Atour Lifestyle aandelen kopen? Analyse +36,8% Groei | Happy Investors
atour-lifestyle-aandelen-analyse-
Aandelen Analyse
Happy Investors
Aandelen Analyse
10/11/2023
9 min

Atour Lifestyle aandelen kopen? Analyse +36,8% Groei | Happy Investors

10/11/2023
9 min

In dit artikel behandelen we een analyse van Atour Lifestyle aandelen. Atour Lifestyle  aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.

Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.

Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.

Over Atour Lifestyle, een Chinese luxehotelketen

Atour Lifestyle (ATAT) exploiteert een grote hotelketen voor de hogere middenklasse in China. Het bedrijf handelt sinds zijn beursgang in 2022. Atour Lifestyle werd opgericht in 2013 en heeft zijn hoofdkantoor op de Kaaimaneilanden.

  • Ticker: ATAT
  • Toegangsprijs $19-$20
  • Richtprijs: $26,3
  • Potentieel: 36,8%
  • Horizon: 12 maanden
  • Risico: gemiddeld
  • Positiegrootte: 2%

Analyse Atour Lifestyle aandelen

  • De groei van het aantal hotels onder beheer van Atour Lifestyle met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 27,87% in 2020-2022, evenals een sterke toename van het aantal hotels in aanbouw in het tweede kwartaal van 2023 kan een positieve invloed hebben op de omzetgroei van het bedrijf.
  • Het stopzetten door de Chinese autoriteiten van de aanvragen van Atour Lifestyle hotels, die tijdens COVID-19 ongeveer 17% van de kamerovernachtingen van het bedrijf wegnamen, als gevolg van het einde van de pandemie.
  • Groei in bezettingsgraad van Atour Lifestyle hotels van 63,0% in 2022 naar 77,1% in Q2 2023.
  • Groei van de Chinese horecamarkt met een CAGR van 7% in 2023-2027 tot $90,86 miljard.

Waarom Atour Lifestyle aandelen kopen?

Reden 1. Snelle toename van het aantal hotels in beheer

Atour Lifestyle beheert een hotelketen die zich richt op de hogere middenklasse in China. Volgens Frost & Sullivan is Atour Lifestyle het grootste bedrijf in deze niche wat betreft het aantal beheerde hotelkamers.

De activiteiten van het bedrijf zijn onderverdeeld in twee gebieden: 

  • gemanachiseerde hotels - 1.001 hotels;
  • geleasede hotels - 33 hotels.

Ondanks het feit dat Atour Lifestyle de grootste speler op de markt is, blijft het bedrijf zijn portfolio snel uitbreiden. Onderstaande grafiek toont de dynamiek van het totale aantal hotels dat door het bedrijf wordt beheerd.atour-lifestyle-aandelenatour-lifestyle-aandelen-kopenEen snelle toename van het aantal kamers en het aantal hotels wordt mogelijk gemaakt door constante investeringen in bedrijfsuitbreiding. In dit verband heeft Atour Lifestyle een basis van hotels die nog in aanbouw zijn. Het bedrijf heeft een recordstijging van dit aantal laten zien in het tweede kwartaal van 2023.atour-lifestyle-aandelen-analyse

Volgens Atour Lifestyle begint een hotel na ingebruikname meestal een stabiele winst te genereren nadat het voldoende klanten heeft geworven, wat meestal ongeveer zes maanden duurt. Het bedrijf classificeert dergelijke hotels als hotels in de opstartfase.

Historisch gezien bevindt ongeveer 10% van de hotels van het bedrijf zich in de opstartfase. Door het recordaantal nieuwe hotels dat wordt gebouwd, zal het aantal hotels in de opstartfase naar verwachting toenemen, wat zal leiden tot een snellere groei van de omzet.

Er kan dus worden verwacht dat Atour Lifestyle zijn omzet in de komende 1-2 jaar aanzienlijk kan verhogen te midden van een toename van het aantal hotels in aanbouw.

Reden 2. Herstel van de toeristische sector

De COVID-19 pandemie heeft de activiteiten van Atour Lifestyle zwaar getroffen. Allereerst was dit te wijten aan een daling van de vraag, het sluiten van grenzen en een algemene verslechtering van de economische omstandigheden. Daarnaast hebben de Chinese autoriteiten vanaf het begin van de pandemie tot eind 2022 ongekende maatregelen genomen en in totaal 482 hotels van Atour Lifestyle opgeëist voor de tijdelijke huisvesting van medisch personeel en mensen in quarantaine. De hotels die tijdens de quarantaineperiode werden gevorderd, brachten geen inkomsten uit de franchise, wat een negatieve impact had op de financiële prestaties van het bedrijf.

Atour Lifestyle schat het totale verlies door de vorderingen op 7,1 miljoen kamernachten. De grootste impact was in 2022, toen het aantal verloren kamernachten 5,5 miljoen bedroeg, of ongeveer 16,98% van het totale aantal kamernachten.

