
Alaska Air Group aandelen analyse: Toonaangevende Amerikaanse luchtvaartmaatschappij met 44% opwaarts potentieel
Dit artikel is oorspronkelijk geschreven door Freedom24, een beleggingsplatform. Dit beleggingsidee wordt u aangeboden als onderdeel van de aanvullende dienst “Beleggingsonderzoek en financiële analyse” in overeenstemming met Licentie 275/15. Dit idee bevat op geen enkele wijze koop- noch beleggingsadvies. Ook wij van Happy Investors bieden nooit persoonlijk beleggingsadvies aan. Met beleggen kan je jouw inleg verliezen.
Bekijk hier meer informatie over Freedom24.
Over Alaska Air Group, toonaangevende Amerikaanse luchtvaartmaatschappij
Alaska Air Group (ALK) is de op vier na grootste luchtvaartmaatschappij van de VS en staat bekend om haar klantenservice van hoge kwaliteit en handige verbindingen vanaf haar hubmarkten aan de westkust. De luchtvaartmaatschappij vliegt op meer dan 120 bestemmingen in Noord-Amerika en biedt als lid van de oneworld® alliantie wereldwijd toegang tot meer dan 900 bestemmingen in 170 gebieden. De Alaska Air Group heeft drie luchtvaartmaatschappijen: Alaska Airlines, Hawaiian Airlines en Horizon Air. Het bedrijf werd opgericht in 1985 en heeft zijn hoofdkantoor in Seattle, VS.
Analyse Alaska Air Group aandelen
- Begin 2025 zet de wereldwijde luchtvaartindustrie haar post-Covid herstel voort. Volgens IATA stegen de wereldwijde passagierskilometers in januari 2025 met 10,0% j-o-j, een terugkeer naar een groei met dubbele cijfers. De zitplaatscapaciteit van luchtvaartmaatschappijen, gemeten in beschikbare stoelkilometers, steeg met 7,1% j-o-j, terwijl de bezettingsgraad een record van 82,1% bereikte, een verbetering van 2,2 procentpunten j-o-j.
- Ondanks het positieve momentum worden de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen geconfronteerd met gemengde financiële vooruitzichten. Hoewel het totale luchthavenverkeer zich gestaag herstelde, stelden luchtvaartmaatschappijen als Delta, Southwest en American Airlines hun vooruitzichten neerwaarts bij, onder verwijzing naar lagere consumentenbestedingen en economische onzekerheden.
- Alaska Air Group voert haar Alaska Accelerate plan uit, dat streeft naar $1 miljard aan incrementele winst vóór belastingen en marges vóór belastingen van 11% tot 13% tegen 2027. De belangrijkste initiatieven zijn uitbreiding van het internationale netwerk, verbetering van het premium reisaanbod en versterking van de positie op Hawaii na de overname van Hawaiian Airlines in 2024.
- In het vierde kwartaal van 2024 rapporteerde Alaska Air een stijging van 35% op jaarbasis in geconsolideerde omzet passagiersmijlen en een stijging van 4% op jaarbasis in omzet per stoelmijl. De inkomsten uit de premium cabine stegen met dubbele cijfers en de vraag naar zakenreizen steeg met 8%, wat een sterk operationeel momentum weerspiegelt.
- Alaska Air verwacht in 2025 een winst per aandeel van meer dan $5,75 en verwacht een aanhoudende groei tot 2027. De focus van de luchtvaartmaatschappij op eersteklas service, netwerkuitbreiding en operationele efficiëntie positioneert het bedrijf om winstgevendheid en aandeelhouderswaarde op de lange termijn te leveren.
Waarom Alaska Air Group Inc. aandelen kopen?
Reden 1. Wereldwijde luchtvaartindustrie behoudt groei, ondanks economische uitdagingen
Begin 2025 heeft de wereldwijde luchtvaartsector een opmerkelijke groei doorgemaakt, waarmee de opwaartse trend in de herstelfase na de crisis werd vastgehouden. Volgens de International Air Transport Association (IATA) is de groei aanzienlijk toegenomen, met een totale stijging van de Revenue Passenger-Kilometer (RPK) van 10,0% YoY in januari 2025. Dit betekent een terugkeer naar een dubbelcijferige groei na zeven maanden van meer gematigde stijgingen.
