Sportradar Group aandelen kopen of niet? Analyse +52,2% Groei | Happy Investors
In dit artikel behandelen we een analyse van Sportradar Group aandelen. Sportradar Group aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.
Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.
Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.
Over Sportradar Group, een dataleverancier van sportweddenschappen
Sportradar Group AG (SRAD) levert software en een breed scala aan sportgegevens aan de gokindustrie, bonden en federaties en mediabedrijven. Het bedrijf levert gegevens aan bookmakers onder de merknaam Betradar en aan de internationale media-industrie onder de merknaam Sportradar Media Services. Het bedrijf is opgericht in 2001 en het hoofdkantoor is gevestigd in St. Gallen, Zwitserland.
- Toegangsprijs: $10-$11
- Richtprijs: $16
- Potentieel: 52,2%
- Horizon: 12 maanden
- Risico: Hoog
- Positiegrootte: 2%
Analyse Sportradar Group aandelen
- Sportradar loopt voorop in de snel groeiende markt voor sportweddenschappen, gedreven door organische groei en toenemende legalisering in de VS.
- Meer dan 34 staten hebben al een of andere vorm van sportweddenschappen gelegaliseerd en andere staten zijn van plan om voor het einde van 2023 sportweddenschapsites te lanceren.
- Sportradar heeft een uniek bedrijfsmodel dat wordt gekenmerkt door duurzame groei en een aanzienlijk potentieel om het operationele hefboomeffect te verbeteren.
- Wij denken dat de sportdatasector een geconcentreerde markt zal worden die gedomineerd wordt door een beperkt aantal spelers.
- Sportradar is waarschijnlijk een van de grote winnaars met een groot marktaandeel, omdat het bedrijf verschillende concurrentievoordelen heeft.
- Gezien het grotendeels papieren karakter van sommige bedrijfskosten verwachten we dat Sportradar de winstgevendheid op de lange termijn zal blijven verbeteren.
- De enige directe concurrent van Sportradar, Genius Sports, groeit langzamer en is nog lang niet break-even, maar handelt op vergelijkbare niveaus als SRAD.
- Volgens de consensusschatting van Wall Street heeft het aandeel een opwaarts potentieel van 52,2%.
Waarom Sportradar Group kopen?
Reden 1. Potentieel doelmarkt
Sportradar loopt voorop in de snelgroeiende markt voor sportweddenschappen. Volgens Statista wordt de Amerikaanse markt voor online sportweddenschappen geschat op ongeveer $7,62 miljard en zal deze naar verwachting $14,44 miljard bedragen in 2027, wat een indrukwekkende groei van 17,3% per jaar (CAGR) betekent tijdens de voorspellingsperiode. Analisten van Goldman Sachs hebben nog gewaagdere verwachtingen: de investeringsbank voorspelt dat de markt voor online sportweddenschappen in 2033 alleen al in de VS 39 miljard dollar zal bedragen.
Hoewel de VS een van de meest dynamisch groeiende regio's is voor Sportradar, is het land goed voor slechts 18% van de inkomsten van het bedrijf (13% in 2021, 8% in 2020). Sportradar is een wereldwijde speler en bedient 1.790 klanten in meer dan 115 landen. Volgens Grand View Research wordt de wereldwijde markt voor online sportweddenschappen geschat op 83,7 miljard dollar en zal deze naar verwachting groeien met een CAGR van 10,3% tot 2030 en aan het einde van de periode ongeveer 183,3 miljard dollar bedragen.
Bovendien zijn de meest dynamische segmenten met de grootste marktaandelen waarschijnlijk basketbal en honkbal, sporten die veel worden gespeeld in de VS. De snelle marktdynamiek in de VS is te wijten aan het actieve legalisatieproces dat is gestart als gevolg van de beslissing van het Amerikaanse Hooggerechtshof in mei 2018, dat staten de bevoegdheid gaf om zelfstandig de legale status van online sportweddenschappen op hun grondgebied te bepalen. Als gevolg hiervan is meer dan de helft van de Amerikaanse staten begonnen met het legaliseren van sportweddenschappen.