Eind 2022 begon de Chinese overheid haar zero COVID-tolerantiebeleid af te bouwen en sanitaire beperkingen op te heffen. Als gevolg hiervan waren in 2023, op 0,5 miljoen kamerovernachtingen na, de vorderingen niet langer van toepassing op de hotels van het bedrijf, wat resulteerde in het herstel van de kasstromen uit de stilgelegde faciliteiten.

Daarnaast heeft het klantenverkeer naar de Atour Lifestyle hotels zich ook hersteld en heeft het het niveau van voor het coronavirus overtroffen. De grafiek hieronder laat de dynamiek zien.atour-lifestyle-aandelen-analyse-groei

De inkomsten per kamer (RevPAR) van het bedrijf groeien ook: het cijfer is sinds begin 2023 met 47,9% gestegen en in het laatste kwartaal met 7,5%, wat duidt op een aanhoudende groei van de vraag naar de diensten van het bedrijf.atour-lifestyle-analyseHet einde van de COVID-19 pandemie had dus een positieve invloed op de prestaties van Atour Lifestyle. Het bedrijf heeft de bezettingsgraad en de RevPAR van zijn hotels verhoogd en de Chinese overheid is gestopt met het opeisen van zijn hotels voor quarantainedoeleinden. Dit kan de financiële prestaties van Atour Lifestyle in 2023 aanzienlijk verbeteren.

Reden 3. Groei van de Chinese horecamarkt

Volgens het onderzoek "Hospitality Industry In China: Growth, Trends, and Forecasts (2023-2028)" is de Chinese horecamarkt snel gegroeid. Dit is te danken aan de sterke economische groei van het land, de sociale en politieke stabiliteit en het verbeterde welzijn van de burgers, die steeds meer reizen binnen China en de groei van de sector stimuleren.

Volgens de prognose van Mordor Intelligence zal de Chinese horecamarkt in de periode 2023-2027 groeien met een CAGR van 7% en tegen het einde van de prognoseperiode ongeveer $90,86 miljard bedragen.

Het optimisme over de groeivooruitzichten van de Chinese toerismemarkt wordt verder ingegeven door de prestaties van de sector dit jaar. Zo werden er volgens McKinsey tijdens de Chinese nieuwjaarsvakantie 308 miljoen reizen gemaakt in het hele land, of ongeveer 90% van het niveau van 2019.

De situatie bleef verbeteren in de daaropvolgende perioden. Volgens China Briefing bedroegen de totale uitgaven voor binnenlands toerisme in China in H1 2023 318 miljard dollar, een stijging van 155 miljard dollar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Meer specifiek stegen de uitgaven voor toerisme onder stedelijke bewoners met 108,9% en met 41,5% onder plattelandsbewoners.

Bovendien verwacht China Briefing dat het luchtverkeer tegen het vierde kwartaal van 2023 meer dan 80% zal bedragen van het niveau van vóór het coronavirus, wat ook een positieve invloed zou moeten hebben op de horeca. Het post-COVID herstel van China's toerisme-industrie creëert dus de basis voor de voortdurende groei van de markt.

Reden 4. Ondergewaardeerde Chinese aandelenmarkt

De politieke spanningen tussen China en de VS zijn de afgelopen jaren toegenomen. De handelsoorlog tussen de twee landen begon in 2018 en duurt tot op de dag van vandaag voort (lees meer hierover in het beleggingsidee op JD.com). Daarnaast laat de Chinese aandelenmarkt een post-COVID herstel zien, hoewel in een langzamer tempo dan analisten hadden verwacht.

Tegen de achtergrond van deze twee factoren is de Chinese aandelenmarkt het afgelopen jaar aanzienlijk gedaald en Chinese aandelen worden momenteel erg goedkoop verhandeld. Zo is de Hang Seng-index, die de top 40 bedrijven volgt die op de beurs van Hongkong worden verhandeld, sinds begin 2023 met 22,7% gedaald.

atour-lifestyle-groei

Er zijn echter positieve factoren die kunnen bijdragen aan een verbetering van de situatie. Zo ontmoette de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken in juni en juli de Chinese ministers van Buitenlandse Zaken Qin Gang en Wang Yi. De partijen bereikten enkele algemene overeenkomsten, waarvan de belangrijkste een overeenkomst was om de banden tussen de VS en China te herijken. Bovendien heeft de Chinese regering zich actief ingespannen om de economische groei te stimuleren en heeft de Chinese centrale bank onlangs haar belangrijkste rentetarief verlaagd tot 3,45%, wat ook zou moeten helpen om de economische groei te stimuleren.

De verbetering van de relaties tussen de VS en China en/of de terugkeer van de Chinese economie naar haar vroegere groeicijfers kunnen de aandelenkoersen van Chinese bedrijven, waaronder Atour Lifestyle, dus ondersteunen.

