Ryanair aandelen kopen? Analyse +44,7% Groei | Happy Investors
In dit artikel behandelen we een analyse van Ryanair aandelen. Ryanair aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.
Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.
Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.
Over Ryanair, Europa’s grootste lage kosten vliegmaatschappij
Ryanair Holdings (RY4C.EU) is een lagekostenluchtvaartmaatschappij die geregelde passagiersvluchten uitvoert in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje en andere internationale bestemmingen. De vloot van Ryanair bestaat uit 530 Boeing 737's en 28 geleasede Airbus A320's. Het bedrijf voert meer dan 3000 korteafstandsvluchten per dag uit en bedient ongeveer 230 luchthavens in Europa en Noord-Afrika. Ryanair is opgericht in 1984 en heeft zijn hoofdkantoor in Swords, Ierland.
- Ticker: RY4C
- Toegangsprijs: €15,9
- Richtprijs: €23
- Potentieel: 44,7%
- Horizon: 12 maanden
- Risico: Hoog
- Positiegrootte: 2%
Analyse Ryanair aandelen kopen
- We verwachten dat Ryanair sterk zal profiteren van het aanhoudende herstel van de luchtvaartindustrie in Europa.
- Ryanair heeft zich gevestigd als een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van Europa dankzij de voortdurende verbetering en de uitbreiding van de diensten tegen lage tarieven.
- Met naar verwachting 300 miljoen passagiers per jaar zou Ryanair 20% tot 25% van de Europese markt voor korteafstandsvluchten in handen kunnen krijgen.
- Hoewel de Europese luchtvaartindustrie nog steeds achterblijft bij het prestatieniveau van 2019, overtrof Ryanair zijn resultaten van vóór de pandemie al in boekjaar 2023.
- Ryanair is een van de twee grote luchtvaartmaatschappijen met een negatieve nettoschuld. Bovendien heeft het bedrijf de beste marges in de sector.
- Volgens de consensus op Wall Street heeft het aandeel een opwaarts potentieel van meer dan 40%.
- Ryanair Depositary Receipts zijn ook verkrijgbaar in USD onder de ticker RYAAY.US.
Waarom Ryanair aandelen kopen?
Reden 1. Positieve trends in de doelmarkt
De Covid-19 pandemie heeft een verwoestende klap toegebracht aan de luchtvaartindustrie van de Europese Unie. Volgens Statista daalde het aantal vliegtuigpassagiers in de EU in 2020 met 76%, van 1,15 miljard naar 276,8 miljoen. Massale lockdowns die het hele volgende jaar aanhielden, bleven de getroffen industrie onder druk zetten: In 2021 bereikte het luchtverkeer nog niet eens 50% van het niveau van voor de pandemie.
2022 was echter een jaar van snel herstel. Volgens Airports Council International (ACI) bereikte het passagiersverkeer op alle Europese luchthavens 1,94 miljard mensen in 2022, een stijging van 98% ten opzichte van een jaar eerder. Het passagiersverkeer van de EU-luchthavens steeg in 2022 met 122% ten opzichte van het jaar daarvoor. Het herstel was vooral indrukwekkend in landen waar de reisbeperkingen in 2021 het strengst waren, zoals het VK (+249%), Ierland (+235%) en Finland (+187%).Ondanks de recordgroei op jaarbasis lag het passagiersverkeer in zowel de EU als de rest van Europa nog steeds 21% onder het niveau van voor de pandemie. Slechts 27% van de Europese luchthavens heeft zich volledig hersteld tot het niveau van 2019. De luchthavens van Griekenland (-1,9%), Portugal (-5,8%) en Luxemburg (-6,9%) zaten het dichtst bij volledig herstel van het passagiersverkeer. De grootste markten waar Ryanair aanwezig is, bleven echter achter. Zo werden de beste resultaten geboekt door de Spaanse luchthavens (-11,4%), gevolgd door Italië (-17,9%) en Frankrijk (-18,8%), evenals het VK (-24,8%) en Duitsland (-34,9%).
De trends zetten zich voort in 2023. Ondanks macro-economische tegenwind zet het herstel van het toerisme in Europa door. Volgens de European Tourism Commission (ETC) heeft het luchtverkeer in de regio al 93% van de niveaus van 2019 bereikt. De internationale reizigerskilometers (RPK) vertoonden ook een aanhoudend herstel en bereikten in april 90,8% van de niveaus van voor de pandemie.
Gegevens van luchthavens bevestigden de bemoedigende trend. In april verkleinde het passagiersverkeer van de Europese luchthavens de kloof met het cijfer van voor de pandemie tot 8%, volgens schattingen van ACI. Bijna de helft van de Europese luchthavens heeft zich hersteld tot het niveau van 2019. Vooral op de luchthavens waar lowcostmaatschappijen actief zijn, zijn sterke trends te zien, wat wijst op de kracht van lowcostmaatschappijen, waaronder Ryanair.
We verwachten dat de sector zijn herstel zal voortzetten. Ten eerste blijven de huidige prestaties onder het niveau van voor de pandemie, wat duidt op een aanhoudend groeipotentieel. Ten tweede blijft het consumentenvertrouwen sterk. Bijna een derde (31%) van de reizigers zegt van plan te zijn dit jaar meer uit te geven aan reizen dan in 2022, volgens een recent rapport van de World Travel and Tourism Council en boekingssite Trip.com. Gezien het feit dat low-cost luchtvaartmaatschappijen de sterkste groei laten zien, zal Ryanair waarschijnlijk sterk profiteren van het herstel van de luchtvaartindustrie in Europa.
