Samenvatting ‘Drive’ van Daniel H. Pink - Intrinsieke Motivatie
Drive (2009) van Daniel H. Pink zet ons aan het denken over wat mensen drijft om zich te gedragen zoals ze doen. Volgens Pink zijn er talloze redenen, maar is intrinsieke motivatie de krachtigste. Hij brengt overtuigende ideeën over hoe individuen, bedrijven, overheden, scholen en zelfs ouders ernaar moeten streven om intrinsieke motivatie te cultiveren en aan te moedigen.
De inzichten en kennis uit dit boek kunnen we toepassen in ons eigen leven om meer intrinsieke motivatie te krijgen. Dit is belangrijk voor onze persoonlijke ontwikkeling, omdat leven met intrinsieke motivatie leidt tot meer passie, voldoening en gelukkig zijn. Ook als leidinggevende en/of ondernemer kan je deze inzichten toepassen voor het bevorderen van intrinsieke motivatie op de werkvloer.
Overzicht
Drive laat de kloof zien tussen wat de wetenschap weet en wat het bedrijfsleven doet over motivatie. Ons huidige bedrijfssysteem, dat is gebaseerd op externe, carrot-and-stick motivatoren, is ineffectief en vaak schadelijk.
Pink laat zien hoe wetenschappelijk onderzoek aangeeft hoe dit motivatiesysteem kan verbeteren. Deze nieuwe aanpak heeft drie essentiële elementen: 1. Autonomy - de wens om ons eigen leven te sturen. 2. Mastery - de drang om steeds beter te worden in iets dat ertoe doet. 3. Purpose - het verlangen om te doen wat we doen in dienst van iets dat groter is dan onszelf.
Extrinsieke en intrinsieke motivatie
Extrinsieke motivatie verwijst naar motivatie die voortkomt uit externe krachten zoals geld of lof. Intrinsieke motivatie daarentegen komt van binnenuit en kan zo simpel zijn als de vreugde die iemand voelt na het volbrengen van een uitdagende taak.
Pink verwijst naar wetenschappelijk onderzoek over motivatie. Dit onderzoek suggereert dat financiële beloningssystemen niet werken voor een taak die meer vereist dan de meest elementaire cognitieve uitdaging. Ze kunnen de prestaties verslechteren.
Hij erkent dat geld een motivator is op het werk, maar zodra mensen geloven dat hun beloning eerlijk is, worden ze veel meer gemotiveerd door intrinsieke factoren. Zij verwachten meer van hun werk. En daarbij kan een onverwachte beloning wél bijdrage aan motivatie. Zoals dat je leidinggevende je onverwachts trakteert op een lunch nadat je een mooi project hebt afgerond.
Motivatie 1.0 vs. Motivatie 2.0
Volgens Pink is het tijd om motivatie te upgraden. Net als computers, hebben samenlevingen besturingssystemen. Veel organisaties, culturen en zelfs families vertrouwen nog steeds op een verouderd motivatie systeem gebaseerd op externe beloningen en straffen.
Motivatie 1.0: Overleven
Simpel gezegd, motivatie 1.0 veronderstelde dat mensen biologische wezens waren, worstelend om te voorzien in onze basisbehoeften aan voedsel, veiligheid en seks.
Motivatie 1.0 werkte enige tijd goed. Toen mensen complexere samenlevingen ontwikkelden, begonnen ze vreemden tegen te komen en samen te werken om taken te volbrengen.
Dit systeem werkte uitsluitend op biologische motivatie, die fundamenteel gebrekkig was. We moesten manieren vinden om deze drang te beheersen om te voorkomen dat we de wet overtraden. Als gevolg daarvan, gingen we geleidelijk naar Motivatie 2.0.
Motivatie 2.0: Beloningen en straffen
Motivatie 2.0 impliceert dat mensen meer zijn dan biologische driften. Het impliceert echter ook dat we niet veel verschillen van paarden. Pink vergelijkt dit systeem met de carrot and stick metafoor: de manier om ons in de goede richting te krijgen is door een knapperige wortel te laten bungelen of een scherpere stok te hanteren. We lopen ofwel harder om de wortel te pakken, of omdat we een zweepslag krijgen.
Hoewel de methode verfijning ontbeerde, was ze enige tijd uiterst effectief, maar net als motivatie 1.0 deed ze dat uiteindelijk niet meer. Desalniettemin wordt ook vandaag de dag nog vaak gewerkt met de “wortel”, in de vorm van bonussen en externe beloningen (die op voorhand bekend zijn).
