Perion Network aandelen kopen? Analyse +32% Groei | Happy Investors
In dit artikel behandelen we een analyse van Perion Network aandelen. Perion Network aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.
Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.
Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.
Ben je nog niet bekend met Freedom24? Klik hier voor meer informatie over deze partij.
Over Perion Network, een Tech reclamebedrijf
Perion Network Ltd. (PERI) is een technologisch marketingbedrijf dat oplossingen biedt voor het verbeteren van het rendement van advertenties en monetisatie in alle marktsegmenten, evenals kant-en-klare advertentie-integraties. Het bedrijf is opgericht in 1999 en heeft zijn hoofdkantoor in Israël.
- Ticker: PERI
- Toegangsprijs: $30,85
- Richtkoers: $40,9
- Potentieel: 32,6%
- Horizon: 12 maanden
- Risico: Middelmatig
- Positiegrootte: 2%
Analyse Perion Network groeiaandelen
De aandelenkoers van het bedrijf zal naar verwachting worden ondersteund door de volgende factoren:
- De snelle ontwikkeling van nieuwe veelbelovende segmenten van de marketingmarkt: retailmedia en CTV-reclame (connected television). De uitgaven voor reclame in de retailmedia zullen naar verwachting met gemiddeld 22,98% per jaar groeien in 2023-2027, terwijl de uitgaven voor CTV-reclame naar verwachting met 19,70% per jaar zullen stijgen in 2023-2026.
- De lancering van SORT®, het eerste targeting advertentieplatform dat effectiever is gebleken dan cookiebestanden.
- Een verdubbeling van het bedrijfsresultaat en het nettoresultaat in 2022, evenals een aanhoudende snelle groei van de bedrijfscijfers in het eerste kwartaal van 2023.
- Versnelde groei van het zoekverkeer na de samenwerking tussen Microsoft Bing en Chat GPT.
Waarom Perion Network aandelen kopen?
Reden 1. Groei van de digitale reclamemarkt
Perion Network levert marketingdiensten in alle belangrijke reclamemarkten: het bedrijf helpt zijn klanten om de efficiëntie van search, retailmedia en visuele reclame (display / video / CTV) te verbeteren, evenals reclame in sociale netwerken.
Over het algemeen zullen volgens Insider Intelligence, de toonaangevende analist op het gebied van digitale marketing, de wereldwijde uitgaven in de online reclamemarkt stijgen van 567,49 miljard dollar in 2022 tot 835,82 miljard dollar in 2026, wat neerkomt op een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 10,16%.
Een van de meest veelbelovende gebieden van de markt is retailmediareclame, een methode voor het doen van aanbevelingen die is gebaseerd op de accumulatie van commerciële gebruikerservaringen tussen verschillende diensten. Perion merkt op dat retailmedia de "derde golf" van advertenties is (na search en sociale media) in de digitale reclamemarkt. Advertenties en online winkels verzamelen een enorme hoeveelheid informatie over gebruikers, die vanuit advertentieoogpunt nog maar net te gelde kan worden gemaakt. Volgens Insider Intelligence zullen de totale uitgaven voor advertenties in retailmedia in de VS in 2023 45,15 miljard dollar bedragen en tegen 2027 stijgen tot 106,12 miljard dollar, wat een CAGR van 22,98% betekent.
Tegelijkertijd wordt de reclamemarkt geconfronteerd met bepaalde uitdagingen, waarvan de belangrijkste te maken heeft met het "gebruikersblindheid"-effect. Dit is te wijten aan het feit dat digitale reclame zo wijdverspreid is geraakt dat gebruikers geneigd zijn om het te zien als gewoon een ander soort inhoud en niet langer de motivatie voelen om te kopen, die naar verwachting door reclame wordt gegenereerd. Het wordt dus steeds moeilijker voor bedrijven om de aandacht van consumenten te trekken.
Om dit probleem op te lossen, ontwikkelt Perion High Impact Advertising (HIA), oftewel heldere en creatieve reclamespots waarmee, dankzij de ervaring van het bedrijf, de aandacht van klanten effectiever kan worden getrokken. Het is vermeldenswaard dat HIA verschilt van gebruikelijke doelgerichte reclame: Perion treedt ook op als directe ontwikkelaar van reclame-integraties, waardoor klanten kant-en-klare marketingoplossingen kunnen bestellen.
Volgens Insider Intelligence zullen de uitgaven voor tv-reclame stijgen van $ 19 miljard in 2022 tot $ 39 miljard in 2026, wat een CAGR van 19,70% betekent.
Reden 2. Groei in zoekverkeer na samenwerking tussen Microsoft Bing en ChatGPT
Zoals eerder opgemerkt, is Perion ook actief op het gebied van zoekadvertenties. Dit segment van de markt is al goed ingeburgerd en laat daarom niet zulke hoge groeipercentages zien als de nieuwe richtingen die hierboven zijn beschreven. Desalniettemin is search advertising een fundamenteel onderdeel van online marketing, aangezien het goed is voor 39% van alle uitgaven in de markt, volgens het Digital 2023 rapport.
