Viasat aandelen kopen of niet? Analyse +47,1% Groei | Happy Investors
In dit artikel behandelen we een analyse van Viasat aandelen. Viasat aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.
Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.
Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.
Ben je nog niet bekend met Freedom24? Klik hier voor meer informatie over deze partij.
Belangrijke tip: toets het aandeel altijd op diverse factoren. Gebruik de SeekingAlpha Quant ratings voor toetsing op factoranalyse, zodat je de meest gunstig gewaardeerde aandelen binnen de sector koopt.
Over Viasat, een communicatiesatellietoperator
Viasat (VSAT) exploiteert krachtige Ka-, L- en S-band satellieten, waarmee het bedrijf breedband satellietcommunicatiediensten, vliegtuig- en scheepscommunicatiediensten en producten en oplossingen voor ontvangst van satellietcommunicatie op de grond levert. Daarnaast biedt Viasat geselecteerde communicatie- en cyberbeveiligingsoplossingen voor de publieke sector in de VS en andere landen.
- Ticker: VSAT
- Toegangsprijs: $30-$31
- Richtkoers: $45,7
- Potentieel: 47,1%
- Horizon: 12 maanden
- Risico: Middelmatig
- Positiegrootte: 2%
Analyse Viasat aandelen
- Viasat levert communicatiediensten aan boord van vliegtuigen en produceert ook systemen voor de implementatie van deze diensten. Volgens de prognoses zal de markt groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 15,9% in 2023-2030 tot $ 21,03 miljard in 2030. Daarnaast heeft Viasat contracten voor de installatie van communicatiesystemen op ten minste 1.600 vliegtuigen, naast de 3.270 die al bediend worden.
- De SatCom-markt (satellietcommunicatie) zal naar verwachting groeien met een CAGR van 9,54% in 2023-2029 om 56,7 miljard dollar te bereiken tegen het einde van de prognoseperiode.
- Meer dan twee keer kwartaal-op-kwartaal groei van de orderportefeuille van het bedrijf in Q1 FY2024.
- Het bedrijf is van plan om zijn satellietvloot tegen het einde van boekjaar 2025 meer dan te verachtvoudigen.
Waarom Viasat aandelen kopen of niet?
Reden 1. Hoog potentieel van doelmarkten
De belangrijkste bedrijfsrichting van Viasat is het leveren van communicatieproducten en -diensten. Via het bestaande netwerk van satellieten kunnen de klanten van het bedrijf worden aangesloten op het wereldwijde netwerk, zowel op moeilijk bereikbare plaatsen waar traditionele communicatie niet mogelijk is, als binnen het dekkingsgebied van mobiele operators.
Een van de belangrijkste markten van het bedrijf is de markt voor In-Flight Services, vertegenwoordigd door IFS-systemen en W-IFE (Wireless In-Flight Entertainment). Viasat produceert de systemen voor de luchtvaartindustrie en installeert ze in vliegtuigen, terwijl het verdere ondersteuning biedt via zijn eigen satellietnetwerk.
Via W-IFE-systemen hebben vliegtuigpassagiers bijvoorbeeld toegang tot multimedia-entertainment aan boord, en IFS-systemen maken internetcommunicatiediensten tijdens de vlucht mogelijk die qua kwaliteit niet onderdoen voor de diensten die op de grond beschikbaar zijn.
Beide markten zullen de komende jaren naar verwachting een snelle groei laten zien, aangezien het herstel van de luchtvaartindustrie na het coronavirus en de ingebruikname van nieuwe vliegtuigen een extra drijfveer zal worden.
Volgens Businesswire zal de markt voor W-IFE-systemen in de periode 2023-2030 groeien met een CAGR van 17,3% en tegen het einde van de prognoseperiode 6,0 miljard dollar bedragen.
Volgens Fortune Business Insights zal de IFS-markt in dezelfde periode groeien met een CAGR van 15,9% tot 21,03 miljard dollar in 2030.
