Trip.com aandelen kopen of niet? Analyse +37,5% Groei | Happy Investors
In dit artikel behandelen we een analyse van Trip.com aandelen. Trip.com aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.
Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.
Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.
Over Trip.com, een platform voor online reisdiensten
Trip.com (TCOM) is China's toonaangevende reisbureau dat accommodatieboekingen, reistickets, pakketreizen en zakenreismanagement aanbiedt. Het bedrijf is opgericht in 2010 en heeft zijn hoofdkantoor in Shanghai.
- Ticker: TCOM.US
- Toegangsprijs: $32,8
- Richtprijs: $45,1
- Potentieel: 37,5%
- Horizon: 8 maanden
- Risico: gemiddeld
- Positiegrootte: 2%
Analyse Trip.com aandelen
- Trip.com biedt, in tegenstelling tot veel van zijn concurrenten, zowel accommodatieboekingen als transporttickets aan, waardoor de activiteiten van het bedrijf meer gediversifieerd zijn.
- Na een zwak 2022 laat Trip.com een omzetgroei zien die hoger is dan die van andere marktspelers. Zo steeg de omzet van het bedrijf in de eerste negen maanden van 2023 (9M 2023) met 116%, vergeleken met een groei van minder dan 28% voor de belangrijkste concurrenten.
- De huidige lage waardering van Chinese bedrijven als gevolg van de gespannen relaties tussen China en de VS schept voorwaarden voor een stijging van de aandelenkoersen als de tegenstellingen worden opgelost.
- De vrije kasmiddelen en investeringen van Trip.com zijn goed voor ongeveer 50% van de huidige marktkapitalisatie van het bedrijf, wat de voorwaarden schept voor het bedrijf om te beginnen met het teruggeven van kapitaal aan aandeelhouders door middel van dividenden of het terugkopen van aandelen.
Waarom Trip.com aandelen kopen?
Reden 1. Gediversifieerde activiteiten in de toeristische sector
Trip.com exploiteert verschillende platforms (Ctrip, Qunar, Trip.com, Skyscanner) die diensten aanbieden op het gebied van het zoeken en selecteren van accommodatie en transporttickets, en verkoopt ook pakketreizen en uitgebreide oplossingen voor zakelijke klanten.
Allereerst is het de moeite waard om op te merken dat het bedrijf een unieke vertegenwoordiger van de sector is, omdat de inkomsten van het bedrijf uit de verkoop van tickets en boekingen van accommodatie bijna een gelijk aandeel in de inkomstenstructuur hebben.
Ter vergelijking, de belangrijkste concurrenten van Trip.com richten zich op slechts één van de bovenstaande categorieën. Booking Holdings haalt bijvoorbeeld 89% van zijn inkomsten uit reserveringen voor accommodatie, terwijl dat cijfer voor Expedia Group 80% is en AirBnb geen andere diensten aanbiedt behalve reserveringen voor accommodatie. Een andere bekende concurrent van Trip.com is Tripadvisor, dat reisinformatiediensten aanbiedt en zich niet bezighoudt met de directe verkoop van tickets of reserveringen voor accommodatie.
Trip.com is dus het enige grote reisbedrijf waarvan de inkomsten in belangrijke mate niet alleen afhangen van boekingen van accommodatie, maar ook van de verkoop van tickets. In de huidige marktomgeving is dit een belangrijk voordeel voor het bedrijf, aangezien het luchtverkeer van de grootste luchtvaartmaatschappijen zich snel herstelt na het einde van de coronavirus pandemie.
In beide bedrijfsrichtingen zijn de activiteiten van Trip.com gebaseerd op een agentschapsmodel, wat betekent dat het bedrijf inkomsten ontvangt uit commissies voor het verkopen van tickets of het boeken van accommodatie. Trip.com boekt zijn inkomsten uit deze diensten wanneer de annulering van tickets of kamerreserveringen niet langer mogelijk is.
In 2022 bood Trip.com reizigers wereldwijd 1,1 miljoen hotelkamers en werkte samen met 510 luchtvaartmaatschappijen op meer dan 3.400 luchthavens in 220 landen. Ticketinformatie wordt aan het bedrijf geleverd onder een direct connection model, waarbij Trip.com directe toegang heeft tot de reserveringssystemen van luchtvaartmaatschappijen.
