Hoe Aandelen Analyseren op Bedrijfsstrategie? Zo dus!
Beste Happy Investor, dit artikel gaat over aandelen analyseren op bedrijfsstrategie. Het doel? Bepalen of dit bedrijf in de toekomst gaat winnen. Waarom? Omdat beleggen in winnaars veel rendement geeft. En dit begint met aandelen analyseren op bedrijfsstrategie.
Het is cruciaal om te begrijpen dat de bedrijfsstrategie leiden is voor toekomstige financiële successen of falingen. Je wilt vooruit kijken. Je wilt weten wat er gebeurt. En dus moet je bedrijven analyseren op haar (strategische) ontwikkeling.
We gaan zo direct beginnen. Maar nog even geduld met mij a.u.b. Want waarom kan ik je iets leren over aandelen analyseren op bedrijfsstrategie? Wel hierom:
Ik heb een HBO- en universitaire studie afgerond in bedrijfskunde. Meer specifiek in Management & Organisatie. Daar heb ik veel kennis opgedaan omtrent strategiekunde (en meer). En dat niet alleen. In al die jaren tot op heden heb ik letterlijk honderden kennisboeken gelezen. Strategie, organisatiekunde, psychologie, et cetera. Ik verricht al jaren onderzoek naar aandelen. Inmiddels zelfs als fulltime belegger, waarbij ik veel tijd spendeer aan aandelen analyseren.
Dit maakt mij nog geen expert. Blijf dus ook zeker voor jezelf nadenken. Kritisch zijn is een waardevolle kwaliteit.
Wél heb ik kennis van zaken. En passie. In dit artikel ga ik je op weg helpen met aandelen analyseren op bedrijfsstrategie. Dit wordt wel vaktechnisch, met een poging om het praktisch en simpel te houden 😉. Heb je vragen? Stel ze in een reactie hieronder.
Laten we beginnen!
Inhoudsopgave:
Aandelen analyseren op bedrijfsstrategie is een MUST!
Aandelen analyseren op strategie: duurzaam competitief voordeel
Toelichting bouwstenen bij strategische analyse van aandelen
Conclusie aandelen analyseren op bedrijfsstrategie
Aandelen analyseren op bedrijfsstrategie is een MUST!
Waarom aandelen analyseren op bedrijfsstrategie? Bedrijfsstrategie is de oorzaak. De bron van al hetgeen dat volgt. De katalysator voor succes óf ondergang. Een bedrijf met een goede strategie presteert in praktijk beter de concurrentie. Het gevolg is betere financiële resultaten. Denk aan sterkere omzetgroei of een hogere winstmarge. Ook de ROE is een gevolg van een effectieve organisatie (wat weer onder strategie valt).
Presteert het bedrijf met de beste strategie altijd het beste? Niet altijd. Pech kan uit onverwachte hoek komen. Ook bestaat er zoiets als emergent strategy. En je hebt nog gevallen waarbij de strategie goed is maar de implementatie faalt. Wél zal een bedrijf met een sterke strategie een hogere kans op succes hebben. Beter dan zij die maar een dotje doen.
Wat is dan een beste strategie? Tja, hier zijn complete boeken over geschreven. Maar als ik het mag samenvatten in één woord dan zou dat duurzaam competitief voordeel zijn. Of praktischer: een duurzame reden voor klanten om alleen bij dat bedrijf te kopen.
In de gehele fundamentele analyse kijken we naar:
- Management
- Duurzaam competitief voordeel
- Concurrentie
- Aandelen waardering o.b.v. financiële kerncijfers en -ratio’s
In dit artikel hebben we het over aandelen analyseren op bedrijfsstrategie. We laten management en concurrentie voor nu buitenbeschouwing. We richten ons volledig op duurzaam competitief voordeel. Waarom? Omdat de beste bedrijven een duurzaam competitief voordeel hebben. Daardoor presteren zij beter dan gemiddeld (omzet, winst, et cetera).
Is er sprake van duurzaam competitief voordeel? Dan kan het een interessante belegging worden. Al moet dan ook de aandelen waardering (value) acceptabel zijn.
