Spirit Airlines aandelen aandelen kopen of niet? Analyse +35% Groei | Happy Investors
In dit artikel behandelen we een analyse van Spirit Airlines aandelen. Spirit Airlines aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.
Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.
Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.
Ben je nog niet bekend met Freedom24? Klik hier voor meer informatie over deze partij.
Over Spirit Airlines aandelen, een low-cost luchtvaartmaatschappij
Spirit Airlines aandelen (SAVE) is een Amerikaanse lagekostenluchtvaartmaatschappij met vluchten in Zuid-Florida, het Caribisch gebied, Latijns-Amerika en de noordoostelijke en noordelijke Midwest-regio's van de VS. De luchtvaartmaatschappij biedt tegen betaling ook reisverzekeringen, online boekingen en andere diensten aan. Het bedrijf werd in 1964 opgericht door Ned Homfeld en heeft zijn hoofdkantoor in Miramar, Florida.
- Ticker: SAVE
- Toegangsprijs: $17,30
- Richtkoers: $23,1
- Potentieel: 35,2%
- Horizon: 12 maanden
- Risico: gemiddeld
- Positiegrootte: 2%
Analyse Spirit Airlines aandelen groeiaandelen
- Herstel van de vraag naar vliegreizen: het luchtverkeer zal in 2023 naar verwachting met 3% groeien ten opzichte van 2019.
- Industrieanalisten voorspellen een aanzienlijke stijging van de sectorwinsten, die tegen het einde van 2023 $9,8 miljard zouden moeten bedragen.
- De daling van de brandstofprijzen zal op korte termijn een positief effect hebben op de marges van luchtvaartbedrijven.
- De omzet van bedrijven uit aanverwante sectoren steeg in het eerste kwartaal van 2023 met 12%-37%, wat wijst op de aanhoudende grote vraag in de toeristische sector.
- JetBlue Airways is overeengekomen om Spirit Airlines aandelen te kopen voor bijna het dubbele van de huidige beurswaarde van het bedrijf.
- Spirit Airlines aandelen heeft een van de laagste kosten per passagiersmijl in de sector.
Waarom Spirit Airlines aandelen aandelen kopen of niet?
Reden 1. Post-pandemisch herstel van het luchtverkeer
De luchtvaartindustrie is een van de belangrijkste begunstigden van het post-COVID economisch herstel. De afgelopen twee jaar heeft de sector het passagiersverkeer aanzienlijk verhoogd en de resultaten van voor de pandemie benaderd.
Volgens voorspellingen van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) zal de sector in 2023 niet alleen herstellen tot het niveau van 2019, maar deze zelfs met 3% overtreffen. Begin juni zei de International Air Transport Association (IATA) te verwachten dat het nettoresultaat van de luchtvaartsector meer dan zal verdubbelen tot 9,8 miljard dollar.
De prestatieresultaten van Spirit Airlines aandelen volgen de huidige trends in de sector en laten een aanzienlijke groei zien ten opzichte van eerdere periodes. Zo vervoerde het bedrijf in 2022 38,46 miljoen passagiers tegenover 34,54 miljoen in 2019.
Over het algemeen hebben de reisgerelateerde sectoren van de economie zich gestaag hersteld. Het eerste kwartaal van 2023 bleek niet alleen sterk voor de luchtvaartsector, maar ook voor bedrijven uit aanverwante sectoren
Daarnaast is het belangrijk op te merken dat het aandeel van de inkomsten van de luchtvaartindustrie in het bbp in de jaren dat het coronavirus heerste, lager was dan een gemiddeld historisch niveau. Als de inkomsten van de sector in 2023 0,49% van het BBP bedragen, zal de jaarlijkse groei gemiddeld ongeveer 15% bedragen.
Spirit Airlines aandelen heeft dus bijna zijn resultaten van voor de pandemie bereikt, wat een positieve invloed zou moeten hebben op de financiën en de aandelenwaarde van het bedrijf.
Reden 2. Mogelijke overname door JetBlue Airways
In juli 2022 stemde JetBlue Airways in met de overname van Spirit Airlines aandelen. Als gevolg van de deal zijn de bedrijven van plan om een concurrent te creëren voor de "grote vier" Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, die samen meer dan 80% van de markt voor vliegreizen in het land controleren.
Volgens de overnameovereenkomst is JetBlue Airways van plan Spirit Airlines aandelen over te nemen op basis van de waardering van $7,6 miljard, of $33,5 per aandeel. Van het aangegeven bedrag heeft JetBlue Airways al een voorschot van $2,5 per aandeel betaald aan de aandeelhouders van Spirit Airlines aandelen. Het resterende te betalen bedrag in het kader van de transactie is dus meer dan $30 per aandeel, bijna het dubbele van de huidige aandelenkoers.
