Ambev S.A. aandelen kopen? +38,8% Groei en +4,4% Dividend | Happy Investors

In dit artikel behandelen we een analyse van Ambev S.A. aandelen. Ambev S.A. aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.

Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.

Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.

Over Ambev S.A. (ABEV), een brouwerijgigant 

Ambev S.A. (ABEV) is een Braziliaanse brouwerij die zich bezighoudt met de productie, distributie en verkoop van bier, koolzuurhoudende frisdranken, andere niet-alcoholische dranken, mout en voedingsproducten. Ambev is een toonaangevende bierproducent in Latijns-Amerika, met een sterke aanwezigheid in 18 landen in de regio. De bierportfolio van het bedrijf omvat een breed scala aan merken, waaronder Stella Artois, Brahma, Spaten, Corona, Adriatica, Skol en Budweiser. Ambev is een dochteronderneming van Anheuser-Busch InBev S.A./N.V, de grootste bierproducent ter wereld. Het bedrijf werd opgericht in 1885 en heeft zijn hoofdkantoor in São Paulo, Brazilië. 

  • Toegangsprijs: $2,45
  • Richtprijs: $3,40
  • Potentieel: 38,8%
  • Dividendrendement: 4,4% 
  • Horizon: 12 maanden
  • Risico: Hoog
  • Positiegrootte: 1%

Analyse Ambev S.A. aandelen

  • Ambev is een toonaangevende bierproducent in Latijns-Amerika, met een sterke penetratie in Brazilië, Centraal-Amerika en de Caraïben, Zuid-Amerika en Canada.
  • De wereldwijde biermarkt werd zwaar getroffen door de COVID-19-pandemie als gevolg van sluitingen, beperkingen op sociale bijeenkomsten en verstoringen in de aanvoerketen. In 2022 is de markt nog niet volledig hersteld tot het niveau van 2019, maar de vooruitzichten voor groei zijn goed.
  • Ambev heeft de afgelopen jaren stabiele financiële prestaties en een robuuste balans laten zien. In combinatie met solide marges kan dit resulteren in het hoogste dividendrendement in de sector van meer dan 4,0% in 2023.
  • Het bedrijf heeft een uitgebreid digitaal ecosysteem ontwikkeld, gericht op het ontdekken van nieuwe groeifactoren door verbetering van de interactie met zowel consumenten als klanten, wat naar verwachting de verkoop zal stimuleren en de waarde voor investeerders zal verhogen.

Waarom Ambev S.A. aandelen kopen?

Reden 1. Potentieel voor herstel en verdere groei van de wereldwijde biermarkt

Ambev S.A. is de grootste brouwer in Latijns-Amerika en een van 's werelds grootste bierproducenten in termen van verkoopvolumes. Het bedrijf is de opvolger van Brahma en Antarctica, twee van de oudste brouwerijen in Brazilië, opgericht in respectievelijk 1888 en 1885. Na het voltooien van de bedrijfscombinatie in 2004 die enkele fusietransacties inhield, werd Anheuser-Busch InBev S.A./N.V. (AB InBev), een Belgische brouwer, de meerderheidsaandeelhouder van Ambev via dochterondernemingen en holdings, met een totaal aandeel van 61,8% van Ambevs totale en stemgerechtigde kapitaal (exclusief eigen aandelen) op 31 december 2022.

Het bedrijf produceert en verkoopt bier, koolzuurhoudende frisdranken, andere alcoholische dranken en niet-alcoholische en niet-koolzuurhoudende producten in 18 landen verspreid over Noord- en Zuid-Amerika. Haar bierportfolio omvat een breed scala aan merken, zoals onder andere Stella Artois, Brahma, Spaten, Corona, Adriatica, Skol en Budweiser. Het voert zijn activiteiten uit via vier bedrijfssegmenten:

  • Brazilië, dat de verkoopdivisies voor bier en alcoholvrije dranken (NAD) omvat. Het is het belangrijkste segment, met een aandeel in het verkoopvolume van 67,9% en een aandeel in de nettoverkoop van 53,5%.
  • Centraal-Amerika en het Caribisch gebied (CAC), dat directe activiteiten omvat in de Dominicaanse Republiek, Saint Vincent, Antigua, Dominica, Cuba, Guatemala (dat ook El Salvador, Honduras en Nicaragua bedient), Barbados en Panama. Dit segment is goed voor 6,3% van de totale verkoopvolumes en 11,8% van de totale netto-omzet.
  • Latijns-Amerika Zuid (LAS), dat activiteiten omvat in Argentinië, Bolivia, Paraguay, Uruguay en Chili, en 20,5% van de totale verkoopvolumes en 21,8% van de totale netto-omzet omvat.
  • Canada, vertegenwoordigd door de activiteiten van Labatt, die de binnenlandse verkoop in Canada en een deel van de export naar de Amerikaanse markt omvat. Dit segment is het meest winstgevend, met een aandeel in de verkoopvolumes van 5,2% en een aandeel in de netto-omzet van 12,9%.
     In 2022 bedroeg de wereldwijde bierproductie ongeveer 1,89 miljard hectoliter (hl), tegenover 1,3 miljard hl in 1998. Dit cijfer lag echter iets lager dan het piekniveau van 1,97 miljard hl in 2013, als gevolg van enkele verschuivingen in consumentenvoorkeuren en marktdynamiek in de loop der jaren. Dit werd nog verergerd door de COVID-19 pandemie die een negatief effect had op de biermarkt, waardoor deze in 2020 met 16,6% was gekelderd. De daling was voornamelijk te wijten aan sluitingen, beperkingen op sociale bijeenkomsten en verstoringen in de toeleveringsketen. In 2022 bedroeg de biermarkt $ 568,5 miljard, wat nog steeds lager is dan de $ 638,9 miljard in 2019, vóór de pandemie. Toch zijn de marktvooruitzichten positief, met verwachtingen van een volledig herstel tegen 2024 en een verwachte marktwaarde van 754,0 miljard dollar tegen 2027. Er wordt voorspeld dat de markt van 2023 tot 2027 jaarlijks zal groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 5,8%.

Wat de regionale dynamiek betreft, zal de Latijns-Amerikaanse biermarkt, die Zuid-Amerika, Centraal-Amerika (exclusief Mexico) en de Caraïben omvat, naar verwachting iets trager groeien dan de wereldmarkt. De CAGR wordt geschat op 5,4% in 2023-2027, vergeleken met een CAGR van 5,8% op de wereldmarkt, wat niet genoeg zal zijn om het niveau van voor de pandemie te bereiken. Statista voorspelt dat de Latijns-Amerikaanse biermarkt in 2027 goed zal zijn voor 71 miljard dollar, vergeleken met 76 miljard dollar in 2019.

De belangrijkste landen voor bierproductie wereldwijd zijn China, de VS en Brazilië, die samen 37,1% van de wereldwijde productie voor hun rekening nemen. In 2022 voerde China de groep aan met een indrukwekkend productievolume van ongeveer 360,4 miljoen hl, gevolgd door de VS met 194,1 miljoen hl en Brazilië met 147,4 miljoen hl.

Ondanks het bescheiden niveau van bierproductie in vergelijking met China, de VS en sommige andere landen, zijn veel van de meest bekende en wereldwijd erkende biermerken en brouwers van Europese origine. In 2022 had het Belgische AB InBev, het moederbedrijf van Ambev, een aandeel van 27,4% in de wereldwijde biermarkt, met een productie van ongeveer 518,1 miljoen hl. Dit heeft AB InBev stevig gevestigd als een belangrijke speler in de wereldwijde bierindustrie. Samen met de Nederlandse brouwerijgigant Heineken (2nd grootste wereldbrouwer met een marktaandeel van 13,6% in 2022) en het Deense Carlsberg (4th grootste wereldbrouwer met een marktaandeel van 5,4%), waren deze drie Europese brouwers goed voor een aanzienlijk aandeel van 46,4% van de bierproductie wereldwijd.


Met een jaarlijkse bierproductie van 185,7 miljoen hl vertegenwoordigt Ambev 35,9% van de totale bierproductie van AB InBev en 9,8% van de wereldwijde bierproductie. Ondanks de gematigde groei van Ambev's kernmarkten, heeft het bedrijf nog steeds potentieel om zijn aanwezigheid te verkennen en uit te breiden, terwijl het waarde creëert voor investeerders.