Aandelen analyseren op strategie: duurzaam competitief voordeel
Een cruciale vraag bij aandelen analyseren op strategie is: hebben klanten een duurzame reden om “alleen” bij dat bedrijf te kopen?
Hiervoor kijken we naar meerdere factoren, waaronder (maar niet uitsluitend tot):
- Strategische positionering
- Tailor-made Value Chain
- Source of uniqueness
- Innovatie
- Strategische implementatie
- Cultuur en tevredenheid van werknemers
Om het leuk te houden, zal ik de essentie vormgieten in een verhaaltje.
Het begin. Een bedrijf wordt opgericht. Het team heeft nagedacht over haar bedrijfsstrategie. Dit wordt omgezet tot een strategische positionering. Dit behelst verschillende bouwstenen. Denk hierbij aan de combinatie van merknaam, kwaliteit, service, prijsniveau, organisatie, distributie, et cetera.
Ook moet het bedrijf keuzes maken. Welke doelgroep(en) gaan zij bedienen? En welke niet? Vervolgens dienen zij een waardeketen op te stellen die volledig is toegespitst op bediening van deze klanten.
De volgende stap is dat het bedrijf hier uniek in wilt worden. Wat doen zij dusdanig onderscheidend dat klanten voor dit bedrijf kiezen? Veel bedrijven geraken niet tot dit punt. Anderen wel, maar zij blijven stilstaan (inertia). En dan heb je nog unieke bedrijven die wél blijven innoveren en haar unieke positie continue versterken.
Unieke bedrijven blijven innoveren en daarmee de toegevoegde waarde aan klanten maximaliseren.
Het zijn deze bedrijven die duurzaam succes boeken. Zij leveren unieke toegevoegde waarde aan een specifieke doelgroep(en). Dit doen ze op een manier die niet te kopiëren is. Vervolgens blijven ze innoveren en de positie versterken (product life cycle). Zo bouwen ze bijvoorbeeld een ecosysteem waardoor de klant, soms letterlijk, niet meer zonder het bedrijf kan (customer lock-in). Idealiter om de toegevoegde waarde te verhogen. En daarmee de Customer Lifetime Value. En de klanten? Die zijn blij. Zo blij dat ze het bedrijf bij iedereen aanbevelen.
Op dit punt boekt het unieke bedrijf superieure (financiële) resultaten. Indien zij vervolgens ook haar cultuur zo weet te behouden, met intrinsiek gemotiveerde werknemers, is duurzaam succes onvermijdelijk.
Aandelen analyseren op bedrijfsstrategie stelt je in staat om unieke bedrijven te vinden voordat zij beter presteren dan de rest. Dit betekent dat je kan investeren voordat de menigte dit ontdekt. En zo kan je exponentieel hoog rendement van x10, x20 of zelfs x50 halen.
Dat is waarom ik fulltime onderzoek verricht naar unieke bedrijven. Mijn onderzoek deel ik op de HIM community. Meer weten? Lees hier meer over het aandelen abonnement.
Toelichting bouwstenen bij strategische analyse van aandelen
Een duurzaam competitief voordeel ontstaat uit een unieke samenstelling van deze “strategische” bouwstenen. Het verhaal van hierboven bevat de essentie. Natuurlijk is het ook simplistisch. Een duurzaam competitief voordeel ontstaat pas na jarenlang doelgerichte uitwerking van de strategie. En gaandeweg komen er nieuwe ontwikkelingen bij die de koers (lichtelijk) doen stijgen.
Ook in de bedrijfswereld geldt de natuurlijke wet van survival of the fittest. Daarom is innovatie zo belangrijk. Dit kan niet alleen het competitief voordeel behouden. Ook leidt het tot potentiële nieuwe verdienmodellen.
Hieronder gaan we iets nader in op de verschillende bouwstenen.
Strategische positie
Een bedrijf kan in twee type oceanen terecht komen: red ocean vs. blue ocean. De term red ocean doelt op een positie waarin het bedrijf direct concurreert met andere bedrijven om exact dezelfde doelgroep met een soortgelijk (niet-onderscheidend) aanbod. Red ocean leidt tot hevige concurrentiestrijd, met rode cijfers als gevolg.