Het passagiersverkeer vertoonde ook een gestage verbetering op maandbasis, met een stijging van 0,6% op maandbasis (MoM) in voor seizoensinvloeden gecorrigeerde termen. Ondertussen steeg de stoelcapaciteit van luchtvaartmaatschappijen, gemeten in Available Seat-Kilometers (ASK), met 7,1% j-o-j en 1,2% m-o-m in voor seizoensinvloeden gecorrigeerde termen, wat de inspanningen van de sector om aan de groeiende vraag te voldoen weerspiegelt.
De Passenger Load Factor (PLF), een belangrijke maatstaf voor hoe effectief luchtvaartmaatschappijen gebruik maken van de beschikbare stoelen, bereikte 82,1% in januari 2025. Dit is een nieuw record voor die maand en een verbetering van 2,2 procentpunt (p.p.) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zowel de binnenlandse als de internationale PLF stegen ook naar ongekende niveaus, wat het wijdverspreide herstel in alle marktsegmenten onderstreept.
In januari speelden luchtvaartmaatschappijen uit Azië en de Stille Oceaan een centrale rol in de groei van het wereldwijde passagiersverkeer met een bijdrage van 56,6% aan de nettostijging - meer dan in de voorgaande maanden. Deze maatschappijen hadden te maken met een stijgende vraag in zowel het binnenlandse als het internationale segment, wat de leidende prestatie van de regio was. Andere regio's zagen een stabiele groei, waarbij hun bijdrage aan het totale passagiersverkeer grotendeels onveranderd bleef.
Het binnenlandse RPK groeide in januari wereldwijd met 6,1% j-o-j, waarbij de Aziatisch-Pacifische markten de wereldwijde trend overtroffen. Het binnenlandse RPK in India steeg met 17,1% j-o-j, aangewakkerd door de toegenomen activiteit van lagekostenmaatschappijen. In China steeg het RPK met 10,0% j-o-j, gesteund door het nieuwjaarsreiseizoen. Japan zag het verkeer met 12,1% j-o-j toenemen, terwijl Australië een gestage groei behield ondanks een daling van 2,0% j-o-j in ASK. In de VS steeg het binnenlandse RPK met 3,0% j-o-j, wat in de lijn ligt van de langetermijngemiddelden.
Bovendien steeg de internationale RPK in januari met 12,4% j-o-j, een versnelling ten opzichte van de 11,1% groei in december. Luchtvaartmaatschappijen uit Azië en de Stille Oceaan en Europa, de twee grootste regio's voor internationaal verkeer, waren in januari goed voor meer dan 75% van de totale stijging op jaarbasis. Luchtvaartmaatschappijen uit Azië en de Stille Oceaan voerden de wereldwijde prestaties aan met een opmerkelijke groei van 21,8% op jaarbasis, ondersteund door een sterke vraag uit Noordoost-Azië. Europese luchtvaartmaatschappijen zagen hun internationale RPK met 8,6% j-o-j groeien. Noord-Amerika zette zijn gestage internationale expansie voort, met RPK die met 3,8% j-o-j stegen. Het Midden-Oosten liet ook een robuuste groei zien, met 9,6% meer RPK op jaarbasis.
In de VS bleef het luchthavenverkeer zich in februari herstellen. Volgens FlightBI lag het aantal dagelijkse passagiers op Amerikaanse luchthavens dicht bij het niveau van 2024. De prognoses wijzen op een gestage groei voor de toekomst, met een dagelijks passagiersaantal dat in mei naar verwachting boven de 2,6 miljoen zal uitkomen.
In de markt voor recreatieve vliegreizen kende het passagiersverkeer begin januari een seizoensdip, typisch na de vakantiepiek. In februari was er echter een sterke opleving en volgens de prognoses zullen de verkeersvolumes de komende maanden consistent blijven met de niveaus van 2024.
Het segment zakenreizen presteerde zelfs nog beter. Het aantal passagiers in februari 2025 was op de meeste dagen hoger dan in dezelfde periode in 2024. Vooruitblikkend wordt verwacht dat de groei in dit segment zal versnellen, gedreven door de heropleving van persoonlijke vergaderingen en conferenties tijdens het lente- en zomerseizoen.
Deze trends weerspiegelen de voortdurende veerkracht van de Amerikaanse luchtvervoersmarkt, waarbij zowel vrijetijds- als zakensegmenten bijdragen aan het gestage herstel.