Daarnaast werkt Trip.com samen met verschillende reisorganisaties die, gebruikmakend van de platforms van het bedrijf, pakketaanbiedingen verkopen in de vorm van groeps-, semi-groeps- en privéreizen met verschillende vervoersmiddelen, van lucht- tot wegvervoer. Daarnaast biedt Trip.com diensten aan zoals tickets voor attracties, shows en lokale evenementen, maar ook verzekeringen en visumdiensten, gepersonaliseerde reisgidsen en virtuele reisassistenten.
De positie van het bedrijf is ook vrij sterk in het zakelijke segment. Zo bedient Trip.com meer dan 300 bedrijven uit de Fortune 500-lijst, evenals 200 van de 500 grootste Chinese bedrijven. Voor hen biedt het bedrijf diensten op het gebied van zakenreizen, vergaderingen en conferenties, het verzamelen en analyseren van reisgegevens, industriebenchmarking, kostenbesparingsanalyse en oplossingen voor reisbeheer.
Trip.com is dus een gediversifieerd reisbedrijf dat actief is in alle belangrijke segmenten van de reisindustrie.
Reden 2. Herstel van de toeristische sector
De hotelboekingsactiviteiten van Trip.com zijn voornamelijk gericht op China en de markt in die regio is van groot belang voor het bedrijf.
Eind 2022 begon de Chinese regering met het opheffen van de beperkingen voor het coronavirus, wat leidde tot een nieuwe stijging van het aantal ziektegevallen. Dit zorgde ervoor dat de Chinese toeristische markt in 2022 zwakkere resultaten liet zien dan andere regio's in de wereld.
De situatie veranderde echter radicaal in 2023. Zo maakten de inwoners van het land volgens McKinsey tijdens de Chinese nieuwjaarsvakantie 308 miljoen reizen, of ongeveer 90% van het niveau van 2019. In de daaropvolgende maanden bleef de situatie verbeteren. Volgens China Briefing bereikten de totale uitgaven aan binnenlands toerisme in China in H1 2023 318 miljard dollar, een stijging van 155 miljard dollar ten opzichte van dezelfde periode in 2022. In deze omgeving liet Trip.com ook indrukwekkende resultaten zien. In 9M 2023 verdiende het bedrijf 13,35 miljard yen aan reserveringen voor accommodatie, vergeleken met 5,71 miljard yen een jaar eerder, wat neerkomt op een forse toename van bijna 2,5 keer het bedrag.
Het bedrijf liet een vergelijkbare explosieve groei zien in de verkoop van vliegtickets. In 9M 2023 verdiende het bedrijf ¥14,34 miljard tegenover ¥6,05 een jaar eerder.
De sterke resultaten van Trip.com in 9M 2023 zijn in lijn met de prognoses dat het luchtverkeer in China in het vierde kwartaal van 2023 80% van het niveau van voor het coronavirus zal bereiken.
Ook in andere regio's van de wereld groeit het aantal vliegreizen. Volgens Trip.com zullen de totale inkomsten van de Amerikaanse luchtvaartsector in 2023 het historische gemiddelde van 1,3% van het BBP van het land bereiken, wat een positief effect zal hebben op de inkomsten en ticketverkoop van luchtvaartmaatschappijen.
Het is ook de moeite waard om aandacht te besteden aan trends op de langere termijn in de ontwikkeling van de Chinese toeristische markt. Volgens het onderzoek "Hospitality Industry In China - Growth, Trends, and Forecasts (2023-2028)" is de Chinese horecamarkt zich actief aan het ontwikkelen. Dit is te danken aan de snelle economische groei van het land en het verbeterde welzijn van de burgers, die steeds meer reizen binnen China, wat de ontwikkeling van de sector stimuleert.
