Samenvatting 'How to Win Friends & Influence People'
Hier vind je een samenvatting van ‘How to Win Friends and Influence People’. Dale Carnegie's bestseller, How to Win Friends and Influence People werd voor het eerst geschreven in 1937. Het is een van de beroemdste en invloedrijkste boeken aller tijden. Sinds de publicatie zijn er meer dan 15 miljoen exemplaren van het boek verkocht.
Mensen houden van dit boek omdat goede communicatie en het vermogen om invloed uit te oefenen vitale zakelijke vaardigheden zijn. Maar ook omdat deze eigenschappen je in elk aspect van het leven zullen helpen.
In deze samenvatting kijken we naar de essentie. Het bestaat uit vier delen, elk met vele principes over het beïnvloeden van mensen. Uiteraard is een samenvatting niet voldoende om de materie volledig te begrijpen. Gebruik een samenvatting dan ook als eerste bron van informatie. Koop het boek indien je getriggerd bent, of verdiep je in een paar van deze principes.
Laten we beginnen met onze samenvatting van ‘How to Win Friends and Influence People’
Deel 1: Fundamentele technieken in het omgaan met mensen
Principe 1: Bekritiseer niet, veroordeel niet, klaag niet.
Simpel gezegd, als je wilt winnen van een vijand, bekritiseer dan. De meeste mensen vatten het te persoonlijk op, en ze zullen het je onmiddellijk kwalijk gaan nemen dat je hun trots hebt gekrenkt. Zelfs als je gelijk hebt, zullen ze zich waarschijnlijk rechtvaardigen, en dat zal je absoluut nergens toe leiden.
In plaats van te klagen, probeer te begrijpen waarom mensen doen zoals ze doen. Het helpt hierbij om oprecht te willen leren van een ander. Mensen met een groei mindset weten dat intentievol leren leidt tot een grote groeicurve.
Principe 2: Geef eerlijke en oprechte waardering.
In dit hoofdstuk legt Carnegie uit dat het grootste geheim in de omgang met mensen is te begrijpen dat het diepste verlangen in de menselijke natuur het verlangen is gewaardeerd te worden.
Mensen willen erkend worden en dat anderen hun inspanningen waarderen. Een van de beste manieren om mensen het gevoel te geven dat ze belangrijk zijn, is door ze eerlijke lof toe te zwaaien.
Principe 3: Wek bij de ander een gretig verlangen op.
Waar geef jij om? Jij geeft om wat jij wilt. Wat vindt de ander belangrijk? Zij geven ook om wat zij willen. Dus, je kunt niemand overtuigen om iets te doen door hen te vertellen waarom het jou ten goede zal komen. Ze willen weten wat er voor HEM in zit.
Carnegie geeft dit voorbeeld: Als je niet wilt dat je kinderen roken, preek dan niet tegen ze. Vertel ze in plaats daarvan dat ze door sigaretten misschien niet in het basketbalteam komen.
Maar om dit te doen, moet je in de schoenen van de ander gaan staan. Je moet het perspectief van de ander begrijpen.
Deze fundamentele technieken uit deel 1 van onze samenvatting van ‘How to Win Friends and Influence People’ zijn cruciaal voor persoonlijke ontwikkeling. Je werkt met mensen, dus je moet ermee leren omgaan om je doelen te bereiken.
Deel 2: Zes manieren om mensen je aardig te laten vinden
Principe 1: Wees oprecht geïnteresseerd in andere mensen.
Mensen vinden je aardig als je om ze geeft. Stel je een leraar voor die schreeuwt tegen zijn leerlingen en een die echt om hen geeft. Wie denk je dat ze liever hebben?
Principe 2: Glimlach
Carnegie schreef dat een glimlach zegt, "Ik vind je leuk. Je maakt me blij. Ik ben blij je te zien."
Lachende mensen hebben meer vrienden dan fronsende mensen. Dus, doe je best om oprecht te glimlachen.
Ook zal een positieve mindset je helpen om meer vrienden te maken. Dit staat niet direct omschreven in het boek, maar het is onze toevoeging in deze samenvatting over ‘How to Win Friends and Influence People’. Met een positieve mindset wek je ook positieve reacties op bij anderen. Zij voelen zich beter in jouw buurt.
Principe 3: Onthoud dat iemands naam voor hem de liefste en belangrijkste klank is in een taal.
Mensen houden onbewust van hun naam (of de bijnaam waar ze onder vallen). Het advies van dit hoofdstuk is om de namen van mensen te onthouden en ze in het gesprek te herhalen.
Principe 4: Wees een goede luisteraar. Moedig anderen aan om over zichzelf te praten.
