DANA aandelen kopen? +43,5% Groei en +2,9% Dividend | Happy Investors

In dit artikel behandelen we een analyse van DANA aandelen.  DANA aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.

Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.

Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.

Over Dana, een fabrikant van auto-onderdelen

DANA, Inc. is een belangrijke OEM-fabrikant (Original Equipment Manufacturer) voor de automobielindustrie. Het bedrijf produceert assen, aandrijfassen, transmissies, afdichtings- en thermische producten, evenals elektromotoren, inverters, controllers, elektronische afdichtingen en digitale oplossingen. De producten van het bedrijf worden gebruikt bij de productie van voertuigen met verbrandingsmotor (ICE), maar ook bij de productie van hybride en elektrische voertuigen. DANA werd opgericht in 1904 en heeft zijn hoofdkantoor in Delaware, de VS.

  • Ticker: DAN.VS
  • Toegangsprijs: $13,7
  • Richtprijs: $19,8
  • Potentieel: 43,5%
  • Dividendrendement: 2,9%
  • Horizon: 8 maanden
  • Risico: gemiddeld
  • Positiegrootte: 2%

Analyse Dana aandelen

  • Het einde van de staking van de vakbond United Auto Workers in lijn met het positieve scenario dat door het management van DANA wordt voorspeld, zal het bedrijf in staat stellen om zijn omzet- en winstdoelstellingen in het vierde kwartaal van 2023 te halen.
  • DANA profiteert van de trend om voertuigen te elektrificeren: ongeveer 65% van de orders van het bedrijf voor 2023-2025 heeft betrekking op onderdelen voor elektrische voertuigen.
  • Sterke omstandigheden op de automobielmarkt in 2023 stelden DANA in staat om de verkoop te verhogen. De positieve marktdynamiek zal naar verwachting aanhouden in 2024.
  • Het bedrijf verlaagt zijn kosten dankzij lagere staal- en aluminiumprijzen. Tegelijkertijd liggen de huidige grondstofprijzen boven het niveau van voor de pandemie, wat tot een verdere daling kan leiden.
  • DANA heeft een aandeleninkoopprogramma met een geautoriseerd bedrag gelijk aan 5,12% van de marktkapitalisatie van het bedrijf. Daarnaast keert het dividend uit met een jaarlijks rendement van 2,9%. 

Waarom DANA aandelen kopen?

Reden 1. Einde van de staking van de United Auto Workers

DANA produceert een breed assortiment auto-onderdelen. Het bedrijf levert zijn producten aan de meeste autofabrikanten, waaronder Ford Motor, Stellantis N.V., Toyota Motor, Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, Tata Motors (Jaguar, Land Rover), General Motors, Daimler Truck AB, Volkswagen AG, Mercedes-Benz Group en anderen.

Sinds september 2023 worden de aandelenprestaties van het bedrijf aanzienlijk beïnvloed door de staking van de vakbond United Auto Workers (UAW), waarvan de leden werken in de autofabrieken van Ford Motor, General Motors en Stellantis NV in Detroit, de VS. Alle drie de fabrieken assembleren SUV's en lichte vrachtwagens.

Ongeveer 40% van de inkomsten van DANA is afkomstig uit dit segment. Als gevolg van de staking kochten autofabrikanten minder uitrusting aan bij DANA, wat een negatieve invloed had op de financiële resultaten van het bedrijf.

Tijdens een conference call met investeerders over de resultaten van het derde kwartaal van 2023 zei het management van het bedrijf bijvoorbeeld dat de staking minder dan 10% van de productiecapaciteit trof, maar wel resulteerde in een omzetdaling van 65 miljoen dollar.

Eind oktober ondertekenden de autofabrikanten en de vakbond een akkoord voor vier jaar, waarbij de lonen aanzienlijk werden verhoogd, wat het risico op een nieuwe staking op middellange termijn verkleint. Tegelijkertijd zal de loonsverhoging van de werknemers van de autofabrikanten geen enkele invloed hebben op de productiekosten van DANA, d.w.z. dat de bedrijfsmarges niet zullen worden beïnvloed.