Blue ocean gaat om het betreden van (gedeeltelijk) nieuwe markten. Daarbij trek je niet-consumenten. Deze markt is soms zelfs groter dan de red ocean. Het is logisch dat een blue ocean gemakkelijker te bevaren is dan een red ocean.
Daartoe wilt een bedrijf een strategische positie innemen. Dit kan van alles zijn, zolang het maar onderscheidend is. Zo zijn er verschillende combinaties mogelijk tussen de belangrijkste pijlers van kwaliteit, service en kosten.
Voorbeelden:
- Apple: unieke kwaliteit (design), hoge service, en hoge kosten.
- Walt Disney: unieke kwaliteit (ervaring), hoge service (beleving), en hoge kosten.
- Action: lage kwaliteit, lage service, de laagste kosten
- Amazon: lage – normale kwaliteit, hoge service, de laagste kosten
Kwaliteit, service en kosten zijn de basis. Het is de bedoeling dat een bedrijf hierom heen haar business bouwt. Denk aan een specifieke merkpropositie: ervaring, beleving, service, et cetera. Ook de visie en missie zijn hoofdzaak.
Apple gaat geen iPhones van $100 maken. Dit past niet bij haar merkidentiteit van hoge en unieke kwaliteit.
Mijn voorkeur gaat uit naar bedrijven met hoge winstmarges
Een bedrijf hoeft niet altijd uit te blinken op hoge kwaliteit. Ook een verdienmodel gebaseerd op de laagste kosten kan leiden tot een duurzaam competitief voordeel. Wél is het zo dat de laagste kosten altijd een “knellende” positie is. De marge voor fouten is laag. Efficiëntie en volume (omzet) moeten hoog zijn. Dit alles drukt op de winstmarge.
Ik geloof het meest in bedrijven die unieke toegevoegde waarde leveren met hoge kwaliteit. Hier betalen klanten met liefde veel geld voor. De winstmarge bij zo’n verdienmodel ligt hoog. En hoge winstmarges betekent dat er veel winst kan worden herinvesteert in het bedrijf. Ook als de markt even tegenzit, kan er nog winst worden gemaakt. In contrast is dit niet altijd het geval bij een verdienmodel met lage winstmarges en hoge volumes (omzet). Alleen bedrijven die echt uniek zijn kunnen snel groeien met dit type verdienmodel (denk aan Amazon).
De winst is waar het om draait. Een commerciële organisatie streeft altijd naar winst. Hoe meer winst, hoe meer zij geld zij kan herinvesteren. En zo groeien. Sterker. Groter.
Mijn voorkeur gaat uit naar bedrijven die, in potentie, hoge winstmarges maken.
Bedrijven die structureel hogere winstmarges realiseren dan de concurrentie leveren superieure rendementen
Tailor-made Value Chain
Een bedrijf kan hoge winstmarges realiseren indien klanten bereidt zijn een hoge prijs te betalen. Dit noemen ze Willingness To Pay (WTP). De WTP kan verhoogt worden met méér toegevoegde waarde. Dat is de Unique Value Proposition oftewel waardepropositie (zie de afbeelding van hierboven). Anderzijds kan de organisatie streven naar efficiëntie die de kosten drukken. Het gevolg: hogere vraagprijs en lagere kostprijs. De winstmarge stijgt.
Voorbeeld: Apple maakt unieke iPhones met optimale gebruikservaring. Klanten willen hier de hoofdprijs voor betalen. Apple kan de winst verhogen door efficiëntie en schaalvoordelen die leiden tot lagere kosten.
Om dit te bewerkstelligen is een tailor-made value chain nodig. Value chain staat voor waardeketen. Een keten om van A tot Z toegevoegde waarde te leveren aan de klant:
Tailor-made Value Chain staat voor het perfectioneren van de waardeketen voor een zo hoog mogelijke toegevoegde waarde aan de klant.
Unieke bedrijven hebben een sterke merkidentiteit die aantrekkelijk is voor een specifieke doelgroep.
