VINCI SA aandelen kopen? Analyse +34% Groei | Happy Investors
In dit artikel behandelen we een analyse van VINCI SA aandelen . VINCI SA aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.
Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.
Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.
Ben je nog niet bekend met Freedom24? Klik hier voor meer informatie over deze partij.
Belangrijke tip: toets het aandeel altijd op diverse factoren. Gebruik de SeekingAlpha Quant ratings voor toetsing op factoranalyse, zodat je de meest gunstig gewaardeerde aandelen binnen de sector koopt.
Over Vinci SA, een Frans ingenieurs- en bouwbedrijf
VINCI SA (DG) is een Frans ingenieurs- en bouwbedrijf, 's werelds grootste eigenaar en exploitant van transportinfrastructuur en een onafhankelijke energieaannemer. Het bedrijf houdt zich bezig met het ontwerp, de bouw, de financiering en het beheer van verschillende infrastructuurfaciliteiten. Het is actief in 120 landen en heeft meer dan 4.000 business units. Het bedrijf is opgericht in 1899 en het hoofdkantoor is gevestigd in Parijs.
- Ticker: DG
- Toegangsprijs: €101,3
- Richtprijs: €132,0
- Potentieel: 34,0%
- Horizon: 12 maanden
- Risico: Middelmatig
- Positiegrootte: 2%
Analyse Vinci SA aandelen
- VINCI is een toonaangevend bedrijf in de Europese engineering- en bouwsector en de grootste eigenaar van concessies voor het beheer van luchthavens, wegen en andere infrastructuur.
- De activiteiten van het bedrijf zijn sterk gediversifieerd over verschillende soorten activa en projecten, evenals geografische gebieden.
- De EU voert grootschalige infrastructuurprojecten uit om coherente, gemoderniseerde en groene netwerken te creëren in de transport-, energie- en digitale sector. Ze is van plan om honderden miljarden euro's te investeren in de periode 2021-2027, en VINCI zal daar veel baat bij hebben.
- De concessie-eenheid van het bedrijf zorgt voor een constante hoge kasstroom voor de komende jaren.
- VINCI hanteert een doeltreffende strategie voor fusies en overnames en een transparant dividendbeleid, met een uitbetalingsratio van minstens 50% en een dividendrendement van meer dan 4%.
Waarom VINCI aandelen kopen?
Reden 1. Grootschalige infrastructuurprojecten in de EU
VINCI is een van de grootste ingenieurs- en bouwbedrijven in Europa en de wereld. Het bedrijf houdt zich bezig met engineering, bouw en financiering van diverse infrastructurele voorzieningen, evenals het operationeel beheer ervan door middel van concessies. Het bedrijf bestaat uit vier segmenten:
- Concessies - omvat het beheer van snelwegen (VINCI Autoroutes), luchthavens (VINCI Airports) en andere infrastructuurfaciliteiten zoals spoorwegen, stadions, etc. (Overige concessies) door middel van concessies en andere publiek-private samenwerkingsverbanden (PPP's).
- Energie - omvat het leveren van engineering- en onderhoudsdiensten aan energie-, nuts- en TMT-bedrijven (VINCI Energies), evenals toegepaste industriële engineering en gespecialiseerde diensten in de hernieuwbare energiesector (Cobra IS).
- Bouw - omvat het leveren van een breed scala aan Engineering, Procurement en Construction (EPC) diensten met betrekking tot gebouwen, civiele werken, wegen en netwerken op contractbasis (VINCI Construction).
- Vastgoed omvat de bouw en het beheer van residentieel en niet-residentieel vastgoed, evenals het leveren van gerelateerde onderhoudsdiensten (VINCI Immobilier).
In 2022 bedroeg de omzet van het bedrijf €61,7 miljard. De bouwsector domineert de omzet met een aandeel van 47,4%, gevolgd door de energiesector (36,1%), de concessies (14,9%) en de vastgoedsector (1,6%). Wat de geografische zones betreft, behaalt VINCI het grootste deel van haar inkomsten in Frankrijk met een aandeel van 45,3%, gevolgd door de rest van Europa (32,7%), terwijl Noord-Amerika, Centraal- en Zuid-Amerika, Afrika, Azië, het Midden-Oosten en Oceanië samen instaan voor de rest van de inkomsten (22,0%). De kernactiviteiten van VINCI draaien dus rond Europa.