Tijdens de conference call met investeerders zei het management van het bedrijf dat het het scenario dat de staking in oktober eindigt als positief beschouwt en gaf het een overeenkomstige verwachting voor de financiële resultaten van het vierde kwartaal van 2023.

Aangezien de UAW-staking in oktober is beëindigd en de fabrieksarbeiders zijn teruggekeerd naar hun fabrieken, zou het voor DANA geen probleem moeten zijn om de doelstellingen voor het vierde kwartaal te halen. Dit zal waarschijnlijk leiden tot betere financiële resultaten.

Reden 2. Begunstigde van de trend tot elektrificatie van voertuigen  

DANA produceert apparatuur die wordt gebruikt bij de assemblage van zowel ICE-voertuigen als elektrische voertuigen.

Volgens de presentatie van het bedrijf in augustus 2023 heeft ongeveer 65% van de orderportefeuille voor 2023-2025 betrekking op elektrische voertuigen. Met andere woorden, meer dan ⅔ van de toekomstige productie van DANA zal bestemd zijn voor elektrische voertuigen, waardoor het bedrijf profiteert van de huidige trend van voertuigelektrificatie.


Door de wereldwijde doelstelling om koolstofneutraliteit te bereiken, die werd bevestigd door het recente COP28-forum, zal de productie van elektrische voertuigen elk jaar toenemen terwijl de verkoop van ICE-voertuigen zal afnemen. Volgens Benchmark Mineral Intelligence zal de productie van elektrische voertuigen tussen 2022 en 2030 stijgen met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 30%.


Het management van DANA herhaalde de inzet van het bedrijf voor deze trends tijdens een recente conference call met investeerders en zei dat het verwacht de productie van verschillende nieuwe aandrijfmodellen voor elektrische voertuigen in 2024 te starten.

Zo toont DANA zijn vermogen om zich aan te passen aan de huidige economische omstandigheden, aangezien de orderportefeuille van het bedrijf voor de komende jaren wordt gedomineerd door onderdelen voor elektrische voertuigen.

Reden 3. Sterke marktomstandigheden

Na een teleurstellend 2022 laat de auto-industrie in 2023 een positieve trend zien: de autoverkopen stijgen in de meeste wereldwijde regio's en de orders van autoassembleurs nemen toe. Dit heeft positieve gevolgen voor de leveranciers van apparatuur, waaronder DANA.

Het is de moeite waard om op te merken dat de inkomsten van DANA breed gediversifieerd zijn naar geografische segmenten: de verkopen van het bedrijf bestrijken alle regio's van de wereld, waarbij Noord-Amerika goed is voor minder dan de helft van de inkomsten van het bedrijf.

Volgens de Association of European Automobile Manufacturers (ACEA) heeft de auto-industrie een uitstekende groei laten zien in de eerste negen maanden (9M) van 2023. Zo groeide de autoverkoop in de EU met bijna 17% en zal de verkoop in de regio naar verwachting blijven groeien in 2024, zij het in een lager tempo vanwege het hoge basiseffect. De verkoop van elektrische voertuigen steeg in 9M 2023 met 55%.

Positieve trends worden ook waargenomen op de Amerikaanse en Japanse markten, waar de verkoop in deze periode groeide met respectievelijk 15% en bijna 18%. Tegelijkertijd constateerde de ACEA een stagnatie op de Chinese markt. Wereldwijd steeg de autoverkoop in 9M 2023 met 9%. 

De bovenstaande statistieken worden ook bevestigd door de prestaties van DANA in 9M 2023: Europa leverde de grootste bijdrage aan de omzetgroei van het bedrijf. De omzet van DANA in de regio steeg met 410 miljoen dollar en het aandeel van het segment in de totale omzet van het bedrijf steeg tot 33,44% in vergelijking met 30,07% in 9M 2022.

