Harley-Davidson aandelen kopen? +2% Dividend en +34% Groei | Happy Investors
In dit artikel behandelen we een analyse van Harley-Davidson aandelen . Harley-Davidson aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.
Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.
Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.
Ben je nog niet bekend met Freedom24? Klik hier voor meer informatie over deze partij.
Belangrijke tip: toets het aandeel altijd op diverse factoren. Gebruik de SeekingAlpha Quant ratings voor toetsing op factoranalyse, zodat je de meest gunstig gewaardeerde aandelen binnen de sector koopt.
Over Harley-Davidson, een legendarische motorfietsenfabrikant
Harley-Davidson (HOG) ontwikkelt, produceert en verkoopt motorfietsen. Het bedrijf biedt ook motorfietsonderdelen, accessoires en kleding aan en licenseert zijn handelsmerken. Het bedrijf is wereldwijd actief in de VS, Canada, Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië-Pacific en Latijns-Amerika. Harley-Davidson verkoopt haar producten aan de detailhandel voornamelijk via een netwerk van onafhankelijke dealers, die meestal ook service motorfietsen aanbieden. Het hoofdkantoor van Harley-Davidson is gevestigd in Wisconsin, de VS.
- Ticker: HOG
- Toegangsprijs: $35,95
- Richtprijs: $48,2
- Potentieel: 34%
- Dividendrendement: 2%
- Horizon: 12 maanden
- Risico: gemiddeld
- Positiegrootte: 2%
Analyse Harley-Davidson groeiaandelen
- Harley-Davidson voert momenteel een nieuwe strategie uit, gericht op het verlagen van de kosten met 400 miljoen dollar tegen 2025, het verhogen van de marges en het uitbreiden van het assortiment motorfietsen.
- Het bedrijf heeft zijn efficiëntie verhoogd: de operationele marge van zijn HDMC-vlaggenschipbedrijfssegment bereikte 21,6% in Q1 2023 tegenover 16,9% een jaar eerder.
- Uitbreiding van de markt voor elektrische motorfietsen, die naar verwachting zal groeien met een CAGR van 24,05% tot 2027.
- Het bedrijf doet aan inkoop en betaalt dividend met een rendement van 2%.
Waarom Harley-Davidson aandelen kopen of niet?
Reden 1. Nieuwe ontwikkelingsstrategie
Als gevolg van een daling van de efficiëntie heeft Harley-Davidson een nieuwe strategie aangenomen voor 2021-2025, die voorziet in het versterken van het merk, het verlagen van de kosten, het uitbreiden van het productassortiment en het ontwikkelen buiten de transportmarkt. Het programma voorziet ook in nieuwe initiatieven op het gebied van elektrische motorfietsen.
Harley-Davidson heeft met name een efficiëntiedoel gesteld van $400 miljoen aan kostenbesparingen in 2025. In 2022 heeft het bedrijf de uitgaven met $50 miljoen verlaagd en het is van plan om deze in 2023 verder te verlagen met $140 miljoen door de productie-efficiëntie te verbeteren en productieafval te verminderen. De uitvoering van het plan zal een positief effect hebben op de bedrijfsmarges van het bedrijf.
Als gevolg van de herziening van de strategie en het geleidelijk overwinnen van de gevolgen van de pandemie, is het bedrijf erin geslaagd om de winstgevendheid van de productie van één motorfiets (binnen het HDMC-segment) weer tot recordhoogte te laten stijgen: bijna 3.500 dollar aan het einde van 2022. Harley-Davidson verwacht de positieve dynamiek in 2023 vast te houden.De groei van de winstgevendheid van de motorfietsproductie heeft ertoe geleid dat de operationele winstmarge van het HDMC-segment in het eerste kwartaal van 2023 een recordhoogte bereikte en voor het eerst in vier jaar meer dan 20% bedroeg. De positieve dynamiek werd in de eerste plaats beïnvloed door de stijgende prijzen en het grotere aanbod van motorfietsen. In het eerste kwartaal van 2023 steeg het aantal motorfietszendingen aanzienlijk tot 62.000, een stijging van +14% op jaarbasis. Ter vergelijking: in 2022 groeide de verkoop met + 3% ten opzichte van 2021, terwijl het jaarvolume 194.000 motorfietsen bedroeg. Het behoud van een sterke dynamiek in de verzending, gekoppeld aan aanhoudend hoge prijzen voor motorfietsen, zal het bedrijf helpen om zijn operationele marges verder te vergroten.
De nieuwe strategie begint dus al goede resultaten op te leveren. Als de gunstige marktomstandigheden aanhouden, zal dit de kans op een succesvolle implementatie van het transformatieplan vergroten, wat uiteindelijk een positief effect zal hebben op zowel de resultaten van het bedrijf als zijn marktkapitalisatie.
