Li Auto aandelen analyse: Chinese maker van elektrische auto's met 35,1% opwaarts potentieel

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven door Freedom24, een beleggingsplatform. Dit beleggingsidee wordt u aangeboden als onderdeel van de aanvullende dienst “Beleggingsonderzoek en financiële analyse” in overeenstemming met Licentie 275/15. Dit idee bevat op geen enkele wijze koop- noch beleggingsadvies. Ook wij van Happy Investors bieden nooit persoonlijk beleggingsadvies aan. Met beleggen kan je jouw inleg verliezen.

Bekijk hier meer informatie over Freedom24.

Over Li Auto, een fabrikant van nieuwe energievoertuigen

Li Auto (LI) is een van de grootste fabrikanten van nieuwe energievoertuigen (NEV) in China. Het bedrijf heeft momenteel vier hybride modellen en één puur elektrisch voertuig in zijn portfolio. Li Auto werd opgericht in 2015 en het hoofdkantoor is gevestigd in Beijing, China.

Analyse Li Auto aandelen

  • Om zijn aanwezigheid op de markt voor puur elektrische auto's uit te breiden, investeert Li Auto actief in de installatie van eigen oplaadstations in China en is het van plan om het aantal tegen 2025 meer dan te verdubbelen.
  • De supersnelle laadstations van Li Auto kunnen tot 500 km bereik bieden in slechts 12 minuten.
  • De markt voor elektrische voertuigen in China blijft snel groeien, met een aandeel dat met 12 procentpunten stijgt tot bijna 50% van alle voertuigverkopen in 2024.
  • In januari-februari 2025 werden in China 35% meer elektrische voertuigen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.
  • In 2025 introduceert Li Auto zijn eerste SUV's op batterijen, de Li i8 en Li i6.
  • Een update van Li Auto's bestuurdersassistentiesysteem, onthuld in januari, overtrof de kwaliteit van een vergelijkbaar systeem van Tesla.
  • In 2025 wil Li Auto zich richten op het vergroten van de internationale verkoop en heeft het bedrijf al een aantal voorbereidingen getroffen.

Waarom LI AUTO INC aandelen kopen?

Reden 1: Ambitieuze doelstellingen voor 2025

Li Auto is een toonaangevende Chinese autofabrikant in het segment van de New Energy Vehicles (NEV). Het bedrijf produceert twee lijnen van voertuigen, waaronder vijf modellen: de L-lijn van SUV's (Li L 6, Li L 7, Li L 8, Li L 9) en de MEGA-lijn van gezinsvoertuigen (Li MEGA).

Li MEGA is momenteel het enige batterij-elektrische voertuig (BEV) van het bedrijf dat een batterij gebruikt om het aandrijfsysteem aan te drijven. Als gezinsvoertuig is de Li MEGA voornamelijk ontworpen voor stedelijke omgevingen waar de oplaadinfrastructuur al goed ontwikkeld is en de afstanden relatief kort zijn. Hierdoor kunnen eigenaars het voertuig gemakkelijk opladen op geschikte locaties met de nodige infrastructuur.

In tegenstelling tot de Li MEGA zijn de L-modellen ontworpen voor langeafstandsreizen, waarvoor een grote energiereserve nodig is in omstandigheden met onvoldoende oplaadinfrastructuur. Daarom maakt de L-lijn gebruik van de unieke EREV-technologie (Extended-Range Electric Vehicles). Een dergelijk voertuig werkt ook op batterijen, maar is bovendien uitgerust met een kleine benzinegenerator die de batterij oplaadt . Gebruikers krijgen dus alle voordelen van een elektrisch voertuig, maar tegelijkertijd kunnen ze in kritieke situaties en op lange trajecten brandstof tanken.

De belangrijkste uitdagingen - het gebrek aan volwaardige elektrische SUV's in het portfolio van het bedrijf en de onderontwikkelde oplaadinfrastructuur in China - bepalen Li Auto's ontwikkelingsvector voor 2025. Wij geloven dat de realisatie van de aangekondigde plannen het bedrijf in staat zal stellen om zijn doelmarkt uit te breiden en zijn positie te versterken.