Voorbeeld: Apple heeft een efficiënt productieproces waarbij goederen just-in-time worden geleverd (inbound logistics). Er wordt efficiënt geproduceerd (operations). Distributie gebeurt online en in eigen winkels over de gehele wereld voor hogere service. Salesmedewerkers zijn goed getraind om extra waarde toe te voegen aan de gebruikerservaring (service). Tevens biedt Apple ondersteuning met eigen besturingsplatform en exclusieve apps (service). Ook cultuur speelt hier een belangrijke rol. Zijn de medewerkers servicegericht?
Qua innovatie blijft Apple werken aan haar merkidentiteit. Met nieuwe, kwalitatieve producten. Ook verhoogt Apple continue haar service, door van Apple een alles-in-één platform te maken. Denk daarbij aan Apple Pay en andere ontwikkelingen.
Om wereldspeler te blijven investeert Apple veel geld in Research & Development (R&D). Ook heeft zij een sterk inkoopteam om schaalvoordelen te maximaliseren voor lagere inkoopprijzen voor hoge, kwalitatieve componenten.
Ander voorbeeld: ZARA heeft een business gebouwd die fast fashion tegen een goede prijs levert. De gehele organisatie is erop gericht om in een zeer korte periode nieuwe modetrends op de markt te brengen tegen een goede prijs. Dit is een zeer complexe business die zeer moeilijk te kopiëren is.
Unieke bedrijven geven de hoogste rendementen
Een duurzaam competitief voordeel is alleen mogelijk indien je uniek bent. Alles wat we hierboven hebben gesproken is een middel. Het doel is hoge winstmarges maken. Hoe specifieker de toegevoegde waarde aan een bepaalde doelgroep, en hoe specifieker de tailor-made value chain, hoe unieker het aanbod. En dit vaak tot hoge winstmarges.
Bedrijven die structureel hogere winstmarges realiseren dan de concurrentie leveren superieure rendementen
Dit is mogelijk dankzij het duurzaam competitieve voordeel. En om dit te realiseren moet een bedrijf uniek zijn. Dit is de onderscheidende factor waarom klanten alleen dat bedrijf kiezen (en niet voor de concurrentie).
Waarom koop jij van Apple? En waarom niet? Omdat je wel/geen binding met de merkidentiteit voelt. En de merkidentiteit ontstaat vanuit de waardepropositie + tailor-made value chain (zie boven).
Unieke bedrijven hebben een sterke merkidentiteit die aantrekkelijk is voor een specifieke doelgroep. Dit alles leidt weer tot hogere winstmarges (toename Willingness To Pay). En daarom leveren unieke bedrijven hogere rendementen.
Over innovatie
De waardepropositie is heel belangrijk. De toegevoegde waarde is waarom klanten bereidt zijn een bepaalde prijs te betalen. Dit betekent dat het aanbod altijd relevant moet zijn voor de doelgroep. Helaas voor bedrijven is dit geen constante. Behoeften van doelgroepen veranderen in de loop der tijd. Dit kan door van alles ontstaan.
Naast verandering in marktbehoeften, is er ook de ontwikkeling van concurrentie. Sommige bedrijven trachten elkaar te kopiëren. Anderen streven naar een nog hogere toegevoegde waarde, bijvoorbeeld dankzij verbeterde technologie. Hoe dan ook, een bedrijf mag niet stilstaan.
Het is letterlijk surivival of the fittest!
Persoonlijk voorbeeld over innovatie
Mijn vader heeft van jongs af aan de boek- en kantoorvakhandel van zijn vader overgenomen. Het bedrijf bestaat al 130 jaar. In al die jaren heeft mijn vader niet veel aan innovatie gedaan. Wat hij wel deed, zoals het introduceren van nieuwe producten, leverde tot de hoogste omzet en winst ooit. In diezelfde periode heeft hij nog twee andere boekhandels opgekocht. De een nog beter dan de ander. Hierdoor kon hij kosten verder drukken (schaalvoordeel) en de winstmarge verhogen.
