Analyse TUI Aandelen: Koersdoel, Risico's, Strategie [2022]

TUI aandelen kopen of niet? In deze TUI aandelen analyse lees je belangrijke inzichten omtrent de reisorganisatie. Van strategie tot aan sterke en zwakke punten. Inclusief risico analyse en koersverwachtingen van TUI aandelen. Na onze analyse zijn we van mening dat TUI geen goede belegging is in vergelijking tot betere investeringen.

In deze analyse leggen we uit waarom.

Analyse Aandelen TUI (TUI1)


TUI is een in Duitsland gevestigde groep van geïntegreerde reisondernemingen. De onderneming is aanwezig in 180 landen en bedient 30 miljoen klanten wereldwijd. Om haar activiteiten volledig te integreren, heeft de onderneming grote reisorganisaties, waaronder Thomson, Fritidsresor en Nouvelles Frontieres, alsook de hotelketens RIU en MagicLife, overgenomen.

De activiteiten van TUI zijn onderverdeeld in de volgende segmenten

  • Hotels & Resorts: Dit segment bestaat uit alle hotels en hotelbeleggingen die eigendom zijn van de groep.
  • Cruises: Dit segment bestaat uit Marella Cruises, Hapag-Lloyd Cruises, en de joint venture TUI Cruises.
  • Bestemmingservaringen: Dit segment is verantwoordelijk voor het leveren van diensten aan bestemmingen.
  • Noordelijke regio: bestaat uit de reisondernemingen en luchtvaartmaatschappijen van de groep in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Scandinavië, Rusland en Canada.
  • Centrale regio: Omvat touroperators in Duitsland, Oostenrijk, Polen en Zwitserland, alsmede luchtvaartmaatschappijen in die landen.
  • Westelijke regio: Dit segment bestaat uit touroperators uit België, Nederland en Frankrijk.
  • Alle andere segmenten: is verantwoordelijk voor de activiteiten op nieuwe markten, voor corporate functies en voor activiteiten in verband met toerisme.

Het kopen van TUI aandelen betekent dat je investeert in de reissector. Om te bepalen of TUI de beste aankoop is, zal je in principe alle reisaandelen moeten analyseren. Een andere optie is om te kiezen voor ETF beleggen met specifieke thema's. In dit geval zet je in op één sector. Het voordeel is risicospreiding op individueel niveau. Het nadeel is dat je hoger rendement kan laten liggen doordat je ook investeert in de "minder sterke aandelen" van die sector.

Dit is ook hoe wij de beste aandelen selecteren. Wij doen rigoureus onderzoek naar sterke bedrijven. We willen investeren in de sterkste bedrijven van iedere industrie, maar ook tegen een aantrekkelijke aandelenprijs.

TUI (TUI1) Strategie

Het geïntegreerde bedrijfsmodel van TUI blijft een succesfactor voor de lange termijn en blijft een kernelement van de strategie van de onderneming. Hieronder volgt een greep uit de tactieken binnen de gehele strategie van de onderneming:

  • Schaalgrootte ontwikkelen in de "things to do"-markt en klanten aantrekken om deel uit te maken van het TUI ecosysteem.
  • Versnellen van het aanpassingsprogramma om leaner, sterker, flexibeler en digitaler uit de crisis te komen.
  • Activa uitbreiden, activiteiten omvormen, winst maken en profiteren van verticale integratie.
  • De TUI-groep beschouwt economische, ecologische en sociale duurzaamheid als een essentieel onderdeel van haar strategie om haar waarde voortdurend te vergroten. Op die manier wil de onderneming de voorwaarden scheppen voor economisch succes op lange termijn en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor een duurzame zakelijke transformatie in de toeristische sector.
  • De TUI-groep creëert een werkomgeving die zijn werknemers in staat stelt zich ook in deze moeilijke tijden volledig en met passie voor de onderneming te blijven inzetten.

Sterke en zwakke punten van TUI (TUI1)

TUI aandelen kopen betekent dat je investeert in een reisorganisatie. Het succes van TUI aandelen is op de lange termijn afhankelijk van haar strategie en strategische executie. Indien TUI op termijn meer winst maakt, zullen TUI aandelen een aantrekkelijkere financiële waardering krijgen.