Een van de prioriteiten van Li Auto voor 2025 is de uitbreiding van het eigen netwerk van oplaadstations in China. In de nabije toekomst moet hun aantal een niveau bereiken dat de expansie van het bedrijf op de BEV-markt garandeert.

Eind 2024 beheerde Li Auto 1.720 supersnelle laadstations met 9.100 laadrekken. Meer dan 80% (1.420) van deze stations werden geïnstalleerd in 2024, het grootste aantal in de sector. Daarnaast is Li Auto de leider geworden in het aantal supersnellaadstations (HPC) op de snelweg onder de Chinese concurrenten. Dankzij de technologie van Li Auto kan de Li MEGA een actieradius van 500 km opladen in slechts 12 minuten, een van de beste niveaus in de industrie.

Halverwege maart 2025 had het bedrijf zijn laadinfrastructuur al uitgebreid tot 1.900 stations en 10.000 laadrekken, en tegen het einde van 2025 is het van plan om het netwerk van laadstations meer dan te verdubbelen, waardoor het aantal op 4.000 komt.

Li Auto richt zich momenteel op het plaatsen van krachtige laadstations op snelwegen en secundaire wegen. Het bedrijf is bijvoorbeeld van plan om in april 2025 de nationale snelweg G318 volledig te bedekken met oplaadstations. Dit is een van China's langste en mooiste routes, die populair is bij autotoeristen die naar de belangrijkste bezienswaardigheden van het land reizen. De ontwikkeling van oplaadinfrastructuur langs deze snelweg zou de vraag naar Li MEGA gezinsauto's en nieuwe BEV-modellen die in 2025 op de markt komen, kunnen stimuleren .

Tegen het einde van 2025 wil Li Auto de laadinfrastructuur uitbreiden op 50 populaire reisroutes en laadstations installeren in alle vier de grote economische zones in China. Deze stappen zullen het leiderschap van het bedrijf in de industrie verder versterken.

In een recente conference call met investeerders bevestigde het management van Li Auto dat de ontwikkeling van het oplaadnetwerk twee hoofddoelen heeft: het verhogen van de aantrekkelijkheid van de voertuigen van Li Auto door het gemak van opladen en het voorbereiden van de markt op de lancering van de eerste volledig elektrische SUV's van het bedrijf, die in juli 2025 op de markt komen.

Als gevolg hiervan investeert Li Auto actief in de uitbreiding van zijn oplaadnetwerk en is het bedrijf marktleider geworden wat betreft het aantal oplaadinfrastructuren tegen eind 2024. Wij denken dat meer dan een verdubbeling van het oplaadnetwerk in 2025 de marktpositie van het bedrijf aanzienlijk zal versterken en zal bijdragen aan verdere omzetgroei.

TIP: Wil je de laagste transactiekosten met beleggen? Wij beleggen zelf via MEXEM, deze broker is zowel zeer goedkoop als uitgebreid met een groot aanbod van aandelen, ETF’s, opties, etc. en veel functies. Na jarenlang beleggen bij DEGIRO zijn we deels overgestapt. DEGIRO is relatief goedkoop voor ETF’s kopen in eurovaluta. MEXEM is relatief heel goedkoop voor internationale aandelen zoals uit Amerika. Het kan echter zijn dat een andere broker beter bij jouw past, maar uit onze jarenlange ervaring zijn dit de twee betere keuzes voor zowel Nederlander als Belgie.

Naast aandelen en ETF’s kan je ook investeren in crypto. Wij zijn hier geen voorstander van, maar dat is persoonlijk. Wil je toch investeren in crypto? Doe dit dan zo veilig mogelijk. Kies voor betrouwbare cryptobrokers zoals Bitvavo en Finst. Vergelijk zelf en doe goed onderzoek naar wat voor jou het beste beleggingsplatform is. En let op dat je jouw geld met beleggen kan verliezen, dus wees verstandig. Hoe hoger het risico, hoe groter de kans op verlies.