Reden 2. Verbeterende marktomstandigheden
Harley-Davidson motorfietsen komen dicht in de buurt van het luxesegment, aangezien de gemiddelde kosten van een motorfiets ongeveer $19.600 bedragen. De luxegoederenindustrie vertoonde in 2022 een aanzienlijke groei: de markt steeg met 6,3% tot 312,63 miljard dollar, terwijl de inkomsten van individuele spelers, zoals LVMH en Ferrari, met respectievelijk 23% en 19% groeiden. Volgens voorspellingen van Statista zal de markt voor luxegoederen tot 2027 groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 5%, wat de vraag naar Harley-Davidson motorfietsen ten goede zou moeten komen.
Tegelijkertijd daalde het aantal registraties van nieuwe motorfietsen in 2022 met 6%: tot 264.000 eenheden in de VS en tot 406.000 eenheden in Europa.
Volgens Fortune Business Insights zal de motorfietsmarkt echter groeien met een CAGR van 6,6% tot 124,09 miljard dollar in 2030. Volgens TechNavio zal de markt voor Cruisermodellen groeien met een CAGR van 5,18% tot 15,49 miljard dollar in 2026. Dit zou een positief effect moeten hebben op de financiële prestaties van Harley-Davidson, omdat de Cruiser-motoren ruim vertegenwoordigd zijn in het modellengamma van het bedrijf.
Als deze voorspellingen juist blijken en de markt voor motorfietsen blijft groeien, zal dit een positief effect hebben op de orders van Harley-Davidson en de waardering van de aandelenkoers.
Reden 3. Ontwikkeling van het segment elektrische motorfietsen
Omdat de markt voor elektrische motorfietsen snel groeit, heeft Harley-Davidson ingezet op het segment van elektrische voertuigen. Volgens de industrieprognose van TechNavio is de markt voor elektrische motorfietsen veelbelovend en zal deze van 2022 tot 2027 naar verwachting groeien met een CAGR van 24,05% tot 109,78 miljard dollar aan het einde van de prognoseperiode. Dit zou motorfietsfabrikanten een uitstekende kans bieden om hun groei voort te zetten.
Om zich in deze richting te ontwikkelen, richtte Harley Davidson een aparte divisie op, LiveWire, die elektrische motorfietsen, elektrische kinderfietsen, onderdelen en accessoires produceert en distribueert in de VS en op sommige internationale markten. LiveWire heeft geen eigen productiefaciliteiten: de assemblage en productie van motorfietsen wordt uitgevoerd in de faciliteiten van het HDMC-segment, waardoor de uitwisseling van ervaring en technologie tussen de moeder- en dochterondernemingen mogelijk is.
Vorig jaar hield Harley-Davidson een spin-off van LiveWire ter waarde van $ 1,8 miljard, terwijl het een meerderheidsbelang van 74% in het bedrijf voor elektrische voertuigen behield. De resultaten van LiveWire hebben dus een directe invloed op de aantrekkelijkheid van het aandeel Harley-Davidson.
Volgens de bedrijfsgegevens is LiveWire goed gegroeid: in 2022 groeide het aantal motorfietszendingen met 29,5% op jaarbasis, terwijl de inkomsten met 30,8% toenamen. Bovendien verwacht het bedrijf een aanzienlijke toename van het aanbod van elektrische motorfietsen tot 750-2000 eenheden in 2023. Zo'n snelle groei wordt verwacht door de geplande lancering van een nieuw Del Mar-model, waarvan de levering al in juli zou moeten beginnen. Als het doel wordt bereikt, zal de verkoop met 25% tot 235% toenemen.
Harley-Davidson ziet dus een groot potentieel in de ontwikkeling van LiveWire en probeert zoveel mogelijk marktaandeel te winnen in de groeiende markt. Als het bedrijf zijn doelen bereikt, zullen beide aandelen positief worden beoordeeld door de markt.
Reden 4. Dividenduitkering en inkoop
Harley-Davidson betaalt elk kwartaal dividend en verhoogt dit regelmatig. Zo heeft het bedrijf in 2023 het dividendbedrag met $0,01 verhoogd tot $0,17 per aandeel, wat resulteert in een jaarlijks rendement van 2,0%.
Daarnaast heeft het bedrijf een aandeleninkoopprogramma, goedgekeurd in 2020. Het programma is bijzonder omdat de terugkoop wordt beperkt door het aantal aandelen dat beschikbaar is voor terugkoop, en niet door het bedrag in $, zoals vaak het geval is bij andere programnes. In Q1 2023 heeft Harley-Davidson 2 miljoen aandelen teruggekocht, wat de inkooplimiet op 7,8 miljoen aandelen brengt. Het toegestane terugkoopbedrag is dus ongeveer 5,4% van de marktwaarde van het aandeel.
Financiële analyse Harley-Davidson groeiaandelen
De financiële resultaten van Harley-Davidson over 2022 kunnen als volgt worden samengevat:
- De omzet bedroeg $5,76 miljard, een stijging van 7,85% op jaarbasis.
