Concurrentie Analyse voor Aandelen: Uitleg & Tips

Beste Happy Investor, wil je een concurrentie analyse voor aandelen uitvoeren? In dit artikel vind je een volledige uitleg tot uitvoeren van concurrentie analyse voor aandelen. Dit begint vanuit het globale overzicht (marco-economisch) tot aan individuele aandelen analyses op bedrijfsniveau. Het doel? Unieke bedrijven binnen groeiende sectoren vinden. Waarom? Omdat vroegtijdig beleggen in unieke bedrijven leidt tot exponentieel rendement van x5 of hoger.

Lees snel verder

Inhoudsopgave:

Hoe concurrentie analyse voor aandelen uitvoeren? 3 niveaus voor holistische aanpak
Macro-economie: concurrentie analyse van aandelen op internationaal niveau
Industrie: concurrentie analyse van aandelen op sectorniveau
Organisatie: concurrentie analyse van aandelen op bedrijfsniveau (financiële resultaten & strategie) 

Hoe concurrentie analyse voor aandelen uitvoeren? 3 niveaus voor holistische aanpak

We gaan aandelen analyseren op concurrentie. Dit willen we zo holistisch mogelijk doen. En dus analyseren we op drie niveaus, namelijk:

  1. Macro-economie: concurrentie analyse op internationaal niveau
  2. Industrie: concurrentie analyse op sectorniveau
  3. Organisatie: concurrentie analyse op bedrijfsniveau (financiële resultaten & strategie)

Waarom beginnen we vanuit macro-economisch perspectief en niet op bedrijfsniveau? De reden is omdat het beter is om vanuit het totaal perspectief in te zoomen. Vanuit dit overzicht gaan we de de beste industrieën analyseren. We willen namelijk investeren in opkomende sectoren. Daar ligt de groei.

Dit is heel belangrijk: beleggen in groeisectoren is véél beter dan stabiele en krimpende sectoren.

In groeisectoren is er meer ruimte voor alle spelers om omzet- en winstgroei te realiseren. De focus ligt op groei. Bij stabiele sectoren ligt de focus op concurrentiestrijd. Deze strijdt leidt tot dalende winstmarges, en daarmee potentieel lagere aandelenkoers op de lange termijn.

Binnen gunstige sectoren willen we vervolgens de allerbeste bedrijven selecteren. We investeren alleen in de toekomstige winnaars. Dit zijn de meest unieke spelers met een duurzaam competitief voordeel. De allerbeste hebben zelfs nauwelijks tot geen concurrentie omdat zij in een blue ocean bevinden of gewoon dominant zijn.

De beste bedrijven hebben een unieke strategische positie met duurzaam competitief voordeel.

Dit is hoe ik kijk naar beleggen in aandelen. Ik ben fulltime bezig met het analyseren en onderzoeken van de beste bedrijven in gunstige sectoren. Bedrijven met hoge jaarlijkse omzet- en winstgroei. Winnaars met unieke posities en duurzaam competitief voordeel voor dominante groei.

Dit is hoe ik hoger dan gemiddeld rendement haal. Mijn onderzoek deel ik op de HIM community. Hier lees je meer over het aandelen abonnement.

Macro-economie: concurrentie analyse van aandelen op internationaal niveau

We beginnen onze concurrentie analyse van aandelen op macro-economisch niveau. We kijken naar de wereld in haar totale perspectief en vragen ons zelf af: ‘waar liggen de kansen?’. Om ons zelf te helpen kunnen we het Diamond Model van Michael Porter toepassen.

Diamond Model

Diamond Framework:

  • Demand conditions – grote industrieën die meer relevant zijn zullen meer resources aantrekken en sneller groeien. Hoge afnemersbehoeften vereist meer innovatie en kwaliteitsverbetering, en dus meer kapitaalinvestering.
  • Factor conditions – wat is de aanwezigheid, kwaliteit en kostprijs van grondstoffen? Hoe is de infrastructuur van de industrie?
  • Supported industries – hoe is de samenwerking met key suppliers?
  • Firm Strategy, Structure & Rivalry – hevige concurrentiestrijd in een land maakt die bedrijven sterker en innovatiever. Zij hebben hogere slagingskans bij internationale expansie

Gebruik het model om interessante industrieën te ontdekken. Welke industrieën worden in de toekomst meer relevant? Hoe staan zij in de ontwikkeling?