De Europese Unie voert momenteel een aantal grootschalige programma's uit die gericht zijn op de ontwikkeling van een coherente, efficiënte en multimodale transport-, energie- en digitale infrastructuur, zowel tussen de EU-landen onderling als met de buurlanden. Verschillende van deze programma's zijn het vermelden waard:
- trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-T), dat uit verschillende bronnen wordt gefinancierd: eigen middelen van de EU-lidstaten, verschillende Europese fondsen en programma's, de Europese Investeringsbank, enz. Alleen al binnen het programma Connecting Europe Facility (CEF) is het de bedoeling om in 2021-2027 meer dan 33,7 miljard euro beschikbaar te stellen voor de projecten.
- Global Gateway met geschatte totale investeringen van 300 miljard euro in 2021-2027. De meeste Global Gateway-projecten zullen worden gefinancierd door het Europees Fonds voor duurzame ontwikkeling Plus (135 miljard euro).
Deze infrastructuurprojecten zullen de Europese engineering- en bouwmarkt stimuleren. Volgens de prognose van Research and Markets zal de markt groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 3,5% en tegen 2028 meer dan € 3,7 biljoen bedragen (€ 3,1 biljoen in 2023). Bijgevolg mag verwacht worden dat VINCI als een van de marktleiders aanzienlijk zal profiteren van de uitvoering van grootschalige projecten in Europa. Recente rapporten wijzen al op een aanzienlijke toename van de orderontvangsten van het bedrijf in de regio: in 1H 2023 bedroeg de waarde van de opdrachten die VINCI in Europa kreeg 25,6 miljard euro, een stijging met 21% ten opzichte van 1H 2022 (21,1 miljard euro), terwijl de groei van de waarde van de opdrachten buiten Europa slechts 6% bedroeg. Bovendien stegen de inkomsten van VINCI Construction en VINCI Energies met respectievelijk 10,9% en 17,6% op jaarbasis in 1H 2023.
Het management van VINCI richt zich sterk op de ontwikkeling van groene energieoplossingen en wil zo zijn posities op dit gebied versterken. In 2021 heeft VINCI de energieactiviteiten van ACS, Cobra IS, overgenomen voor een bedrag van 4,9 miljard euro. Cobra IS voert EPC-projecten uit in de energiesector, waaronder het ontwerp en de bouw van zon-PV-parken, windmolenparken, bijbehorende infrastructuur en LNG-terminals. Het bedrijf heeft al enkele resultaten van de deal gezien: de inkomsten van de divisie in de eerste helft van 2023 stegen met 14,8% tot €3,1 miljard op jaarbasis en de orderontvangst steeg met 64% op jaarbasis.
Het langetermijnbeleid van de EU dat gericht is op de ontwikkeling van een samenhangende en gemoderniseerde infrastructuur die voldoet aan de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling, zal dus naar verwachting een impuls geven aan de kernactiviteiten van VINCI.
Reden 2. Consequent hoge kasstromen uit concessieactiviteiten
Een concessie is een vorm van PPS die ervan uitgaat dat een investeerder maatschappelijk belangrijke faciliteiten ontwikkelt met eigen of geleend geld in ruil voor langetermijnrechten om de faciliteiten te exploiteren en winst te maken. Eind 2022 exploiteerde de business unit VINCI Concessies de volgende infrastructuurfaciliteiten:
- 4.443 km autosnelwegen en andere wegeninfrastructuur (bruggen, tunnels) in 15 landen (2nd concessiehouder qua lengte van snelwegen in Europa na Atlantia en grootste snelwegconcessiehouder in Duitsland, exploiteert meer dan 35% van de snelwegen in Frankrijk)
- 65 luchthavens in 12 landen in Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika die jaarlijks ongeveer 200 miljoen passagiers bedienen
- 302 km hogesnelheidslijn in Frankrijk
- 4 stadions in Frankrijk met een totale capaciteit van 183.000 mensen
- andere infrastructuurfaciliteiten (dammen, oplaadstations voor EV, enz.)
Concessies worden meestal voor een zeer lange periode verleend (> 10-20 jaar). Bijgevolg vervallen de meeste concessies van VINCI pas in de jaren 2030-2040. De activa genereren een stabiele kasstroom en vereisen onbeduidende CAPEX voor onderhoud, en daarom is deze activiteit, ondanks een klein aandeel in de omzet (14,9%), goed voor het grootste aandeel in de EBITDA (60,7%) en FCF (76,3%) van het bedrijf, en blijkt het ook de meest marginale divisie te zijn, met een EBITDA-marge van 67,7%.
Het management van VINCI maakt voorzichtige prognoses voor de toekomstige prestaties van de eenheid en verwacht dat het verkeer op de autosnelwegen op het niveau van 2022 zal blijven, maar boven dat van 2019, en dat het verkeer op luchthavens zal toenemen in passagiersaantallen, maar onder het niveau van 2019 zal blijven. Een aantal fundamentele factoren wijzen er echter op dat deze activiteit ook enige groei kan doormaken.
