Copa Holdings aandelen kopen? +61,2% Groei en +3,7% Dividend | Happy Investors

In dit artikel behandelen we een analyse van Copa Holdings aandelen. Copa Holdings  aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.

Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.

Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.

Over Copa Holdings, een Panamese luchtvaartmaatschappij

Copa Holdings S.A. (CPA) is een moedermaatschappij van de Panamese luchtvaartmaatschappij Copa Airline, die geregelde passagiersvluchten uitvoert naar 78 bestemmingen in 32 landen in Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika en het Caribisch gebied. De vloot van de maatschappij bestaat uit 97 vliegtuigen, waaronder 67 Boeing 737-800 Next Generation-vliegtuigen, 9 Boeing 737-700 Next Generation-vliegtuigen, één Boeing 737-800 Converted Freighter-vliegtuig en 20 737-MAX'en. Copa Holdings werd opgericht in 1947 en heeft zijn hoofdkantoor in Panama City, Panama.

  • Toegangsprijs: $88-$90
  • Richtprijs: $145
  • Potentieel: 61,2%
  • Potentieel dividendrendement: 3,7%
  • Horizon: 12 maanden
  • Risico: Hoog
  • Positiegrootte: 2%

Analyse Copa Holdings aandelen

  • In 2022 was de regio Latijns-Amerika en de Caraïben de koploper in het herstel van het passagiersluchtverkeer, met een aanzienlijke groei van het verkeer op Tocumen International Airport, waar Copa Airlines is gevestigd.
  • Copa Airlines heeft een sterke positie op internationale routes tussen Noord- en Zuid-Amerika, terwijl het lidmaatschap van Star Alliance de maatschappij beschermt tegen concurrentie van United Airlines en Avianca Holdings.
  • Volgens OAG is Copa Airlines na Allegiant Air de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld in termen van monopolisering van de lokale markt.
  • De dominante positie van Copa Airlines op Tocumen International Airport geeft het bedrijf een sterk concurrentievoordeel, omdat het met Boeing 737's naar veel aantrekkelijke bestemmingen vliegt.
  • Als gevolg hiervan biedt Copa Airlines klanten de beste reiservaring terwijl het ook de hoogste operationele marges in de sector laat zien.
  • Het bedrijf wil zijn vloot uitbreiden tot 120 vliegtuigen in 2024 door nieuwe, ruimere en zuinigere Boeing 737's aan te schaffen.
  • Ondanks de best-in-class financiële resultaten, wordt Copa Holdings verhandeld tegen een disagio ten opzichte van sectorgenoten op basis van huidige en toekomstige multiples. Volgens de consensus op Wall Street heeft het aandeel een opwaarts potentieel van 61,2%.

Waarom Copa Holdings aandelen kopen?

Reden 1. Voortdurend herstel van de industrie

De wereldwijde pandemie heeft een verwoestende slag toegebracht aan de luchtvaartindustrie. Volgens Our World in Data, waarin de International Civil Aviation Organization wordt geciteerd, daalden in 2020 de totale capaciteit en het passagiersverkeer van de luchtvaartmaatschappijen wereldwijd met respectievelijk 56,8% en 65,8%. De revenue passenger kilometers (RPK) - een maatstaf die het aantal kilometers aangeeft dat passagiers op commerciële (betalende) basis reizen - daalden met 65,9%, terwijl de passenger load factor (PLF) met 17,8% daalde tot 64,8%.

Massale lockdowns die het hele volgende jaar aanhielden, bleven de beschadigde industrie onder druk zetten: In 2021 bereikte het verkeer nog geen 50% van het niveau van voor de pandemie. 2022 bracht echter een snel herstel. Volgens Airports Council International (ACI) groeide het wereldwijde passagiersluchtverkeer in 2022 met een indrukwekkende 53,5% en bereikte 73,8% van het niveau van vóór de pandemie. Het RPK in de hele sector steeg met 39,7% tot 68,5% van het niveau van 2019.

