Concentrix aandelen kopen of niet? Analyse +52% Groei | Happy Investors
In dit artikel behandelen we een analyse van Concentrix aandelen. Concentrix aandelen kopen of niet willen we doen omwille van haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.
Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening me dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.
Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.
Ben je nog niet bekend met Freedom24? Klik hier voor meer informatie over deze partij.
Over Concentrix, breed scala aan diensten waaronder digitale marketing
Concentrix (CNXC) is gespecialiseerd in technologie-infused customer experience (CX) oplossingen. Het bedrijf biedt een breed scala aan diensten, waaronder klantenservice, technische ondersteuning, digitale marketing, front- en backoffice-automatisering, analytics en zakelijke transformatiediensten. Concentrix is ontstaan uit een spin-off van Synnex in 2020.
- Ticker: CNXC
- Toegangsprijs: 91,70 dollar
- Richtprijs: $140
- Potentieel: 52,7%
- Potentieel dividendrendement: 1,1%.
- Horizon: 12 maanden
- Risico: Hoog
- Positiegrootte: 1%
Analyse Concentrix Aandelen met groeipotentie
- De integratie van technologie in alle bedrijfsactiviteiten biedt een aanzienlijk groeipotentieel voor de sector van het digitale beheer van klantervaringen.
- Concentrix is een van de eerste namen op de lijst van bedrijven die de beste resultaten op het gebied van klantenservice kunnen leveren in een groot aantal sectoren.
- De sterke positionering van het bedrijf vloeit voort uit de omvang van zijn activiteiten, het alomvattende karakter van zijn diensten en zijn sterke en gediversifieerde klantenbestand.
- Het management van de onderneming heeft ambitieuze plannen gepresenteerd tot 2025, die bij een succesvolle uitvoering zouden zorgen voor betere financiële prestaties en een hogere aandeelhouderswaarde.
- Volgens ons zijn de risico's van de overname van Webhelp al ingeprijsd. Het aandeel wordt momenteel verhandeld tegen een lagere prijs dan zijn concurrenten en de consensus van de analisten op Wall Street wijst op een aanzienlijk opwaarts potentieel.
Waarom Concentrix aandelen kopen of niet?
Reden 1. Mogelijkheden voor de industrie
Volgens Grand View Research wordt de wereldwijde markt voor digitale transformatie gewaardeerd op 731 miljard dollar en zal deze tegen 2030 naar verwachting 4,86 biljoen dollar bedragen, wat een groei impliceert met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 26,7% tot het einde van de prognoseperiode. De verwachte dynamiek is te danken aan de toenemende toepassing van cloudtechnologieën, big data analytics en kunstmatige intelligentie. De COVID-19 pandemie heeft ook de vraag naar de modernisering van bedrijfssystemen aangewakkerd, wat de groei van de markt voor consulting voor digitale transformatie en aanverwante IT-diensten stimuleert.
Concentrix richt zich vooral op de digitale transformatie oplossingen gericht op het maximaliseren van de efficiëntie van het customer experience management. De Customer Experience Business Process Automation (CX BPO) markt is een belangrijke markt voor het bedrijf. Volgens het management van Concentrix werd de marktomvang geschat op 90 miljard dollar in 2021 en zal deze naar verwachting groeien met een CAGR van 5% tot 2025.
Met een jaaromzet van 6,32 miljard dollar heeft Concentrix dus een marktaandeel van ongeveer 7%. Aangezien de CX BPO-markt gekenmerkt wordt door een aanzienlijke mate van fragmentatie, heeft het bedrijf nog steeds het potentieel om zijn marktaandeel te vergroten. In de afgelopen vijf jaar is Concentrix gemiddeld met 12,7% per jaar gegroeid, wat boven het sectorgemiddelde ligt en erop wijst dat het bedrijf zijn marktaandeel heeft vergroot.
Reden 2. Sterke concurrentiepositie
Omdat bedrijven prioriteit geven aan het verbeteren van de klantervaring, besteden ze hun klantenservice steeds vaker uit aan gespecialiseerde bedrijven. Concentrix is een van de eerste namen op de lijst van bedrijven die de beste klantenservice kunnen leveren in een groot aantal sectoren. De sterke positionering van Concentrix wordt ondersteund door de volgende factoren:
- Als een van de grootste outsourcers van customer experience solutions profiteert het bedrijf van schaalvoordelen en kan het een aanvaardbaar margeniveau handhaven door diensten tegen lagere prijzen aan te bieden.
- In de regel zijn kleine ondernemingen weinig aanwezig op buitenlandse markten en zijn zij niet in staat hoogwaardige diensten te verlenen aan multinationals met een aanzienlijk klantenbestand in het buitenland. Slechts enkele marktdeelnemers, waaronder Concentrix, kunnen internationale klanten bedienen.