Laat mensen zien dat u om hen geeft door op hen te letten als ze praten. Stel vragen die mensen graag beantwoorden. Moedig hen aan om over hun verwezenlijkingen te praten. Kijk naar hen terwijl ze praten.
Beginsel 5: Praat in termen van de belangen van de ander
Praat nooit over iets waar de ander niet om geeft. Praat over iets waar zij graag over praten. Zoek iets wat je gemeen hebt, zoals je carrière, hobby's, enz. Bijvoorbeeld, als je met een architect praat, praat dan over gebouwen.
Principe 6: Laat de ander zich belangrijk voelen - en doe dat oprecht
Dit principe vat zowat het hele hoofdstuk samen. "Doe anderen aan zoals je wilt dat anderen jou aan doen." Als je gewaardeerd wilt worden, zorg dan dat anderen zich gewaardeerd voelen.
Deel 3: Mensen winnen voor jouw manier van denken
In de samenvatting van ‘How to Win Friends and Influence People’ zullen we deel 3 kort maar krachtig formuleren. Het bevat enkele waardevolle lessen, die in het boek nader worden uitgelicht.
Principe 1: De enige manier om het beste uit een argument te halen is het te vermijden.
Mijd ruzies als de pest. Als je verliest, verlies je. Als je wint, zullen de andere mensen het je kwalijk nemen, dus verlies je. Het is beter om het te vermijden. Dit is een belangrijke tip voor mensen met een fixed mindset. Zij zitten vaak vast in huidige denkpatronen waardoor toekomstige groei wordt gelimiteerd. Ontdoe jezelf van een fixed mindset en je maakt niet alleen meer vrienden, je zal ook zelf groeien.
Principe 2: Toon respect voor de mening van de ander. Zeg nooit: "Je hebt het mis."
Als je iemand vertelt dat hij ongelijk heeft, zal hij je dat onmiddellijk kwalijk nemen. Zelfs als je gelijk hebt, kunnen ze je ongelijk willen bewijzen omdat je hun trots hebt gekrenkt.
Dus, in plaats daarvan, zeg iets als: "Nou, kijk, ik dacht anders, maar ik kan het mis hebben. Dat heb ik vaak. En als ik het mis heb, wil ik dat rechtgezet zien. Laten we de feiten onderzoeken."
Als je iets moet bewijzen, doe het dan subtiel.
Principe 3: Als je ongelijk hebt, geef dat dan snel en nadrukkelijk toe.
Het is gemakkelijker je fouten toe te geven dan ze te proberen te verdedigen. De andere persoon zal de behoefte voelen om een welwillende vergever te zijn in plaats van een tegenstander.
Principe 4: Begin op een vriendelijke manier.
Carnegie vertelt het verhaal van een man die zijn huur wilde verlagen.
Deze man begon niet tegen zijn huisbaas te klagen over hoe hoog de huur was, hij begon te praten over hoe leuk hij het appartement vond en hoe goed zijn huisbaas het huis beheerde. Hij zei dat hij graag zou blijven, maar dat hij het zich niet kon veroorloven.
De huisbaas bood onmiddellijk aan om de huur te verlagen.
Dat is waarom een druppel honing meer vliegen vangt dan een gallon gal. Laat je humeur niet oplopen en val de ander niet aan. Begin in plaats daarvan op een vriendelijke manier.
Principe 5: Zorg dat de ander meteen "ja, ja" zegt.
"Als je met mensen praat, begin dan niet met het bespreken van de dingen waarover je van mening verschilt. Begin met het benadrukken - en blijf het benadrukken - van de dingen waarover je het eens bent."
Een "nee" is heel moeilijk te overwinnen. Begin vragen te stellen waarop het enige denkbare antwoord "ja" is.
Principe 6: Laat de ander een groot deel van het praten doen.
Val mensen niet in de rede als ze aan het praten zijn. Ze hebben nog veel ideeën in hun hoofd en zullen je pas horen als ze klaar zijn.
Principe 7: Laat de ander voelen dat het idee van hem of haar is.
Mensen houden meer van hun ideeën dan van andere ideeën, en ze houden er niet van dat hun verteld wordt wat ze moeten doen. Als u wilt dat mensen iets doen, in plaats van hen te vertellen wat ze moeten doen, geef hen dan het gevoel dat uw ideeën van hen zijn.
Beginsel 8: Probeer de dingen eerlijk te zien vanuit het standpunt van de ander.
Veroordeel mensen niet omdat ze het mis hebben. Probeer in plaats daarvan te begrijpen waarom ze denken zoals ze doen.
Beginsel 9: Heb begrip voor de ideeën en verlangens van de ander.
