Stellantis aandelen kopen? +9% Dividend en Groei | Happy Investors
In dit artikel behandelen we een analyse van Stellantis aandelen. Stellantis aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.
Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.
Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.
Ben je nog niet bekend met Freedom24? Klik hier voor meer informatie over deze partij.
Over Stellantis, een verkoper en producent van voertuigen
Stellantis N.V. (STLA) produceert en verkoopt voertuigen onder de merknamen Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, DS, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Maserati, Ram, Opel, Lancia, Vauxhall, Peugeot, Teksid en Comau. Het bedrijf is ontstaan uit de fusie tussen het Italiaans-Amerikaanse conglomeraat Fiat Chrysler Automobiles en het Franse PSA-concern in 2021. Het hoofdkantoor van Stellantis is gevestigd in Hoofddorp.
- Ticker: STLA
- Toegangsprijs: $15.75
- Richtprijs: $24,5
- Potentieel: 46,7%
- Potentieel dividendrendement: 8,8%.
- Horizon: 12 maanden
- Risico: Matig
- Positiegrootte: 2%
Analyse Stellantis aandelen met groeipotentie
- Dankzij een sterke marktpositionering en een brede merkdiversificatie is de onderneming een van de belangrijkste begunstigden van het herstel van de automobielmarkt geworden.
- Het strategisch plan Dare Forward 2030 zal naar verwachting zorgen voor fundamentele bedrijfstransformatie en groei op lange termijn.
- Stellantis is een potentiële begunstigde van de Inflation Reduction Act die in augustus 2022 door de Amerikaanse president Joseph Biden werd ondertekend.
- Stellantis biedt een hoog dividendrendement. Wij verwachten dat het bedrijf netto-inkomsten zal blijven uitkeren aan de aandeelhouders.
- Het bedrijf heeft de hoogste operationele marge van zijn concurrenten, waardoor het zelfs een diepe en langdurige recessie met succes te boven kan komen.
- Stellantis wordt verhandeld tegen een aanzienlijke korting op zijn reële waarde. Volgens de consensus op Wall Street is er meer dan 40% opwaarts potentieel.
Stellantis aandelen kopen of niet?
Reden 1. Herstel van de auto-industrie
In 2022 kreeg de wereldwijde auto-industrie te maken met aanzienlijke tegenwind. Inflatoire druk, tekorten aan halfgeleiders en verstoringen van de toeleveringsketen hebben wereldwijd tot een daling van de verkoop van personenauto's geleid. Volgens ramingen van de sector werden vorig jaar in de VS tussen 13,7 en 13,9 miljoen nieuwe voertuigen verkocht, een daling met ongeveer 8%-9% ten opzichte van 2021 en het laagste niveau sinds 2011, toen de verkoop zich herstelde van de Grote Recessie. In Europa werden 14,8 miljoen eenheden verkocht, een daling van 11,4% ten opzichte van 2021.
Volgens de prognose van LMC Automotive zal de Europese markt voor personenauto's zich in 2023 herstellen tot ongeveer 16,1 miljoen eenheden, wat neerkomt op een stijging op jaarbasis van 8,8%, maar ook suggereert dat er ruimte is voor een verder herstelmomentum, aangezien er in 2019 20,7 miljoen eenheden werden verkocht. S&P Global Mobility verwacht dat de verkoop van nieuwe auto's in de VS in 2023 uitkomt op 14,8 miljoen, wat weliswaar hoger is dan een jaar eerder, maar nog steeds ruimte laat voor groei.
De auto-industrie vertoont al aanzienlijke tekenen van herstel. In maart 2023 bedroeg het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen in de VS 287.400, een stijging van 24,6% ten opzichte van februari.
In de EU steeg het cijfer ook aanzienlijk, met 803.188 verkochte eenheden in april, 17,2% meer dan een jaar eerder. Alle belangrijke EU-markten lieten vorige maand een sterke groei zien.
Stellantis is na Toyota, Volkswagen en Hyundai-Kia de grootste autofabrikant ter wereld in termen van verkoop. De merkenportefeuille van het bedrijf bestrijkt alle belangrijke prijssegmenten: van budget tot luxe. Dankzij haar sterke marktpositionering en brede merkdiversificatie is de onderneming een van de belangrijkste begunstigden van het marktherstel geworden.