Reden 2. Hoogste dividendrendement onder sectorgenoten

Ambev heeft de afgelopen twee decennia winstgevend gewerkt. Sinds 2016 zijn de marges aanzienlijk gedaald: de brutomarge daalde van 61% naar 46% in 2022, terwijl de EBITDA-marge in dezelfde periode kelderde van 40% naar 28%. Deze niveaus lijken echter nog steeds voldoende om een stabiel dividend uit te keren. Bovendien wordt verwacht dat de marges in de komende kwartalen zullen verbeteren door de dalende kosten van primaire grondstoffen. Het management van het bedrijf heeft zijn vooruitzichten voor het volledige jaar voor de kosten van verkochte goederen (COGS) per hectoliter naar beneden bijgesteld, die dit jaar naar verwachting met 2,5%-5,5% zullen stijgen, terwijl de schatting aanvankelijk 6,0%-9,9% was. Dit geeft aan dat Ambev er vertrouwen in heeft dat de inflatie en de druk van de grondstofprijzen zullen afnemen.

Ambev betaalt al minstens sinds 2006 dividend. Volgens het dividendbeleid van het bedrijf moet het minimaal 40% van het gecorrigeerde jaarlijkse nettoresultaat uitkeren. Omdat de American Depository Receipts (ADR's) van Ambev op de beurs van New York worden verhandeld, kan de frequentie van de dividendbetalingen van het bedrijf bovendien variëren. Het betaalde bijvoorbeeld slechts één keer dividend in 2022 tegenover drie keer in 2021. Dividendbetalingen op gewone aandelen worden gedaan in Braziliaanse reals (BRL) aan de Braziliaanse bewaarder, Banco Bradesco S.A., die optreedt namens de depositaris, die bij de Centrale Bank geregistreerd staat als de fiduciaire eigenaar van de gewone aandelen die aan zijn ADS's ten grondslag liggen. De custodian zet deze opbrengsten vervolgens om in USD en levert ze aan de depositaris voor distributie aan ADS-houders.

Bovendien is het Braziliaanse bedrijven toegestaan om winst uit te keren aan aandeelhouders onder het concept van rente op het eigen vermogen (interest on capital, of IOC), wat gelijkwaardig is aan een dividenduitkering maar een fiscaal efficiënt alternatief is om winst uit te keren aan aandeelhouders omdat het aftrekbaar is voor inkomstenbelastingdoeleinden tot een bepaalde limiet die is vastgelegd door de Braziliaanse belastingwetten. In het geval van IOC is een bronbelasting van 15% verschuldigd door niet-vrijgestelde aandeelhouders, al dan niet ingezetene van Brazilië, bij ontvangst van een dergelijke rentebetaling, welke belasting moet worden ingehouden door Ambev namens haar aandeelhouders wanneer de uitkering wordt uitgevoerd. Het bedrag dat de aandeelhouders ontvangen als IOC na aftrek van belastingen wordt afgetrokken van het verplichte minimumdividend dat verschuldigd is aan de aandeelhouders.

Over de laatste negen jaar varieerden Ambev's betalingen per aandeel, inclusief dividenden en IOC (netto), van 0,42 BRL tot 0,92 BRL. Dit resulteerde in een gemiddeld dividendrendement van 3,25%. In 2022 bleken de betalingen van het bedrijf aan de aandeelhouders recordhoog sinds 2016, met 0,65 BRL per aandeel, een dividendrendement van 4,37% en een uitbetalingsratio van 69%. De recente financiële resultaten toonden aan dat Ambev in staat is om de dividenduitkeringen op zijn minst op hetzelfde niveau te houden:
  • Het netto-inkomen voor H2 2023 bedroeg 6,42 miljard BRL, terwijl het netto-inkomen voor TTM 14,72 miljard BRL bedroeg.
  • H2 2023 vrije kasstroom (FCF) bereikte 390,7 miljoen BRL, terwijl TTM FCF 14,42 miljard BRL bedroeg.
  • Gezien het aantal uitstaande aandelen van 15,75 miljard, zou Ambev 10,24 miljard BRL moeten verdienen om 0,65 BRL dividend per aandeel uit te betalen.
  • Op basis van het TTM nettoresultaat geeft dit een uitbetalingsratio van ongeveer 70%.
  • De dividenden lijken dus veilig voor 2023 en zelfs een bescheiden stijging is mogelijk, gezien de historisch stabiele FCF en cash conversion ratio. Als gevolg hiervan kan het dividendrendement van het bedrijf in 2023 variëren van 4,24% tot 5,45%, afhankelijk van de uitbetalingsratio, die het hoogste niveau is in de bierproductiesector.