Hieronder vind je een overzicht van sterke en zwakke punten aan TUI, wat direct impact kan hebben op haar aandelenkoers op de lange termijn.

Sterke punten van TUI (TUI1)

TUI, een van de topspelers in zijn sector, beschikt over vele sterke punten die het bedrijf in staat stellen op de markt te floreren. Als gevolg van deze sterke punten kan de onderneming haar marktaandeel op bestaande markten handhaven en nieuwe markten penetreren. De sterke punten van TUI zijn onder meer

  • De TUI-groep exploiteert vliegtuigen en chartervliegtuigen naar meer dan 150 bestemmingen over de hele wereld.
  • Toenemende winsten waren een belangrijke factor in de groei van de onderneming.
  • De meeste vakanties worden rechtstreeks aan particulieren verkocht.
  • De meest winstgevende en snelst groeiende markten voor TUI zijn het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
  • Gepersonaliseerde vakanties zijn beschikbaar via TUI.
  • Een sterke positie als leider in langeafstandsreizen.
  • Meer dan 60.000 werknemers zijn bij het bedrijf.
  • Meer dan 30 miljoen klanten wereldwijd bewijzen de dominantie van TUI in de sector.
  • Met een sterk distributienetwerk heeft TUI in de loop der jaren het grootste deel van zijn potentiële markt bereikt.
  • Met een speciale afdeling voor klantenrelatiebeheer is het bedrijf erin geslaagd een hoge klantentevredenheid en een goede merkwaarde bij de huidige klanten te bereiken.
  • Door fusies en overnames heeft de onderneming met succes complementaire bedrijven geïntegreerd. Dankzij de integratie van een aantal bedrijven en hotelketens in de voorbije jaren heeft de onderneming haar activiteiten kunnen vereenvoudigen en een efficiënte toeleveringsketen kunnen uitbouwen.

Zwakke punten van TUI (TUI1)

Zwakte is het gebied waar TUI zich kan verbeteren. Een paar van de zwakke punten van het bedrijf zijn:

  • De investeringen in O&O liggen onder die van de snelst groeiende bedrijven in de sector. Het beheren van kantoren voor een wereldwijd toeristisch merk gaat gepaard met culturele en sociale uitdagingen.
  • De beperkte merkentrouw is het gevolg van de intense concurrentie met andere bedrijven.
  • De onderneming is niet in staat gebleken om de uitdagingen van nieuwkomers in het segment doeltreffend aan te pakken en heeft in nichecategorieën een klein marktaandeel verloren. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, moet TUI een intern feedbackmechanisme van het verkoopteam ter plaatse opzetten.
  • Onvermogen om bedrijven uit verschillende culturen te integreren.
  • TUI heeft een hoger personeelsverloop dan andere ondernemingen in de sector, hetgeen betekent dat het bedrijf meer dan zijn concurrenten uitgeeft aan de opleiding en ontwikkeling van zijn werknemers.

Bedreigingen en kansen voor TUI (TUI1)

Ook bedreigingen en kansen zijn van invloed op de toekomstige aandelenprijs van TUI. Hieronder vind je enkele aandachtspunten wat betreft investeren in TUI aandelen.

Bedreigingen voor TUI (TUI1)

  • Pandemische beperkingen vormen de grootste bedreiging voor de onderneming, aangezien in sommige landen nog steeds toeristische en reisbeperkingen gelden
  • De concurrentie is hevig. Het aantal spelers in de sector is de laatste jaren toegenomen, hetgeen een neerwaartse druk heeft uitgeoefend op zowel de winst als de omzet van de onderneming.
  • Aangezien de onderneming in talrijke landen actief is, kunnen wisselkoersschommelingen een probleem vormen, vooral gezien het onstabiele politieke klimaat in vele van de landen waar zij actief is.