Laten we de semiconductor industrie als voorbeeld nemen. Deze industrie is essentieel voor de werking van de economie. Toekomstige machines en zelfs huishoudapparatuur werken op chips. Deze relevantie zorgt voor een positieve toename van demand conditions. Indien we kijken naar de factor conditions, is dit oké. Er zijn genoeg toeleveranciers. Wel zien we een bottleneck in de supply chain ontstaan bij bedrijven die de technieken leveren om chips te maken. Denk aan ASML, ASMI en Taiwan Semiconductor. De ketensamenwerking is gunstig (supported industries). En de Firm Strategy, structure & rivalry heeft geleidt tot enkele sterke, dominante spelers zoals ASML.

PEST-analyse

Ook de PEST-analyse kan handig zijn bij een concurrentie analyse van aandelen. PEST staat voor:

  • Politiek
  • Economie
  • Sociaal
  • Technologie

Zijn de politieke, economische, sociale en technologische omstandigheden gunstig of ongunstig?

Door PEST-analyse toe te passen kan je opzoek gaan naar nieuwe industrieën. Denk aan elektrisch rijden als voorbeeld. De politiek leverde miljarden subsidie. De economie was gunstig en dus konden bedrijven en particulieren de hogere autoprijs betalen. Sociaal speelt er de opkomende trend van duurzaamheid. En de technologie was dusdanig ontwikkelt dat er goede elektrische voertuigen gemaakt konden worden.

De macro-economische factoren waren zeer gunstig. Vervolgens kan je de industrie en verschillende organisaties onderzoek. Uiteindelijk zou je destijds bij Tesla zijn aangekomen. Zou je vroegtijdig willen investeren in Tesla (met al die miljardensubsidie)?

Gebruik het Diamond Model en de PEST-analyse naast elkaar. Zijn de macro-economische factoren gunstig voor deze industrieën?

  • Waterstof
  • Cryptomarkt
  • Olie
  • Scheepsvaart

Wat denk jij? Laat het mij weten in een reactie onderaan dit artikel.

Industrie: concurrentie analyse van aandelen op sectorniveau

Vanuit macro-economische analyse bekom je een overzicht van potentieel interessante industrieën. Dit kan een mix zijn van groeiende en stabiele (doch hele relevante) sectoren. De volgende stap is om deze industrieën met elkaar te vergelijken. Welke zijn de beste? En hoe ziet iedere industrie eruit?

Dit doen we aan de hand van het 5-krachtenmodel van Michael Porter.

5-krachtenmodel

Het 5-krachtenmodel kijkt naar de factoren (in het Engels):

  • Threat of new entrants
  • Bargaining power of buyers
  • Bargaining power of suppliers
  • Threat of substitute products
  • Rivalry among existing competitors

In dit artikel ga ik geen volledige uitwerking van dit model geven. Daarvoor kan je mijn cursussen over aandelen analyseren volgen op de HIM community. Hier lees je alles over de cursussen beleggen.

Het 5-krachtenmodel kan je gebruiken om aantrekkelijke industrieën te vinden. Uiteindelijk is de vraag hoe gunstig een industrie is voor de bedrijven die erin acteren. Stel dat jij een onderneming opstart. In dat geval wil je het liefst grote obstakels hebben die nieuwkomers tegenhouden. Je wilt in een unieke positie zitten waarbij jij de prijs bepaalt, en niet dat klanten dit voor jou doen omdat ze genoeg keuze hebben. En leveranciers? Die moeten geluk hebben dat ze aan je mogen leveren! De bedreiging van substituten? Nee, je hebt unieke producten/diensten die onmisbaar zijn. En tot slot de concurrentie. Idealiter is er genoeg ruimte voor allen om te groeien. Dit bespaart je een hoop geld aan advertenties en prijzenoorlogen. In plaats daarvan kan je dit geld investeren in hogere kwaliteit en service. Win-Win.

Het doel is om bedrijven te vinden die een sterke positie hebben binnen gunstige industrieën. De combinatie tussen PEST-analyse en 5-krachtenmodel geeft indicatie over hoe duurzaam gunstig een industrie kan blijven.

