Mercadolibre Aandelen Kopen? Analyse [2022] Happy Investors

Is Mercadolibre een goed aandeel om te kopen? In deze analyse onderzoeken we het vraagstuk omtrent Mercadolibre aandelen kopen of niet. Vanuit verschillende invalshoeken bekijken we de organisatie. Daarbij geven we geen koopadvies, maar benadrukken we de potentiële kansen en risico’s. Mercadolibre aandelen kopen is namelijk risicovol, gezien haar karakter als groeiaandeel. Maar op de lange termijn kan dit mogelijk leiden tot een serieuze koersverwachting.

Op naar de analyse!

Inhoudsopgave

Analyse van de aandelen: Mercadolibre (MELI)

 

Mercadolibre Inc (MELI), met hoofdkantoor in Buenos Aires, Argentinië, is het toonaangevende Latijns-Amerikaanse e-commerce technologiebedrijf met 140 miljoen actieve gebruikers en 1 miljoen actieve verkopers in 18 landen. De dienstenportefeuille van het bedrijf omvat mobiele en digitale betalingsdiensten, reclameoplossingen en online winkeloplossingen. 

Bovendien biedt het zijn gebruikers diensten aan die zowel online- als offline-transacties omvatten. Mercadolibre aandelen kopen of niet is mede afhankelijk van je analyse omtrent haar bedrijfsactiviteiten, waaronder:

  • e Mercado Shops online verkooppunten
  • Mercado Pago FinTech
  • Mercado Libre Marktplaats
  • Mercado Libre advertenties
  • Mercado Envios logistieke dienst
  • Mercado Libre Classifieds

Het bedrijf levert producten op het gebied van informatica, motorfietsen, fitness, sport, kleding, voeding en dranken. Na zijn beursgang in 2007 kreeg het bedrijf een notering op Nasdaq (NASDAQ: MELI).

De strategie van de onderneming bestaat erin meerwaarde te creëren voor haar aandeelhouders door in Latijns-Amerika een online marktplaats en een elektronische betaaldienst aan te bieden die de levenskwaliteit van haar gebruikers kan verbeteren. Via haar platform wil de onderneming een bredere selectie van producten en diensten aan kopers aanbieden die betaalbaarder zijn dan die op andere online en offline platformen. Mercadolibre aandelen lijken enigszins op die van Amazon, al is die partij beduidend groter.

Koersverwachting Mercadolibre aandelen (MELI)

Het kopen van Mercadolibre aandelen of niet is mede afhankelijk van haar koersverwachting. Een groeiaandeel als MELI kent typisch gezien een hogere financiële waardering. We betalen een premium om nu MELI aandelen te kopen, omdat we verwachten dat het bedrijf in de nabije toekomst meer waard zal zijn. Het betalen van een premium betekent dat het risico (op verlies) toeneemt. 

Wij hebben geen uitgebreide financiële analyse gemaakt omtrent dit aandeel. In hoofdlijnen zien we dat Mercadolibre aandelen waarschijnlijk sterke (omzet)groei gaat doormaken. De financiële waardering is relatief hoog t.o.v. andere aandelen, maar wel relatief laag t.o.v. haar eigen historische waardering. Omdat het bedrijf nog lage winstmarges kent, is het risico uiteraard hoger. 

Op dit moment behoort MELI (nog) niet tot onze Happy Groei aandelen. Bekijk hier onze selectie van beste aandelen.

Tot slot, dit zijn de koersverwachting van Mercadolibre aandelen vanuit analisten:

Volgens Nasdaq, gebaseerd op het aanbod van analisten, is het gemiddelde koersdoel voor Mercadolibre (MELI) aandelen is $1.360,00, met een hoge schatting van $2.000,00 en een lage schatting van $850,00.  

Volgens WSJ, gebaseerd op aanbiedingen van analisten, is het gemiddelde koersdoel voor het aandeel Mercadolibre (MELI) $1.448,24, met een hoge schatting van $1.750,00 en een lage schatting van $850,00.  

Volgens Wall Street Zen, gebaseerd op aanbiedingen van analisten, is het gemiddelde koersdoel voor het aandeel Mercadolibre (MELI) $1.637,50, met een hoge schatting van $2.200,00 en een lage schatting van $1.150,00.  