Legalisatie wordt binnenkort verwacht in de staten Maine, Nebraska, North Carolina en Vermont. Wetgevers willen ook gokken en sportweddenschappen legaliseren in Hawaï. In Alaska werd een soortgelijk wetsvoorstel in 2020 gesteund door de gouverneur, maar het liep af vanwege de pandemie. In Texas wordt een legalisatiestemming verwacht in november, terwijl in Florida, waar weddenschappen in 2021 gelegaliseerd werden, de eerste wedkantoren in de herfst gelanceerd moeten worden, op tijd voor de opening van het voetbalseizoen.
Reden 2. Uniek bedrijfsmodel
Sportradar heeft een uniek bedrijfsmodel dat wordt gekenmerkt door duurzame groei en hoge winstgevendheid. De oplossingen van het bedrijf zijn gebaseerd op zijn technologieplatform, dat is gebouwd op enorme hoeveelheden gegevens. Sportradar koopt gegevens en video van sportbonden zoals NBA, MLB, NHL, FIFA en NASCAR, verwerkt die gegevens met zijn eigen knowhow en verkoopt vervolgens analyses en visualisatie aan sportbonden en mediabedrijven. Het bedrijf levert ook bedrijfskritische oplossingen aan exploitanten van platforms voor sportweddenschappen.
Dankzij de aanzienlijke hoeveelheid verzamelde gegevens en de gepatenteerde technologie om deze te analyseren, kan Sportradar uitgebreide oplossingen bieden voor de gehele waardeketen van sportweddenschappen, van het genereren van verkeer tot het verzamelen en verwerken van gegevens, het berekenen van odds, het beheren van handelsrisico's namens klanten en visualisatie. Het bedrijf biedt oplossingen binnen drie segmenten:
- RoW Weddenschappen. Het segment weerspiegelt inkomsten uit de verkoop van weddenschapsgegevens, entertainment tools, managed betting services (MBS) en e-sports oplossingen aan klanten buiten de VS, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Malta en Zwitserland. RoW Betting was eind 2022 goed voor 53% van de totale omzet van het bedrijf (55% in 2021 en 58% in 2020).
- RoW Audiovisueel. Het segment vertegenwoordigt inkomsten uit online streaming, mobiele en retail sportweddenschappen van klanten buiten de VS. RoW AV was goed voor ongeveer 22% van Sportradars inkomsten in 2022 (25% in 2021 en 26% in 2020).
- De VS. Dit segment weerspiegelt de inkomsten van het bedrijf die worden gegenereerd in de VS. Zoals eerder vermeld, is het segment goed voor 18% van de totale omzet. Het aandeel groeit echter gestaag.
Sportradar genereert voornamelijk inkomsten uit twee soorten contracten: abonnementen en het delen van inkomsten. Abonnementsoplossingen maken het bedrijfsmodel van Sportradar vergelijkbaar met dat van software-as-a-service (SaaS) bedrijven, waardoor het bedrijf een stabiele en voorspelbare cashflow heeft. Tegelijkertijd kan Sportradar dankzij contracten voor het delen van inkomsten profiteren van groeiende gokvolumes over de hele wereld.
Net als bij SaaS-bedrijven zouden de eenheidskosten van Sportradar moeten dalen naarmate het bedrijf uitbreidt, omdat de gegevens die het aanbiedt gemakkelijk schaalbaar zijn. In de afgelopen drie jaar, van 2020 tot 2022, zijn de aangepaste EBITDA-marges gestaag gedaald als gevolg van aanzienlijke investeringen in infrastructuur, content, technologie en organisatie in strategische markten, waaronder de VS. We verwachten echter dat het unieke bedrijfsmodel Sportradar in staat zal stellen om het operationele hefboomeffect te verbeteren naarmate het bedrijf groeit.