De belangrijkste partner van Perion op de digitale advertentiemarkt is de zoekmachine Bing van Microsoft. De bedrijven hebben een langdurige relatie. In 2021 riep Microsoft Advertising Perion uit tot beste wereldwijde leveringspartner.
De wereld heeft de laatste tijd een explosieve groei gezien van toepassingen die gebaseerd zijn op het gebruik van neurale netwerken: ChatGPT en andere. Het bleek dat ze veel aspecten van menselijke activiteit sterk kunnen vereenvoudigen en relevantere informatie kunnen bieden dan zoekmachines. De groeiende populariteit van neurale netwerken heeft de activiteiten van traditionele "zoekmachines" zoals Google, Yahoo en andere in gevaar gebracht. Van alle bedrijven was Microsoft Bing de eerste die het probleem aanpakte: slechts een week na de release van de Chat GPT-applicatie voor IOS, kondigde Bing samenwerking aan met het neurale netwerk. Als gevolg daarvan voegde Microsoft Bing een speciale plugin toe aan zijn browser om de zoekresultaten voor zoekopdrachten van gebruikers te optimaliseren.
Volgens Perion had Bing in mei 2022 1,2 miljard unieke maandelijkse gebruikers. Analisten verwachten dat de eerste samenwerking van de zoekmachine in de branche met ChatGPT, die Bing eerder is aangegaan dan zijn concurrenten, zal leiden tot een groei van het klantenbestand van Bing. Omdat de zoekactiviteiten van Perion grotendeels afhankelijk zijn van de samenwerking met Bing, wordt verwacht dat Perion ook zal profiteren van de marktgroei van de zoekmachine, omdat dit zal leiden tot meer advertentieverkeer en inkomsten.
Reden 3. Operationele prestaties verbeteren
De snelle groei van de digitale advertentiemarkt en het effectieve management van Perion hebben een zeer positief effect op de operationele prestaties van het bedrijf.
In de grafiek hieronder zie je bijvoorbeeld het gemiddelde dagelijkse advertentieverkeer in het zoeksegment. Volgens de resultaten van Q1 2023 steeg het verkeer met 49% j-o-j en overschreed het de 27 miljoen mensen. De inkomsten van het segment stegen met 15% j-o-j in 1Q 2023.
Daarnaast merkt Perion op dat de inkomsten van zijn retailmediareclamedivisie in het eerste kwartaal van 2023 met 60% j-o-j zijn gestegen.
De totale omzet van het bedrijf heeft de afgelopen vier jaar een hoge groei laten zien. In Q1 2021 en Q1 2022 steeg het cijfer met meer dan 30%. In dezelfde periode in 2023 vertraagde de groei tot 16%, maar blijft nog steeds aanzienlijk.
Perion merkt ook op dat het bedrijf de afgelopen twee jaar de 40%-regel heeft kunnen naleven, volgens welke een totaal van inkomstengroei jaar-op-jaar (in %) en EBITDA-marge (in %) meer dan 40% moet bedragen. Volgens de resultaten van Perion voor Q1 2023 bedroeg deze indicator 49%.
Reden 4. Eigen SORT® platform
SORT® (Strategic Optimization of Relevant Traits) is een revolutionair digitaal advertentieplatform dat het gebruik van cookies vervangt. In de afgelopen jaren is de wetgeving over cookiegegevens veel strenger geworden, omdat het gebruik van deze gegevens steeds meer wordt gezien als een inbreuk op het privéleven van mensen. Volgens een onderzoek dat Lucid speciaal voor Perion uitvoerde, gaf 89% van de consumenten aan dat ze advertenties opmerkten die hen "volgden (richtten)", wat leidt tot een afname van de gebruikersloyaliteit. De meeste respondenten begrijpen niet dat targeting wordt gebruikt om de advertentierelevantie te verbeteren. Daarom koos 70% van de respondenten voor vertrouwelijkheid in plaats van relevantie.
De strengere wetgeving en de negatieve houding van klanten ten opzichte van cookiegegevens dwingen bedrijven om op zoek te gaan naar andere tools waarmee targeting kan worden toegepast.
Perion biedt deze mogelijkheid via zijn SORT®-platform. De tool is gebaseerd op een machine learning technologie, maar slaat geen gebruikersgegevens op. Wanneer consumenten op een site terechtkomen die SORT® gebruikt, analyseert de technologie verschillende gedragskenmerken van onbekende bezoekers en sorteert ze op basis van historische gegevens in verschillende slimme groepen. Op basis van deze indeling krijgen gebruikers verschillende advertenties aangeboden. Op het eerste gezicht lijkt het erop dat SORT® qua efficiëntie niet kan tippen aan cookiegegevens, maar de waarnemingen van Perion bewijzen het tegendeel: in bijna alle categorieën presteert SORT® beter dan cookies in termen van CTR (click-through rate, of de verhouding tussen klikken en vertoningen op een reclamecampagne).