Ondanks het sterke luchtverkeer in de afgelopen maanden hebben verschillende grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hun financiële prognoses voor het eerste kwartaal van 2025 bijgesteld. Delta Air Lines, Southwest Airlines en American Airlines hebben hun omzetverwachtingen naar beneden bijgesteld , waarbij ze uitdagingen zoals slecht weer, vliegtuigongelukken en verminderde uitgaven van consumenten, bedrijven en de federale overheid aanhaalden. Ze waarschuwden ook dat economische druk op korte termijn zou kunnen leiden tot verdere capaciteitsverminderingen na de zomerpiek om kortingsdruk te vermijden.
Economische onzekerheden, waaronder een verzwakt vertrouwen van consumenten en bedrijven als gevolg van door president Donald Trump opgelegde invoerrechten en zorgen over stijgende prijzen, hebben de uitdagingen nog groter gemaakt. Aangezien reisuitgaven vaak een afspiegeling zijn van de bredere economische activiteit, waarschuwen analisten dat een mogelijke economische neergang ernstige gevolgen kan hebben voor de luchtvaartindustrie.
Niet al het nieuws was echter negatief. Luchtvaartmaatschappijen verwachten nog steeds dat de inkomsten over het eerste kwartaal vergelijkbaar zullen zijn met of zelfs hoger zullen liggen dan dezelfde periode vorig jaar en veel maatschappijen blijven optimistisch over de rest van 2025. De daling van de reisuitgaven lijkt volgens Delta en United Airlines beperkt te blijven tot binnenlandse vluchten in de VS en lager geprijsde tarieven. Daarnaast zijn de boekingen voor premium vluchten en internationale langeafstandsvluchten veerkrachtig gebleven en de dalende brandstofprijzen zullen naar verwachting helpen om de afnemende vraag te compenseren.
Bovendien voeren luchtvaartmaatschappijen verschillende maatregelen en strategieën uit om hun marges te beschermen:
- Delta Air Lines heeft zijn boekingsstrategie aangepast om de inkomsten te optimaliseren.
- American Airlines verlaagde de capaciteit in de regio Washington, een historisch winstgevende markt, om de zwakke overheidsgerelateerde boekingen aan te pakken.
- United Airlines verlaagde de capaciteit in overheids- en grensoverschrijdende markten en is van plan om nachtvluchten te schrappen.
- Southwest Airlines kondigde plannen aan om te beginnen met het aanrekenen van ingecheckte bagage.
Het traject van de luchtvaartsector blijft dus onzeker, gedreven door een mix van positieve en negatieve factoren. Positief is dat gunstige macro-economische omstandigheden kunnen leiden tot een grotere vraag naar vliegreizen. Er blijven echter belangrijke risico's bestaan, zoals geopolitieke spanningen, aanhoudende conflicten en dalende consumentenbestedingen. Ondanks deze onzekerheden tonen luchtvaartmaatschappijen veerkracht en aanpassingsvermogen door proactieve maatregelen te nemen en strategieën aan te passen. Deze proactieve aanpak biedt optimisme voor aandeelhouders, die een solide rendement kunnen blijven zien als luchtvaartmaatschappijen kansen benutten en tegelijkertijd potentiële risico's beperken.
Reden 2. Veelbelovende strategische visie, gericht op groei en winstgevendheid
Alaska Air is de op vier na grootste luchtvaartmaatschappij in de VS op basis van het aantal passagiersmijlen in 2024. De maatschappij staat bekend om haar ongeëvenaarde service, connectiviteit en vluchtschema's vanaf haar hubmarkten langs de westkust. Het bedrijf vliegt naar meer dan 120 bestemmingen in heel Noord-Amerika en biedt als lid van de oneworld® alliantie wereldwijd toegang tot meer dan 900 bestemmingen in 170 gebieden. Het bedrijf heeft drie luchtvaartmaatschappijen: Alaska Airlines, Hawaiian Airlines en Horizon Air. Daarnaast omvat het bedrijf McGee Air Services, een aanbieder van luchtvaartdiensten die in 2016 als volledige dochteronderneming is opgericht, en andere dochterondernemingen.
De te rapporteren operationele segmenten van Alaska Air zijn gebaseerd op haar luchtvaartmaatschappijen:
- Alaska Airlines: Het omvat geregeld luchtvervoer met Alaska's Boeing-vliegtuigen voor passagiers en vracht.
- Hawaiian Airlines: Omvat geregeld luchtvervoer met Hawaiian's Boeing en Airbus vliegtuigen voor passagiers en vracht.