Ten eerste steeg in de eerste helft van 2023 het totale verkeer op autosnelwegen onder de VINCI-concessies met 2,2% j-o-j, waarbij het LV-verkeer steeg met 2,8% j-o-j en het HV-verkeer daalde met 1,2% j-o-j (voornamelijk door negatieve kalendereffecten). Ondanks de moeilijke macro-economische situatie in Europa kan het vrachtvervoer over de weg ondersteund worden door de ontwikkeling van nearshoring en e-commerce. Volgens Statista wordt verwacht dat dit laatste zal groeien met een CAGR van 9,3% tot 2027. Bovendien sloot VINCI in 2023 de deal voor de verwerving van een belang van 25% (waardoor het totale belang op 75% komt) in de Vía 40 Express-concessie in Colombia (206 km) en de deal voor de verwerving van 55% in de Entrevias-concessie in Brazilië (570 km). Door deze ontwikkelingen is het aantal autosnelwegen dat door VINCI wordt geëxploiteerd met 17,5% toegenomen tot 5.219 km.
Ten tweede heeft het luchthavenverkeer zich in de meeste regio's hersteld ten opzichte van 1H 2019, maar ligt het totale verkeer nog steeds 9% lager. Aan de andere kant lijken de herstelpercentages dramatisch: het passagiersverkeer steeg in de eerste helft van 2023 met 36% j-o-j tot 123 miljoen, terwijl het hele jaar 2022 slechts 187 miljoen passagiers telde.
In 1H 2023 stegen de inkomsten van VINCI Autoroutes en VINCI Airports respectievelijk met 5,5% en 58,1% JoJ.
Reden 3. Efficiënte allocatie van kapitaal
Dankzij de concessieactiviteiten beschikt VINCI over stabiele kasstroombronnen. In 2023 zal de FCF €5,4 miljard bedragen, waarvan VINCI Concessies €4,1 miljard (76,3%) voor zijn rekening neemt. Bovendien groeide de FCF met een CAGR van 11,7% over de afgelopen 10 jaar en 17,0% over de afgelopen 6 jaar. Zelfs de COVID-19 pandemie in 2020 slaagde er niet in om de Franse reus neer te halen, wiens FCF licht daalde met 4,8% ten opzichte van 2019.
- Binnen de concessieactiviteiten is het management van plan de gemiddelde concessieduur van de portefeuille te verlengen en de markt voor duurzame energie te betreden.
- Binnen de energie- en bouwdivisies geeft het management prioriteit aan marge boven omzetgroei, een selectieve benadering van nieuwe projecten en geografische diversificatie.
De voorbije 10 jaar heeft het management van VINCI op doeltreffende wijze kapitaal toegewezen en nieuwe investeringsopportuniteiten gedefinieerd, wat heeft geleid tot een gemiddelde ROE van ongeveer 13,9%-17,6%, de pandemische periode van 2020-2021 niet meegerekend. In 2022 boekte het bedrijf een record ROE van 18,6%.
Financiële analyse Vinci SA aandelen
De financiële resultaten van VINCI voor 2022 kunnen als volgt worden samengevat:
- De omzet bedroeg €62,3 miljard tegenover €50,0 miljard een jaar eerder.
- De brutowinst steeg naar €7,8 miljard ten opzichte van €6,0 miljard in 2021.
- De operationele winst vertoonde ook een positieve dynamiek - € 6,4 miljard tegenover € 4,4 miljard.
- De nettowinst bedroeg €4,3 miljard tegenover €2,6 miljard een jaar eerder.
- De operationele kasstroom steeg van €7,8 miljard naar €9,7 miljard op jaarbasis.
- Hoge investeringen in materiële en immateriële vaste activa hadden een negatief effect op de FCF, die licht steeg met € 0,2 miljard tot € 5,9 miljard in 2022.
Een groot deel van de verbetering van de financiële prestaties wordt toegeschreven aan een toename van het aantal EPC-contracten, de opheffing van de COVID-19 beperkingen, het economisch herstel en de daaropvolgende toename van het auto- en luchthavenverkeer.
De financiële prestaties van het bedrijf voor 1H 2023 worden hieronder weergegeven:
- De omzet steeg van €28,5 miljard naar €32,4 miljard op jaarbasis.
- De brutowinst steeg ook van €30 miljard een jaar eerder naar €3,6 miljard in 1H 2023.
- De bedrijfswinst liet een positieve dynamiek zien en steeg van €2,7 miljard naar €3,3 miljard op jaarbasis.