Reden 3. Diepe concurrerende slotgracht
Wij denken dat de sportdatasector uiteindelijk, net als de financiële datasector, een geconcentreerde markt zal worden die gedomineerd wordt door een beperkt aantal spelers, omdat de eenheidskosten van aanbieders waarschijnlijk zullen dalen naarmate bedrijven uitbreiden, terwijl de omschakelingskosten voor aanbieders van sportweddenschappen en andere klanten te hoog zullen zijn. Sportradar zal waarschijnlijk een van de grote winnaars zijn met een groot marktaandeel, omdat het bedrijf verschillende sterke concurrentievoordelen heeft:
- Aanbieder van pakketoplossingen met wereldwijde aanwezigheid. Het brede aanbod en wereldwijde bereik van het bedrijf stelt het in staat om exploitanten van sportweddenschappen van alle groottes en behoeften te bedienen, met alle oplossingen op één plek en vanuit één bron. Wij geloven dat de mogelijkheid om gokbedrijven te voorzien van een volledig scala aan oplossingen het bedrijf goed positioneert in nieuwe groeimarkten zoals de VS.
- Loyaal klantenbestand. De waardepropositie heeft Sportradar in staat gesteld een sterk klantenbestand op te bouwen. In de afgelopen drie jaar is het aantal klanten van het bedrijf gegroeid van 1.612 naar 1.790, terwijl de netto retentiegraad van de 200 grootste klanten, die ongeveer 76,4% van de omzet genereren, eind 2022 119% bedroeg. Een retentiepercentage van meer dan 100% geeft aan dat een bedrijf meegroeit met zijn klantenbestand. Het is vermeldenswaard dat Sportradars gemiddelde duur van de samenwerking met de grootste klanten 10,3 jaar is.
- De grootste dataportefeuille in de markt. Sportradar heeft het grootste productportfolio van alle concurrenten, met zowel gegevens van Tier 1 competities zoals NBA en NHL, als gegevens van kleinere regionale competities zoals NBL en AFC. Een uitgebreide database van meer dan 20 jaar geeft het bedrijf een concurrentievoordeel bij het genereren van kansen en het creëren van virtuele sportcontent.
- Sterke relaties met sportbonden. Sportradar heeft sterke relaties opgebouwd met meer dan 350 bonden en federaties in 38 sporten over de hele wereld. Het bedrijf heeft exclusieve rechten op weddenschapsgegevens voor de NBA (wereldwijd, exclusief de VS en China) en NHL (inclusief de VS), evenals exclusieve wereldwijde mediarechten voor NBA, NHL en MLB (inclusief de VS). Daarnaast heeft Sportradar exclusieve rechten op wereldwijde weddenschapgegevens voor de UEFA, de Internationale Tennis Federatie (ITF), de Internationale Cricket Raad (ICC) en Formule 1, evenals exclusieve rechten met de Duitse voetbalcompetitie (DFL).
Het is de moeite waard om op te merken dat Sportradar veel voordeel kan halen uit netwerkeffecten. Hoe meer wedbedrijven en mediabedrijven het bedrijf aantrekt naar het platform, hoe groter het wereldwijde bereik zal zijn. Dit trekt op zijn beurt weer nieuwe sportbonden aan om samen te werken met Sportradar, die het bedrijf voorzien van extra gegevens om waarde toe te voegen aan zijn oplossingen.
Financiële analyse Sportradar Group aandelen
De financiële prestaties van Sportradar over de 12 maanden (TTM) kunnen als volgt worden samengevat:
- De omzet bedroeg €809,1 miljoen, een stijging van 10,8% ten opzichte van eind 2022. De grootste groei van 18,0% vond plaats in het segment VS.
- De bedrijfswinst steeg van €27,3 miljoen naar €28,3 miljoen. De brutowinstmarge daalde van 3,74% naar 3,50%.
