5 Potentievolle Aandelen in Digitale Advertentie (Marketing)

Beste Happy Investor, de groei van digitale advertenties blijft aanhouden. Als lange termijn belegger liggen kansen in deze groeimarkt. Er zijn een aantal interessante aandelen binnen digitale advertentie. Dan heb ik het niet over de grote Google en Facebook, deze Social Media aandelen komen hier niet aan bod. Nee, ik heb het over advertentieplatformen die vraag- en aanbod samenbrengen. Van online tot aan gepersonaliseerde reclames op de televisie.

Stel: je kijkt LIVE naar Ajax – Feyenoord. Tijdens de commercial zie je alleen reclames die gericht zijn op jouw persoonlijke leven. Ja, enerzijds nogal inbreuk op de privacy (maar daar geven we zelf permissie tot door het gebruik van Internet en Social Media). Anderzijds geeft dit natuurlijk enorme commerciële kansen. Meer omzet uit reclame omdat deze meer relevant is voor de ontvanger.

Hieronder vijf potentievolle aandelen in digitale advertenties (dit is geen koopadvies)

Tevens deel ik mijn persoonlijke beleggingen én gemaakte fouten bij deze aandelen 😊

Vind je dit waardevol? Delen wordt zeer gewaardeerd. Help je vrienden met betere financiële keuzes.

5 Interessante aandelen in Digitale Advertentie (Marketing)

Download een gratis rapport via de bron. Bron: https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/digital-marketing-software-dms-market

Dit zijn de 5 aandelen die je nader zou willen onderzoeken:

  1. Outbrain
  2. Magnite
  3. The Trade Desk
  4. Pubmatic
  5. Kubient

Met name de laatste drie aandelen in digitale advertenties (marketing) zijn interessant. Hieronder neem ik je kort mee met ieder aandeel. Ieder bedrijf heeft voor- en nadelen. Zo is de één marktleider maar met een hoog prijskaartje. De ander is opkomend en groeit bizar hard. En twee van deze aandelen zijn goedkoop t.o.v. haar financiële waardering.

Al deze aandelen kan je kopen via de bekende beleggingsplatformen. Meer weten? Hier kan je de beste beleggingsapps vergelijken


Outbrain – aandelen van webadvertentieplatform

Het eerste aandeel in de wereld van digitale advertenties (marketing) is Outbrain. Een relatief klein bedrijf wat recentelijk beursgenoteerd is. Outbrain is niet het beste aandeel uit deze lijst. Toch kan het een interessante belegging zijn.

Outbrain kan je zien als een webadvertentieplatform. Zij specialiseren zich in het aanbieden van relevante content aan lezers. Zelf omschrijven ze het als “leading recommendation platform for the open Web”. Het werkt als volgt: je gaat online en leest content. Outbrain selecteert relevante content op basis van jouw zoekgedrag (interesses).

Waarom Outbrain aandelen kopen? Ik heb zelf geen aandelen op dit moment. Het kan wel een interessante belegging zijn omwille haar financiële waardering. Haar Beurswaarde is relatief klein met $800 miljoen. Het bedrijf is echter al wel winstgevend. De verwachtte P/E is rond de 14. P/S-ratio ligt op 0.29. P/CF-ratio ligt wel hoger met 21.44. Al met al qua valuation relatief goedkoop.

Het is natuurlijk maar de vraag hoe hard Outbrain kan groeien. Het is een IPO. Er is nog niet veel bekend over haar toekomstige groeicijfers.

Enkele relevante cijfers ter inspiratie:

  1. Beurswaarde: $800 miljoen
  2. P/E (FWD): 19
  3. P/S (FWD): 0.3
  4. Omzetgroei (Y-o-Y): 11%
  5. Omzetgroei (FWD): ?
  6. Netto winstmarge: 4%

Mijn positie: ik heb geen aandelen van Outbrain


Magnite – platform voor online adverteren

Magnite (voorheen Rubicon Project) is een “sell-side advertising platform”. Het platform stelt publishers in staat om digitaal te adverteren via Connected TV (CTV), desktop, video, audio, et cetera. De afgelopen jaren presteerde het bedrijf ondermaats. Groei nam structureel af. Vanaf 2019 nam de groei weer aan. Uiteraard versterkt door de covid-19 crisis. Op moment van schrijven is het bedrijf met 93% gegroeid in omzet (Y-o-Y). Winstmarges zien er in potentie goed uit.

Magnite is een groeiaandeel in de digitale advertentie markt. Mijns inziens wel risicovol. Het is onduidelijk of de omzetgroei kan worden doorgezet, aangezien covid-19 hier een grote rol speelde. De koers is in reactie daarop fors gestegen. Een flinke correctie volgde en nu blijft de koers redelijk stabiel. De financiële waardering is aantrekkelijk, maar alleen wanneer Magnite de verwachtingen waarmaakt op basis van omzet- en winstgroei (verdiep je hier dus goed in).