Ambevs schuldenlast en rentelasten vormen geen significante bedreiging voor toekomstige dividenden. Op 31 december 2022 had de onderneming 928,5 miljoen BRL kortetermijnschuld en 2,78 miljard BRL langetermijnschuld. Het langetermijngedeelte van de schuld kan worden opgesplitst per vervaldag: 1,01 miljard BRL (36,3% van de totale langetermijnschuld) moet worden betaald in 2024, 675,6 miljoen BRL (24,2%) in 2025 en 1,09 miljard BRL (39,4%) in 2026. Het grootste deel van de totale schuld werd genomineerd in lokale valuta (75,1%), en slechts 24,9% van de totale schuld wordt genomineerd in vreemde valuta. Bovendien implementeert Ambev een beleid voor het beheer van valutarisico's en gebruikt het termijncontracten en cross-currency renteswaps om de valuta- en renterisico's te beperken. Tegen Q2 2023 steeg de totale schuld lichtjes tot 3,99 miljard BRL, een stijging met 5,9%. Toch resulteert dit, gezien de 12,12 miljard BRL aan geldmiddelen en kasequivalenten, in een netto kaspositie van 8,12 miljard BRL.

Er is echter een risico voor toekomstige dividenden in verband met politieke factoren die kunnen leiden tot stopzetting van IOC. Te midden van tuimelende belastinginkomsten en een geschat primair tekort voor dit jaar van 145 miljard BRL (1,4% van het BBP), ontwikkelt de Braziliaanse regering plannen voor een ambitieuze belastinghervorming, inclusief de mogelijke afschaffing van IOC. In september 2023 was de kwestie nog steeds onderwerp van debat in het Congres van het land.

Reden 3. Nieuw groeimodel gericht op technologie en ecosysteemontwikkeling

In de afgelopen jaren vertraagde de groei van Ambev, met bierverkoopvolumes rond de 180 miljoen hl en een EBITDA van ongeveer 21 miljard BRL. Dit zette het management aan tot een strategische verschuiving naar een meer innovatief en technologiegedreven groeimodel. Als gevolg daarvan stelde het management verschillende doelstellingen vast, gericht op het optimaliseren van de bedrijfsactiviteiten, het digitaliseren en te gelde maken van Ambevs ecosysteem en het uitbreiden van het productassortiment.


Allereerst begon Ambev aan een digitaliseringsreis met als doel groei te stimuleren en inkomsten te verhogen door de ontwikkeling van zijn ecosysteem. Het bedrijf heeft vier technische hubs in Campinas (Ambev Global Tech), Blumenau (Ambev Tech) en São Paulo (Ztech en Zé). In de afgelopen jaren heeft Ambev drie ecosystemen van digitale platforms geïntroduceerd voor zowel consumenten als klanten: Zé Delivery en TaDa Delivery, direct-to-consumer platforms (DTC), en BEES, een B2B route-to-market & marktplaats platform.

