Crocs aandelen kopen of niet? Analyse +44,6% Groei | Happy Investors
aandelen-crocs-kopen-of-niet
Aandelen Analyse
Happy Investors
Aandelen Analyse
09/13/2023
11 min

Crocs aandelen kopen of niet? Analyse +44,6% Groei | Happy Investors

09/13/2023
11 min

In dit artikel behandelen we een analyse van Crocs aandelen. Crocs aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.

Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.

Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.

Ben je nog niet bekend met Freedom24? Klik hier voor meer informatie over deze partij.

Belangrijke tip: toets het aandeel altijd op diverse factoren. Gebruik de SeekingAlpha Quant ratings voor toetsing op factoranalyse, zodat je de meest gunstig gewaardeerde aandelen binnen de sector koopt.

Over Crocs, een iconische schoenenfabrikant

Crocs (CROX) produceert en verkoopt wereldwijd schoenen en lifestyle-accessoires voor mannen, vrouwen en kinderen. Het bedrijf is alom bekend geworden door zijn klompen en biedt tegenwoordig een verscheidenheid aan schoenen, waaronder sandalen, sleehakken, laarzen en slippers. Na de overname van HEYDUDE in december 2021 heeft het bedrijf zijn productportfolio verder uitgebreid. Crocs is opgericht in 2002 en heeft zijn hoofdkantoor in Broomfield, Colorado.

  • Ticker: CROX
  • Toegangsprijs: $95,75
  • Richtprijs: $138
  • Potentieel: 44,6%
  • Horizon: 12 maanden
  • Risico: Hoog
  • Positiegrootte: 2%

Analyse Crocs aandelen 

  • Crocs heeft een lange weg afgelegd van een niche retailer van watersportschoenen naar een bekende naam van iconische klompen.
  • Een hoge merkbekendheid geeft het bedrijf een aanzienlijk concurrentievoordeel in de vorm van prijsmacht.
  • Hoewel Crocs zijn lage basiseffect heeft uitgeput, denken wij dat het bedrijf nog steeds ruimte heeft om zijn kernmerk verder uit te breiden.
  • Het merk HEYDUDE is goed voor ongeveer een kwart van de totale omzet van Crocs en is ook een belangrijke groeimotor die de start- en landingsbaan van het bedrijf kan verlengen.
  • Crocs heeft een dubbelcijferige omzetgroei, hoge marges en een solide kasstroom.
  • Ondanks de betere financiële resultaten in vergelijking met sectorgenoten, wordt Crocs verhandeld tegen een lagere prijs dan het sectorgemiddelde.

Waarom Crocs aandelen kopen?

Reden 1. Bedrijfsevolutie

Crocs is opgericht als fabrikant van uniek jachtschoeisel. In 2002 introduceerde het bedrijf zijn eerste model op de Florida Boat Show en alle geproduceerde paren waren snel uitverkocht, wat de sterke vraag naar zachte klompen aantoonde die niet zouden zinken in het water. Het nichekarakter van bootschoenen beperkte de doelmarkt van het bedrijf echter enorm. Binnen een paar jaar was het groeipotentieel van Crocs uitgeput. Tijdens de financiële crisis in 2008 verloor het bedrijf 185 miljoen dollar en moest het 2.000 banen schrappen.

De eerste pogingen om het nichekarakter van het merk te overwinnen en de massamarkt te betreden, werden afgewimpeld door de reacties van de consument, waarbij sommige modekenners de klompen "lelijk" noemden. In de jaren daarna heeft Crocs echter veel gedaan aan zijn positionering. Het bedrijf heeft het merk heroverwogen en een nieuwe marketingstrategie aangenomen die premiumisering van het product en actieve samenwerking met bekende modehuizen inhoudt. Hierdoor zijn de klompen van Crocs een begrip geworden, waardoor het bedrijf zich kan meten met merken als Converse, Ugg en Dr. Martens.