Mordor Intelligence voorspelt dat de Chinese horecamarkt van 2023 tot 2027 zal groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 7% en aan het einde van de voorspellingsperiode een volume van ongeveer $90,86 miljard zal bereiken. De omzet van bedrijven in de wereldwijde reis- en toerismemarkt zal in dezelfde periode ook groeien met een CAGR van 7% en een volume bereiken van meer dan $ 1 biljoen, volgens Statista.
Dus, na een teleurstellend 2022, leverde Trip.com indrukwekkende resultaten in H1 2023, aanzienlijk beter dan zijn branchegenoten. Dit leidde tot een sterke verbetering van de financiële prestaties van het bedrijf.
Reden 3. Ondergewaardeerde Chinese aandelenmarkt
De politieke spanningen tussen China en de VS zijn de afgelopen jaren toegenomen. De handelsoorlog tussen de twee landen begon in 2018 en duurt tot op de dag van vandaag voort (we schreven hier uitgebreider over in het beleggingsidee op JD.com). Ondertussen laat China een post-COVID herstel zien, maar in een langzamer tempo dan analisten hadden verwacht.
Tegen de achtergrond van deze twee factoren is de Chinese aandelenmarkt het afgelopen jaar aanzienlijk gedaald en Chinese aandelen worden momenteel erg goedkoop verhandeld. Zo is de Hang Seng-index, die de top 40 bedrijven volgt die op de beurs van Hongkong worden verhandeld, sinds begin 2023 met 14,0% gedaald.
Er zijn echter positieve factoren die kunnen bijdragen aan een verbetering van de situatie. Zo ontmoette de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken in juni en juli de Chinese ministers van Buitenlandse Zaken Qin Gang en Wang Yi. De partijen bereikten een aantal algemene overeenkomsten, waarvan de belangrijkste was dat de banden tussen de VS en China opnieuw werden aangehaald. De recente ontmoeting tussen de Amerikaanse president Joe Biden en de Chinese president Xi Jinping was een ander belangrijk diplomatiek succes en een duidelijk signaal aan de wereld dat China en de VS bereid zijn een open conflict te vermijden. Na de ontmoeting wees Biden op de vooruitgang in de betrekkingen tussen de twee landen en hun overeenkomst om dialoog en samenwerking aan te moedigen.
Bovendien heeft de Chinese overheid zich actief ingespannen om de economische groei te stimuleren en heeft de Centrale Bank van China onlangs haar belangrijkste rentetarief verlaagd naar 3,45%, wat ook zou moeten helpen om de economische groei te stimuleren.
De verbetering van de relaties tussen de VS en China en/of de terugkeer van de Chinese economie naar haar eerdere groeicijfers kunnen de aandelenkoersen van Chinese bedrijven, waaronder Trip.com, dus ondersteunen.
Reden 4. Aanzienlijke kasstapel en aandeleninkoopprogramma
Aan het einde van Q3 2023 had Trip.com ongeveer ¥ 79 miljard, of $ 10,8 miljard, van haar meest liquide activa op haar balans, waarvan:
- $5,2 miljard in contanten;
- $ 3,3 miljard aan kortetermijnbeleggingen;
- $ 2,3 miljard aan langetermijndeposito's en -beleggingen.
De totale waarde van deze activa is gelijk aan 49,9% van de huidige marktkapitalisatie van het aandeel.
Omdat Trip.com een aanzienlijke berg contanten op zijn balans heeft staan, kondigde het management van het bedrijf in een persbericht over de resultaten van het derde kwartaal aan dat het in 2024 zou beginnen met een programma voor het terugkopen van aandelen. Er zijn geen specifieke criteria voor het programma vastgesteld en daarom zullen de vorm en de timing van de terugkoop worden bepaald door het bedrijf, afhankelijk van de financiële situatie. De beslissing is echter zeker een positieve factor voor het aandeel Trip.com.
Daarnaast creëert het huidige niveau van liquide middelen op de balans van Trip.com voorwaarden voor verdere expansie in de markt, zowel door het stimuleren van organische groei en verdere ontwikkeling van huidige producten, als door fusies en overnames.
De sterke resultaten van Trip.com in 2023 en de start van het aandeleninkoopprogramma bewijzen dus dat het bedrijf zich inzet om kapitaal terug te geven aan aandeelhouders en geven ook aan dat het in staat is om fusies en overnames te financieren.
