Delta Airlines aandelen kopen? Analyse +58,2% Groei | Happy Investors

In dit artikel behandelen we een analyse van Delta Airlines aandelen. Delta Airlines aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.

Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.

Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.

Ben je nog niet bekend met Freedom24? Klik hier voor meer informatie over deze partij.

Belangrijke tip: toets het aandeel altijd op diverse factoren. Gebruik de SeekingAlpha Quant ratings voor toetsing op factoranalyse, zodat je de meest gunstig gewaardeerde aandelen binnen de sector koopt.

Over Delta Airlines, een grote internationale luchtvaartmaatschappij 

Delta Airlines (DAL) is een grote internationale luchtvaartmaatschappij die passagiers- en vrachtvluchten aanbiedt. Het bedrijf verhoogt zijn inkomsten uit premiumproducten en diversifieert zijn activiteiten ook naar gebieden die indirect verband houden met de luchtvaartindustrie. Delta Airlines werd opgericht in 1928 en heeft zijn hoofdkantoor in Georgia, de VS.

  • Ticker: DAL
  • Toegangsprijs: $30-$31
  • Richtprijs: $48,5
  • Potentieel: 58,2%
  • Horizon: 10 maanden
  • Risico: gemiddeld
  • Positiegrootte: 2% 

Analyse Delta Airlines aandelen

  • De luchtvaartsector herstelt zich van de pandemie: volgens IATA zal het netto-inkomen van de sector in 2023 meer dan verdubbelen tot 9,8 miljard dollar en zullen de inkomsten van de sector terugkeren naar het historische gemiddelde van 1,3% van het Amerikaanse bbp.
  • Delta Airlines verbetert zijn operationele statistieken, waarvan sommige (bezettingsgraad van vliegtuigen) al terug zijn op het niveau van 2019.
  • Omdat Delta Airlines een eigen olieraffinaderij heeft, heeft het de laagste brandstofkosten in de sector. De brandstofbesparingen van de maatschappij voor 2023 bedroegen 0,23 cent per gallon, wat resulteert in een totale besparing van $ 0,78 miljard.
  • Het bedrijf verhoogt de inkomsten uit het co-branding kaartprogramma en uit premium producten. De inkomsten uit premiumproducten zullen 35% van de totale inkomsten uitmaken.
  • In 2023 keert Delta Airlines terug naar dividenduitkeringen, die momenteel 1,28% opleveren, en hervat mogelijk ook haar programma voor het terugkopen van aandelen.
  • De aandelenkoers van het bedrijf is gedaald naar minimale Covid-niveaus, wat een goed instapmoment kan zijn.

Waarom Delta Airlines aandelen kopen?

Reden 1. Post-pandemisch herstel van de luchtvaartindustrie

De luchtvaartindustrie is een van de belangrijkste begunstigden van het economische herstel na de crisis. De afgelopen twee jaar heeft de sector het verkeer aanzienlijk zien toenemen en heeft in veel opzichten de resultaten van voor de pandemie benaderd.

Volgens de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) zal de sector in 2023 niet alleen de niveaus van 2019 bereiken, maar deze zelfs met 3% overtreffen. De International Air Transport Association (IATA) verwacht dat de nettowinst van de luchtvaartsector meer dan zal verdubbelen tot 9,8 miljard dollar, terwijl de inkomsten uit passagiersmijlen bijna 90% van het niveau van 2019 zullen bereiken.

Het snelle herstel van de luchtvaartindustrie is ook te danken aan de uitgestelde vraag die is opgebouwd in de tijden van sanitaire beperkingen. Volgens Delta Airlines bedroeg de gemiddelde historische omzet van de luchtvaartindustrie ongeveer 1,3% van het Amerikaanse bbp, maar daalde deze tot 0,7% in 2020. Het bedrijf verwacht dat het inkomstenaandeel van de sector in 2023 zal terugkeren naar het historische niveau. Het is ook belangrijk om op te merken dat het Amerikaanse bbp in de verslagperiode ook is gestegen, en daarom zouden de inkomsten van de luchtvaartsector in absolute termen in 2019 hoger moeten zijn dan hetzelfde cijfer.


De activiteiten van Delta Airlines herstellen zich in lijn met de aangegeven trends. Zo steeg de verkoop van economy en premium class tickets met 26,13% in 9M 2023 na een stijging van 84,22% in 2022.