- Concentrix kan zijn klanten uitgebreide oplossingen bieden waarbij in alle stadia rekening wordt gehouden met de behoeften van de klant. De mogelijkheid om end-to-end oplossingen te bieden maakt het bedrijf aantrekkelijk voor grote ondernemingen die liever met één enkele leverancier werken die een "package deal" kan aanbieden en de bedrijfscontinuïteit kan garanderen.
- Het bedrijf heeft een hoog niveau van klantenbinding. Omdat elke klant uniek is qua product en bedrijfsmodel, is de overstap naar een nieuwe leverancier een complex proces dat maanden van planning en training vergt. 96% van de klanten verlengen hun relatie met het bedrijf en de top 25 klanten blijven gemiddeld 16 jaar bij Concentrix.
- Door zijn leidende marktpositie heeft Concentrix voordelen bij het aantrekken van klanten, waardoor het bedrijf de LTV (Lifetime Value) van de klant kan maximaliseren ten opzichte van de CAC (Customer Acquisition Cost).
De sterke concurrentiepositie van het bedrijf wordt weerspiegeld in zijn klantenbestand. De klanten van Concentrix zijn meer dan 2.000 wereldwijde merken, waaronder 8 van de top 10 elektronicafabrikanten, 4 van de 5 toonaangevende technologiebedrijven, 7 van de 10 toonaangevende fintechbedrijven; de vijf grootste Amerikaanse banken, 4 van de 5 grootste verzekeringsmaatschappijen en 3 van de 5 grootste e-commercebedrijven. Daarnaast bedient Concentrix 155 bedrijven uit de Fortune Global 500-lijst.
Reden 3. Webhelp Verwerving
Eind maart kondigde Concentrix de overname aan van Webhelp, een leverancier van oplossingen voor klantervaring, verkoop, marketing en betalingsdiensten die voornamelijk actief is in Europa, Latijns-Amerika en Afrika. De markt reageerde negatief op het nieuws, vooral vanwege de structuur van de transactie. Volgens de voorwaarden van de overname ontvangen de aandeelhouders van Webhelp 14,9 miljoen aandelen Concentrix, €500 miljoen ($550,4 miljoen) in contanten en een promesse van €700 miljoen ($770,7 miljoen) met een rente van 2%, betaalbaar over twee jaar. De deal geeft het bedrijf echter een aantal strategische voordelen, namelijk:
- Door de overeenkomst zal het aandeel van klanten die zich richten op consumentenmarkten, zoals retail en reizen, toenemen. Daarnaast zal Concentrix het aantal klanten die de nieuwe economie vertegenwoordigen, zoals e-commercebedrijven, kunnen vergroten.
- Tot voor kort waren de activiteiten van Concentrix sterk geconcentreerd: de vijf grootste klanten waren goed voor 25% van de totale inkomsten van het bedrijf. Door de overeenkomst zal Concentrix minder afhankelijk worden van grote klanten. Verwacht wordt dat het aandeel van de vijf grootste klanten na het sluiten van de overeenkomst zal dalen tot 20% van de totale inkomsten van de onderneming.
- De overname van Webhelp zal ook de inkomstenstructuur in termen van geografie in evenwicht brengen. Het aandeel van de regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) zal naar verwachting groeien van 15% tot 33%, terwijl het aandeel van de regio Azië-Pacific (APAC) zal afnemen van 49% tot 36%.
Aan het einde van het eerste kwartaal presenteerde Concentrix zijn guidance voor 2023. Tegen het einde van het jaar zal de geconsolideerde omzet naar verwachting $9,8 miljard bedragen, waarvan $3,0 miljard dankzij de overname van Webhelp (meer hieronder), terwijl een organische groei van 5% YoY wordt verwacht. Het management van het bedrijf verwacht dat de aangepaste EBITDA $1,6 miljard zal bedragen, met een marge van 17%. De activiteiten van Concentrix zullen naar verwachting $1,1 miljard opleveren, en Webhelp $500 miljoen.
Indien de gepresenteerde prognoses uitkomen, zullen de verwachte EV/Sales en EV/EBITDA multiples respectievelijk ongeveer 1,0x en 6,2x bedragen. De gemiddelde multiples in de sector zijn respectievelijk 1,1x en 6,7x. Rekening houdend met de impact van de transactie ligt de waardering van de onderneming dus onder het sectorgemiddelde. Zie hieronder voor meer details over de huidige waardering.