Zé Delivery en TaDa Delivery zijn ontworpen om het gemak voor consumenten te vergroten en verschillende pijnpunten in het aankooptraject van consumenten aan te pakken, waaronder late beschikbaarheid, snelle en flexibele levering, redelijke prijzen, het volgen van bestellingen, beloningsprogramma's en direct beschikbare koude producten voor onmiddellijke consumptie. Ambev heeft aanzienlijke resultaten geboekt met zijn DTC-platforms tegen 2023:

  • In Brazilië is Zé Delivery aanwezig in meer dan 380 steden in alle 27 Braziliaanse staten en bereikt meer dan 55% van de totale bevolking van het land. Het bezorgde meer dan 62 miljoen bestellingen in 2022 (meer dan 6% van het totale aantal bestellingen) en had op 31 december 2022 bijna 5 miljoen maandelijks actieve gebruikers.
  • LAS. In Argentinië is TaDa Delivery aanwezig in 13 steden, met een groei van het aantal bestellingen van 15% in 2022 ten opzichte van 2021, en een stijging van de maandelijkse actieve gebruikers van 14% op jaarbasis (YoY). In Paraguay is TaDa Delivery aanwezig in 24 steden, waar zowel het aantal bestellingen als de maandelijkse actieve gebruikers verdrievoudigen op jaarbasis.
  • CAC. In de Dominicaanse Republiek bleef TaDa Delivery groeien in 2022, met een groei van het aantal bestellingen van 98% ten opzichte van 2021 en een meer dan verdubbeling van de maandelijkse actieve gebruikers JoY.

De digitale marktplaats BEES van Ambev werkt via een app en stelt partners en retailers van het bedrijf in staat om bestellingen te plaatsen, voorraden te beheren en inzicht te krijgen in markttrends om de verkoop te stimuleren. Het creëert een constant en op maat gemaakt contactpunt met de klanten van Ambev en verbetert het algemene serviceniveau door verschillende logistieke en fintech-oplossingen:

  • Het geven van productsuggesties op basis van het profiel en de productrelevantie van de klant, waarbij zowel Ambev- als niet-Ambev-producten van verschillende categorieën worden aangeboden.
  • Het verbeteren van ordertracking en realtime 24/7 ondersteuning via de app en het helpen van klanten bij het optimaliseren van leveringen en het verbeteren van hun verkoopprestaties.
  • Toegang geven tot fintech-oplossingen binnen haar BEES Bank, die kleine en middelgrote bedrijven voorziet van een digitale portemonnee, betaal- en facturatiediensten en kredietproducten.
  • Het verhogen van de totale interactietijd met de klanten door het lanceren van marketingcampagnes, zoals de Brahma Duplo Malte Carnival-campagne, en loyaliteits-/bindingsprogramma's, vertegenwoordigd door Club B.

BEES heeft de afgelopen jaren solide prestaties laten zien en heeft in 2023 belangrijke mijlpalen bereikt:

  • In Brazilië koopt meer dan 88% van de actieve kopers bij Ambev via BEES. Bijna 75% van de klanten koopt momenteel uitsluitend via BEES. Het platform heeft geholpen om meer dan 200.000 nieuwe klanten toe te voegen aan het klantenbestand van Ambev in 2022.
  • LAS. In Argentinië koopt meer dan 65% van de B2B-kopers via BEES en meer dan 75% van de netto-inkomsten van het land is afkomstig van het platform. In Paraguay verloopt 80% van de directe en indirecte B2B-verkopen via BEES, waarbij volledig digitale kopers goed zijn voor 89% van het totale aantal klanten.
  • CAC. De Dominicaanse Republiek heeft de status van een volledig digitale operatie bereikt, met 99% van de B2B-kopers die al via het platform kopen. Zowel in de Dominicaanse Republiek als in Panama komt meer dan 90% van de netto-inkomsten uit BEES.

Als gevolg daarvan ging BEES de COVID-19 pandemie in met slechts 750.000 klanten en had het meer dan 1 miljoen abonnees tegen het einde van de pandemie. Bovendien biedt BEES momenteel meer dan 550 stock keeping units (SKU's) aan in verschillende categorieën, zoals kruidenierswaren, niet-alcoholische dranken en sterke dranken in 20 markten wereldwijd.