- Regional: Dit segment omvat het geregeld luchtvervoer met vliegtuigen van het type E175 van Horizon en andere externe luchtvaartmaatschappijen voor passagiers onder CPA. Dit segment omvat de werkelijke inkomsten en uitgaven in verband met regionale vluchten, evenals een toewijzing van algemene bedrijfskosten die door de Air Group worden gemaakt ten behoeve van de regionale activiteiten.
Na de overname van Hawaiian Airlines in 2024, onthulde Alaska Air een uitgebreid driejarig strategisch plan genaamd Alaska Accelerate, ontworpen om groei en winstgevendheid te stimuleren door middel van vier belangrijke doelstellingen:
- De eerste doelstelling richt zich op het verbinden van klanten met de wereld door het wereldwijde netwerk van de luchtvaartmaatschappij uit te breiden. Alaska Air zet een langeafstandspoort op in Seattle, gebruikmakend van de strategische locatie als het grootste verbindingscomplex aan de westkust. Seattle's nabijheid tot dichtbevolkte Sputh-Oost-Aziatische markten geeft het een voordeel ten opzichte van traditionele hubs zoals San Francisco of Los Angeles. In 2025 lanceert de luchtvaartmaatschappij nieuwe non-stop vluchten naar belangrijke Aziatische markten, waaronder dagelijkse vluchten tussen Seattle en Tokyo Narita vanaf mei en non-stop vluchten naar Seoul Incheon vanaf oktober.
Het tweede doel is om de vertrouwde luchtvaartmaatschappij van Hawaï te worden. Alaska Air wil de service voor de inwoners van Hawaï verbeteren door verbeterde netwerkconnectiviteit en een loyaliteitsprogramma op maat van hun reisbehoeften aan te bieden, waardoor ze zich positioneren als de voorkeursluchtvaartmaatschappij voor de regio.
- Alaska Air is ook van plan om een opmerkelijke reiservaring te bieden door te investeren in premium diensten. Dit omvat verbeterde luchthavenlobby's en lounges op hublocaties, uitgebreide premium zitplaatsen, een vernieuwd loyaliteitsplatform en een premium creditcardaanbod. Tussen 2019 en 2023 heeft Alaska Air haar premium zitplaatscapaciteit met 5% verhoogd , wat leidde tot een stijging van 30% in inkomsten per eenheid. Tegen 2027 wil de luchtvaartmaatschappij haar premium stoelenmix verder opkrikken van 26% naar 29%, wat een extra winst van $100 miljoen oplevert.
- Diversificatie is een ander belangrijk onderdeel van de strategie, aangezien Alaska Air ernaar streeft om de inkomstenkansen te maximaliseren door vrachtgroei, innovatie en investeringen in toekomstgerichte technologieën.
De Accelerate-strategie zal naar verwachting tegen 2027 $ 1 miljard aan incrementele winst vóór belastingen opleveren. Specifieke financiële mijlpalen zijn onder andere
- Tegen 2025: Toename van de winst per aandeel met 30%, meer dan $5,75 per aandeel, samen met een positieve vrije kasstroom.
- Tegen 2027: winst per aandeel van ten minste $10, marges vóór belastingen van 11%-13% en herstel van de balans met een netto hefboom van 1,5x. Daarnaast plant het bedrijf een aandelen inkoopprogramma van $1 miljard om de aandeelhouders nog meer winst te bieden.
Deze strategische visie positioneert Alaska Air voor succes op de lange termijn, door voort te bouwen op haar sterke punten en tegelijkertijd haar bereik uit te breiden en de ervaringen van klanten te verbeteren.
TIP: wil je ook eenvoudig en passief beleggen in vastgoed en alternatieven voor risicospreiding? Bekijk dan eens Nederlandse vastgoedfondsen zoals SynVest, Corum Investments, en Vondellaan Vastgoed. Dit kan een mooie aanvulling zijn op een gediversifieerde beleggingsportfolio, met een gemiddeld rendement van circa 6 tot 9% afhankelijk van de tijdsperiode.
Ook Capler, een nieuw Nederlands fonds voor niet-beursgenoteerde bedrijven, kan mogelijk interessant zijn met een gemiddeld rendement vanaf circa 9%.