Het herstel van de vraag werd opgevangen door een toename van de beschikbare capaciteit. In 2022 bedroeg de ASK-ratio (available seat kilometers) - een maatstaf voor de capaciteit van de sector die wordt berekend door de beschikbare stoelen te vermenigvuldigen met het aantal afgelegde kilometers - 71,9% van het niveau van vóór de pandemie, met een passagiersbeladingsfactor van 78,7%.


Copa Airlines bedient voornamelijk de Centraal-Amerikaanse markt, die wordt gedomineerd door internationale vliegreizen. Volgens de International Air Transport Association (IATA) waren vliegreizen tussen Noord- en Centraal-Amerika in 2021 goed voor 84% van alle internationale commerciële passagierskilometers in de regio. Aangezien Noord- en Latijns-Amerika samen goed zijn voor ongeveer 11,6% van al het internationale passagiersluchtverkeer, opereert Copa Airlines in een van de grootste doelmarkten ter wereld.


De focus op internationaal vliegverkeer is de achilleshiel geweest voor luchtvaartmaatschappijen in de regio in 2020-2021, omdat dit meer te lijden heeft gehad dan het binnenlands verkeer. De internationale luchtvaartmaatschappijen ondervinden nu echter veel sterkere rugwind door het snelle marktherstel. In 2022 stegen RPK, ASK en PLF voor internationaal luchtverkeer met respectievelijk 80,2%, 47,8% en 14,7% op jaarbasis, terwijl dezelfde cijfers voor binnenlandse vluchten met respectievelijk slechts 2,6%, -2,5% en 3,9% stegen. Opmerkelijk is dat in 2022 de regio Latijns-Amerika en de Caraïben het beste herstel van het passagiersverkeer liet zien, terwijl het passagiersverkeer op de internationale luchthaven van Tocumen, waar Copa Airlines is gevestigd, 15,9 miljoen mensen telde tegenover 9,2 miljoen een jaar eerder.

Deze trends zetten zich voort in 2023. Volgens de Latin American and Caribbean Air Transport Association (ALTA) werd de regio in juni de beste ter wereld op het gebied van herstel van het luchtverkeer. Met name de binnenlandse vluchten in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied hebben het niveau van 2019 al overschreden, terwijl het internationale verkeer 2% onder het niveau van voor de pandemie blijft. Hoewel het passagiersverkeer op de luchthaven van Tocumen aanzienlijk is gegroeid, ligt het ook ongeveer 4% achter op het niveau van 2019, wat duidt op een blijvend potentieel voor verdere groei van het herstel.


Reden 2. Sterke marktpositie

Copa Airlines werd opgericht in 1947 en specialiseerde zich aanvankelijk uitsluitend in vluchten tussen drie steden in Panama. In de jaren 1960 begon Copa internationaal te vliegen en lanceerde vluchten naar steden als San Jose in Costa Rica, Kingston in Jamaica, Managua in Nicaragua en Barranquilla in Colombia. In de jaren 1980 trok Copa Airlines zich terug uit de binnenlandse markt en richtte zich op internationale reizen. Er werden routes toegevoegd naar Port-au-Prince in Haïti, Santo Domingo in de Dominicaanse Republiek, San Juan in Puerto Rico en er werden ook baanbrekende vluchten naar Miami in de VS gelanceerd. Het jaar 1992 was een keerpunt voor Copa Airlines toen de maatschappij zich vestigde op Tocumen International Airport, dat een belangrijk knooppunt werd tussen Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika.