Reden 4. Ambitieuze langetermijndoelstellingen
Begin 2022 presenteerde het management van Concentrix de doelstellingen van het bedrijf tot 2025. Het management verwacht minstens 10 miljard dollar aan inkomsten te bereiken, waarvan 1,5 miljard dollar uit fusies en overnames. Er wordt een organische groei verwacht van 9% (exclusief fusies en overnames). Het is ook de bedoeling de winstgevendheid van het bedrijf te verbeteren en een operationele marge van 14,5% te bereiken.
Financiële analyse Concentrix aandelen
De financiële prestaties van Concentrix in 2022 kunnen als volgt worden samengevat:
- De omzet bedroeg 6,32 miljard dollar, een stijging van 13,2% ten opzichte van een jaar eerder.
- De brutowinst steeg van $3,62 miljard naar $4,07 miljard. De brutomarge daalde licht van 64,75% naar 64,31%.
- Het bedrijfsresultaat bedroeg $640,2 miljoen tegenover $572,4 miljoen een jaar eerder. De operationele marge daalde van 10,25% naar 10,12%.
- Het niet-GAAP bedrijfsresultaat steeg van 733,7 miljoen dollar naar 884,1 miljoen dollar. Dit cijfer is exclusief overnamekosten, afschrijving van immateriële activa en op aandelen gebaseerde vergoedingen.
- De aangepaste EBITDA bedroeg 1,03 miljard dollar, tegen 874,0 miljoen dollar een jaar eerder.
- De nettowinst steeg van 405,6 miljoen dollar naar 435,0 miljoen dollar. De nettomarge daalde van 7,26% naar 6,88%.
- De omzet bedroeg 1,64 miljard dollar, 6,5% meer dan een jaar eerder.
- De brutowinst steeg van 538,2 miljoen dollar naar 581,2 miljoen dollar. De brutomarge steeg van 35,04% naar 35,52%.
- Het bedrijfsresultaat bedroeg $156,0 miljoen tegenover $147,7 miljoen een jaar eerder. De operationele marge daalde licht van 9,62% naar 9,53%.
- Het nettoresultaat daalde van 110,3 miljoen dollar naar 87,9 miljoen dollar. De nettomarge daalde van 7,18% naar 5,37%. De daling was het gevolg van hogere rentelasten in het kader van de bestaande kredietlijn en het securitisatiemechanisme. Concentrix genereert een solide kasstroom. Eind 2022 bedroeg de operationele kasstroom $600,7 miljoen tegenover $514,2 miljoen een jaar eerder. De vrije kasstroom steeg van 365,1 miljoen dollar naar 460,7 miljoen dollar. In het eerste kwartaal steeg de kasstroom uit operaties van $45,0 miljoen naar $103,9 miljoen en de vrije kasstroom van -$0,4 miljoen naar $64,3 miljoen.Het bedrijf heeft een sterke balans, met een totale schuld van $2,22 miljard, kasequivalenten en kortetermijninvesteringen van $178,4 miljoen, en een nettoschuld van $2,04 miljard, wat twee keer de Aangepaste EBITDA van 2022 van $1,03 miljoen is (Nettoschuld / EBITDA - 1,98x).
Na de Webhelp-deal zal de totale schuld van Concentrix naar verwachting stijgen tot ongeveer 5,1 miljard dollar. De verhoogde financiële schuld zal echter gepaard gaan met een hogere EBITDA. De aangepaste EBITDA zal naar verwachting 1,6 miljard dollar bedragen. Met andere woorden, de schuldenlast van het bedrijf zal op een redelijke Net Debt/EBITDA ratio van 3,1x blijven.
Waardering Concentrix groeiaandelen
De dichtstbijzijnde peers voor vergelijkbare waardering zijn Teleperformance SE, TELUS International, TaskUs, TDCX en TTEC Holdings. Concentrix handelt met een korting ten opzichte van gelijken op de volgende multiples: EV/Sales - 1,18x, EV/EBITDA - 7,57x, P/Cashflow - 7,62x, P/E - 12,26x en FWD P/E - 11,75x.
Belangrijkste risico's Concentrix aandelen kopen
- Concentrix betaalt 4,8 miljard dollar voor Webhelp. De verwachte EV/EBITDA multiple van 10,4x betekent een stevige premie ten opzichte van het sectorgemiddelde. Hoewel deze waardering gerechtvaardigd kan zijn door de controlepremie en het hogere groeipercentage van het doelbedrijf, is het nog steeds mogelijk dat Concentrix te veel betaalt voor de verworven activa.
- Een verslechterende macro-economische omgeving zou kunnen leiden tot een vermindering van de uitgaven voor digitale transformatie, wat waarschijnlijk de vraag naar de diensten van Concentrix zal beïnvloeden en zal leiden tot een verslechtering van de financiële prestaties van het bedrijf.
En, wat denk jij? Concentrix aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten!
Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.