In de afgelopen jaren hebben beroemdheden als Kendall Jenner, Nicki Minaj, Justin Bieber, Madonna en Victoria Beckham reclame gemaakt voor Crocs schoenen. Crocs heeft samengewerkt aan verschillende collecties met Balenciaga en met de bekende ontwerper Salehe Bembury, wat de aandacht heeft getrokken van haute couture liefhebbers, en heeft zijn positie op de massamarkt verstevigd met samenwerkingen met bedrijven als Taco Bell, 7-Eleven en KFC. Modetijdschrift Vogue heeft lezers geleerd hoe ze de beroemde klompen moeten dragen, terwijl TIME magazine Crocs op de lijst heeft gezet van de 100 meest invloedrijke bedrijven in 2023.

Volgens een halfjaarlijks onderzoek uitgevoerd door Piper Sandler stond Crocs op de 6e plaats van favoriete schoenenmerken onder millennials, een stijging ten opzichte van de 8e plaats vorig jaar. De grote naamsbekendheid biedt het bedrijf een aanzienlijk concurrentievoordeel in de vorm van prijsmacht. In het laatste kwartaal verhoogde het bedrijf de gemiddelde prijs van Crocs schoenen met 12,8%, wat ruim boven de inflatie ligt.

Reden 2. Kernmerk potentieel

Ongeveer 75% van de geconsolideerde inkomsten van het bedrijf is afkomstig van zijn belangrijkste merk, Crocs, dat tot 2022 het enige merk was. Met zachte en comfortabele klompen was Crocs een van de begunstigden van de COVID-19 pandemie. Van 2019 tot 2022 steeg het aantal verkochte paar klompen met 72% van 67,1 miljoen naar 115,6 miljoen, terwijl de inkomsten van het merk met 116% stegen van $1,23 miljard naar $2,66 miljard. crocs-aandelenHoewel Crocs zijn lage basiseffect heeft uitgeput, denken wij dat het bedrijf nog steeds ruimte heeft om zijn belangrijkste merk verder uit te breiden. We zien verschillende factoren die de groei van het hoofdmerk in de komende jaren kunnen verzekeren:

  • Uitbreiding in Aziatische markten. Azië is op de lange termijn een belangrijke groeimotor voor het merk Crocs, omdat de penetratie van het merk in deze regio momenteel aanzienlijk lager is dan in de VS. In het tweede kwartaal steeg de omzet in Azië met 39% in constante valuta. Er werd groei waargenomen in alle belangrijke markten in de regio, waaronder China, Australië, Zuid-Korea en Zuidoost-Azië. In de meest veelbelovende markt, China, groeide de omzet van het merk met meer dan 100% en overtrof daarmee de verwachtingen van het bedrijf.crocs-groeiaandelen
  • Groei in digitale verkopen. In het tweede kwartaal groeide de digitale omzet van Crocs met 17% j-o-j en bedroeg de e-commerce penetratie 38%, wat weliswaar boven het branchegemiddelde ligt, maar nog steeds lager is dan Nike en in lijn is met VF Corp. en Macy's. Wij denken dat Crocs een groter deel van de online verkopen kan realiseren, omdat klompen gemakkelijker online te kopen zijn dan sneakers, laarzen en kleding. Klompen zijn gemakkelijker in de maat te nemen door hun ruime vorm en zachte materiaal.crocs-groei
  • De ontwikkeling van het sandalensegment. Als een veelbelovende weg voor merkuitbreiding hebben sandalen al lange tijd de aandacht van Crocs. De sandalenmarkt biedt aanzienlijke kansen omdat deze groot en zeer gefragmenteerd is. Het management van Crocs schat het volume van de sandalenmarkt op $ 30 miljard tegenover $ 8 miljard voor de klompenmarkt. De omzet van sandalen bedroeg ongeveer 310 miljoen dollar in 2022 en zal naar verwachting 400 miljoen dollar bedragen in 2023. Het is vermeldenswaard dat in het tweede kwartaal van 2023 sandalen het meest dynamische segment waren binnen het merk Crocs, met een jaar-op-jaar groei van 34%.crocs-aandelen-groei

Reden 3. HEYDUDE potentieel

De overname van HEYDUDE, die in februari 2022 werd afgerond, kostte Crocs in totaal ongeveer $ 2,3 miljard en werd door de markt negatief beoordeeld. Vandaag de dag is HEYDUDE echter goed voor ongeveer een kwart van de totale omzet van het bedrijf en is het ook een belangrijke groeimotor die de start- en landingsbaan van het bedrijf kan verlengen.