- Het nettoresultaat verbeterde licht met € 0,2 miljard tot € 2,1 miljard.
Over het geheel genomen blijft VINCI het in 2023 beter doen dan veel van zijn concurrenten, ondanks de economische onzekerheden, zowel wereldwijd als in Europa.
- De leverage ratio, gedefinieerd als de verhouding tussen de totale schuld en de activa, is 28%, wat ongeveer overeenkomt met het gemiddelde van 26%-37% in de ingenieurs- en bouwsector.
- Op 30 juni 2023 bedroeg de nettoschuld €21 miljard met een Net Debt/EBITDA-ratio van 1,9x.
- De rentedekkingsratio was 7,9x in 2021 en 11,3x in 2022.
- Op 30 juni 2023 had het bedrijf €11,6 miljard aan geldmiddelen en kasequivalenten op de balans, met een jaarlijkse operationele kasstroom tussen €7 miljard en €9 miljard.
Waardering Vinci SA aandelen
VINCI handelt in de buurt van de gemiddelde multiples van haar Europese engineering- en bouwconcurrenten en aanzienlijk lager dan de gemiddelde multiples van haar Amerikaanse en Canadese concurrenten: EV/Sales - 1,25x, EV/EBITDA - 7,73x, P/FFO - 5,62x, P/E - 13,17x. Het Franse bedrijf is echter beter bestand tegen macro-economische turbulentie, bezit een evenwichtige activaportefeuille en laat betere financiële prestaties zien. Bovendien heeft het een van de hoogste dividendrendementen en biedt het dus het beste rendement per eenheid genomen risico.
Bedrijf | Ticker | EV/Verkoop | EV/EBITDA | P/FFO | P/E | Opbrengst |
VINCI | DG | 1,25 | 7,73 | 5,62 | 13,17 | 4,30 |
Bouygues | NL | 0,52 | 5,43 | 3,74 | 11,35 | 6,42 |
Ferrovial | FER | 4,02 | 41,66 | 29,09 | 113,15 | 2,32 |
ACS Groep | ACS | 0,30 | 8,35 | 6,06 | 11,27 | 5,94 |
Quanta Diensten | PWR | 1,81 | 21,28 | 27,34 | 51,32 | 0,20 |
AECOM | ACM | 1,00 | 15,00 | 16,71 | 92,32 | 0,88 |
EMCOR Groep | EME | 0,87 | 12,94 | 14,11 | 21,54 | 0,36 |
Tetra Tech | TTEK | 2,36 | 22,84 | 29,17 | 29,38 | 0,67 |
WSP Wereldwijd | WSP | 2,03 | 16,40 | 32,55 | 45,05 | 0,95 |
Stantec | STN | 1,95 | 15,24 | 27,21 | 34,21 | 1,11 |
Het minimale koersdoel van Banco Santander is €113 per aandeel, terwijl ODDO BHF VINCI waardeert op €138 per aandeel. Volgens de consensus op Wall Street ligt de reële marktwaarde van het aandeel op ongeveer €132 per aandeel, wat een opwaarts potentieel van 34,0% inhoudt.
Herzieningsdatum | Deelnemer | Prijsdoel | Opwaarts potentieel |
04-aug-2023 | Banco Santander | € 113.0 | 14.7% |
02-aug-2023 | DZ Bank | € 128.0 | 29.9% |
31-jul-2023 | ODDO BHF | € 138.0 | 40.1% |
31-jul-2023 | Berenberg | € 123.0 | 24.9% |
28-jul-2023 | Société Générale | € 127.9 | 29.8% |
28-jul-2023 | Stifel Europa | € 125.0 | 26.9% |
15-feb-2023 | Deutsche Bank | € 129.0 | 31.0% |
Belangrijkste risico's Vinci SA aandelen kopen
- Ongunstige veranderingen in regelgeving en belastingen in de landen waar VINCI actief is, zoals een verhoging van de tolheffingen, vooral in Frankrijk en andere Europese landen.
- Het risico van een economische recessie als gevolg van hoge rentetarieven, die een negatief effect zou kunnen hebben op de luchthavens en het vrachtwagenverkeer, nieuwe investeringen in infrastructuurprojecten zou kunnen belemmeren en de energietransitie zou kunnen vertragen.
- Als de PPI in Europa en elders weer de pan uitrijst, zal dit de bedrijfskosten verhogen en de marges verkleinen.
- Kredietrisico van de klanten van het bedrijf in het kader van EPC-contracten en andere projecten waar VINCI optreedt als verkoper.
En, wat denk jij? VINCI SA aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten!
Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.