Het aantal beschikbare passagierskilometers neemt ook toe. In 9M 2023 steeg het aantal met 17% tot 203,57 miljoen, na een stijging van 20% in 2022. Het aantal beschikbare passagierskilometers in 2023 zou het niveau van 2019 kunnen bereiken, toen het cijfer 275,38 miljoen bedroeg.
 De bezettingsgraad van vliegtuigen toonde ook een positieve dynamiek in 9M 2023 en bereikte 86%, een stijging van drie basispunten j-o-j, in lijn met het niveau van 2019.

Bovendien werden de resultaten van Delta Airlines positief beïnvloed door lagere brandstofprijzen. De kosten per gallon daalden op jaarbasis, zowel in 9M 2023 (-19%) als in 3Q 2023 (-23%). Dankzij deze trend kon de maatschappij haar operationele efficiëntie verbeteren: de brandstofkosten per beschikbare passagiersmijl daalden met 3% tot 19,47 cent in 9M 2023. Dit cijfer is echter nog steeds hoger dan 14,67 cent in 2019, wat aangeeft dat de maatschappij haar prestaties kan blijven verbeteren naarmate de brandstofprijzen dalen.

Delta Airlines heeft dus systematisch zijn prestatieresultaten verbeterd en heeft zijn operationele statistieken bijna volledig hersteld naar het niveau van 2019. Tegelijkertijd behoudt het bedrijf een reserve van herstelgroei in termen van operationele efficiëntie. 

Reden 2. Zakelijke diversificatie

Delta Airlines wordt terecht beschouwd als een van de meest succesvolle luchtvaartmaatschappijen ter wereld dankzij haar grondige kennis van de sector en haar vermogen om haar activiteiten om te vormen als reactie op nieuwe trends. Het bedrijf concentreert zich momenteel op het diversifiëren van zijn activiteiten en stapt af van het model om uitsluitend als luchtvaartmaatschappij te opereren.

Zo kocht Delta Airlines in 2012 een olieraffinaderij, wat tot enige scepsis leidde bij analisten. De twijfels van analisten over de juistheid van de gekozen strategie namen toe in 2020, toen de fabriek praktisch een last werd voor het bedrijf door de lagere brandstofprijzen.

Delta Airlines profiteert momenteel echter aanzienlijk van zijn raffinageactiviteiten in vergelijking met andere luchtvaartmaatschappijen. Ten eerste slaagt het bedrijf erin om een van de laagste brandstofkosten in de sector te handhaven, zoals de grafiek hieronder laat zien. Dit voordeel blijft uiterst belangrijk in de huidige omgeving, waar de brandstofprijzen weer beginnen te stijgen.


Ten tweede dekt de raffinaderij Delta Airlines in tegen hoge olieprijzen, omdat het bedrijf in perioden van stijgende brandstofkosten extra kasstromen uit olieraffinage ontvangt door brandstof aan derden te verkopen. 

In 2022 bedroeg het bedrijfsresultaat van Delta Airlines uit raffinaderijactiviteiten $0,77 miljard, en de gemiddelde besparing bedroeg $0,23 per gallon. Rekening houdend met het feit dat de maatschappij in 2022 3,4 miljard gallon brandstof verbruikte, bedroegen de besparingen in absolute cijfers $0,78 miljard. In 9M 2023 bedroeg het bedrijfsresultaat van het olieraffinagesegment van Delta Airlines 385 miljoen dollar, terwijl het gemiddelde besparingseffect 0,13 dollar per gallon bedroeg.

Daarnaast ontwikkelt Delta Airlines actief haar activiteiten met betrekking tot co-branded kaarten, die worden verstrekt als onderdeel van een loyaliteitsprogramma. De belangrijkste partner van Delta Airlines is American Express. Volgens de overeenkomst tussen de twee bedrijven voeren ze gezamenlijke marketingactiviteiten uit voor de kaarten, waarmee klanten niet alleen geschenkmijlen kunnen ontvangen, maar ook andere voordelen, zoals de mogelijkheid om VIP-lounges op luchthavens te bezoeken, enz.

Sinds 2019 zijn de totale uitgaven van klanten met co-branded kaarten met 60% gestegen, terwijl het aantal accounts met 25% is toegenomen. Daarnaast groeien de inkomsten van Delta Airlines uit betalingen van American Express voor het gezamenlijke kaartprogramma in een goed tempo. Verwacht wordt dat deze inkomsten in 2023 met meer dan 60% zullen stijgen ten opzichte van 2019 en op lange termijn meer dan 10 miljard dollar zullen bedragen.