Kansen voor TUI (TUI1)

  • Apps integreren voor reserveringen en om vakanties te boeken. Op deze manier kan het bedrijf zijn trouwe klanten behouden en nieuwe klanten aantrekken met op waarde gerichte proposities.
  • Door te profiteren van de opleving na de pandemie en de toename van de bestedingen van klanten na meer dan twee jaar thuis te zijn gebleven, kan TUI nieuwe klanten aan zich binden en zijn marktaandeel vergroten.
  • TUI moet zijn activiteiten uitbreiden tot opkomende markten om zijn marktaandeel te vergroten.
  • "Better Holidays, Better World" is de duurzaamheidsstrategie van de TUI-groep. Dat is voor TUI een uitgelezen kans om zijn superioriteit op het gebied van duurzaam toerisme te tonen.
  • In tijden van turbulentie in de omgeving is het belangrijk om de opkomende markttrends te analyseren. Er zijn een aantal trendanalysetechnieken die TUI kan gebruiken om dit te bereiken, waaronder marketingmixmodellen, risicomodellen, keuzemodellen, en klantenanalyses.
  • Voorts moet TUI de politieke, wettelijke, regelgevende, sociale en economische factoren in het oog houden die van invloed zijn op de markt

Risicoanalyse van TUI (TUI1)

Als je aandelen van TUI wilt kopen of verkopen, moet je de risico’s van TUI grondig analyseren. TUI (TUI1) is genoteerd aan de beurs van Frankfurt in Duitsland en heeft 60.135 mensen in dienst. Met een marktkapitalisatie van $3,9 miljard valt het bedrijf momenteel in de categorie "Mid-Cap".

De aandelenstructuur van de vennootschap is als volgt:

  • 41,5 procent - Institutionele beleggers
  • 24,9 procent - Particuliere beleggers
  • 24,9 procent - Unifirm Ltd (gecontroleerd door de familie Mordashov)
  • 5,1 procent - DH Deutsche Holding Ltd
  • 3,6 procent - RIU Holdings.

Het grootste risico om TUI aandelen niet te kopen, is haar schuldenpositie. Een bedrijf met hoge schulden vormt altijd meer risico. Bovendien is de situatie met reisbeperkingen nog niet helemaal verdwenen. Dit gegeven kan de winst op termijn reduceren.

Met een totale schuld van 3,1 miljard en een debt-to-equity (D/E) van 94,2 kan de onderneming het moeilijk krijgen om voldoende liquide middelen te genereren om aan haar financiële verplichtingen te voldoen. De current ratio bedraagt 0,51, wat wijst op een negatief werkkapitaal, waardoor het minder waarschijnlijk is dat de onderneming in staat zal zijn financiële verplichtingen op tijd en wanneer zij verschuldigd zijn, terug te betalen. TUI AG kan schulden gebruiken tot haar vrije kasstroom op is of tot zij geen nieuw kapitaal meer heeft. De aandeelhouders van TUI AG zouden dus alles kunnen verliezen indien de onderneming haar schulden niet kan terugbetalen zoals wettelijk is voorgeschreven.

Koersdoel van TUI aandelen (TUI1)

Volgens Market Screener, gebaseerd op het aanbod van analistenbedraagt het gemiddelde koersdoel voor het TUI1-aandeel €2,38, met een hoge schatting van €3,30 en een lage schatting van €1,90.

Volgens Wall Street Journal, gebaseerd op het aanbod van analisten, is het gemiddelde koersdoel voor het aandeel TUI1 €2,38, met een hoge schatting van €3,54 en een lage schatting van €1,75.

Conclusie: TUI aandelen kopen of niet?

Wij hebben zelf geen uitgebreide analyse naar TUI aandelen gedaan. We kunnen daarom niet aangeven wat een realistische koersverwachting is van TUI aandelen. Wel is het zo dat wij vooral veel risico’s zien, waarbij met name de schuldenpositie zorgwekkend is. Waarom het risico nemen, terwijl er veel betere aankopen zijn? Zo realiseren wij binnen ons aandelen abonnement hogere rendementen (dan de AEX & SP500) met onze Value beleggingen. TUI behoort daar beslist niet bij.

Het is belangrijk om de beste beleggingsplatformen te kiezen. Zij bieden een breed scala aan aandelen en ETF's, zodat je een goede portefeuille kunt opbouwen. Ze hebben ook lage transactiekosten. Sommige bieden zelfs beleggen zonder commissie aan. Op de lange termijn bespaart dit veel kosten.