Financiële analyse Trip.com aandelen
De financiële resultaten van Trip.com over de afgelopen 12 maanden (TTM) kunnen als volgt worden samengevat:
- De omzet bedroeg $5,44 miljard, een stijging van 86,85% ten opzichte van eind 2022.
- De adj. EBITDA steeg van $0,31 miljard naar $1,58 miljard. De marge steeg van 10,79% naar 29,08%.
- De nettowinst bedroeg $1,49 miljard vergeleken met $206 miljoen eind vorig jaar. De nettomarge steeg van 7,08% naar 27,48%.
De omzet en winst zijn de afgelopen 12 maanden gestegen dankzij de grotere vraag in de reisindustrie, wat ook terug te zien was in de resultaten van het bedrijf voor 9M 2023.
De financiële resultaten van Trip.com in 9M 2023 worden hieronder weergegeven:
- De omzet steeg met 115,84% j-o-j: van $2,18 miljard naar $4,71 miljard.
- De adj. EBITDA steeg van $264,00 miljoen naar $1,53 miljard. De marge steeg van 12,11% naar 32,51%.
- De nettowinst bedroeg $1,19 miljard tegenover -$100,00 miljoen een jaar eerder.
- Eind 2022 bleef de operationele kasstroom vrijwel onveranderd op 380 miljoen dollar.
- De vrije kasstroom is bijna gelijk aan de operationele kasstroom door de lage investeringen.
Opmerkelijk is dat in RMB de operationele kasstroom van het bedrijf steeg met 6,7% op jaarbasis, voornamelijk dankzij de hogere nettowinst.
- De totale schuld is $6,98 miljard.
- Kasequivalenten en kortetermijninvesteringen waren goed voor $8,48 miljard.
Dit niveau van schuldenlast geeft de absolute financiële stabiliteit van het bedrijf aan. Het is ook vermeldenswaard dat de hoge kasreserves het bedrijf in staat zullen stellen om nieuwe projecten te lanceren en deel te nemen aan fusies en overnames zonder veel externe financiering aan te trekken.
Waardering Trip.com aandelen
Trip.com wordt verhandeld tegen een premie ten opzichte van het sectorgemiddelde op P/E van 27,54x en een discount ten opzichte van het sectorgemiddelde op EV/Sales van 0,71x, EV/EBITDA van 2,37x и Fwd P/E van 16,34x. Naar onze mening is het bedrijf ondergewaardeerd ten opzichte van zijn Amerikaanse sectorgenoten, voornamelijk als gevolg van de problemen opgesomd in Reden 3.
Het gemiddelde koersdoel van de top 9 investeringsbanken op Wall Street is $50,3 per aandeel. Onze consensus is dat het bedrijf ondergewaardeerd is op basis van historische en industriegemiddelde multiples; het aandeel heeft een reële marktwaarde van $45,1 per aandeel, wat een opwaarts potentieel van 37,5% impliceert.
Belangrijkste risico's Trip.com aandelen
- Mogelijke nieuwe uitbraken van COVID-19 of andere infecties, die opnieuw kunnen leiden tot sluitingen en opeisen van hotels voor sanitaire doeleinden, kunnen een negatieve invloed hebben op de activiteiten en financiële resultaten van bedrijven in de toeristische sector.
- Mogelijk gebrek aan effectieve vraag. Ondanks het herstel in de reisindustrie, kunnen de sterke resultaten van Trip.com te wijten zijn aan een inhaalvraag. Als het bedrijf er niet in slaagt om een verbetering van de resultaten te laten zien in de volgende rapportageperioden, kan dit investeerders ontmoedigen.
- Hoge concurrentie. Trip.com verdient, net als zijn concurrenten, inkomsten op basis van een agentschapsmodel, dat wil zeggen via commissies. Als de concurrentie heviger wordt, kan het bedrijf gedwongen worden de commissies te verlagen, wat een negatieve invloed zou hebben op de resultaten.
En, wat denk jij? Trip.com aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten!
Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.