Reden 2. Groei in autoproductie

Li Auto is een van de snelst groeiende autofabrikanten ter wereld. Eind februari 2025 heeft het bedrijf bijna 1,2 miljoen voertuigen geproduceerd , waarvan 500.500 voertuigen in 2024. De historische productietrend van het bedrijf wordt weergegeven in de onderstaande grafiek.

De productiegroei van Li Auto wordt gestimuleerd door de penetratie van elektrische voertuigen en hybrides op de Chinese markt, een van de snelste ter wereld. Zoals de grafiek hieronder laat zien, heeft het aandeel van volledig elektrische autoverkopen in China tegen het einde van 2023 bijna 25% bereikt, vergeleken met 16% in Europa en 8% in de VS. China's leiderschap op dit gebied is te danken aan een aantal redenen, van stimuleringsmaatregelen van de overheid tot het vermogen van lokale fabrikanten om EV's te produceren tegen prijzen die vergelijkbaar zijn met die van traditionele voertuigen met verbrandingsmotor (ICE).


In 2024 is de kloof tussen China en andere grote economieën in de wereld nog groter geworden, met een aantal van 13 miljoen verkochte BEV's en hybrides, vier keer meer dan in de VS. Bovendien bereikte de penetratie van elektrische voertuigen op de Chinese markt volgens officiële statistieken 45,9% van de totale voertuigverkoop in 2024, een stijging van 12 procentpunten (p.p.) ten opzichte van 2023.

In de eerste twee maanden van 2025 werden in China 35% meer elektrische voertuigen verkocht dan in januari en februari 2024. De lichte daling in februari ten opzichte van januari 2025 was te wijten aan de viering van het Chinese Nieuwjaar, dat begin februari van dit jaar viel.


Mordor Intelligence voorspelt dat de markt voor elektrische voertuigen in China snel zal blijven groeien, met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) in geld uitgedrukt van 17,15% per jaar tot 2030. Het bureau schat dat de EV-markt tegen het einde van de prognoseperiode $789,9 miljard waard zal zijn, vergeleken met $357,98 miljard in 2025.

Tegen deze achtergrond is Li Auto van plan om de productie van EV's te verhogen met 9,5%-15,7% tot 88.000-93.000 eenheden in het eerste kwartaal van 2025. In januari-februari heeft het bedrijf al 56.190 voertuigen geproduceerd , of meer dan 60% van het geplande volume. Opgemerkt moet worden dat de eerste twee maanden van het jaar traditioneel relatief zwak zijn als gevolg van seizoensgebonden factoren, waaronder de viering van Chinees Nieuwjaar. Daarom ziet de productieverwachting voor maart er realistisch uit.

Op dit moment heeft Li Auto nog geen officiële prognose van het productievolume voor 2025 gepubliceerd. Op basis van de huidige dynamiek verwachten we echter dat we de resultaten van 2024 zullen overtreffen en de groei van het bedrijf zullen voortzetten. De volgende factoren zullen hieraan bijdragen:

  1. Uitbreiding van het netwerk van supersnelle laadstations. Zoals eerder opgemerkt, zal de grootschalige ontwikkeling van oplaadinfrastructuur in China een krachtige factor zijn om nieuwe kopers van EV's aan te trekken. Dit zal de positie van Li Auto onder de fabrikanten van elektrische voertuigen versterken en het concurrentievermogen van het bedrijf verbeteren.
  2. Uitbreiding van het verkoopnetwerk in China. Li Auto breidt zijn offline aanwezigheid actief uit, wat de merkbekendheid vergroot en de auto's van het bedrijf toegankelijker maakt voor potentiële klanten. In 2024 steeg het aantal verkooppunten van 2600 naar 3700. Daarnaast werden ongeveer 250 tijdelijke verkooppunten geopend om nieuw publiek aan te trekken. Daarnaast is het bedrijf in 2025 gaan samenwerken met partners op het gebied van aftersales, waardoor de klantenservice wordt verbeterd en de klantloyaliteit wordt versterkt.
  3. De markt voor volledig elektrische SUV'sbetreden. Het jaar 2025 wordt een mijlpaaljaar voor Li Auto, omdat het bedrijf dan voor het eerst de BEV SUV's Li i8 en Li i6 introduceert, naast het BEV-model van de familieminibus Li MEGA. De Li i8 moet in juli 2025 op de markt komen, terwijl de Li i6 gepland staat voor de tweede helft van 2025. De lancering van de nieuwe modellen op tijd voor het piekverkoopseizoen (Q3 en Q4) zal zorgen voor een hoog orderniveau in Q1 en Q2 2026. Samen met de lancering van de nieuwe modellen zullen de marketinginvesteringen toenemen, wat in combinatie met de uitbreiding van het netwerk van laadstations de aantrekkingskracht van het merk op nieuwe klanten zal vergroten.
  4. Li Auto blijft het concurrentievoordeel van zijn voertuigen versterken door het ADAS-bestuurdersassistentiesysteem (Advanced Driver Assistance Systems) te verbeteren. In januari 2025 onthulde het bedrijf de AD Max V13 systeemupdate, de eerste kunstmatige intelligentie (AI)-oplossing in de sector met een visualisatiefunctie voor redeneringen. Met deze functie kunnen bestuurders het besluitvormingsproces van de automatische piloot zien, wat het vertrouwen vergroot en hen meer tijd geeft om te reageren. In vergelijkingstests bleek de AD Max V13 superieur aan de Tesla Model Y V13: tijdens een drie uur durende rit nam de Li Auto L9-bestuurder 10 keer het heft in handen, terwijl de Tesla-bestuurder 16 keer het heft in handen nam.

We geloven dat met de sterke groei van de Chinese EV-markt en de succesvolle implementatie van Li Auto's strategische initiatieven, Li Auto zijn verkoop en marktaandeel in 2025 zal blijven vergroten. Dit zal op zijn beurt een positieve invloed hebben op de financiële resultaten van het bedrijf en ervoor zorgen dat zijn positie in de sector op de lange termijn wordt versterkt.

Reden 3. Geografische uitbreiding

Een andere belangrijke groeimotor voor Li Auto in 2025 zal uitbreiding buiten China zijn. Het management van het bedrijf heeft verklaard dat het betreden van internationale markten een van de belangrijkste doelen is voor dit jaar.

Om dit plan uit te voeren, heeft het bedrijf begin 2025 een onafhankelijke verkoopafdeling opgezet die zich richt op buitenlandse markten en deze versterkt met ervaren werknemers die voorheen op de binnenlandse markt werkten. De belangrijkste investeringen zijn gericht op Centraal-Azië, Azië-Pacific (APAC), het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. Li Auto heeft zich ook gewaagd in Europa door de opening van zijn eerste overzeese R&D-centrum in Duitsland. In verschillende regio's van de wereld wil het bedrijf zich positioneren als een premium merk, wat vooral relevant is in de Golfstaten, waar de vraag naar luxe auto's hoog is.

Ter voorbereiding op de internationale expansie verhoogt Li Auto de investeringen in de bouw van centra voor originele verkoop en dienst na verkoop. In 2024 lanceerde het dergelijke centra in Oezbekistan, Kazachstan en de Verenigde Arabische Emiraten, waardoor het toegang krijgt tot merkonderdelen en het consumentenvertrouwen in nieuwe markten toeneemt.

Wij geloven dat de uitbreiding van de internationale aanwezigheid de activiteiten van Li Auto aanzienlijk kan versterken en de omzetgroei al in 2025 kan stimuleren.