- Het nettoverlies bedroeg -€13,6 miljoen tegenover een winst van €10,5 miljoen aan het einde van het jaar. De daling was voornamelijk te wijten aan de herwaardering van activa en andere bedrijfskosten. De nettomarge daalde van 1,44% naar -1,69%.
De financiële resultaten van Sportradar in Q2 2023 worden hieronder weergegeven:
- De omzet steeg met 22,1% op jaarbasis: van €177,2 miljoen naar €216,4 miljoen. Het segment VS steeg met 30,6% j-o-j.
- De bedrijfswinst daalde van €12,1 miljoen naar €8,2 miljoen als gevolg van de herwaardering van activa en andere bedrijfskosten. De brutowinstmarge daalde van 6,82% naar 3,78%.
- De nettowinst bedroeg €0,1 miljoen tegenover €22,8 miljoen een jaar eerder. De nettomarge daalde van 12,88% naar 0,04%. In het tweede kwartaal van 2023 toonde Sportradar een aanzienlijk potentieel voor verbetering van de operationele hefboomwerking. In het voorheen onrendabele segment in de VS bereikte de aangepaste EBITDA-marge 14% tegenover -19% een jaar eerder. Het bedrijf bevestigde daarmee onze eerdere stelling over de schaalbaarheid van zijn bedrijfsmodel. Gezien het grotendeels papieren karakter van het nettoverlies verwachten we dat Sportradar de winstgevendheid op de lange termijn zal blijven verbeteren.
Het management van het bedrijf bevestigde zijn richtlijn voor 2023, volgens welke de omzet €902 miljoen tot €920 miljoen zal bedragen, wat een groei op jaarbasis impliceert van 24%-26%; de aangepaste EBITDA zal naar verwachting groeien met 25%-33% tot €157 miljoen-€167 miljoen, met aangepaste marges van 17%-18%.
Sportradar heeft een sterke balans: de totale schuld is €22,3 miljoen, kasequivalenten en kortetermijninvesteringen zijn goed voor €263,7 miljoen en de nettoschuld is diep negatief met -€241,5 miljoen.
Waardering Sportradar Group aandelen
Onze vergelijkbare steekproef omvat de directe concurrent Genius Sports en andere spelers op de markt voor sportweddenschappen en gokken. Sportradar wordt verhandeld tegen een korting op het gemiddelde met de volgende multiples: EV/Sales - 3,28x, EV/EBITDA - 12,07x, P/Cashflow - 13,51x.
Het is de moeite waard om op te merken dat de enige directe concurrent van Sportradar, Genius Sports, meerdere malen kleiner is dan Sportradar, lagere groeicijfers heeft en nog steeds ver verwijderd is van break-even, maar tegen een vergelijkbare EV/Sales multiple handelt.
Het minimale koersdoel van investeringsbanken dat is vastgesteld door Morgan Stanley is $13 per aandeel, terwijl Craig Hallum SRAD schat op $25 per aandeel. Volgens de consensus op Wall Street is de reële marktwaarde van het aandeel $16 per aandeel, wat een opwaarts potentieel van 52,2% impliceert.
Belangrijkste risico's Sportradar Group kopen
- Sportbonden waarmee Sportradar overeenkomsten heeft, leveren vaak ook gegevens en statistieken aan andere bedrijven, waaronder andere platforms voor sportanalyse. Als Sportradar niet in staat is om contracten tegen commercieel aanvaardbare voorwaarden te verlengen en geschikte alternatieven te vinden, kan het bedrijf zijn concurrentievoordeel verliezen.
- Sportradar is actief in een zeer cyclische sector. De mogelijkheid bestaat dat een vertragende economische groei en een verslechterend consumentensentiment een aanzienlijke impact zullen hebben op de activiteiten van het bedrijf. In dat geval kan het aandeel Sportradar voor langere tijd onder druk blijven staan.
En, wat denk jij? Sportradar Group aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten!
Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.