Reden 3. Sterke resultaten voor Q4 2024 en optimistische vooruitzichten voor 2025
Er zijn verschillende operationele statistieken die cruciaal zijn voor het beoordelen van de prestaties en efficiëntie van de luchtvaartmaatschappij bij het benutten van haar capaciteit om inkomsten te genereren:
- Revenue Passenger Mile. RPM toont het aantal mijlen afgelegd door betalende passagiers en is typisch een statistiek van het luchtverkeer. Voor Q4 2024 rapporteerde Alaska Air een stijging van 35% op jaarbasis in RPM, van 14.153 in Q4 2023 naar 19.068 in Q4 2024.
- Beschikbare stoelmijlen. ASM meet de vervoerscapaciteit van een vliegtuig die beschikbaar is om inkomsten te genereren en vertegenwoordigt het totale aantal stoelmijlen dat beschikbaar is voor passagiers. In Q4 2024 zag Alaska Air een toename van 33% in ASM, van 17.077 in Q4 2023 naar 22.744 in Q4 2024.
- Beladingsgraad. Deze metriek geeft het percentage van de beschikbare stoelcapaciteit aan dat gevuld is met passagiers, en wordt berekend door RPM te delen door ASM. In Q4 2024 steeg de bezettingsgraad van Alaska Air met 0,9 procentpunt, van 82,9% in Q4 2023 naar 83,8%.
- Inkomsten per beschikbare stoelmijl. RASM vertegenwoordigt de totale bedrijfsopbrengsten per gevlogen stoel per mijl, ongeacht of de stoel bezet is of niet. Het wordt berekend door de totale bedrijfsopbrengsten te delen door ASM. In Q4 2024 groeide Alaska Air's RASM met 4,0% op jaarbasis.
De bedrijfsresultaten van Alaska Air vertoonden dus een sterke YoY-dynamiek, maar ze werden aanzienlijk beïnvloed door de consolidatie van Hawaiian Airlines.
Wat de financiële resultaten betreft, overtroffen de inkomsten voor Q4 2024 de verwachtingen van het management voor zowel Alaska als Hawaiian, voortbouwend op de robuuste prestaties in het najaar. Dit momentum werd aangedreven door een aanhoudende vraag in het vrijetijdssegment en een opmerkelijke stijging in zakenreizen, die late boekingen stimuleerden. De bedrijfsopbrengsten stegen met 8% op jaarbasis tijdens het kwartaal, terwijl de inkomsten uit managed business voor toekomstige periodes stegen met 20% op jaarbasis.
Bovendien bleef de vraag naar eersteklasvliegtuigen sterk, met inkomsten uit eersteklas- en eersteklasvluchten die op jaarbasis met respectievelijk 10% en 11% stegen, bij een capaciteitsgroei van 5%. Na een positieve wending in de inkomsten per eenheid in augustus, zette de sequentiële verbetering door, met een stijging van bijna zes procentpunten van 1% in Q3 2024 naar 7% in Q4 2024. Het positieve momentum breidde zich uit tot het begin van Q1 2025, met bemoedigende close-in boekingen en een stabiele industriële capaciteitsomgeving. Deze eerste indicatoren wijzen op een constructieve start van 2025.
Daarnaast rapporteerde Alaska Air een GAAP netto-inkomen van $71 miljoen, of $0,55 per aandeel, in Q4 2024, vergeleken met een nettoverlies van $2 miljoen, of $0,02 per aandeel, in Q4 2023. De aangepaste winst per aandeel steeg naar $0,97 per aandeel, vergeleken met $0,30 per aandeel in hetzelfde kwartaal vorig jaar, en overtrof de $0,47 die werd geschat door analisten gepolst door FactSet. Deze verbetering werd toegeschreven aan hogere inkomsten, effectief beheer van andere kosten dan brandstofkosten en iets lagere brandstofkosten. De winst werd echter gedeeltelijk tenietgedaan door hogere reserveringen voor prestatiegerelateerde beloningen.
Het management heeft een richtlijn opgesteld voor het eerste kwartaal van 2025 en voor het hele jaar 2025, waaruit blijkt dat de vooruitzichten ondanks enkele uitdagingen positief zijn:
- Voor Q1 2025 verwacht het management dat de capaciteit (ASM's) zal groeien met 2,5% tot 3,5% ten opzichte van 2024, dat RASM zal stijgen in het hoge-enkelcijferige bereik, en dat het aangepaste verlies per aandeel tussen -$0,70 en -$0,50 zal liggen.