Financiële analyse Atour Lifestyle aandelen

Atour Lifestyle, dat zijn financiële resultaten in RMB rapporteert, is pas dit jaar naar de beurs gegaan. De financiële prestaties van het bedrijf in de afgelopen 12 maanden kunnen als volgt worden samengevat:

  • De omzet bedroeg ¥ 3,16 miljard, een stijging van 39,77% ten opzichte van eind 2022.
  • De aangepaste EBITDA steeg van 424 miljoen yen naar 863 miljoen yen. De aangepaste EBITDA-marge steeg van 18,75% naar 27,27%.
  • De nettowinst bedroeg ¥ 285 miljoen tegenover ¥ 98 miljoen eind 2022. De nettomarge steeg van 4,33% naar 9,00%.

De omzet en winst verbeterden dankzij de snelle groei van de Chinese hotelindustrie in 2023, de uitbreiding van het hotelnetwerk van het bedrijf en een stijging van de omzet per kamer (RevPAR), wat ook tot uiting kwam in de financiële resultaten van het bedrijf in H1 2023.analyse-atour-lifestyle-aandelenDe financiële resultaten van Atour Lifestyle in H1 2023 worden hieronder weergegeven:

  • De omzet steeg met 93,10% j-o-j van ¥ 967 miljoen naar ¥ 1,87 miljard.
  • De aangepaste EBITDA steeg van ¥ 137 miljoen naar ¥ 576 miljoen. De aangepaste EBITDA steeg van 14,21% naar 30,84%.
  • De nettowinst bedroeg ¥256 miljoen tegenover ¥70 miljoen een jaar eerder.aandelen-atour-lifestyle
  • In de afgelopen 12 maanden steeg de operationele kasstroom tot ¥ 1,03 miljard, tegenover ¥ 283,68 miljoen eind 2022.
  • De vrije kasstroom was bijna gelijk aan de operationele kasstroom door de lage kapitaalkosten.

De operationele kasstroom steeg voornamelijk door een hoger nettoresultaat en groei van de activiteiten.aandelen-atour-lifestyle-groei

Atour Lifestyle heeft een gezonde balans:

  • De totale schuld bedraagt ¥ 2,05 miljard.
  • Kasequivalenten zijn goed voor ¥ 2,53 miljard.

Dit niveau van schuldenlast geeft de uitstekende financiële stabiliteit van het bedrijf aan. Ook vermeldenswaard zijn de hoge kasreserves, waardoor het bedrijf zijn hotelketen kan blijven uitbreiden en zich kan bezighouden met de bouw en het onderhoud van de huidige faciliteiten zonder aanzienlijke externe financiering.

Waardering Atour Lifestyle aandelen

Atour Lifestyle wordt verhandeld tegen een korting op het sectorgemiddelde in termen van EV/Sales - 0,91x, EV/EBITDA - 9,69x, Fwd P/E - 17,32x.analyse-atour-lifestyle

Het gemiddelde koersdoel van de acht grootste investeringsbanken is $ 27,9 per aandeel. Volgens onze consensus is het bedrijf ondergewaardeerd tegen gemiddelde multiples in de sector; de reële marktwaarde van het aandeel is $26,3, wat een opwaarts potentieel van 36,8% inhoudt.groeiaandelen-atour-lifestyle

Belangrijkste risico's Atour Lifestyle aandelen kopen

  • Mogelijke nieuwe uitbraken van COVID-19 of andere infecties zouden opnieuw kunnen leiden tot sluitingen en het vorderen van hotels van het bedrijf voor sanitaire doeleinden, wat een negatieve invloed zou hebben op de activiteiten en financiële resultaten van het bedrijf.
  • Mogelijk gebrek aan effectieve vraag. Temidden van het herstel van de toeristische sector heeft Atour Lifestyle de bouw van nieuwe hotels opgevoerd, waarvan het aantal nu ongeveer de helft van alle operationele faciliteiten uitmaakt. Als het bedrijf een fout maakt bij het selecteren van geschikte locaties voor nieuwe hotels, of als de vraag ernaar niet groot genoeg is, is het onwaarschijnlijk dat de nieuwe hotels een hoge bezettingsgraad halen, wat een negatief effect zou hebben op de financiële prestaties van het bedrijf.
  • Risico van het franchisemodel. Een aanzienlijk deel van de hotels van Atour Lifestyle opereert op basis van het Management & Franchising model, en daarom is de uitbreiding van het hotelnetwerk van het bedrijf afhankelijk van de kracht van het merk. Als er reputatieschade optreedt, kan dit invloed hebben op de wens van de partners van het bedrijf om gezamenlijk zaken te blijven doen, wat de groei van het netwerk van het bedrijf kan beïnvloeden.

En, wat denk jij? Atour Lifestyle  aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten! 

 Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.

Reacties
Categorieën