SWOT-analyse

Tot slot zou je ook een SWOT-analyse kunnen initieren. Eigenlijk gebruik je de SWOT-analyse om een bedrijf te vergelijken met andere bedrijven. Maar het zou ook kunnen tussen verschillende industrieën.

SWOT-Analyse:

  • Strenghts
  • Weaknesses
  • Opportunities
  • Threats

Uit de SWOT-analyse kan je een confrontatiematrix samenstellen waarbij je de verschillende factoren met elkaar verbindt. Denk aan: Sterktes – Kansen of Zwakheden – Bedreigingen. Voorbeeld: beeld je in dat het jaartal 2010 is en je vergelijkt de opkomst van elektrische voertuigen met benzine voertuigen. De olie industrie heeft als zwakheid dat het milieuvervuilend is. Een grote bedreiging is CO2-belasting vanuit politiek beleid. Dit is een van de redenen waarom elektrische voertuigen de strijd hebben gewonnen.

Nu is achteraf terugkijken wel heel makkelijk. Vooruit kijken is moeilijk 😉.

Organisatie: concurrentie analyse van aandelen op bedrijfsniveau (financiële resultaten & strategie)

Vanuit macro-economisch perspectief heb je interessante industrieën gevonden. Na analyse op sectorniveau weet je waar de grootste kansen liggen. Nu ga je de individuele bedrijven binnen deze sectoren analyseren.

Dit is de gebruikelijke concurrentie analyse van aandelen op bedrijfsniveau. Je wilt weten of jouw aandeel het beste presteert op financiële resultaten. En de financiële resultaten zijn een gevolg van strategische positie.

De beste bedrijven hebben een unieke strategische positie met duurzaam competitief voordeel.

Concurrentie analyse aandelen op financiële resultaten

Analyseer aandelen van concurrentie op financiële resultaten. Zo achterhaal je haar prestaties in de huidige situatie. Let wel: succesvol beleggen gaat om de toekomstige situatie. En daarvoor heb je concurrentie analyse op bedrijfsstrategie nodig (zie hieronder).

Eerst wat meer over concurrentie analyse van aandelen op financiële resultaten. Gebruik hiervoor de belangrijkste kerncijfers en vergelijk concurrenten met elkaar op basis van:

  • P/E
  • P/S
  • P/B
  • EPS groei
  • Omzet en Winst groei
  • Omzet- en winstmarges
  • ROE, ROA en ROI

Dit is geen volledig overzicht. Er zijn nog andere relevante kerncijfers.

Belangrijk in je analyse is dat je de gehele context meeneemt. Hoe verhoudt het huidige financiële resultaat zich tot de concurrentie? Tot het verleden? En tot de toekomst? Met name vooruit kijken is van essentieel belang!

Wil je meer weten over financiële analyse van aandelen? Lees hier meer over hoe aandelen waarderen.

Concurrentie analyse aandelen op bedrijfsstrategie

Succesvol beleggen doe je door vroegtijdig te investeren in unieke bedrijven. Op de lange termijn zullen zij beter presteren dan concurrentie. Het gevolg: enorme groei in zowel omzet als winst. En zo boek je exponentiele rendementen van x5 of hoger.

Vroegtijdig investeren doe je door vooruit kijken. Wat worden de belangrijkste spelers binnen een groeiende sector?

Het mag duidelijk zijn dat dit veel tijd kost. Een goede concurrentie analyse van aandelen op bedrijfsstrategie omvat minimaal deze factoren:

  • Strategische positionering
  • Tailor-made Value Chain
  • Source of uniqueness
  • Innovatie
  • Strategische implementatie
  • Cultuur en tevredenheid van werknemers

Je wilt weten welke bedrijven de dominante spelers worden. Daarvoor zal je willen achterhalen welke bedrijven een uniek en duurzaam competitief voordele hebben én relevant zijn en blijven voor haar doelgroep(en).

Meer weten over strategische analyse van concurrentie? Je leest hier alles over in het volledige artikel over aandelen analyseren op bedrijfsstrategie.

Dit is het einde van dit artikel. Je weet nu hoe je een volledige concurrentie analyse van aandelen kan uitvoeren. Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen? Laat het mij weten in een reactie hieronder 😊.