Aan het einde van het eerste kwartaal van boekjaar 2024 (eindigend op 30 juni) waren de IFS-systemen van Viasat geïnstalleerd en in gebruik op ongeveer 3.270 vliegtuigen. Bovendien zullen volgens de huidige overeenkomsten de IFS-systemen van Viasat op nog eens ongeveer 1.600 schepen worden geïnstalleerd.
In 2022-2023 ontving Viasat verschillende prijzen voor haar communicatiediensten. Met name de IFS-systemen van het bedrijf kregen de volgende erkenning:
- APEX Passenger Choice Award 2023 en 2022 voor beste Wi-Fi (diensten voor Delta Air Lines);
- APEX Regional Passenger Choice Award 2023 voor beste Wi-Fi in het zuidelijke deel van de Stille Oceaan (diensten voor Qantas);
- APEX Regional Passenger Choice Award 2022 voor beste Wi-Fi in Europa en Noord-Amerika (diensten voor respectievelijk Finnair en Jetblue).
Sinds 2018 voert het bedrijf een 8-jarig fixed-price overheidscontract uit voor het leveren van in-flight communicatiediensten aan hoge Amerikaanse overheidsfunctionarissen en privéjets, wat de hoge kwaliteit van de diensten van Viasat bewijst.
Viasat levert ook breedbandsatellietdiensten, die in twee fasen worden uitgevoerd: een gebruiker maakt verbinding met een openbare of persoonlijke terminal (geproduceerd en geïnstalleerd door het bedrijf), die rechtstreeks communiceert met een Viasat-satelliet.
In de VS en Europa wordt dit type communicatie grotendeels gebruikt als alternatief voor cellulaire communicatie. In Brazilië en Mexico, evenals in andere landen waar Viasat actief is, wordt satellietcommunicatie geleverd op prepaid basis, voornamelijk in gebieden zonder cellulaire dekking.
Viasat satellietbreedbanddiensten worden ook gebruikt door de bemanning van schepen, zowel voor het werken met navigatiesystemen als voor persoonlijke toegang tot het internet.
Volgens de prognose van Fortune Business Insights zal de SatCom-markt in de periode 2023-2029 groeien met een CAGR van 9,54% en aan het eind van de prognoseperiode 56,7 miljard dollar bedragen.
Alle bovengenoemde Viasat diensten en producten worden geleverd aan de VS en andere landen regeringen.
Naast de snelle groei van de doelmarkten heeft Viasat dus een groot en betrouwbaar klantenbestand, waaronder overheidsinstellingen, waardoor het bedrijf een stabiele vraag naar haar diensten heeft.
Reden 2. Aanzienlijke groei van de orderportefeuille in Q1 FY 2024
Zoals eerder opgemerkt, levert Viasat niet alleen communicatiediensten, maar vervaardigt het bedrijf ook producten die nodig zijn voor de aanpassing en het onderhoud van de diensten. Daarnaast ontwerpt en ontwikkelt het bedrijf satellietcommunicatiesystemen, hun architectuur en halfgeleiders voor toepassingsspecifieke geïntegreerde schakelingen (ASIC's) en monolithische microgolf geïntegreerde schakelingen (MMIC's). Omdat de meeste producten op maat worden gemaakt en over een lange periode worden ontwikkeld, houdt Viasat rekening met deze producten als een gefinancierde orderportefeuille, die het volume van ondertekende contracten vertegenwoordigt, waarbij klanten zich hebben gecommitteerd om in de toekomst contant te betalen. De orderportefeuille van Viasat weerspiegelt ook toekomstige inkomsten uit abonnementsovereenkomsten voor het leveren van vaste breedbandsatellietdiensten. De onderstaande grafiek toont historische veranderingen in de gefinancierde orderportefeuille van het bedrijf.