Vandaag de dag is Copa Airlines de enige Panamese luchtvaartmaatschappij die internationale routes exploiteert, inclusief bestemmingen in de VS, Canada en alle landen in Midden- en Zuid-Amerika. Het merendeel van de inkomsten van de maatschappij, 37%, is afkomstig van routes naar Zuid-Amerika, terwijl Noord-Amerika 33% levert en Midden-Amerika 28%. De inkomstenstructuur van het bedrijf wordt hieronder weergegeven:


Copa Airlines heeft een sterke positie op internationale routes tussen Noord- en Zuid-Amerika, terwijl het lidmaatschap van Star Alliance de maatschappij beschermt tegen concurrentie van United Airlines en Avianca Holdings, twee andere grote marktspelers. De enige serieuze concurrent van Copa Airlines is American Airlines, aangezien andere luchtvaartmaatschappijen, zoals AeroMexico en Latam Airlines, onlangs uit een faillissement zijn gekomen en daarom niet in een sterke financiële positie verkeren. Volgens OAG is Copa Airlines na Allegiant Air de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld in termen van monopolisering van de lokale markt.

De eigendomsstructuur van Copa Holdings biedt ook enkele concurrentievoordelen. 100% van de klasse B-aandelen van het bedrijf zijn in handen van Const. e Inv. America SA (CIASA), dat gecontroleerd wordt door een groep Panamese investeerders die de verschillende prominente families van het land vertegenwoordigen. De groep controleert ook Panama's grootste bank, Banco General, oliemaatschappij Empresa General de Petroleo, private equity firma MKH Capital Partners, kleinhandeldistributeur Motta Internacional, evenals andere bedrijven in de vastgoedsector, kleinhandel, telecommunicatie, media, technologie, transport en andere industrieën.

Gezien deze nauwe banden geniet Copa Holdings waarschijnlijk een aantal economische voordelen. Het bedrijf kan bijvoorbeeld kapitaal aantrekken via Banco General, brandstof importeren via Empresa General de Petroleo, televisiereclame plaatsen via TVN, enzovoort. Met andere woorden, het feit dat Copa Holdings deel uitmaakt van een groot zakenconglomeraat geeft het bedrijf een concurrerende moat.

Reden 3. Vernieuwing van de vloot zal eersteklas marges ondersteunen

De dominante positie van Copa Airlines op Tocumen International Airport geeft de maatschappij een aanzienlijk concurrentievoordeel ten opzichte van andere luchtvaartmaatschappijen omdat ze naar veel aantrekkelijke bestemmingen vliegt met Boeing 737's en op geen enkele van haar routes gebruik hoeft te maken van duurdere vliegtuigen met twee gangpaden. Als gevolg daarvan biedt het bedrijf klanten de beste reiservaring en tegelijkertijd de hoogste operationele marges in de sector.

Wij geloven dat Copa Holdings zijn operationele marges op lange termijn op een hoog niveau kan houden. Eind 2022 bestond de vloot van het bedrijf uit 97 vliegtuigen, waaronder 77 Boeing 737-Next Generation-vliegtuigen, 20 Boeing 737 MAX 9-vliegtuigen en één Boeing 737-800 BCF. De maatschappij heeft echter ook 66 nieuwe Boeing 737 MAX vliegtuigen besteld, die naar verwachting tussen 2023 en 2028 geleverd zullen worden. De nieuwe vliegtuigen zijn ruimer en verbruiken 20% minder brandstof. Met andere woorden, de exploitatiekosten van de nieuwe vliegtuigen zullen lager zijn dan die van de huidige.

Copa Airlines ontving vier nieuwe Boeing 737 MAX 9's in Q1 2023 en had een totale vloot van 101 vliegtuigen aan het einde van Q2 2023. Hierdoor steeg de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij (beschikbare stoelmijlen, ASM) met 13,6% jaar-op-jaar. In juli ontving de maatschappij nog een 737 MAX 9, wat de totale vloot op 102 vliegtuigen bracht.

Tegen het einde van 2023 zal Copa Airlines naar verwachting nog eens vijf Boeing 737 MAX 9's ontvangen om haar vloot uit te breiden naar 107 vliegtuigen. In 2024 verwacht de maatschappij 14 nieuwe 737 MAX toestellen te ontvangen, waaronder twee 737 MAX 9's en 12 737 MAX 8's. De totale vloot zal naar verwachting 120 vliegtuigen bereiken. Het management van Copa Airlines verwacht dat al deze vliegtuigen met de huidige bezettingsgraad zullen vliegen aangezien de vraag sterk blijft.