Bovendien blijft Delta Airlines het segment van de luxebusiness verder ontwikkelen en ziet het in deze richting belangrijke groeimotoren. Als premiumproducten biedt het bedrijf VIP-lounges, evenals passagiersstoelen in vliegtuigen die verschillen op basis van comfortgraad: First Class, Delta Premium Select en Delta Comfort+. Het bedrijf vergroot ook het aanbod van vliegtuigen met meer premium stoelen om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen.

Volgens de prognose van Delta Airlines zullen de inkomsten uit premiumproducten in 2023 35% van de totale inkomsten bedragen, terwijl de inkomsten uit economy class zullen dalen tot een historisch dieptepunt van 44%.


Als gevolg van deze acties slaagde Delta Airlines erin om de beste brandstofprijzen in de sector te bereiken en om het aandeel van inkomsten uit luxeproducten, waarvan de vraag stabieler is, te vergroten.

Reden 3. Verhogen van de beloning van aandeelhouders

Te midden van het herstel van de luchtvaartindustrie van de pandemie heeft Delta Airlines de dividenduitkeringen hervat. Op dit moment bedraagt het kwartaaldividend slechts $0,1 per aandeel (jaarlijks rendement van 1,28%), maar rekening houdend met betalingen in het verleden behoudt het bedrijf een aanzienlijk potentieel om het dividendrendement in de komende maanden te verhogen. Als Delta Airlines terugkeert naar zijn piekuitbetaling van $0,4025 per aandeel, zal het dividendrendement bij de huidige koersen meer dan 5% bedragen.


Daarnaast zou positief nieuws voor beleggers de hervatting kunnen zijn van het aandeleninkoopprogramma van Delta Airlines, dat in 2020 werd afgerond. Gezien het herstel van de financiële resultaten van het bedrijf en de hervatting van de dividenduitkeringen lijkt de goedkeuring van een nieuw inkoopprogramma zeer waarschijnlijk. De aankondiging van een nieuw aandeleninkoopprogramma zou de aandelenkoers een flinke impuls kunnen geven. 

Reden 4. Potentieel goed instappunt

Aandelen van luchtvaartmaatschappijen zijn de afgelopen weken zwaar onder druk komen te staan, waardoor de aandelen van veel spelers in de sector zijn gedaald tot het niveau van een pandemie. Zo zijn de aandelen van luchtvaartmaatschappijen sinds medio juli 2023 met gemiddeld 41% gedaald, vergeleken met een daling van 8,7% voor de S&P 500 in dezelfde periode.

Dit is voornamelijk te wijten aan de bezorgdheid van beleggers over de vooruitzichten van de sector te midden van stijgende bankrentes en een strak monetair beleid dat gericht is op het afkoelen van de economie. Veel beleggers zijn van mening dat de hogere rentetarieven voor leningen en de herhaaldelijk gestegen prijzen voor vliegtickets het vermogen van luchtvaartmaatschappijen om de kosten verder door te berekenen aan de consument verminderen.

Bovendien werd de recente daling van de aandelenkoersen in de luchtvaart beïnvloed door het Palestijns-Israëlische conflict, dat veel luchtvaartmaatschappijen, waaronder Delta Airlines, ertoe aanzette om vluchten naar Israël te schrappen.

Tegelijkertijd is het de moeite waard om op te merken dat de vraag naar vliegreizen in werkelijkheid niet afneemt, zelfs niet als de ticketprijzen stijgen. Zo zei Ed Bastian, CEO van Delta Airlines, midden oktober dat reizen een prioritaire aankoop blijft voor de consumenten van het bedrijf en dat de kernklantenbasis in een gezonde financiële positie verkeert. Zoals hierboven vermeld, wordt de inkomstenstructuur van Delta Airlines steeds meer ingenomen door het premiumsegment, waarvan de consumenten toleranter zijn tegenover prijsstijgingen dan de klanten in de economy class. Dit biedt de luchtvaartmaatschappij meer mogelijkheden om de prijzen verder te verhogen. Bovendien kan Delta Airlines, omdat het een eigen raffinaderij heeft, waarschijnlijk blijven besparen op brandstof, wat het bedrijf een aanzienlijk voordeel oplevert ten opzichte van vergelijkbare maatschappijen.

Daarom geloven we dat de recente daling van de aandelenkoers van Delta Airlines naar de pandemische niveaus niet gerechtvaardigd is. Momenteel blijft de vraag naar vliegreizen stabiel en de luchtvaartmaatschappij zelf toont een uitstekende operationele efficiëntie en weerstand tegen stijgende brandstofprijzen. 