In Q1 FY2024 steeg de orderportefeuille van Viasat aanzienlijk: met 140% tot $3,75 miljard. De groei deed zich voor in alle bedrijfssegmenten, waarbij de orderportefeuille van de divisie Satellite Services meer dan vervijfvoudigde op kwartaalbasis, voornamelijk door de aankoop van Inmarsat (meer hieronder).
De orderportefeuille van het segment Government Systems (levert communicatiesystemen voor de publieke sector en het leger) vertoonde ook een aanzienlijke groei, meer dan een verdubbeling ten opzichte van het vorige kwartaal, veroorzaakt door een toename van de orders voor informatiebeveiligingsproducten en satellietcommunicatieoplossingen voor overheden.
Viasat schat dat de inkomsten voor ongeveer 50% van de orderportefeuille in de komende 12 maanden zullen worden ontvangen. Door de aanzienlijke groei van de orderportefeuille in Q1 FY2024 verwachten we dus een hogere groei van de omzet van het bedrijf in de komende kwartalen.
Reden 3. Uitbreiding van satellietvloot
In Q1 FY2024 exploiteerde Viasat 22 Ka-, L- en S-band commerciële satellieten, waarvan er 16 werden toegevoegd aan de vloot van het bedrijf na de aankoop van Inmarsat voor $551 miljoen in contanten en $2,1 miljard in aandelen. Het is vermeldenswaard dat de totale kosten van de deal werden geschat op $ 8 miljard, en Viasat, in aanvulling op de activa, ontving $ 6,2 miljard aan verplichtingen en $ 860 miljoen aan uitgestelde inkomsten.
Naast het vergroten van het aantal satellieten onder beheer, kon Viasat door de overname van Inmarsat haar aanwezigheid op de Europese markt voor IFS-systemen versterken en haar dekkingsnetwerk voor het leveren van breedband satellietcommunicatiediensten in Noord- en Zuid-Amerika en de EMEA-regio, waaronder op schepen, aanzienlijk uitbreiden.
Volgens de prognoses zal de overname door Inmarsat een aanzienlijk effect hebben: in 2026 zullen de inkomsten van Viasat zijn gestegen tot ~ $ 7,67 miljard ten opzichte van $ 2,63 miljard in het kalenderjaar 2022, wat een meer dan verdrievoudiging betekent. De grafieken hieronder tonen voorspellingen voor de inkomsten en Adj. EBITDA van Viasat voor de komende jaren.
Naast schaalvergroting door fusies en overnames groeit Viasat ook autonoom door een vloot satellieten op te bouwen. Zo lanceerde het bedrijf in april 2023 zijn ViaSat Americas 3e generatie satelliet, waarvan in mei werd aangekondigd dat deze antenneproblemen had (meer hieronder). Dit is de eerste satelliet van deze klasse die door het bedrijf wordt gelanceerd. Daarnaast bouwt Viasat momenteel 8 satellieten, waarvan er 5 voor het einde van boekjaar 2025 gelanceerd moeten worden. Met name twee satellieten van de 3e generatie - ViaSat EMEA en ViaSat APAC - zullen naar verwachting binnen de komende twee jaar worden gelanceerd.
Het gecombineerde vermogen van drie satellieten - ViaSat Americas, ViaSat EMEA en ViaSat APAC - zal naar verwachting ongeveer acht keer zo groot zijn als het vermogen van de twee oudere satellieten van het bedrijf, de 1e en 2e generatie ViaSat. De onderstaande grafiek toont de correlatie tussen de inkomsten van het bedrijf en de satellietcapaciteit.
Zo bieden de uitbreiding van de satellietvloot en de overname van Inmarsat belangrijke vooruitzichten voor de financiële groei van Viasat in de komende jaren.
Reden 4. Overreactie van de markt op ViaSat-3 Americas-problemen
In de zomer van 2023 werd gemeld dat de ViaSat-3 Americas satelliet, gelanceerd in april 2023, antenneproblemen had die de prestaties aanzienlijk konden beïnvloeden. De problemen deden zich voor nadat de satelliet in een baan om de aarde was gebracht ter voorbereiding op commercieel gebruik.