Op 7 maart 2023 diende het Amerikaanse ministerie van Justitie echter een rechtszaak in om de deal te blokkeren uit vrees voor een monopolie. In een verklaring over de beslissing van het ministerie zeiden de CEO's van de twee luchtvaartmaatschappijen dat ze het niet eens waren met de rechtszaak en vestigden ze de aandacht op de belangrijkste monopolisten op de markt, de "Grote Vier".
De rechtszaak staat gepland voor 16 oktober 2023. Zelfs als de uitkomst negatief is voor de luchtvaartmaatschappijen, hebben ze nog tijd om de uitspraak aan te vechten, aangezien de voorlopige overeenkomst tussen JetBlue en Spirit geldig is tot 24 juli 2024.
Ongeacht de uitkomst van het geschil, geeft het bedrag van de transactie in de overnameovereenkomst aan dat Spirit Airlines aandelen ondergewaardeerd is, en dit is duidelijk voor andere marktspelers die de low-coster zouden willen kopen. Als de rechtbank de bedrijven toestaat om door te gaan met de transactie, kunnen we verwachten dat de aandelen van Spirit Airlines aandelen hun marktwaarde zullen verdubbelen.
Reden 3. Effectief bedrijfsmodel
Spirit Airlines aandelen is een ultralage luchtvaartmaatschappij met gedifferentieerde tarieven. Het goedkoopste tarief van het bedrijf is exclusief diensten zoals het inchecken en handbagage, stoelselectie en drankjes, die meestal zijn inbegrepen in de ticketprijs van andere luchtvaartmaatschappijen. Klanten van Spirit Airlines aandelen kunnen de bovengenoemde diensten afzonderlijk kopen.
Door de sterke focus op kosten heeft Spirit Airlines aandelen een van de laagste "Operationele kosten per beschikbare stoelmijl" in de sector: in 2022 was dat 11,67 cent tegenover 12,00 cent bij Allegiant Travel Company, 15,36 cent bij Southwest Airlines en 15,76 cent bij Alaska Air Group.
De brandstofkosten maken meer dan 40% uit van de "Operationele kosten per beschikbare stoelmijl". Exclusief brandstofkosten was het cijfer voor 2022 6,73 cent, vrijwel onveranderd voor het jaar.
In het afgelopen jaar zijn de prijzen voor vliegtuigbrandstof aanzienlijk gestegen: van $2,16 per gallon in januari 2022 tot een piek van $5,06 in april. Tegelijkertijd bleven de prijzen gedurende het jaar boven het niveau van $3,3, een stijging van 57% ten opzichte van een jaar eerder. Het is echter de moeite waard om op te merken dat de problemen van de hoge brandstofprijzen de laatste tijd beginnen af te nemen. De grafiek hieronder toont de kwartaalkosten van vliegtuigbrandstof per gallon voor Spirit Airlines aandelen. Het bedrijf verwacht dat de brandstofprijzen zullen dalen tot $2,60 per gallon in het tweede kwartaal van 2023.
Daarom denken we dat de dalende prijzen voor vliegtuigbrandstof, in combinatie met lage bedrijfskosten, de efficiëntie en de bedrijfsmarges van het bedrijf verder zullen verhogen.
Financiële analyse Spirit Airlines aandelen aandelen
De financiële resultaten van Spirit Airlines aandelen in 2022 kunnen als volgt worden samengevat:
- De omzet bedroeg $5,07 miljard, een stijging van 56,88% ten opzichte van 2021.
- De EBIT daalde van -$57 miljoen naar -$599 miljoen. De EBIT-marge daalde van -1,76% naar -11,82%.
- De nettowinst bedroeg -$554 miljoen tegenover -$473 miljoen vorig jaar. De nettomarge steeg van -14,63% naar -10,93%.
Dankzij het verbeterde passagiersverkeer kon het bedrijf de inkomsten in het verslagjaar aanzienlijk verhogen. Het operationele verlies en het nettoverlies namen echter toe, voornamelijk door een stijging van de kosten voor vliegtuigbrandstof met 111%.
De financiële resultaten van Spirit Airlines aandelen in Q1 2023 worden hieronder weergegeven:
- De omzet steeg met 39,54% j-o-j: van $967 miljoen naar $1,35 miljard.
- De EBIT steeg van -$ 211 miljoen naar -$ 112 miljoen. De EBIT-marge steeg van -21,86% naar -8,33%.