Reden 2. Strategie Dare Forward 2030
In het voorjaar van 2022 presenteerde de directie van Stellantis het strategisch plan Dare Forward 2030, gericht op een fundamentele bedrijfstransformatie en de overgang van het bedrijf naar duurzame mobiliteit. Het plan omvat de volgende doelstellingen:
- Tegen het einde van het decennium zouden batterij-elektrische voertuigen (BEV's) 100% van de verkoop van Stellantis in Europa en 50% van de verkoop in de VS moeten uitmaken. Bovendien zou het gamma van het bedrijf tegen 2030 meer dan 75 elektrische voertuigen moeten omvatten en zou het jaarlijkse verkoopvolume ervan 5 miljoen stuks moeten bereiken. Ter vergelijking: eind 2022 bedroeg het totale aantal verkochte auto's 5,8 miljoen stuks.
- Stellantis streeft naar een agressieve decarbonisatie. Verwacht wordt dat de CO2-uitstoot tegen 2030 zal zijn gehalveerd ten opzichte van 2021. Het bedrijf verwacht tegen 2038 een koolstofvrije uitstoot te bereiken.
- Vanuit financieel oogpunt wil het bedrijf zijn inkomsten tegen 2030 verdubbelen tot 300 miljard euro (324,5 miljard dollar tegen de huidige wisselkoers), terwijl de aangepaste operationele marges met dubbele cijfers gehandhaafd blijven.
- Stellantis wil tot 2025 een dividenduitkeringspercentage van 25%-30% van de netto-inkomsten handhaven en verwacht 5% van de gewone aandelen terug te kopen op de markt. Vier hoofddoelen; bron: Bedrijfspresentatie
Er zij op gewezen dat het bedrijf verschillende acties heeft ondernomen om de strategische doelstellingen te bereiken. Samen met Samsung heeft Stellantis de bouw aangekondigd van een batterijfabriek in Indiana. De fabriek zal naar verwachting in 2025 van start gaan met een initiële jaarlijkse productiecapaciteit van 23 GWh en een latere productieverhoging tot 33 GWh. De totale investering zal meer dan 2,5 miljard dollar bedragen. Deze stap zal de productie van elektrische voertuigen onder het merk Chrysler verhogen.
Stellantis en LG Energy Solutions zijn van plan ongeveer 4 miljard dollar te investeren in de productie van lithium-ionbatterijen in Canada. De fabriek zal naar verwachting de grootste van het land worden met een jaarlijkse productiecapaciteit van meer dan 45 GWh. De start van de bouw is gepland voor het einde van dit jaar en de start van de productie is gepland voor het eerste kwartaal van 2024. Stellantis en LG Energy Solutions verwachten dat de fabriek een katalysator zal zijn voor het opbouwen van een robuuste toeleveringsketen voor batterijen in Noord-Amerika.
Begin april meldde de Wall Street Journal dat Stellantis in gesprek was met Panasonic om nieuwe EV-batterijfabrieken te bouwen in Noord-Amerika.
Stellantis wil tegen 2025 in totaal ongeveer 30 miljard dollar investeren. Bij de verwachte kapitaaluitgaven wordt uitgegaan van een optimaal niveau van vrije cashflow, aangezien de totale investeringen de operationele cashflow van het bedrijf in 2022 met slechts 40% overschrijden. Bovendien is Stellantis een potentiële begunstigde van de Inflation Reduction Act, die in augustus 2022 door de Amerikaanse president Joseph Biden is ondertekend, aangezien er aanzienlijke belastingvoordelen beschikbaar zijn voor projecten in de VS en landen waarmee de VS vrijhandelsovereenkomsten heeft gesloten (Canada is daar één van).
Reden 3. Kapitaaltoewijzing
Stellantis betaalt momenteel een jaarlijks dividend van $1,478 per aandeel, wat op basis van de huidige aandelenkoers een dividendrendement van 8,8% inhoudt. Hoewel het bedrijf een korte en volatiele uitbetalingsgeschiedenis heeft, geloven wij dat het dividend zal blijven uitkeren omdat:
- Eind 2022 betaalde Stellantis 3,35 miljard euro (3,55 miljard dollar) uit aan de aandeelhouders, of 20% van het jaarlijkse nettoresultaat en 30% van de vrije kasstroom van de onderneming. Met andere woorden, de pay-out ratio impliceert een aanzienlijke veiligheidsmarge.
- Als onderdeel van het strategisch plan Dare Forward 2030 kondigde het management van het bedrijf aan dat het tot 2025 een pay-out ratio van 25%-30% van de netto-inkomsten wil handhaven.