- EBIT steeg van 823 miljoen dollar naar 909 miljoen dollar. De EBIT-marge steeg van 15,43% naar 17,45%.
- De nettowinst bedroeg $ 741 miljoen tegenover $ 650 miljoen vorig jaar. De nettomarge steeg van 12,18% naar 12,88%.
De omzet en winst stegen door de toegenomen vraag naar Harley-Davidson en LiveWire motorfietsen en door de implementatie van de nieuwe strategie.De financiële resultaten van Harley-Davidson in Q1 2023 worden hieronder weergegeven:
- De omzet steeg met 19,63% j-o-j: van $1,50 miljard naar $1,79 miljard.
- EBIT steeg van $289 miljoen naar $370 miljoen. De EBIT-marge steeg van 19,34% naar 20,66%.
- De nettowinst bedroeg $ 304 miljoen vergeleken met $ 223 miljoen een jaar eerder.
In Q1 2023 liet Harley-Davidson ook een positieve omzet- en winstdynamiek zien, wat duidt op een aanhoudende groei van de vraag naar de motorfietsen van het bedrijf. Ook vermeldenswaard is de stijging van de verkoop van Harley-Davidson's merchandise, die met 39,2% steeg op jaarbasis, wat duidt op een hoge merkentrouw.
- In 2022 daalde de operationele kasstroom naar $ 548 miljoen ten opzichte van $ 976 miljoen in 2021.
- De vrije kasstroom daalde van $856 miljoen naar $397 miljoen.
De operationele en vrije kasstromen daalden voornamelijk door een toename van de vorderingen uit de verkoop van motorfietsen en een toename van de voorraden.
Harley-Davidson heeft een grotere schuldenlast:
- De totale schuld is $7,21 miljard.
- Kasequivalenten zijn goed voor $1,56 miljard.
- De nettoschuld is $5,65 miljard, wat 5,2 keer meer is dan de EBITDA LTM (Net Debt/EBITDA - 5,21x).
- De rentedekkingsratio is 29,1x.
Dit niveau van schuldenlast duidt op verhoogde risico's voor de financiële stabiliteit van het bedrijf. Het is ook vermeldenswaard dat Harley-Davidson dit jaar een deel van de schuld van $ 2,45 miljard moet terugbetalen. Volgens ons is het waarschijnlijk dat het bedrijf de schuld zal herfinancieren, waardoor de kosten van de schuldendienst zullen toenemen.
Harley-Davidson voorspelt een gematigd conservatieve dynamiek van zijn bedrijfsindicatoren in 2023:
- Het HDMC segment zal naar verwachting de omzet met 4%-7% verhogen tot $5,23 miljard en de operationele marges van 13,6% tot 14,6%.
- Het financiële segment, HDFS, zal naar verwachting de operationele winst met 20%-25% laten dalen tot minimaal 656 miljoen dollar.
- Naast een aanzienlijke stijging van de verkoop wordt verwacht dat het LiveWire segment voor elektrische motorfietsen zijn verlies zal vergroten van 85 miljoen naar 115 miljoen dollar.
Waardering Harley-Davidson groeiaandelen
Harley-Davidson wordt verhandeld tegen een korting op het sectorgemiddelde op P/E van 6,01x, Fwd P/E van 6,78x en een premie op EV/Sales van 1,84x, EV/EBITDA van 10,57x,
Het gemiddelde koersdoel van de zes grootste investeringsbanken van Wall Street is $44,7 per aandeel. Volgens onze consensus is het bedrijf ondergewaardeerd op basis van sectorgemiddelde en historische multiples; de reële marktwaarde van het aandeel is $48,2, wat een opwaarts potentieel van 34% impliceert.
Belangrijkste risico's Harley-Davidson aandelen kopen
- Van 1 januari 2022 tot 31 december 2023 is er een overeenkomst tussen de VS en de EU om de handelsheffingen te verlagen, waardoor Harley-Davidson motorfietsen aan de EU kan leveren tegen een verlaagd tarief (6% versus 31%). Als de overeenkomst niet wordt verlengd tot 2024, wordt het moeilijker voor het bedrijf om te concurreren met andere fabrikanten en zal het de tariefbeperkingen moeten compenseren door de prijzen te verlagen.
- Onrendabiliteit van het segment elektrische motorfietsen. LiveWire produceert momenteel een klein aantal elektrische modellen en maakt daarom geen winst op de verkoop ervan. Als de groei traag blijft en het bedrijf onrendabel blijft, zou dit een negatief effect hebben op de marktwaarde van zowel LiveWire als Harley-Davidson aandelen.
- Een mogelijke daling van de vraag naar motorfietsen als gevolg van de recessie in de VS of om andere redenen zou kunnen leiden tot een daling van de financiële prestaties van het bedrijf.
En, wat denk jij? Harley-Davidson aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten!
Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.