Zijn aanbod daarentegen was niet uniek. Boeken zijn een commoditie. En de kantoorvakhandel werd overgenomen door nationale concurrenten. Desalniettemin kon hij business uitbouwen. Tot de financiële crisis. Hier kan je als ondernemer niet tegen op. En daar kwam de opkomst van Bol.com bij. Dit was een te grote tegenslag en vijf jaar later ging hij failliet. Hij heeft een dorstart kunnen maken en runt nog altijd de lokale boekhandel die al 130 jaar in handen is van onze familie. De andere panden heeft hij verkocht.
Wat had hij kunnen doen?
Achteraf terugkijken is altijd makkelijk. Maar toch is er wel de rode draad van te weinig innovatie. Vader dacht niet genoeg aan de klant. Wat willen mijn klanten nu echt? En hoe positioneer ik mijzelf? Word ik de “high-end” boekhandel waar je ook koffie kan drinken? Of word ik de “laagste prijs” winkel met goedkope agenda’s, schoolspullen, et cetera (boeken hebben een vastgestelde prijs…).
Mijn vader innoveerde niet om meer uniek te worden. Ook keek hij niet naar technologische ontwikkelingen zoals de opkomt van het Internet.
Nogmaals: achteraf terugkijken is makkelijk. Maar weinig ondernemers hebben deze transitie (naar online verkoop) goed ingeschat. Maar zij die dat deden hebben nu een fortuin.
Unieke bedrijven blijven innoveren en daarmee de toegevoegde waarde aan klanten maximaliseren.
PS: ik heb enorm veel respect voor mijn vader. Niet alleen was hij ondernemer die zijn business meer dan vervijfvoudigd heeft. Ook was hij vader van vijf kinderen. Probeer dat maar eens te evenaren.
Strategische implementatie
Een bedrijf runnen is niet makkelijk. Complexe omgeving. Onzekere toekomst. Continue wisselingen. En te veel informatie om te bevatten. Derhalve is het formuleren van een strategie geen sinecure. En dan moet deze ook nog geïmplementeerd worden.
Een goede strategie is existentieel. Vervolgens moet deze effectief worden geïmplementeerd. Kan het bedrijf haar visie en aanbod waarmaken? Hoe effectief doen zij dit?
Sommige bedrijven presteren beter simpelweg omdat haar strategische implementatie beter is. Dit is een belangrijk onderdeel. En het valt te meten. Zo zijn de ROE, ROA en ROI een indicatie van hoe rendabel het bedrijf opereert op haar eigen investeringen.
Ook cultuur en werknemerstevredenheid valt in een zekere zin onder strategische implementatie. Zijn de werknemers intrinsiek gemotiveerd? Hebben ze een servicegerichte cultuur? Customer first.
Dit valt moeilijker te meten, al kan je kijken naar de Net Promotor Score (NPS) en tevredenheidsonderzoeken zoals Great Place To Work (GPTW).
Conclusie aandelen analyseren op bedrijfsstrategie
In dit artikel hebben we het gehad over hoe aandelen analyseren op bedrijfsstrategie. Het doel? Aandelen opsporen die hoog rendement geven. Hoe? Door de beste bedrijven te selecteren op een winnende strategie. Een goede bedrijfsstrategie leidt tot een unieke positionering van het bedrijf. Daarin levert zij unieke toegevoegde waarde op een kostenefficiënte wijze.
Het resultaat? Hogere winstmarge en toekomstige groei.
Ook zijn we in detail in gegaan op hoe aandelen analyseren op bedrijfsstrategie. Namelijk door te kijken naar deze componenten:
- Strategische positionering
- Tailor-made Value Chain
- Source of uniqueness
- Innovatie
- Strategische implementatie
- Cultuur en tevredenheid van werknemers
De truc is om aan de hand van analyse te concluderen of het aandeel in de toekomst beter dan gemiddeld gaat presteren. In de toekomst leidt dit betere financiële resultaten. Denk aan toenemende omzet- en winst(-marges). Ook de P/E wordt gunstiger door stijgende EPS. En de ROE zal toenemen.
Aandelen analyseren op bedrijfsstrategie stelt je in staat om unieke bedrijven te vinden voordat zij beter presteren dan de rest. Dit betekent dat je kan investeren voordat de menigte dit ontdekt. En zo kan je exponentieel hoog rendement van x10, x20 of zel