Ten tweede heeft Ambev zich gewaagd aan productinnovatie om consumenten aan te trekken door nieuwe gestileerde biercombinaties toe te voegen. Na groot succes met de lancering van de Dark Brahma Duplo Malte in 2022, heeft het bedrijf onlangs drie moutcombinaties aan het merk toegevoegd - Wheat, Toasted en Black - met als doel het productassortiment te diversifiëren en tegemoet te komen aan de evoluerende consumentenvoorkeuren. Deze nieuwe varianten zijn een succes op de markt, waarbij het geroosterde merk wordt gepositioneerd als een ideale begeleider van voorgerechten en maaltijden. Met het nieuwe aanbod heeft het bedrijf 4 miljoen fans toegevoegd sinds de periode voor Covid19.

Financiële analyse Ambev S.A. aandelen

Ambev's financiële resultaten over de 12 maanden (TTM) kunnen als volgt samengevat worden:

  • De inkomsten stegen tot 82,7 miljard BRL, een stijging met 3,8% in vergelijking met boekjaar 2022, dankzij hogere prijzen.
  • De brutowinst steeg met 5,1%, van 39,3 miljard BRL in FY 2022 tot 41,3 miljard BRL TTM, met een brutomarge die verbeterde van 49,3% tot 49,9%.
  • De dynamiek van het bedrijfsresultaat was iets lager: het steeg slechts met 1,3% tot 17,9 miljard BRL. De belangrijkste reden is een stijging van de verkoop-, algemene en administratieve kosten die de inflatoire druk op grondstoffen en materialen (COGS) overtrof. Bijgevolg daalde de operationele marge van 22,2% tot 21,7%.
  • De netto-inkomsten daalden met 1,2%, van 14,9 miljard BRL in FY 2022 tot 14,7 miljard BRL TTM, voornamelijk door een stijging van de rentelasten met 13,7%. Als gevolg daarvan daalde de nettomarge van 18,7% tot 17,8%.

Sinds 2019 zijn de kasstromen van Ambev vrij stabiel, en over de afgelopen 12 maanden vertoonden deze statistieken een lichte verbetering. TTM operationele kasstroom bereikte 20,8 miljard BRL, tegenover 20,6 miljard BRL in 2021, terwijl de vrije kasstroom 14,4 miljard BRL bedroeg tegenover 14,1 miljard BRL in 2021.

Ambev's financiële prestatie in H1 2023 wordt hieronder weergegeven:

  • De inkomsten stegen van 36,4 miljard BRL tot 39,4 miljard BRL JoY.
  • De brutowinst steeg met 11,5% tot 19,7 miljard BRL.
  • Het bedrijfsinkomen steeg van 8,3 miljard BRL in H1 2022 tot 8,5 miljard BRL in H1 2023.
  • De netto-inkomsten daalden met 2,7% tot 6,4 miljard BRL in H1 2023.

De globaal betere prestatie wordt toegeschreven aan hogere bierprijzen en dalende primaire grondstofkosten, die tenietgedaan werden door een aanzienlijke stijging van de rentelasten (+33,3%). In het tweede kwartaal van 2023 miste Ambev nipt de marktverwachtingen voor zowel inkomsten als netto-inkomen: terwijl analisten 19,80 miljard BRL aan inkomsten en 2,68 miljard BRL aan netto-inkomen verwachtten, leverde het bedrijf respectievelijk 18,9 miljard BRL en 2,60 miljard BRL.


Ambev behoudt een robuuste balans:

  • De leverage ratio, gedefinieerd als de verhouding tussen de totale schuld en de activa, staat op 3%, in lijn met het sectorgemiddelde van 3%-29%.
  • Op 30 juni 2023 bedroeg de totale schuld 3,99 miljard BRL, tegenover 3,77 miljard BRL in december 2022. Met de gerapporteerde geldmiddelen en kasequivalenten van 12,12 miljard BRL resulteert dit in een negatieve nettoschuld van 8,12 miljard BRL op 30 juni 2023.
  • De TTM rentelasten stegen met 13,7% tot 2,65 miljard BRL in vergelijking met 2,33 miljard BRL in FY 2022. Gezien de TTM EBIT van 18,1 miljard BRL bedraagt de huidige rentedekkingsratio 6,8x, wat bewijst dat Ambev financieel gezond is, terwijl het in staat is om zijn op groei gerichte initiatieven te financieren en kapitaal uit te keren aan aandeelhouders.
  • De jaarlijkse kasstroom uit bedrijfsactiviteiten was stabiel in de afgelopen jaren, met een gemiddelde waarde van 20,2 miljard BRL in 2019-2022.