Financiële analyse Delta Airlines aandelen

De financiële prestaties van Delta Airlines over de afgelopen 12 maanden (TTM) kunnen als volgt worden samengevat:

  • De omzet bedroeg $57,26 miljard, een stijging van 13,20% ten opzichte van 2022.
  • EBITDAR steeg van $6,72 miljard naar $9,77 miljard. De marge steeg van 13,28% naar 17,06%.
  • De nettowinst bedroeg $3,40 miljard vergeleken met $1,32 miljard eind vorig jaar. De nettomarge steeg van 2,61% naar 5,94%.

De omzet en winst stegen door de toegenomen vraag naar de premium diensten en het internationale transport van het bedrijf. De margestijging is te danken aan een verlaging van de kosten voor vliegtuigbrandstof en de kosten van de raffinaderij die eigendom is van het bedrijf.


De resultaten van Delta Airlines voor 9M 2023 worden hieronder gepresenteerd:

  • De omzet steeg met 17,98% op jaarbasis: van $37,15 miljard naar $43,83 miljard.
  • EBITDAR steeg van $3,75 miljard naar $6,79 miljard. De marge steeg van 10,08% naar 15,50%.
  • De nettowinst bedroeg $2,57 miljard tegenover $0,49 miljard een jaar eerder.
  • In de afgelopen 12 maanden steeg de operationele kasstroom naar $7,11 miljard vergeleken met $6,36 miljard eind 2022.
  • De vrije kasstroom steeg de afgelopen 12 maanden van $0,24 miljard naar $0,67 miljard.

De operationele en vrije kasstromen stegen door een hoger nettoresultaat en lagere investeringen in 9M 2023.

Delta Airlines heeft een relatief gezonde balans:
  • De totale schuld is 26,80 miljard dollar.
  • Kasequivalenten en kortetermijninvesteringen zijn goed voor $5,01 miljard.
  • Aangepaste schuld ten opzichte van LTM EBITDAR is 3x.
  • De rentedekkingsratio is 3,6x.

Dit niveau van schuldenlast geeft aan dat het bedrijf een gematigde financiële stabiliteit heeft. Het is ook vermeldenswaard dat, volgens het aflossingsschema van de schuldportefeuille, de meeste schuldbetalingen worden verlengd tot 2031.

Delta Airlines' voorspelt een positieve dynamiek van de financiële prestaties in het 4e kwartaal van 2023 en in heel 2023:


De prognoses van het management geven dus vertrouwen in het waardegroeipotentieel van het bedrijf.

Waardering Delta Airlines aandelen

Delta Airlines wordt verhandeld met een premie ten opzichte van het sectorgemiddelde in termen van EV/Sales van 0,72x en met een korting in termen van EV/EBITDA van 4,24x, P/E van 5,79x en Fwd P/E van 4,60x. Het is vermeldenswaard dat bijna alle bedrijven in de luchtvaartindustrie momenteel op extreem lage niveaus worden verhandeld.


Het gemiddelde koersdoel van de top 13 investeringsbanken op Wall Street is $55,5 per aandeel. Volgens onze consensus is het aandeel ondergewaardeerd op basis van historische en industriegemiddelde multiples; de reële marktwaarde van het aandeel is $48,5, wat een opwaarts potentieel van 58,2% inhoudt.


Belangrijkste risico's Delta Airlines aandelen kopen

  • De stijgende brandstofprijzen hebben een negatief effect op de operationele efficiëntie van Delta Airlines en zijn in wezen het enige obstakel voor de terugkeer van de winstgevendheid van het bedrijf naar het niveau van voor de pandemie.
  • Afhankelijkheid van de wereldwijde luchtvaartindustrie van een beperkt aantal vliegtuigleveranciers, Boeing en Airbus. Door de impact van de pandemie hebben deze bedrijven nog steeds te kampen met verstoringen van de toeleveringsketen, waardoor Delta Airlines de geplande levering van nieuwe vliegtuigen voor 2024 niet volledig zou kunnen ontvangen.
  • Hoge banktarieven in de VS leiden tot hogere kosten voor het aflossen van consumentenkredieten, wat zowel de vraag naar reizen in het algemeen kan doen afnemen als de instroom van nieuwe gebruikers van de co-branded kaarten van Delta Airlines kan beperken.
  • In de huidige omgeving bestaat de mogelijkheid dat het management van het bedrijf zijn prognoses voor de nabije toekomst herziet, wat een negatief effect zou hebben op de aandelenprijs van het bedrijf.

En, wat denk jij? Delta Airlines aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten! 

Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.