Wil je leren van onze bewezen Happy Investors Methode voor hoger rendement? Bekijk onze cursussen beleggen voor meer informatie.

Sterke en zwakke punten van Mercadolibre aandelen

Hieronder een overzicht van sterke en zwakke punten van dit bedrijf.

Sterke punten van Mercadolibre

  • Een van de belangrijkste sterke punten van Mercadolibre is zijn geografische aanwezigheid in verschillende regio's. Met een aanwezigheid in 18 landen is het bedrijf in staat de doelmarkt te bereiken en gemakkelijk toegankelijk te zijn.
  • Met een brede produktenportefeuille kan Mercadolibre zijn klantenkring uitbreiden en de verliezen van de ene produktencategorie compenseren met de voordelen van een andere.
  • De sterke aanwezigheid van het bedrijf in de sociale media online en het efficiënte gebruik van het beheer van de sociale media heeft het effect van positieve online mond-tot-mondreclame vergroot en sterke relaties met klanten opgebouwd.
  • Met een sterke financiële positie is Mercadolibre Inc. het afgelopen decennium elk jaar winstgevend geweest. Het heeft ook winstreserves opgebouwd die kunnen worden gebruikt om toekomstige kapitaaluitgaven te financieren. De in-store GMV van het bedrijf groeide in het eerste kwartaal met 73% bij constante valuta, vergeleken met 71% groei een jaar geleden en 75% groei in het vierde kwartaal, wanneer rekening wordt gehouden met een tweejarig samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR).
  • Door de automatisering van verschillende produktiefasen heeft Mercadolibre Inc. de middelen beter kunnen benutten en de kosten kunnen drukken. Het systeem zorgt er ook voor dat zijn producten van constante kwaliteit zijn en biedt de mogelijkheid de productie op- en af te schalen naar gelang van de marktbehoeften.
  • Het merk Mercadolibre Inc bestaat al jaren en de mensen zijn er dus mee vertrouwd. Hierdoor geniet het een hoge mate van naamsbekendheid.

Zwakke punten van Mercadolibre

  • Beleggers die op dividendinkomsten mikken, vinden het aandeel Mercadolibre wellicht onaantrekkelijk omdat de onderneming geen dividend uitkeert.
  • Hoewel Mercadolibre Inc meer dan het industriegemiddelde uitgeeft aan onderzoek en ontwikkeling, geeft het veel minder uit dan sommige spelers in de sector die een aanzienlijk voordeel hebben dankzij hun innoverende producten.
  • De tijd die Mercadolibre Inc nodig heeft om een product te kopen en te verkopen is langer dan het industriegemiddelde, wat leidt tot buitensporige voorraadniveaus, waardoor onnodige kosten worden toegevoegd.
  • De current ratio van de onderneming, die haar vermogen aangeeft om aan haar financiële verplichtingen op korte termijn te voldoen, is lager dan het sectorgemiddelde. Als deze trend aanhoudt, kan de onderneming liquiditeitsproblemen krijgen.
  • Door een laag niveau van vlottende activa in vergelijking met vlottende passiva kan de onderneming liquiditeitsproblemen krijgen bij haar activiteiten.
  • Het is duur om bestaande deskundigen binnen Mercadolibre te vervangen. Een betrekkelijk klein aantal werknemers beheert de kennisbasis van Mercadolibre en het zal in het huidige klimaat uiterst moeilijk zijn om hen te vervangen.

Bedreigingen en kansen voor Mercadolibre (MELI)

Bedreigingen en kansen zijn belangrijk bij een aandelen analyse, omdat beleggen in aandelen met name vooruitkijken is. Hieronder vind je een overzicht van kansen en bedreigingen die het al dan niet aantrekkelijk kunnen maken om Mercadolibre aandelen te kopen. 