- De nettowinst bedroeg -104 miljoen dollar tegen -195 miljoen dollar een jaar eerder. In Q1 2023 liet Spirit Airlines aandelen ook een positieve omzetdynamiek zien, wat duidt op de aanhoudende groei van de vraag naar de diensten van het bedrijf. Tegelijkertijd verbeterde Spirit Airlines aandelen haar operationele marge, met name dankzij de verlaging van de brandstofkosten.
- In 2022 daalde de operationele kasstroom tot -89 miljoen dollar vergeleken met 209 miljoen dollar in 2021.
- De vrije kasstroom daalde van -$5 miljoen naar -$327 miljoen in 2022.
In 2021 paste het bedrijf zijn operationele kasstroom aan door een verlies op schuldaflossing van $331 miljoen, wat resulteerde in een aanzienlijke groei van de kasstromen. Naar onze mening betekent dit dat het bedrijf een positieve dynamiek liet zien in de operationele en vrije kasstromen ten opzichte van 2020.
Spirit Airlines aandelen heeft een hoge schuldenlast:
- De totale schulden en operationele leases bedroegen respectievelijk $3,42 miljard en $2,80 miljard.
- Kasequivalenten en financiële kortetermijninvesteringen bedroegen $1,40 miljard.
Dit niveau van schuldenlast wijst op hoge risico's voor de financiële stabiliteit van Spirit Airlines aandelen. De grote aflossing van de leningenportefeuille, die voornamelijk bestaat uit obligatieleningen, zal echter niet eerder beginnen dan in 2025. Het is ook vermeldenswaard dat het bedrag dat in 2025 moet worden terugbetaald $1,1 miljard is, en het is zeer waarschijnlijk dat dit zal worden geherfinancierd. Maar zelfs in het ergste geval kan het bedrijf dit bedrag terugbetalen dankzij het huidige kassaldo, wat volgens ons het risico gedeeltelijk compenseert.
Het management van Spirit Airlines aandelen voorspelt een positieve trend in de financiële prestaties voor 2023:
- Omzetgroei Q2 met 7%-8% naar $1,48 miljard op jaarbasis
- Brutowinstmarge Q2 stijgt naar 4,5%-6,5%
- Groei van het aantal passagierskilometers met 18%-20% in 2023
- Groei van investeringen met 7,5% tot $255 miljoen
De voorspellingen van het management versterken dus het vertrouwen in de potentiële groei van de waarde van het aandeel.
Waardering Spirit Airlines aandelen groeiaandelen
Spirit Airlines aandelen handelt met een premie ten opzichte van het sectorgemiddelde op EV/Sales van 1,24x. Er zijn geen EV/EBITDA en P/E schattingen vanwege de onrendabiliteit van het bedrijf op operationeel niveau. Analisten, waaronder wij, verwachten echter dat het nettoresultaat het komende jaar positief zal worden, wat de Fwd P/E op 56,18x zet.
Het gemiddelde koersdoel van de top vijf investeringsbanken op Wall Street is $21,4 per aandeel. Volgens onze consensus is het bedrijf ondergewaardeerd op basis van historische multiples; de reële marktwaarde van het aandeel is $ 23,1, wat een opwaarts potentieel van 35,2% impliceert.
Belangrijkste risico's Spirit Airlines aandelen aandelen kopen
- Meer dan 40% van de kosten per passagier-mijl van Spirit Airlines aandelen komt voor rekening van de brandstofprijzen, die in 2022 met 111% stegen, waardoor het bedrijf operationeel verlies leed. Als de brandstofprijzen weer gaan stijgen, is Spirit Airlines aandelen mogelijk niet in staat om operationele winstgevendheid te bereiken, wat zou kunnen leiden tot een afnemende interesse van beleggers in het aandeel.
- Mogelijke verstoring van de overnameovereenkomst tussen Spirit Airlines aandelen en JetBlue Airways. Zoals hierboven vermeld, heeft het Amerikaanse ministerie van Justitie een rechtszaak aangespannen om de transactie tussen de twee bedrijven te blokkeren. De rechtszaak staat gepland voor oktober 2023, terwijl de overname eerder gepland stond voor juli 2023. Als de deal niet doorgaat, zou het aandeel Spirit Airlines aandelen een belangrijke groeifactor verliezen.
- Als het bedrijf operationeel verlies blijft lijden, kan dit een negatieve invloed hebben op zowel het vermogen om schulden terug te betalen als op de groei van het bedrijf.
En, wat denk jij? Spirit Airlines aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten!
Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.