Volgens Viasat waren de antennes die gebruikt worden op ViaSat-3 Americas eerder geïnstalleerd op satellieten van andere bedrijven en hadden ze nooit problemen, dus de laatste problemen waren niet te voorzien.
Het bedrijf verzekerde dat de antenne-afwijking geen invloed zal hebben op de huidige communicatiedekking. Viasat probeert momenteel het probleem te verhelpen en heeft ook een verzekering afgesloten voor het geval het apparaat niet kan worden gerepareerd. Tegelijkertijd werkt andere apparatuur van de satelliet normaal.
Op 13 juli 2023, de dag waarop het nieuws over de antennestoring bekend werd gemaakt, daalde de aandelenkoers van Viasat met 28,5% naar $30,7 per aandeel en bevindt zich nog steeds in de buurt van dat niveau. Wij denken dat de reactie van de markt op het nieuws overdreven was en dat de huidige aandelenkoers een uitstekende kans biedt om in het bedrijf te investeren.
Ten eerste heeft Viasat een verzekering die de meeste kosten kan dekken in het geval van een defecte antenne. Ten tweede worden deze satellietelementen niet door het bedrijf zelf geproduceerd, maar door een bepaalde leverancier. Bijgevolg vormt de storing een contractbreuk en heeft Viasat waarschijnlijk het recht om schadevergoeding te eisen in een rechtszaak of een gerechtelijke procedure.
Ten derde, zelfs als het onmogelijk is om antennedefecten op ViaSat-3 Americas te elimineren, is het bedrijf van plan om twee andere 3e generatie satellieten te lanceren in de komende maanden, wat het negatieve effect van de antennestoring kan verzachten door de vervanging van ViaSat-3 Americas. De directie van het bedrijf bevestigde dit in een verklaring over de satellietstoring.
Het is ook belangrijk om toe te voegen dat de satellietvloot van het bedrijf goed gediversifieerd is en vertegenwoordigd wordt door meer dan 20 operationele apparaten en acht satellieten in aanbouw.
Wij denken dus dat het negatieve effect van de storing aan de ViaSat-3 Americas-antennes overdreven is en al is ingeprijsd. Zelfs als het probleem niet kan worden opgelost, zal het alleen invloed hebben op de snelheid waarmee de strategie van het bedrijf wordt geïmplementeerd en niet zozeer op de huidige financiële prestaties.
Financiële analyse Viasat aandelen
Het boekjaar 2023 van Viasat eindigde in maart. Daarom kunnen de financiële resultaten van het bedrijf voor 2023 als volgt worden samengevat:
- De omzet bedroeg $2,56 miljard, een stijging van 5,75% ten opzichte van 2022.
- De adj. EBITDA steeg van $ 611 miljoen naar $ 2,25 miljard, maar het is vermeldenswaard dat dit inclusief de verkoop van de Link-16 TDL-dochteronderneming is. Zonder de verkoop bedroeg de adj. FY 2023 EBITDA $ 583 miljoen. De EBITDA-marge daalde van 25,28% naar 22,82%.
- De nettowinst bedroeg $1,08 miljard tegen een verlies van -$15,53 miljoen een jaar eerder. De nettomarge steeg van -0,64% naar 42,44%.
De inkomsten stegen door de toegenomen vraag naar de diensten van het bedrijf en door de betaling van $62,5 miljoen aan Cisco als gevolg van de oplossing van het Acacia Communications-geschil. Tegelijkertijd is een sterke stijging van het bedrijfsresultaat en het nettoresultaat te danken aan de verkoop van een dochteronderneming in het tweede kwartaal van boekjaar 2023 voor een bedrag van $1,96 miljard, wat in de jaarrekening is verwerkt als een transactie met korting.