Het succes van SORT® wordt bewezen door de groeiende populariteit bij de klanten van Perion. Volgens de presentatie van het bedrijf is het aantal bedrijven dat SORT® gebruikt in Q1 2023 met 142% j-o-j gestegen tot 157 en zijn hun uitgaven met 93% j-o-j gestegen.
Daarnaast probeert Perion van SORT® een volwaardig merk te maken. Daarom lanceerde het bedrijf een speciaal grafisch teken, Privacy Shield, dat wordt gebruikt om advertentie-integraties met behulp van SORT® te markeren. Volgens het bedrijf begrijpen consumenten dat er in dit geval geen cookies worden gebruikt voor targeting.
In zijn financiële verslag over 2022 merkte Perion op dat SORT® zijn belangrijkste concurrentievoordeel was. Het bedrijf haalde de beslissing van Google aan om de afschaffing van cookies uit te stellen, vermoedelijk omdat de internetgigant nog geen levensvatbaar alternatief voor cookiegegevens heeft kunnen ontwikkelen.
Financiële analyse Perion Network aandelen
De financiële resultaten van Perion Network over 2022 kunnen als volgt worden samengevat:
- De omzet bedroeg $640,3 miljoen, een stijging van 33,81% op jaarbasis.
- De aangepaste EBITDA steeg van $69,6 miljoen naar $132,4 miljoen. De aangepaste EBITDA-marge steeg van 14,55% naar 20,68%.
- De nettowinst bedroeg $99,2 miljoen tegenover $38,7 miljoen vorig jaar. De nettomarge steeg van 8,09% naar 15,50%.
De autonome groei in omzet en winst werd gedreven door een toename van de vraag naar de diensten van het bedrijf in alle bovengenoemde segmenten.
- De omzet steeg met 15,88% j-o-j: van $125,3 miljoen naar $145,2 miljoen.
- De aangepaste EBITDA steeg van $22,8 miljoen naar $31,2 miljoen. De marge steeg van 12,37% naar 16,39%.
- De nettowinst bedroeg $ 23,8 miljoen vergeleken met $ 15,5 miljoen een jaar eerder. In het eerste kwartaal liet Perion opnieuw een positieve dynamiek zien in omzet en winst, wat duidt op een aanhoudende groei in de vraag naar de diensten van het bedrijf.
- Aan het einde van 2022 steeg de operationele kasstroom naar $122,1 miljoen ten opzichte van $71,1 miljoen aan het einde van 2021.
- De vrije kasstroom was bijna gelijk aan de operationele kasstroom als gevolg van de lage kapitaalkosten door de lage kapitaalintensiteit van de sector.
De operationele en vrije kasstromen stegen vooral door een hoger nettoresultaat en een efficiëntere bedrijfsvoering.
Het bedrijf heeft een gezonde balans:
- De totale schuld bestaat eigenlijk uit huurbetalingen en bedraagt $11,5 miljoen.
- Kasequivalenten en kortetermijninvesteringen zijn goed voor $429,6 miljoen.
Dit niveau van schuldenlast geeft de absolute financiële stabiliteit van het bedrijf aan.
Perion heeft zijn financiële prestatieverwachtingen voor 2023 verbeterd:
- De omzet zal naar verwachting met 13%-16% groeien tot $725 miljoen-$745 miljoen.
- De adj. EBITDA zal naar verwachting met 17% stijgen tot 155 miljoen dollar.
- De brutowinstmarge steeg met 0,13%.
De prognoses van het management van het bedrijf geven dus extra vertrouwen in de potentiële waardegroei van het bedrijf.
Waardering Perion Network groeiaandelen
Perion Network wordt verhandeld tegen een sectorgemiddelde op EV/Sales van 1,97x en verdisconteerd op EV/EBITDA van 9,53x, Fwd P/E van 11,97x en P/FCF van 13,00x.
Het gemiddelde koersdoel van de top 5 investeringsbanken van Wall Street is $39,8 per aandeel. Volgens onze consensus is het bedrijf ondergewaardeerd op basis van sectorgemiddelde en historische multiples; de reële marktwaarde van het aandeel is $40,9, wat een opwaarts potentieel van 32,6% impliceert.
Belangrijkste risico's Perion Network aandelen kopen
- Perion opereert in een zeer concurrerende markt. Het bedrijf moet voor klanten niet alleen concurreren met gespecialiseerde advertentiebedrijven, maar ook met quasi-monopolisten die bepaalde marktsegmenten beheersen (zoals Google in zoekadvertenties, Twitter en Tik Tok in advertenties voor sociale netwerken, enz.)
- Het recessierisico in de VS zou de reclamebudgetten van bedrijven kunnen drukken, wat zou kunnen leiden tot een lagere omzetgroei en marktkapitalisatie voor Perion.
- Een plotselinge verlaging van de prognoses van het bedrijfsmanagement voor inkomsten en bedrijfsmarges.
En, wat denk jij? Perion Network aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het weten!
Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.