- Voor boekjaar 2025 verwachten ze een capaciteitsgroei van 2,0% tot 3,0% op jaarbasis en een aangepaste winst per aandeel van meer dan $5,75, een stijging van 18% vergeleken met de $4,87 per aandeel in 2024.
Alaska Air toont dus een opmerkelijke veerkracht en strategische focus, ondersteund door een sterke vraag van bedrijven en vakantiegangers, groei in premium cabines en de succesvolle integratie van Hawaiian Airlines. Ondanks de bredere bezorgdheid over de consumentenbestedingen, die ertoe heeft geleid dat sommige grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hun vooruitzichten voor 2025 hebben verlaagd, heeft Alaska Air haar verwachtingen gehandhaafd, wat het vertrouwen in haar operationele kracht en aanpassingsvermogen weerspiegelt.
Financiële analyse Alaska Air Group aandelen
De financiële resultaten van Alaska Air voor 2024 kunnen als volgt worden samengevat:
- De omzet steeg naar $11,74 miljard, een stijging van 12,6% ten opzichte van 2023.
- De brutowinst steeg met 22,2%, van $5,14 miljard in 2023 naar $6,28 miljoen in 2024. De brutomarge verbeterde van 49,3% naar 53,5%.
- Het bedrijfsresultaat steeg met 6,2% tot $887,0 miljoen, beïnvloed door een aanzienlijke stijging van de verkoop-, algemene en administratieve kosten en andere bedrijfskosten. De brutowinstmarge daalde van 8,0% naar 7,6%.
- Het nettoresultaat steeg met 68,1%, van $ 235,0 miljoen in 2023 naar $ 395,0 miljoen in 2024, gedreven door verbetering in speciale items - bepaalde operationele en niet-operationele activiteiten die ongebruikelijk of zelden voorkomen - zoals vlootovergang, arbeidsovereenkomsten, integratiekosten en rechtszaken. De nettomarge steeg van 2,3% naar 3,4%.
Het bedrijf blijft stabiele kasstromen genereren. In 2024 bedroeg de operationele kasstroom (FFO) $1,46 miljard, een stijging van 39,4% vergeleken met 2024. De vrije kasstroom (FCF) steeg met 141,2%, van -$444,0 in 2023 tot $183,0 miljoen in 2024, dankzij een daling van de kapitaaluitgaven met 12,4%.
De financiële prestaties van het bedrijf voor Q4 2024 worden hieronder gepresenteerd:
- De omzet steeg met 38,4% op jaarbasis, van $ 2,55 miljard naar $ 3,53 miljoen.
- De brutowinst steeg met 56,3% j-o-j, van $ 1,16 miljard naar $ 1,81 miljard.
- Het bedrijfsresultaat steeg met 95,1% j-o-j, van $ 81,0 miljoen naar $ 158,0 miljoen.
- Het nettoresultaat steeg met 36,50 keer JJ, van - $2,0 miljoen naar $71,0 miljoen.
Alaska Air behoudt een robuuste balans:
- De leverage ratio, gedefinieerd als de verhouding tussen de totale schuld en de activa, staat op 30%, wat veel beter is dan het sectorgemiddelde van 44%.
- Op 31 december 2024 bedroeg de totale schuld $4,98 miljard, bijna een verdubbeling ten opzichte van $2,53 miljard op 31 december 2023. In 2024 had het bedrijf $2,3 miljard aan opbrengsten uit nieuwe financiering, terwijl de schuldbetalingen $1,9 miljard bedroegen, inclusief $1,6 miljard die werd gebruikt om bepaalde schulden af te lossen die waren overgenomen van Hawaiian Airlines.
- Met de gerapporteerde contanten en korte termijninvesteringen van $2,47 miljard is de nettoschuld goed voor $2,51 miljard. Het bedrijf verdiende $1,47 miljard aan TTM EBITDA en daarom is de Net Debt/EBITDA ratio gelijk aan 1,71x. Dit bewijst dat het bedrijf financieel gezond is en in de nabije toekomst waarschijnlijk geen kredietrisico loopt.
- In 2024 stegen de rentelasten met 41,3% en bedroegen $ 171,0 miljoen. Met een EBIT van $ 887,0 miljoen bedraagt de rentedekkingsratio 5,19x.