- De omzet steeg met 35,60% j-o-j: van $575,06 miljoen naar $779,79 miljoen.
- Adj. EBITDA steeg van $132 miljoen naar $183 miljoen. De adj. EBITDA-marge steeg van 22,95% naar 23,47%.
- Het nettoverlies bedroeg -$77,00 miljoen tegenover -$21,56 miljoen een jaar eerder.In het eerste kwartaal bleef het bedrijf een positieve dynamiek laten zien in omzet en bedrijfsresultaat uit voortgezette activiteiten, wat duidt op een grotere vraag naar de diensten van het bedrijf. Het diepere nettoverlies is te wijten aan een aanzienlijke stijging van de rentebetalingen op leningen die zijn afgesloten voor de overname van Inmarsat.
- In boekjaar 2023 daalde de kasstroom uit bedrijfsactiviteiten van 505,64 miljoen dollar in 2022 naar 367,86 miljoen dollar.
- De vrije kasstroom daalde van -$484,67 miljoen naar -$796,46 miljoen in 2022.
De operationele en vrije kasstromen daalden voornamelijk door een lager resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten in FY2023 en hogere investeringen.
- De totale schuld is $7,28 miljard.
- Kasequivalenten zijn goed voor $1,96 miljard.
- De nettoschuld is $5,5 miljard, de nettoschuld/adj. EBITDA was 3,9x over de afgelopen 12 maanden.
Deze schuldenlast is hoog. Het is vermeldenswaard dat het bedrijf samen met de overname van Inmarsat zijn schuld consolideerde met $3,52 miljard, waardoor de schuldenlast van het bedrijf aanzienlijk toenam. De terugbetaling wordt echter pas eind 2026 verwacht, wat dit risico volgens ons gedeeltelijk compenseert.
Waardering Viasat aandelen
Viasat handelt met een korting ten opzichte van het gemiddelde in de sector: EV/Sales - 3,32x, EV/EBITDA - 4,00x, P/B - 0,62x. Viasat heeft, net als andere bedrijven in de sector, geen koers/winst-multiple vanwege het nettoverlies, dat wij niet als een relevant cijfer voor de sector zien.
Het gemiddelde koersdoel van de vijf grootste investeringsbanken van Wall Street is $49,6 per aandeel. Volgens onze consensus is het bedrijf ondergewaardeerd volgens het sectorgemiddelde en historische multiples; de reële marktwaarde van het aandeel is $45,7, wat een opwaarts potentieel van 47,1% impliceert.
Belangrijkste risico's Viasat aandelen kopen
- Mogelijke vertraging in de lancering van de ViaSat-3 EMEA en ViaSat-3 APAC satellieten, die dezelfde uitrusting hebben als de ViaSat-3 Americas. Viasat merkte op dat het de problemen met ViaSat-3 Americas onderzoekt die van invloed kunnen zijn op de timing van de lancering van de andere twee modellen. Tegelijkertijd zijn de lanceerdata van de satellieten niet geschonden.
- De ontdekking van nieuwe problemen op de bestaande of toekomstige satellieten kan een negatieve invloed hebben op zowel de financiële plannen als de aandelenkoers van het bedrijf.
- ViaSat levert producten en diensten aan de publieke sector en staat daarom bloot aan risico's die samenhangen met veranderingen in overheidsopdrachten. Bovendien kunnen de Amerikaanse en andere overheden ViaSat-diensten beëindigen, wat een negatief effect kan hebben op de inkomsten van het bedrijf.
- Hoge schuldenlast. De consolidatie van de schuld van Inmarsat heeft de risico's voor de financiële stabiliteit van Viasat aanzienlijk vergroot. Als het bedrijf er niet in slaagt om de geplande synergieën van het overgenomen bedrijf te realiseren, kan dit een negatief effect hebben op haar financiële positie.
En, wat denk jij? Viasat aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten!
Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.