Naast de sterke omstandigheden op de wereldwijde automarkt, merkte het management van het bedrijf tijdens een recente conference call met investeerders nog een andere factor op die de resultaten van het bedrijf positief beïnvloedde, namelijk de lagere metaalprijzen.

De productiekosten van DANA worden aanzienlijk beïnvloed door de prijzen van metalen: staal, aluminium, koper, messing en zeldzame aardmetalen. Hoge grondstofprijzen hebben er bijvoorbeeld voor gezorgd dat het bedrijf in 2022 ongeveer $ 447 miljoen aan inkomsten misloopt ten opzichte van 2021. Daar staat tegenover dat de situatie zich nu in het voordeel van het bedrijf keert, aangezien de staalprijzen in 2023 op een lager niveau liggen dan in 2021 en 2022.


De situatie is vergelijkbaar in de aluminiummarkt, waar de prijzen het laagst zijn sinds medio 2021 en nog steeds kunnen dalen.


Sinds begin 2023 is de Bloomberg Commodity Spot Index, die enkele industriële metalen bevat die door DANA worden gebruikt, waaronder koper en aluminium, met 11,21% gedaald.

Als gevolg van de lagere metaalprijzen in 9M 2023 verlaagde DANA zijn totale productiekosten met $ 45 miljoen en werd het bedrijf onder andere om deze reden weer winstgevend.

Er wordt verwacht dat de sterke omstandigheden op de automobielmarkt de komende maanden zullen aanhouden en dat de grondstofprijzen zullen blijven dalen, wat de omzet en marges van DANA in 2024 waarschijnlijk zal ondersteunen.

Reden 4. Programma voor inkoop van eigen aandelen en dividenden

DANA heeft een actief aandeleninkoopprogramma dat in februari 2021 werd geautoriseerd en tot eind 2023 van kracht blijft. In Q3 2023 bedroeg het geautoriseerde bedrag van het programma ongeveer $102 miljoen, of 5,12% van de huidige marktkapitalisatie van het bedrijf. DANA heeft in 9M 2023 geen aandelen teruggekocht, wat er gezien de resterende programmalimieten op kan duiden dat het terugkopen in de nabije toekomst waarschijnlijk zal versnellen of dat het programma kan worden verlengd.

Het bedrijf geeft ook kapitaal terug aan de aandeelhouders in de vorm van dividenden.


Op dit moment bedraagt de driemaandelijkse uitbetaling $0,1 per aandeel, wat neerkomt op een rendement van 2,9% op jaarbasis. Met een winstgroei in 2023 kan het bedrijf de dividenduitkeringen al in 2024 verhogen.

Financiële analyse DANA aandelen

De financiële resultaten van DANA in de afgelopen 12 maanden (TTM) kunnen als volgt worden samengevat:

  • De totale omzet bedroeg $10,62 miljard, een stijging van 4,53% ten opzichte van 2022.
  • Adj. EBITDA gestegen van $700 mln. naar $865 mln. Adj. EBITDA marge steeg van 6,89% naar 8,15%.
  • Het nettoverlies was -$102 miljoen tegenover -$242 miljoen aan het eind van het jaar.

De stijging in omzet en winst was te danken aan de grotere vraag naar auto's, met name in Noord-Amerika en Europa, wat ook een positieve invloed had op de bedrijfsresultaten in 9M 2023.


De prestatieresultaten van DANA in 9M 2023 zijn hieronder samengevat:

  • De omzet steeg met 6,05% j-o-j tot $ 8,06 miljard.
  • Adj. EBITDA gestegen van $524 mln. naar $689 mln. Adj. EBITDA marge steeg van 6,89% naar 8,55%.
  • De nettowinst bedroeg $77 miljoen vergeleken met een verlies van -$63 miljoen een jaar eerder.