Laat mensen weten dat je ze begrijpt. Mensen hunkeren naar het gevoel begrepen te worden.
"Ik neem het je niet kwalijk dat je je voelt zoals je doet. Als ik jou was, zou ik me ongetwijfeld net zo voelen als jij."
Principe 10: Doe een beroep op de nobelere motieven.
Laten we zeggen dat je wilt dat iemand je iets geeft. Je kunt zeggen: "Je bent altijd zo gul...". U doet een beroep op nobelere motieven zoals vrijgevigheid, en de ander zal de behoefte voelen om u gelijk te geven.
Principe 11: Dramatiseer je ideeën.
Dit principe is eenvoudig: Als je wilt dat mensen aandacht besteden aan je ideeën, moet je ze interessant maken.
Principe 12: Waag een uitdaging.
Mensen hebben de behoefte om uit te blinken en beter te zijn dan anderen. Doe een beroep op dit instinct en als niets anders werkt, gooi dan een uitdaging neer en stimuleer concurrentie.
Deel 4: Wees een leider: Hoe mensen te veranderen zonder aanstoot te geven of wrok te wekken
We hervatten onze samenvatting van ‘How to Win Friends and Influence People’ met het laatste deel. Hier staat centraal om anderen te beïnvloeden op een positieve manier.
Principe 1: Begin met lof en eerlijke waardering.
Het is gemakkelijker om naar onaangename dingen te luisteren na het horen van lof of positieve dingen.
Principe 2: indirect de aandacht vestigen op fouten van mensen.
Mensen houden er niet van als je ze op hun fouten wijst. Doe het in plaats daarvan indirect. Een manier om dit te doen is door het lelijke woord "maar" te vervangen door een meer aanvaardbaar "en".
Bijvoorbeeld, lees deze zin: "We zijn echt trots op je, Johnnie, voor het verhogen van je cijfers dit trimester. Maar als je harder had gewerkt aan je algebra, zouden de resultaten beter zijn geweest."
Nu, lees dit: "We zijn echt trots op je, Johnnie, dat je je cijfers dit trimester hebt verbeterd, en als je volgend trimester even gewetensvol doorgaat, kan je algebracijfer omhoog met alle anderen."
Zie je het verschil?
Principe 3: Praat over je eigen fouten voordat je de ander bekritiseert.
Mensen nemen kritiek veel beter op als je eerst je eigen fouten toegeeft. Laat zien dat je mensenlijk bent en open bent.
Principe 4: Stel vragen in plaats van directe bevelen te geven.
Mensen worden niet graag verteld wat ze moeten doen. In plaats van te zeggen: "doe dit", zeg dan: "denk je dat het een goed idee is als je dit doet?".
Principe 5: Laat de ander zijn gezicht redden.
Breng mensen niet in verlegenheid. Als je de mogelijkheid hebt om iemand een goed of slecht gevoel over zichzelf te geven, geef hem dan een goed gevoel. Ze zullen je er dankbaar voor zijn.
Principe 6: Prijs de geringste verbetering en prijs elke verbetering. Wees "hartelijk in uw goedkeuring en overvloedig in uw lofprijzing."
Als je iemand prijst, doe het dan zo oprecht en specifiek mogelijk, en doe het vaak.
Principe 7: Geef de ander een mooie reputatie om waar te maken.
Als u wilt dat iemand iets doet, doe dan alsof die eigenschap een van zijn of haar voortreffelijke eigenschappen is (vergelijkbaar met het beginsel van "beroep op nobelere motieven").
Principe 8: Gebruik aanmoediging. Laat de fout gemakkelijk te herstellen lijken.
Vertel mensen niet dat ze dom zijn omdat ze iets verkeerd doen. Vertel ze in plaats daarvan dat ze kunnen verbeteren en dat je vertrouwen hebt in hun capaciteiten.
Principe 9: Maak de ander blij dat hij doet wat jij voorstelt.
Als je wilt dat iemand iets doet, geef hem dan redenen om blij te zijn dat hij het doet. Zeg bijvoorbeeld dat de taak veel verantwoordelijkheid vergt, en dat ze zich belangrijk zullen voelen als ze het doen.
Conclusie over onze samenvatting van How to Win Friends and Influence People
We zijn aan het eind gekomen van onze samenvatting over How to Win Friends and Influence People. Men zou kunnen denken dat How to Win Friends and Influence People een boek is over het manipuleren van mensen. Echter, niets is minder waar. Je kunt geen van de principes uit dit boek toepassen zonder een beter mens te worden en oprecht geïnteresseerd te zijn in andere mensen.
Je zou het hele boek kunnen samenvatten met deze zin: Het is belangrijker om te begrijpen dan om begrepen te worden.