Reden 4. Kapitaalallocatie

Vóór de pandemie beloonde Copa Holdings aandeelhouders regelmatig met dividendbetalingen. Van maart 2016 tot maart 2020 stegen de totale uitbetalingen met meer dan 60%, van $21 miljoen tot $34 miljoen. Het is opmerkelijk dat de dividenden vooral stegen door de groei van de financiële prestaties, en niet door een hogere uitbetalingsratio, aangezien de uitbetalingen beperkt zijn tot 40% van het aangepaste nettoresultaat van het voorgaande jaar, volgens het dividendbeleid van het bedrijf.

Copa Holdings schortte het dividend in 2020 op vanwege de pandemie. Maar al in het eerste kwartaal van 2023 hervatte het bedrijf zijn eerdere dividendbeleid en keurde de raad van bestuur een kwartaaldividend van $ 0,82 per aandeel goed. De betaling komt overeen met 40% van de aangepaste nettowinst van het voorgaande jaar en impliceert een aanzienlijke veiligheidsmarge. Het verwachte dividendrendement van het bedrijf is dus ongeveer 3,7%.

Daarnaast keurde de raad van bestuur van Copa Holdings in 2022 een uitbreiding van het aandeleninkoopprogramma met $200 miljoen goed. Op dit moment heeft het bedrijf $105,5 miljoen beschikbaar binnen het programma, wat overeenkomt met ongeveer 2,7% van zijn marktkapitalisatie. Gezien de lage leverage van Copa Holdings en zijn sterke operationele en financiële prestaties, geloven wij dat het bedrijf kapitaal zal blijven uitkeren aan de aandeelhouders.

Financiële analyse Copa Holdings aandelen

Hoewel de luchtvaartsector nog steeds achterblijft bij 2019, heeft Copa Holdings in 2022 zijn pre-pandemische niveaus in verschillende operationele statistieken overtroffen. De capaciteit bedroeg 85,1%, tegenover 84,8% in 2019, terwijl de opbrengst, het gemiddelde bedrag dat een passagier per mijl betaalt, steeg van 12,26 cent naar 13,59 cent. De enige achterblijvende indicator is de beschikbare capaciteit, die 24.430 bedraagt tegenover 25.113 in 2019. Verwacht wordt echter dat dit cijfer tegen eind 2023 met 12%-13% zal groeien en de niveaus van vóór de pandemie zal overschrijden.


De financiële prestaties van Copa Holdings over de laatste twaalf maanden (TTM) kunnen als volgt worden samengevat:

  • De omzet bedroeg $3,38 miljard, een stijging van 13,9% ten opzichte van eind 2022.
  • De bedrijfswinst steeg van $450,4 miljoen naar $751,2 miljoen. De brutowinstmarge steeg van 15,19% naar 22,25%.
  • De nettowinst bedroeg $343,2 miljoen tegenover $348,1 miljoen aan het einde van het jaar. De daling was het gevolg van een herwaardering van de reële waarde van afgeleide financiële instrumenten. De nettomarge daalde van 11,74% naar 10,17%.

De operationele prestaties bleven zich herstellen in Q2 2023. Aan het einde van het kwartaal steeg het aantal vervoerde passagiers met 20,1% op jaarbasis, steeg het aantal passagiersmijlen (RPM) met 15,4%, steeg de capaciteit met 13,6%, verbeterde de bezettingsgraad met 1,3 procentpunt en steeg de winstgevendheid voor passagiers van 13,0 naar 13,3 cent.