  • Op TTM-basis daalde de kasstroom uit bedrijfsactiviteiten naar $540 miljoen tegenover $649 miljoen in 2022.
  • De vrije kasstroom daalde van $209 miljoen naar $41 miljoen TTM.

De operationele en vrije kasstromen daalden voornamelijk door een daling van het werkkapitaal en een stijging van de investeringen. Tegelijkertijd merkt het management van DANA op dat, exclusief de verandering in het werkkapitaal, de operationele kasstroom een stijging liet zien van 11,89% YoY in 9M 2023.


DANA heeft een hoge schuldenlast:

  • De totale schuld is $2,92 miljard.
  • Kasequivalenten waren goed voor $ 421 miljoen.
  • De verhouding tussen netto schuld en adj. LTM EBITDA is 2,9x.
  • De dekkingsratio van de rentelasten is 2,7x.

Dit niveau van schuldenlast wijst op verhoogde risico's voor de financiële stabiliteit van het bedrijf. Toch moet worden opgemerkt dat de dichtstbijzijnde schuldaflossing pas in 2025 zal plaatsvinden. Hoogstwaarschijnlijk zal het bedrijf de schuld herfinancieren, wat een negatieve invloed kan hebben op de bedrijfsmarges. Wij zijn echter van mening dat de markt dit feit pas tegen het einde van volgend jaar zal gaan inprijzen.

DANA verwacht een positieve dynamiek van de inkomsten en EBITDA en een negatieve dynamiek van de operationele en vrije kasstromen in 2023. Opgemerkt moet worden dat het management van het bedrijf in het derde kwartaal van 2023 de prognoses voor de financiële resultaten naar beneden heeft bijgesteld vanwege de UAW-staking, die leidde tot de lager dan verwachte orders van Ford, Stellantis en GM.


Desondanks verwacht DANA nog steeds een sterke groei van de omzet en het bedrijfsresultaat op jaarbasis, wat vertrouwen geeft in het opwaartse potentieel van het aandeel.

Waardering DANA aandelen

DANA wordt momenteel verhandeld met een korting op het sectorgemiddelde op basis van de volgende multiples: EV/Sales van 0,42x en EV/EBITDA van 5,17x. Het ontbreken van de P/E-multiple is te wijten aan het nettoverlies dat het bedrijf genereert. Niettemin voorspellen analisten een nettowinst tegen 2024, wat in lijn is met onze verwachtingen en een Fwd P/E-multiple van 10,71x impliceert.


Het gemiddelde koersdoel van de zes grootste investeringsbanken op Wall Street is $17,7 per aandeel. Volgens onze consensus is het bedrijf ondergewaardeerd volgens het sectorgemiddelde en historische multiples; de eerlijke marktprijs van het aandeel is $19,8, wat een opwaarts potentieel van 44,5% inhoudt.


Belangrijkste risico’s DANA aandelen kopen 

  • Als de voorspellingen van analisten niet uitkomen en de automarkt in 2024 vertraagt, kunnen de financiële prestaties van DANA afnemen, wat een negatieve invloed heeft op het beleggerssentiment ten aanzien van het aandeel.
  • Mogelijke stijging van grondstofprijzen. De versnelde groei van de automobielmarkt in 2023 kan leiden tot een tekort aan staal en aluminium, wat op zijn beurt weer kan leiden tot een nieuwe ronde van prijsstijgingen voor metalen.
  • Risico op nieuwe stakingen. Als gevolg van de UAW-staking die Ford Motor, General Motors en Stellantis NV trof, hebben de arbeiders bij deze bedrijven aanzienlijke loonsverhogingen bereikt. Werknemers bij andere Amerikaanse autofabrieken kunnen dit voorbeeld volgen en in 2024 staken met vergelijkbare eisen, wat zou kunnen leiden tot productiestilstand bij DANA en lagere prestatieresultaten.

En, wat denk jij? DANA aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten! 

Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.