De carrot-and-stick aanpak en waarom het niet werkt
Motivatie 2.0 is gebaseerd op twee eenvoudige concepten: belonen van een activiteit zorgt ervoor dat je er meer van gaat doen, en straffen van een activiteit zorgt ervoor dat je er minder van gaat doen. Oftewel: klassieke conditionering zoals Pavlov met zijn honden.
Pink beschrijft zeven redenen waarom carrots and sticks niet genoeg zijn. Hij noemt deze lijst "de zeven dodelijke gebreken":
- Ze kunnen intrinsieke motivatie uitdoven.
- Ze kunnen prestaties verminderen.
- Ze kunnen creativiteit verpletteren.
- Ze kunnen goed gedrag verdringen.
- Ze kunnen valsspelen, sluiproutes en onethisch gedrag aanmoedigen.
- Ze kunnen verslavend worden.
- Ze kunnen korte termijn denken bevorderen.
Type I en Type X
Er is intrinsiek en extrinsiek gedrag. Door het begrijpen van dit gedrag krijgen we meer inzicht in motivatie.
Type I: Intrinsiek gemotiveerd
Intrinsiek gedrag, ook bekend als Type I gedrag, is minder bezig met externe beloningen en meer gericht op de activiteit zelf. Type I mensen worden gemaakt in plaats van geboren. Het is noodzakelijk om over te schakelen naar intrinsieke motivaties om persoonlijk en professioneel succes te bereiken.
Type X: Extrinsiek gemotiveerd
Extrinsiek gedrag (Type X) brengt u in gevaar om onvervuld te raken. Type X's zijn op zoek naar externe validatie en bevrediging. Als gevolg daarvan is de kans groot dat ze teleurgesteld worden.
De drie elementen van motivatie
In zijn boek ‘Drive’ komt Daniel H. Pink met een revolutionair inzicht over intrinsieke motivatie. Daarbij bekomt hij drie cruciale elementen die voor ieder menselijk wezen gelden.
Autonomy
Autonomie, volgens Pink, is het verlangen om controle te hebben over ons eigen leven. Werknemers autonomie geven gaat in tegen de traditionele kijk van het management op werknemers als "volgzaam" met wat er van hen verwacht wordt. Het maakt hen echter meer betrokken bij wat ze aan het doen zijn.
Mastery
Pink beschrijft meesterschap (mastery) als het verlangen om voortdurend beter te worden in iets dat belangrijk is.
Mensen, volgens Pink, genieten van "beter worden in dingen" omdat het hen een gevoel geeft van voltooiing en vooruitgang. Werknemers het gevoel geven dat ze iets bereiken op het werk, verhoogt hun motivatie.
Purpose
Pink definieert doelgerichtheid / zingeving (purpose) als het verlangen om dingen te doen in dienst van iets groters dan onszelf. Pink stelt dat mensen intrinsiek dingen willen doen die er toe doen.
Ondernemers, bijvoorbeeld, zijn vaak intrinsiek gemotiveerd om "een verschil te maken" in plaats van alleen maar winst te maximaliseren.
Beleggers, zoals wij van Happy Investors, vinden het vaak ook leuk om te beleggen in aandelen of andere assets. Wij halen er energie uit om veel verschillende bedrijven te analyseren om te bepalen of het een goede investering is. We zien geld investeren dan ook meer als een sport. En we willen er iedere dag beter in worden.
Oefeningen om intrinsieke motivatie te stimuleren
Daniel Pink deelt enkele oefeningen om meer autonomy, mastery en purpose in ons werk en leven te brengen. Dit zijn belangrijke oefeningen voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Veel van deze inzichten zien we ook terugkomen in andere kennisboeken, zoals die van de 7 Habits of Highly Effective People.
Om een gelukkig leven te leiden is het belangrijk dat je werkt binnen je intrinsieke motivatie. Wat ons betreft zou je na het lezen van dit artikel ook de materie over Ikigai willen lezen. Ikigai is een concept voor de zin van het leven. Wie zich in haar Ikigai bevindt, zal ook veel intrinsieke motivatie hebben.
Wilt dit zeggen dat je iedere dag 100% gelukkig bent en vol energie?
Nee. Maar het gemiddelde van je (dagelijks) leven wordt wel véél leuker wanneer je werkt vanuit intrinsieke gedrevenheid.
Geef jezelf een "Flow Test”
Stel een herinnering in op je telefoon om af te gaan op 40 willekeurige tijdstippen gedurende de week. Schrijf elke keer op wat je aan het doen bent, hoe je je voelt, en of je in "flow" bent. Noteer je observaties, zoek naar patronen, en overweeg de volgende vragen:
- Welke momenten zorgden voor een gevoel van "flow"? Waar was je? Waar was je mee bezig? Met wie was je samen?