De financiële resultaten van Copa Holdings in Q2 2023 worden hieronder weergegeven:

  • De omzet steeg met 16,7% op jaarbasis: van $693,4 miljoen naar $809,2 miljoen.
  • De bedrijfswinst bedroeg $194,7 miljoen tegenover $42,3 miljoen een jaar eerder. De brutowinstmarge steeg van 6,09% naar 24,06%.
  • De nettowinst bedroeg $17,5 miljoen tegenover $124,1 miljoen een jaar eerder. De nettomarge daalde van 17,89% naar 2,16%.
    We verwachten dat Copa Holdings het positieve momentum op de middellange termijn zal behouden, gesteund door het aanhoudende herstel in de sector en de capaciteitsgroei naarmate de vloot wordt vernieuwd.

Het management van het bedrijf gaf een vooruitblik voor 2023. Het bedrijf verwacht een geconsolideerde capaciteitsgroei van 12% tot 13% op jaarbasis en operationele marges van 22% tot 24%. De prognose gaat uit van een passagiersbeladingsfactor van 86%, een RASM van 12,3 cent, een Ex-Fuel CASM van 6,0 cent en brandstofkosten van $2,95 per gallon.

Copa Holdings genereert een sterke kasstroom. TTM kasstroom uit operaties bedroeg $ 850,9 miljoen tegenover $ 758,5 miljoen voor het jaar. De vrije kasstroom steeg in dezelfde periode van $206,4 miljoen naar $268,3 miljoen. De groei was te danken aan de hogere nettowinst.
Copa Holdings heeft een sterke balans, met een totale schuld van $1,81 miljard, kasequivalenten en kortetermijninvesteringen van $1,12 miljard en een nettoschuld van $695,2 miljoen, wat overeenkomt met 0,67x TTM EBITDA (Net Debt/EBITDA - 0,67x).

Waardering Copa Holdings aandelen

Ondanks de beste marges in zijn klasse en de groeiende financiële prestaties, wordt Copa Holdings verhandeld tegen een korting op de huidige en toekomstige multiples: EV/EBITDA - 4,08x, Forward EV/EBITDA - 3,83x, P/Cashflow - 4,07x, Forward P/Cashflow - 4,79x, P/E - 10,49x en Forward P/E - 5,60x.


In tegenstelling tot andere opkomende landen is Panama een dollargebaseerde economie en heeft Copa Holdings geen valutarisico. De specialisatie in internationale vluchten minimaliseert de afhankelijkheid van het bedrijf van bepaalde rechtsgebieden en vermindert de landenrisico's. Het is vermeldenswaard dat Copa Holdings historisch gezien tegen een premie ten opzichte van het sectorgemiddelde heeft gehandeld.

Het minimale koersdoel van investeringsbanken dat is vastgesteld door TD Cowen is $125 per aandeel, terwijl JPMorgan Chase CPA schat op $170 per aandeel. Volgens de consensus op Wall Street is de reële marktwaarde van het aandeel $145 per aandeel, wat een opwaarts potentieel van 61,2% impliceert.


Belangrijkste risico's Copa Holdings aandelen kopen

  • Copa Holdings is actief in een zeer cyclische sector. Hoewel we denken dat de verwachte recessie weerspiegeld wordt in de huidige koers, bestaat de mogelijkheid dat de verslechtering van het consumentensentiment een grotere impact zal hebben dan we denken. In dat geval kan het aandeel van het bedrijf voor langere tijd onder druk blijven staan.
  • De mogelijkheid bestaat dat de brandstofprijzen zullen stijgen ten opzichte van de huidige niveaus, met aanzienlijke extra kosten voor het bedrijf tot gevolg. Hoewel Copa Holdings met succes kosten heeft doorberekend aan klanten en betere marges heeft geboekt, kunnen haar financiële prestaties en aandelenkoers onder druk blijven staan in geval van stijgende energieprijzen.
  • Hoewel wij denken dat het herstelmomentum zal aanhouden, bestaat de mogelijkheid dat het verdere herstelpotentieel op korte termijn wordt uitgeput. In dat geval zou het aandeel onder druk kunnen komen te staan omdat de markt de verwachte groei inprijst.

En, wat denk jij? Copa Holdings  aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten! 

 Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.