de beurs te gaan en zijn effecten rechtstreeks aan het publiek te verkopen, terwijl een bedrijf een ICO gebruikt om fondsen te werven voor een specifiek project of onderneming.

Disclaimer: dit artikel kan affiliate links van onze partners bevatten. Dit artikel bevat op geen enkele wijze beleggingsadvies. Het kan zijn dat de analyse niet volledig is. U bent zelf verantwoordelijk voor uw beleggingen. Beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. IPO beleggen, het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen, kan extra beperkingen met zich meebrengen. De voorspellingen of prestaties uit het verleden zijn geen garantie voor toekomstige resultaten.