Daarnaast heeft Stellantis een aandeleninkoopprogramma van € 1,5 miljard ($ 1,62 miljard) opgestart, waarvan de eerste tranche van € 500 miljoen ($ 541 miljoen) in juni 2023 afloopt. Als onderdeel van Dare Forward 2030 wil het bedrijf tot 5% van de gewone aandelen op de markt kopen.
Financiële analyse Stellantis aandelen
De analyse van de financiële prestaties van Stellantis wordt gepresenteerd in Amerikaanse dollars (US$). De resultaten van het bedrijf voor 2022 kunnen als volgt worden samengevat:
- De omzet bedroeg 190,2 miljard dollar, een stijging van 11,9% ten opzichte van een jaar eerder. De groei is te danken aan een stijging van de gemiddelde verkoopprijs. Het aantal verkochte eenheden daalde in alle belangrijke markten.
- De brutowinst steeg van 33,5 miljard dollar naar 37,4 miljard dollar. De brutomarge daalde licht van 19,73% naar 19,64%.
- Het bedrijfsresultaat bedroeg $21,20 miljard tegenover $17,20 miljard een jaar eerder. De operationele marge steeg van 10,12% naar 11,14%.
- Het nettoresultaat bedroeg $17,77 miljard, een stijging van 18,2% ten opzichte van een jaar eerder. De nettomarge steeg van 8,85% naar 9,34%. Dynamiek van de financiële resultaten van de onderneming; bron: samengesteld door auteurBedrijfsmargedynamiek; bron: samengesteld door auteur
Begin mei maakte Stellantis tussentijdse resultaten bekend voor Q1 2023, die een omzetgroei op jaarbasis van 14% lieten zien. Terwijl de omzetgroei in 2022 alleen te danken was aan hogere prijzen, verhoogde het bedrijf in Q1 ook de omzet met 7%, dankzij betere omstandigheden op de halfgeleidermarkt.
Opmerkelijk is dat Stellantis de hoogste operationele marge heeft onder de traditionele automobielbedrijven (alleen Tesla heeft een hoger cijfer, 14,82%). Dankzij de hoge efficiëntie heeft het bedrijf een laag break-evenpunt, waardoor het zelfs een diepe en langdurige recessie met succes kan overwinnen.
Stellantis genereert een gestage kasstroom. Eind 2022 bedroeg de kasstroom uit operaties $21,14 miljard tegenover $21,21 miljard een jaar eerder. De vrije kasstroom steeg in dezelfde periode van $11,33 miljard naar $12,02 miljard, dankzij de groei van het nettoresultaat.
Stellantis heeft een sterke balans met een totale schuld van $28,8 miljard, kasequivalenten en kortetermijninvesteringen van $51,4 miljard en een zeer negatieve nettoschuld van -$22,6 miljard.
Waardering Stellantis groeiaandelen
Stellantis is een voorbeeld van een "deep-value" bedrijf. Het saldo van de kasequivalenten per aandeel is ongeveer gelijk aan de huidige aandelenkoers van $16,8. De netto kaspositie (het verschil tussen de kas en de schuld van het bedrijf) is $7,8 per aandeel. Met andere woorden, de liquide middelen ondersteunen de aandelenprijs. Het bedrijf wordt verhandeld tegen een korting op sectorgenoten op basis van de volgende multiples: EV/Sales - 0,15x, EV/EBITDA - 1,05x, P/Cashflow - 2,43x, P/E - 2,93x, FWD P/E - 2,79x.
Het minimale koersdoel van investeringsbanken dat door Equita SIM is vastgesteld is $22 per aandeel. Stifel schat STLA op $29 per aandeel. Volgens de consensusraming van Wall Street bedraagt de reële marktwaarde van het aandeel $24,5, wat een opwaarts potentieel van 55,6% impliceert.
Belangrijkste risico's Stellantis aandelen kopen
- Stellantis verliest marktaandeel op een aantal belangrijke markten, waaronder Noord-Amerika en Europa. Hoewel de bedrijfsleiding de ontwikkeling toeschrijft aan logistieke tegenwind, kan de daling van het marktaandeel erop wijzen dat Stellantis niet in staat is aan de consumentenvoorkeuren te voldoen. Daling van het marktaandeel van de onderneming; bron: Bedrijfspresentatie
- Stellantis is actief in een zeer cyclische sector. Hoewel wij menen dat de verwachte recessie reeds in de huidige aandelenkoers is weerspiegeld, bestaat de mogelijkheid dat de verslechtering van het consumentenvertrouwen een grotere impact heeft dan wij denken. In dat geval kan de koers van STLA gedurende langere tijd onder druk blijven staan.
En, wat denk jij? Stellantis aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten!
Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.