Waardering Ambev S.A. aandelen

Ambev handelt een beetje lager in vergelijking met de gemiddelde multiples van mid-cap bierproducenten: EV/Sales - 2,41x, EV/EBITDA - 8,83x, P/FFO - 9,81x, P/E - 14,32x. Ambev heeft echter voldoende financiële middelen om beleggers het hoogste dividendrendement in de sector te bieden, wat in combinatie met de gevestigde positie van het bedrijf in zijn kernmarkten en zijn geavanceerde digitale ecosysteem, het beste rendement per eenheid genomen risico biedt.

Bedrijf

Ticker

EV/Verkoop

EV/EBITDA

P/FFO

P/E

Div. rendement op termijn

Ambev SA

ABEV

2.41

8.83

9.81

14.32

5.36%

AB InBev

BUD

3.13

9.58

8.71

16.89

2.15%

Heineken

HEIA

2.28

11.54

14.12

18.60

2.22%

Carlsberg

CARL

2.15

10.71

8.49

16.75

3.06%

Molson Coors Drank

TAP

1.69

9.80

7.44

339.43

2.72%

Anadolu Efes

AEFES

1.10

5.68

5.50

12.34

3.07%

China Bronnen Bier

291

3.38

18.15

24.52

23.50

1.63%

Omdat Ambev een Braziliaans bedrijf is, is de dekking door investeringsbanken niet zo breed. Volgens de laatste updates is het minimale koersdoel van UBS Equities $3,50 per aandeel, terwijl Evercore ISI Ambev waardeert op $5,00 per aandeel. Volgens de consensus op Wall Street staat de reële marktwaarde van het aandeel op $3,40, wat een opwaarts potentieel van 38,8% impliceert.

Deelnemer

Herzieningsdatum

Prijsdoel

Opwaarts potentieel

UBS Aandelen

16-sep-2023

$3.50

37.8%

Santander 

08-sep-2023

$3.92

54.3%

Evercore ISI

09-aug-2023

$5.00

96.9%

Sanford C. Bernstein

24-mei-2023

$3.74

47.2%

Bank van Amerika

10-jul-2023

$3.57

40.6%

 

Belangrijkste risico's Ambev S.A. aandelen kopen

  • Aangezien het grootste deel van Ambevs verkoop in BRL is, terwijl een aanzienlijk deel van de kosten, in het bijzonder die voor verpakking en mout, uitgedrukt zijn in of gelinkt zijn aan USD, zouden de prestaties van het bedrijf beïnvloed kunnen worden door wisselkoersschommelingen en devaluatie van de Braziliaanse munt.
  • Ambev is blootgesteld aan risico's op geschillen. De belastinglatentie van de onderneming in Brazilië is de laatste jaren gegroeid en het management verwacht dat ze de komende jaren zal blijven groeien, voornamelijk omdat de hoofdsom maandelijks wordt aangepast in overeenstemming met de SELIC-koers, en door de zeer litigieuze omgeving in Brazilië in verband met belastinggeschillen.
  • De Braziliaanse overheid oefent een aanzienlijke invloed uit op de Braziliaanse economie. Economische en politieke onzekerheid en volatiliteit in Brazilië, en de perceptie van deze omstandigheden op de internationale financiële markten, kunnen een nadelige invloed hebben op de activiteiten van Ambev.
  • Door de strenge deviezencontroles in Brazilië kan het bedrijf problemen hebben met de omzetting en overboeking naar het buitenland van dividenden en andere uitkeringen op gewone aandelen die in Brazilië in de lokale valuta worden betaald.
  • Ambev's status als buitenlandse private emittent maakt het mogelijk om Braziliaanse corporate governance praktijken te volgen en stelt het bedrijf vrij van een aantal regels onder de Amerikaanse effectenwetgeving en noteringsnormen, die de hoeveelheid publieke informatie die beschikbaar is voor investeerders kunnen beperken.

En, wat denk jij? Ambev S.A.   aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten! 

Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.