HEYDUDE is een van de snelst groeiende casual schoenenmerken op de Amerikaanse markt. Volgens WanderLuxe World is de omzet van het merk van 2017 tot 2019 15 keer zo groot geworden. Na het sluiten van de deal gaf het management van Crocs een prognose volgens welke de omzet van HEYDUDE in 2024 $1 miljard zou moeten bedragen. Het is echter waarschijnlijk dat het doel dit jaar al wordt bereikt, aangezien het merk in 2022 op pro forma basis een omzet genereerde van $ 986 miljoen en naar verwachting in 2023 met 3,5%-7,5% zal stijgen.crocs-aandelen-kopenCrocs heeft al veel gedaan aan de naamsbekendheid van HEYDUDE. Vorig kwartaal stond HEYDUDE in het eerder genoemde onderzoek van Piper Sandler op de 8e plaats in de lijst van favoriete schoenenmerken onder millennials. Volgens ons kan het merk door zijn niet-standaard en originele karakter een groot bereik krijgen. HEYDUDE heeft de volgende belangrijke groeifactoren:

  • Groei van direct-to-customer (DTC) verkoop. In tegenstelling tot het merk Crocs, waarvan de helft van de omzet uit directe verkoop komt, verdient HEYDUDE voornamelijk via de groothandel, die goed is voor 36% van de omzet van het merk. Tegelijkertijd groeit de DTC-verkoop van HEYDUDE veel sneller dan de groothandel. Zo groeide de DTC-verkoop in het tweede kwartaal met 29,7% j-o-j, terwijl de groothandel met 8,5% daalde. Het is vermeldenswaard dat HEYDUDE's e-commerce penetratiegraad die van Crocs met 41,8% overtreft.crocs-groeiaandelen-kopen
  • Internationale uitbreiding. Hoewel Crocs is begonnen met het testen van het merk in internationale markten zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland, blijft HEYDUDE een lokaal merk. De internationale markt is goed voor slechts 6% van de omzet. Ter vergelijking: het merk Crocs verdient 40% van zijn omzet in het buitenland. De geringe aanwezigheid van HEYDUDE op internationale markten suggereert dat er nog veel ruimte is voor uitbreiding van het merk.

Vermeldenswaard is dat het bedrijf in het tweede kwartaal de HEYDUDE-omzetverwachtingen voor het derde kwartaal en voor FY2023 heeft verlaagd vanwege de zwakte in het groothandelskanaal. Het management merkte op dat groothandelspartners voorzichtiger zijn geworden in het beheren van hun voorraden door de verslechterende macro-economische omstandigheden. Het bedrijf begon voorraden af te bouwen, waardoor het toekomstige aanbod werd beperkt. Tegen het einde van 2023 zal de omzet van HEYDUDE naar verwachting met 3,5%-7,5% j-o-j groeien, terwijl de vorige prognose uitging van een groei van ongeveer 15%.

Financiële analyse Crocs aandelen

De financiële prestaties van Crocs over de 12 maanden (TTM) kunnen als volgt worden samengevat:

  • De omzet bedroeg $ 3,89 miljard, een stijging van 9,3% ten opzichte van 2022. Het hoogste groeipercentage van 14,2% werd gedemonstreerd door het merk HEYDUDE, terwijl het merk Crocs groeide met 7,8%.
  • De brutowinst steeg van $1,86 miljard naar $2,14 miljard. De brutomarge steeg van 52,33% naar 54,94%.
  • De bedrijfswinst steeg van 850,8 miljoen dollar naar 1,04 miljard dollar dankzij hogere inkomsten en een verbeterde operationele hefboomwerking. De brutowinstmarge steeg van 23,93% naar 26,69%.
  • Het nettoresultaat bedroeg $669,0 miljoen tegenover $540,2 miljoen aan het einde van het jaar. De nettomarge steeg van 15,19% naar 17,21%.groeiaandelen-crocs

aandelen-crocs

De financiële resultaten van Crocs in Q2 FY 2023 worden hieronder weergegeven:

  • De omzet steeg met 26,1% op jaarbasis: van $964,6 miljoen naar $1,07 miljard. Het kernmerk liet de beste groei zien van 13,8%, terwijl de omzet van HEYDUDE met slechts 3% groeide door tegenwind in het groothandelskanaal.
  • De brutowinst steeg van 497,7 miljoen dollar naar 621,3 miljoen dollar. De brutomarge steeg van 51,60% naar 57,94%.
  • Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 318,5 miljoen tegenover $ 248,0 miljoen een jaar eerder. De brutowinstmarge steeg van 25,71% naar 29,70%.
  • Het nettoresultaat bedroeg $ 212,4 miljoen tegenover $ 160,3 miljoen een jaar eerder. De nettomarge steeg van 16,62% naar 19,81%.aandelengroei-crocsZoals eerder vermeld, verlaagde het management van Crocs aan het einde van de vorige rapportageperiode de omzetverwachting voor HEYDUDE, waardoor de waarde van het aandeel aanzienlijk daalde. Tegelijkertijd verbeterde het bedrijf de verwachtingen voor het belangrijkste Crocs-merk naar 12%-13% (tegen 7%-9% eerder) en verhoogde het de verwachtingen voor marges en winst per aandeel.groeiaandelen-crocs-kopenCrocs heeft een indrukwekkende kasstroomconversie laten zien. TTM kasstroom uit bedrijfsactiviteiten was $849,0 miljoen versus $603,1 miljoen voor het hele jaar. De vrije kasstroom steeg in dezelfde periode van $ 499,0 miljoen naar $ 749,9 miljoen. De positieve dynamiek was te danken aan een stijging van het nettoresultaat, een daling van het nettowerkkapitaal en een verlaging van de investeringen.aandelen-crocs-kopenCrocs heeft een gezonde balans met een totale schuld van $ 2,03 miljard, kasequivalenten en kortetermijninvesteringen van $ 166,2 miljoen en een nettoschuld van $ 1,86 miljard, 1,71x EBITDA over de 12 maanden (Net Debt/EBITDA van 1,71x).

Waardering Crocs aandelen

Ondanks de dubbelcijferige groei, hoge marges, solide kasstroom en een gezonde balans, handelt Crocs met een korting op het sectorgemiddelde op de volgende multiples: EV/EBITDA - 6,94x, FWD EV/EBITDA - 5,89x, P/Cashflow - 6,90x, P/E - 6,45x, FWD P/E - 7,44x.groei-crocs

Het minimale koersdoel van investeringsbanken van BNP Paribas is $102 per aandeel. Loop Capital schat CROX op $ 175 per aandeel. Volgens de consensus op Wall Street is de reële marktwaarde van het aandeel $138, wat een opwaarts potentieel van 44,1% impliceert.kopen-crocs-aandelen

Belangrijkste risico's Crocs aandelen kopen

  • Aangezien het belangrijkste product van Crocs, klompen, er ongewoon uitziet, is het mogelijk dat de indrukwekkende groei van het bedrijf te danken is aan tijdelijke modetrends en geen duurzaam karakter heeft. Als Crocs er niet in slaagt om relevant te blijven voor consumenten, zou het bedrijf zijn positie op de schoenenmarkt kunnen verliezen.
  • Bedrijven in de consumentgerichte sector zijn zeer gevoelig voor economische cycli. De mogelijke verslechtering van het macro-economische klimaat zou de financiële prestaties van Crocs kunnen schaden, wat de marktwaarde van het bedrijf zou aantasten.
  • De vertraging in de omzetgroei van HEYDUDE in de afgelopen kwartalen was onverwacht voor het management van het bedrijf. De vertraging kan erop wijzen dat het bedrijf de vooruitzichten en de waarde van het overgenomen merk heeft overschat. In dat geval moet Crocs mogelijk een deel van zijn immateriële activa afschrijven, wat gevolgen zou hebben voor de winst van het bedrijf.

En, wat denk jij? Crocs aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten! 

 Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.

Reacties
Categorieën