Enkele relevante cijfers ter inspiratie:

  1. Beurswaarde: $4miljard
  2. P/E (FWD): 143
  3. P/S (FWD): 10.5
  4. Omzetgroei (Y-o-Y): 93%
  5. Omzetgroei (FWD): 50%
  6. Netto winstmarge: 6%

Mijn positie: ik heb geen aandelen van Magnite

 


The Trade Desk – marktleider voor Connected TV (CTV)

The Tade Desk is een toonaangevende speler binnen de wereld van digitale advertenties. Zij richt zich op vele aspecten, maar probeert zich vooral te onderscheiden in CTV. Ze omschrijven zichzelf als “Media Buying Platform”. Zij hebben een onderscheidende factor, namelijk een AI algoritme genaamd Koa. Het algoritme zorgt voor maximalisering van rendement uit digitale advertenties (marketing). Oftewel: meer omzet en winst voor haar klanten.

Op dit moment is The Trade Desk (TTD) een duur aandeel in verhouding tot haar financiële waardering. Dit is echter voor een reden. Beleggers verwachten dat TTD duurzame omzet- en winstgroei gaat realiseren. Vaak is het slim om met de markt mee te bewegen, maar een hoge prijs betekent wel een hoger neerwaarts potentieel.  

Een paar belangrijke cijfers op dit moment:

  1. Beurswaarde: $36 miljard
  2. P/E (FWD): 100
  3. P/S (FWD): 29
  4. Omzetgroei (Y-o-Y): 50%
  5. Omzetgroei (FWD): 30%
  6. Netto winstmarge: 25%

Summier (en simplistisch) samengevat zijn The Trade Desk aandelen op dit moment winstgevend maar duur. Op de lange termijn kan het bedrijf rendement geven indien de verwachtingen worden waargemaakt of overtroffen.

Tip: Als je TTD interessant vind als aandeel in digitale advertenties (marketing) omwille haar CTV positie, dan zou je ook Roku als aandeel willen onderzoeken (ROKU).

Mijn positie: ik heb geen aandelen (meer) van The Trade Desk. Dit is mijn fout. Ik heb dit geweldige aandeel te vroeg verkocht (+260% rendement). Mocht dit aandeel op de korte termijn fors dalen, dan zou ik mogelijk weer instappen

Wil je nooit meer unieke aandelen missen die potentieel x5 – x10 rendement bieden? Wellicht is het Happy Investors aandelen abonnement dan iets voor jou


PubMatic – goedkope aandelen in online advertentiesoftware

PubMatic is een relatief kleiner bedrijf binnen de wereld van advertentiesoftware. Zij bieden PubMatic Cloud aan. Dit is een cloud platform voor “real-time” programmeerbare advertenties. In tegenstelling tot andere aandelen uit deze lijst, is Pubmatic vooral geconcentreerd op app-ontwikkelaars.

Dit aandeel in digitale advertenties is nog maar recentelijk beursgenoteerd. Sinds haar IPO eind 2020 is het aandeel in korte tijd met +130% gestegen. Daarna volgde een sell-off voor groeiaandelen die momenteel nog gaande is. Dit biedt een mooie kans.

Alhoewel The Trade Desk het sterkste bedrijf is uit deze lijst, biedt PubMatic mogelijk de beste beleggingskans. Waarom? Omdat haar financiële waardering  het meest aantrekkelijk is. Dit is geen koopadvies, maar wel een tip om je te verdiepen in dit bedrijf.


Een paar belangrijke cijfers op dit moment:

  1. Beurswaarde: $1.4 miljard
  2. P/E (FWD): 51
  3. P/S (FWD): 5.8
  4. Omzetgroei (Y-o-Y): 30%
  5. Omzetgroei (FWD): 30%
  6. Netto winstmarge: 21%

Mijn positie: ik heb recentelijk aandelen PubMatic op circa $25 dollar gekocht


Kubient – anti-fraude preventie bij digitale advertenties

Kubient is een heel klein bedrijf die zich nog in de beginfase bevindt. Zij werken aan een pre-bid anti-fraud preventie software. Dit is een algoritme die ad fraude probeert te vermijden, en zodoende de klant veel geld besparen. Als je de kwartaalverslagen leest vind je meer relevante cijfers of dit issue. Kubient is op dit moment een uiterst risicovol groeiaandeel voor digitale advertenties. Het nadeel is een potentieel groot verlies. Het voordeel is potentieel exponentieel rendement. Ik acht hier kans op, aangezien Kubient een niche speler is die zich wilt onderscheiden met de anti-fraude software voor advertenties.

Zie dit aandeel als een asymmetrische belegging. Ofwel gaat het naar $0, ofwel stijgt het aandeel op de middellange termijn naar x5 of meer.

Een paar belangrijke cijfers op dit moment:

  1. Beurswaarde: $45 miljoen
  2. P/E (FWD): 0
  3. P/S (FWD): 14
  4. Omzetgroei (Y-o-Y): 70%
  5. Omzetgroei (FWD): 50 – 200%   
  6. Netto winstmarge: negatief

Mijn positie: ik heb aandelen Kubient op circa $7.55 dollar gekocht. Dit is een pijnlijke fout aangezien het rendement op circa -60% staat en mijn initiële inleg te groot was. Een betere tactiek was de DCA geweest. Nu rest mij veel geduld om op de lange termijn potentieel hoog rendement te behalen. Ondanks mijn verlies ben ik hoopvol in deze niche speler die een grote markt aanboort. Alles valt of staat met het aantoonbaar succes van haar anti-fraude algoritme.


En, wat vind jij van deze aandelen in digitale advertenties? Laat het mij weten in een reactie hieronder. Ken je iemand die dit zou willen lezen? Het delen van dit artikel wordt zeer gewaardeerd