- Het bedrijf heeft een voorzichtig aflossingsschema: $2,65 miljard (52,8% van de totale schuld) vervalt gestaag in de periode 2025-2029 en de resterende $2,36 miljard (47,2%) vervalt in 2030 en daarna. Bovendien was de gewogen gemiddelde vaste rente in 2024 3,9% en de gewogen gemiddelde variabele rente 6,3%. Met de sterke kasstromen die het bedrijf genereert, zal Alaska Air haar schulden waarschijnlijk kunnen beheren.
TIP: Wil je de laagste transactiekosten met beleggen? Wij beleggen zelf via MEXEM, deze broker is zowel zeer goedkoop als uitgebreid met een groot aanbod van aandelen, ETF’s, opties, etc. en veel functies. Na jarenlang beleggen bij DEGIRO zijn we deels overgestapt. DEGIRO is relatief goedkoop voor ETF’s kopen in eurovaluta. MEXEM is relatief heel goedkoop voor internationale aandelen zoals uit Amerika. Het kan echter zijn dat een andere broker beter bij jouw past, maar uit onze jarenlange ervaring zijn dit de twee betere keuzes voor zowel Nederlander als Belgie.
Naast aandelen en ETF’s kan je ook investeren in crypto. Wij zijn hier geen voorstander van, maar dat is persoonlijk. Wil je toch investeren in crypto? Doe dit dan zo veilig mogelijk. Kies voor betrouwbare cryptobrokers zoals Bitvavo en Finst. Vergelijk zelf en doe goed onderzoek naar wat voor jou het beste beleggingsplatform is. En let op dat je jouw geld met beleggen kan verliezen, dus wees verstandig. Hoe hoger het risico, hoe groter de kans op verlies.
Waardering Alaska Air Group aandelen
Alaska Air handelt met een lichte premie ten opzichte van de gemiddelde multiples van haar peers: EV/Sales - 0,77x, EV/EBITDA - 6,06x, P/FFO - 5,56x, P/E - 17,47x. Het bedrijf heeft echter een efficiënt operationeel bedrijfsmodel en een ambitieuze groeistrategie. Het biedt dus een beter rendement per eenheid genomen risico.
Het minimum koersdoel van Equisights is $77,3 per aandeel, terwijl TD Cowen Alaska Air waardeert op $110,0 per aandeel. Volgens de consensus op Wall Street staat de reële marktwaarde van het aandeel op $78,0, wat een opwaarts potentieel van 44% inhoudt.
Belangrijkste risico's Alaska Air Group aandelen kopen
- De luchtvaartindustrie is zeer concurrerend en gevoelig voor prijskortingen en veranderingen in de capaciteit, wat een wezenlijk nadelig effect zou kunnen hebben op de activiteiten van Alaska Air. Als Alaska Air niet succesvol kan concurreren op de markt, zullen haar activiteiten, financiële toestand en bedrijfsresultaten wezenlijk nadelig worden beïnvloed.
- De luchtvaartindustrie kan blijven consolideren of herstructureren. Daarnaast kunnen ontwikkelingen op het gebied van regelgeving en wetgeving van invloed zijn op de mate waarin luchtvaartmaatschappijen kunnen fuseren of marketingallianties en joint ventures met andere luchtvaartmaatschappijen kunnen aangaan en onderhouden. Deze factoren kunnen een wezenlijk negatief effect hebben op de activiteiten van Alaska Air.
- Alaska Air is afhankelijk van Boeing als enige leverancier van mainline vliegtuigen en veel vliegtuigonderdelen. Als gevolg hiervan is het bedrijf kwetsbaar voor problemen in verband met de levering van deze vliegtuigen en onderdelen, waaronder ontwerp- of fabricagefouten, mechanische problemen en het niet nakomen van contracten door fabrikanten.
- De activiteiten van Alaska Air zijn in grote mate blootgesteld aan de volatiliteit van de vliegtuigbrandstofprijzen, die een aanzienlijk deel van de totale bedrijfskosten vertegenwoordigen. Significante stijgingen in de kosten van vliegtuigbrandstof of significante onderbrekingen in de levering van vliegtuigbrandstof zouden het bedrijf schaden.
- De luchtvaartindustrie is bijzonder gevoelig voor veranderingen in de economische omstandigheden. Alaska Air is afhankelijk van het Amerikaanse consumentenvertrouwen en de gezondheid van de Amerikaanse economie. Ongunstige economische omstandigheden kunnen leiden tot lagere consumentenbestedingen en minder vliegreizen.