Financiële analyse Li Auto aandelen

De financiële resultaten van Li Auto voor 2024 kunnen als volgt worden samengevat:

  • De omzet bedroeg $ 19,79 miljard, een stijging van 13,45% ten opzichte van 2023.
  • Het bedrijfsresultaat daalde van $1,04 miljard naar $0,96 miljard. De operationele marge daalde van 5,98% naar 4,86%.
  • Het nettoresultaat bedroeg $ 1,10 miljard tegenover $ 1,65 miljard voor 2023.

De omzetstijging was te danken aan hogere volumes. De daling in winst en marge was voornamelijk te wijten aan een lagere gemiddelde verkoopprijs van voertuigen als gevolg van een verandering in de product mix.


  • Eind 2024 daalde de operationele kasstroom (FFO) tot $2,18 miljard tegenover $7,14 miljard eind 2023.
  • De vrije kasstroom (FCF) daalde van $6,22 miljard naar $1,12 miljard.

De operationele en vrije kasstromen daalden vooral door hogere betalingen op voorraden.


Li Auto heeft een perfect gezonde balans:

  • De totale schuld is $2,24 miljard.
  • Kasequivalenten en korte termijninvesteringen zijn goed voor $15,45 miljard.

Dit niveau van schuldenlast spreekt over de ideale financiële stabiliteit van het bedrijf.

Li Auto voorspelt een omzetdaling van 11,1% in Q1 tot $3,2-$3,4 miljard te midden van de onzekerheid in de wereldeconomie. Het management van het bedrijf sluit echter niet uit dat de situatie ten goede kan veranderen voor het bedrijf.

Waardering Li Auto aandelen

Li Auto wordt verhandeld met een korting op het sectorgemiddelde op EV/Sales van 0,77x en met een premie op EV/EBITDA van 9,27x, P/E van 26,12x en Fwd P/E van 27,03x. De premie is te danken aan het feit dat het bedrijf net begint met het optimaliseren van de kosten. Dit gezegd hebbende, is het vermeldenswaard dat andere Chinese autofabrikanten nog positieve operationele marges moeten behalen.


Het gemiddelde koersdoel van de drie belangrijkste investeringsbanken op Wall Street is $ 35,2 per aandeel, wat in lijn is met onze consensus en een potentiële opwaartse trend van 35,1% impliceert.

TIP: wil je ook eenvoudig en passief beleggen in vastgoed en alternatieven voor risicospreiding? Bekijk dan eens Nederlandse vastgoedfondsen zoals SynVest, Corum Investments, en Vondellaan Vastgoed. Dit kan een mooie aanvulling zijn op een gediversifieerde beleggingsportfolio, met een gemiddeld rendement van circa 6  tot 9% afhankelijk van de tijdsperiode.

Ook Capler, een nieuw Nederlands fonds voor niet-beursgenoteerde bedrijven, kan mogelijk interessant zijn met een gemiddeld rendement vanaf circa 9%.

Belangrijkste risico’s Li Auto aandelen kopen of niet

  • Sterke concurrentie. De markt voor elektrische voertuigen in China is verzadigd, met veel bedrijven die actief zijn in de sector, waaronder bedrijven die elektrische voertuigen tegen lagere prijzen aanbieden. Als Li Auto niet in staat is om een eersteklas klantenervaring te handhaven, kan dit leiden tot een vertraging van de verkoop.
  • Potentiële vertraging in de groei van de EV-markt in China. In 2024 zal het aandeel van EV's 50% bereiken van alle autoverkopen in het land. Als de groei van de EV-penetratie vertraagt, kan dit een negatieve impact hebben op de activiteiten van Li Auto.
  • Uitdagingen van internationale expansie. Chinese EV's worden erkend als de goedkoopste ter wereld, wat andere overheden zorgen baart. In 2024 legde de EU tarieven op voor de invoer van Chinese EV, wat de export bemoeilijkte. Als de handelsvoorwaarden blijven verslechteren, kan dit Li Auto's toegang tot overzeese markten vertragen.