- Zijn bepaalde momenten van de dag meer flow-vriendelijk dan andere? Hoe zou je je dag kunnen herstructureren op basis van deze bevindingen?
- Hoe zou je het aantal optimale ervaringen kunnen verhogen en de momenten waarop je je niet betrokken of afgeleid voelde kunnen verminderen?
- Als je twijfels hebt over je baan of carrière, wat vertelt deze oefening je dan over je ware bron van intrinsieke motivatie?
Stel eerst een grote vraag
Daniel Pink deelt dit verhaal:
'In 1962, Clare Boothe Luce, one of the first women to serve in the U.S. Congress, offered some advice to President John F. Kennedy. “A great man,” she told him, “is one sentence.” Abraham Lincoln’s sentence was: “He preserved the union and freed the slaves.” Franklin Roosevelt’s was: “He lifted us out of a great depression and helped us win a world war.” Luce feared that Kennedy’s attention was so splintered among different priorities that his sentence risked becoming a muddled paragraph.'
Stel jezelf een grote vraag: Wat is mijn zin? Het zal je leven in de richting van een groter doel sturen.
In het boek 7 Habits of Highly Effective People benoemt de auteur dezelfde oefening als het principe “begin with the end in mind”. Ook andere legendarische boeken, zoals Think and Grow Rich, bevat eenzelfde inzicht om te achterhalen wat je “burning desire” is. Een vurig verlangen waar je zo graag naar streeft dat het een levensdoel wordt. En dat is de basis voor succes. Let er alleen wel op dat dit succes niet te beperkt is tot louter geld of carrière. Succes betekent ook betekenisvolle relaties en veel liefde om je succes te delen.
...Blijf dan een kleine vraag stellen
Vraag jezelf aan het eind van elke dag af of je vandaag beter was dan gisteren. Zoek naar kleine stappen naar verbetering.
Neem een Sagmeister
Pink, geïnspireerd door de ontwerper Stefan Sagmeister, stelt voor om een jaar vrij te nemen. Het vergt voorbereiding en wat financiële besparingen. Maar het kan ook een onvergetelijk jaar van persoonlijke verkenning worden.
Geef jezelf een evaluatie van je prestaties
Maak een lijst van je doelen en volg je vooruitgang op een maandelijkse/kwartaal basis.
Maak jezelf los met Oblique kaarten
Oblique Strategies kaarten zijn een set van 100 kaarten uitgegeven door producer Brian Eno en kunstenaar Peter Schmidt. Ze stellen een vraag of een verklaring die ontworpen is om je uit je mentale sleur te duwen. Ze kunnen je helpen om motivatie te vinden wanneer je die niet hebt. De kaarten zetten je aan het denken en zijn vaak hilarisch.
In vijf stappen meer Mastery
Als je deze vijf stappen volgt, keer op keer, zul je meesterschap ontwikkelen:
- Doelbewust oefenen heeft maar één doel: je prestaties verbeteren. Het gaat over het stellen van nieuwe doelen en jezelf inspannen om elke keer een beetje hoger te komen. Pas een feedback loop toe voor sneller leren
- Herhalen, herhalen, herhalen. Herhaling is belangrijk. Doe meer herhalingen dan de dag ervoor
- Zoek constante, kritische feedback
- Concentreer je meedogenloos op waar je hulp nodig hebt (zoek een mentor/coach)
- Bereid je voor dat het proces mentaal en fysiek uitputtend zal zijn. Dat is waarom zo weinig mensen het doen, maar dat is waarom het werkt
Krijg meer purpose en richting in je leven
Beantwoord de volgende vragen:
- Waar word je 's morgens wakker van?
- Wat houdt je 's nachts wakker?
Als één of beide antwoorden je niet bevallen, vraag dan:
- Wat ga je eraan doen?
Blijf dit herhalen totdat je een helder beeld hebt over welke richting je op wilt gaan in het leven.
Maak je eigen motiverende poster
Kies woorden en beelden die je aanspreken en die je gemotiveerd houden. Dit is een vorm van visualisatie omtrent hetgeen je wilt in het leven.
Het boek ‘Drive’ van Daniel Pink bevat zeer interessante informatie omtrent intrinsieke motivatie. Met deze samenvatting delen we de essentie van zijn werk. Het is erg nuttig om het boek te kopen om de gehele context te ervaren. Het toepassen van zijn inzichten zal je leven in ieder opzicht positief veranderen.