Kansen voor Mercadolibre

  • Dit jaar verwachten een aantal e-commercebedrijven, waaronder Amazon en Shopify, dat de marges zullen dalen omdat zij hun uitgaven verhogen.
  • Hoewel Mercadolibre zwaar heeft geïnvesteerd in de uitbreiding van zijn beheerde fulfillment-netwerk en fintech-diensten, zijn zijn bruto- en operationele marges het afgelopen jaar opmerkelijk consistent gebleven.
  • In het kader van haar algemene groeistrategie neemt de onderneming diverse strategische initiatieven die erop gericht zijn belangrijke bedrijfssectoren te versterken en marktaandeel te winnen.
  • Een strategische overname is een belangrijk onderdeel van de groeistrategie van de onderneming. Onlangs heeft Mercadolibre Kinexo, een Argentijns softwarebedrijf, overgenomen. Door deze overname kunnen zij hun softwareontwikkelingscapaciteiten verbeteren.
  • Na de pandemie is het gemiddelde gezinsinkomen gestegen, evenals de consumentenuitgaven. Hierdoor kunnen nieuwe klanten worden aangetrokken voor Mercadolibre Inc.
  • Mercadolibre heeft een grote kans door de migratie van klanten naar producten uit het hogere segment vanwege de sterke merkbekendheid van de onderneming in het topsegment, en de lager geprijsde merken van de onderneming hebben een uitstekende klantenservice. De onderneming zal hiervan profiteren en kan haar winstgevendheid verhogen.

Bedreigingen voor Mercadolibre 

  • Mercadolibre is actief op een zeer concurrerende markt. Indien de onderneming niet proactief optreedt, kan zij in de toekomst marktaandeel en winstmarges verliezen.
  • De activiteiten en financiële prestaties van de onderneming zijn sterk gereglementeerd in de sector waarin zij actief is. Niet-naleving van deze voorschriften kan aanzienlijke gevolgen hebben.
  • Er is geen stabiliteit in het economische of financiële klimaat van het land omdat de rentevoeten schommelen. Bedrijven kunnen te lijden hebben onder de politieke onzekerheid in het land, waardoor hun prestaties te lijden hebben en zij onnodige kosten moeten maken.
  • De smaak van de consument verandert, waardoor bedrijven onder druk komen te staan om hun producten aan te passen aan de behoeften van hun klanten.
  • De regelgeving op het gebied van de internationale handel verandert voortdurend en Mercadolibre moet zich daaraan houden.

Risicoanalyse van Mercadolibre (MELI)

Mercadolibre heeft een enorme groei gekend als gevolg van de recente uitbraak van de pandemie. Alle drie de verticals van het bedrijf - online betalingen, e-commerce en logistiek - doen het goed. Ondanks de forse winsten in een korte tijdspanne staat het aandeel Mercadolibre in de toekomst voor heel wat risico's. 

Hoewel het bedrijf de omzetramingen versloeg, miste het de consensusverwachting voor de winst per aandeel voor het eerste kwartaal van 2022. In het afgelopen jaar verloor het aandeel 49,59% en presteerde daarmee onder de S&P 500 index, die 17,44% verloor.

Deze recente koersdaling kan wel eens een mooie kans vormen tot het kopen van Mercadolibre aandelen voor lange termijn beleggers. Men dient er echter zeker van te zijn, op basis van uitgebreid onderzoek, dat het bedrijf in de toekomst winstgroei gaat realiseren. 

Wil je dit individueel risico niet lopen? Dan kan je beter kiezen voor de beste ETF.

Conclusie: Mercadolibre aandelen kopen of niet?

Zoals aangegeven bieden wij geen persoonlijk advies over Mercadolibre aandelen kopen of niet. Bovendien is deze analyse niet toereikend, omdat je ook een gedegen financiële waardering dient te maken van het bedrijf. Mercadolibre is een groeibedrijf. Haar omzetgroei is zeer indrukwekkend. Analyseer of haar aandelen momenteel gunstig geprijsd zijn in verhouding tot deze toekomstige (winst)groei. 

Zo vind je het antwoord op Mercadolibre aandelen kopen of niet.

Tot slot, het is belangrijk om de beste beleggingsapps te kiezen voor het kopen van aandelen. Zij bieden een breed scala aan aandelen en ETF's, zodat je een goede portefeuille kunt opbouwen. Ze hebben ook lage transactiekosten. Sommige bieden zelfs beleggen zonder commissie aan. Op de lange termijn bespaart dit veel kosten.