Reden 2. Sterke marktpositie
Ryanair heeft zich gevestigd als een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van Europa dankzij voortdurende verbetering en uitbreiding van de diensten tegen lage tarieven. Ryanair biedt de beste tarieven op de markt en blijft zich voortdurend richten op kosten en operationele efficiëntie. De strategie van het bedrijf is gericht op het maximaliseren van de lading "tegen elke prijs" met een extreem rigide systeem van kostenbeheer. De belangrijkste elementen van de langetermijnstrategie van Ryanair zijn:
- Lage tarieven. Ryanair wil de vraag stimuleren van tariefgevoelige toeristen en zakenreizigers die anders misschien alternatieve vervoerswijzen zouden gebruiken. Het bedrijf verkoopt enkele reizen en schaft daarmee de minimumverblijfsduur af voor alle lijnvluchten.
- Klantenservice. Zoals bij elke lagekostenluchtvaartmaatschappij is het aanbod van verwante klantendiensten van Ryanair uiterst beperkt. De maatschappij streeft er echter naar om de beste service te bieden en slaagt daar, dankzij haar schaalgrootte, in. Ryanair heeft bijvoorbeeld het beste stiptheidsrecord in de sector en heeft dit jaar aanzienlijk minder vluchten geannuleerd (minder dan 1%) dan vergelijkbare maatschappijen.
- Frequente point-to-point vluchten op korteafstandsroutes. In boekjaar 2023 was de gemiddelde routelengte van Ryanair ongeveer 766 mijl (~1.233 km), terwijl de gemiddelde vluchtduur ongeveer 2,2 uur was. Korte routes stellen Ryanair in staat om lage tarieven aan te bieden en tegelijkertijd extra's zoals gratis maaltijden en films aan boord te vermijden. Rechtstreekse vluchten helpen, in tegenstelling tot transitvluchten, om de kosten van diensten voor doorreizende passagiers te vermijden, waaronder bagagetransfer en transitassistentie.
- Lage bedrijfskosten. De bedrijfskosten van Ryanair behoren tot de laagste onder de luchtvaartmaatschappijen voor geregeld passagiersvervoer. Het bedrijf probeert vier belangrijke kostenposten te verminderen of onder controle te houden: 1) vliegtuiguitrusting en financieringskosten; 2) personeelskosten; 3) kosten voor klantenservice; en 4) kosten voor toegang tot en afhandeling van luchthavens.
De focus op efficiëntie, in combinatie met de schaal van de activiteiten, stelt Ryanair in staat om de laagste kosten van alle Europese luchtvaartmaatschappijen aan te tonen. Hierdoor biedt de luchtvaartmaatschappij de beste prijzen met behoud van uitstekende marges.Focus op efficiëntie en indrukwekkende operationele prestaties hielpen Ryanair om FY23 af te sluiten met 115% van zijn capaciteit voor 2019. Ryanair is de enige grote luchtvaartmaatschappij in de EU die haar capaciteit heeft verhoogd ten opzichte van het niveau van voor de pandemie. De grootste stijging - van 26% naar 40% - werd genoteerd in Italië, het cijfer steeg van 27% naar 38% in Polen, van 49% naar 58% in Ierland en van 21% naar 23% in Spanje. Het resultaat is vooral indrukwekkend omdat de bezettingsgraad van Ryanair de niveaus van voor de pandemie heeft overtroffen, terwijl de sector als geheel achterblijft bij de cijfers van 2019.
Reden 3. Verwachte vlootvernieuwing
In mei 2023, na 18 maanden onderhandelen, tekende Ryanair een overeenkomst met Boeing om de luchtvaartmaatschappij 300 nieuwe Boeing 737-MAX-10 vliegtuigen te leveren ter waarde van ongeveer 40 miljard dollar. Onder voorbehoud van goedkeuring door de aandeelhouders zullen de vliegtuigen tussen 2027 en 2033 worden geleverd. De nieuwe Boeing 737-MAX-10's zullen de vloot van Ryanair upgraden en oudere B737NG's vervangen, wat naar verwachting een belangrijke groeimotor voor de maatschappij zal zijn.De nieuwe Boeing 737-MAX-10's hebben 21% meer stoelen dan de huidige Ryanair-toestellen: 228 tegenover 189. Ze verbruiken ook 20% minder brandstof en produceren 50% minder lawaai. Ze verbruiken ook 20% minder brandstof en produceren 50% minder lawaai. Het management van het bedrijf denkt dat de exploitatiekosten van één nieuw vliegtuig ongeveer 10% lager zullen zijn dan die van de huidige vliegtuigen, wat Ryanair's kostenleiderschap onder de Europese luchtvaartmaatschappijen zal versterken.
Ongeveer de helft van de nieuwe vliegtuigen is bedoeld om oude vliegtuigen te vervangen, terwijl de rest voor een netto capaciteitsverhoging zal zorgen. Verwacht wordt dat de Boeing 737-MAX-10's het jaarlijkse verkeer van Ryanair zullen doen toenemen van 169 miljoen klanten in boekjaar 2023 tot 300 miljoen in boekjaar 2034.
Wij geloven dat vlootvernieuwing een belangrijke groeimotor is voor Ryanair, omdat het niet alleen de loyaliteit van klanten zal vergroten, maar ook de operationele efficiëntie van het bedrijf zal verbeteren. Daarnaast zal de capaciteitsgroei Ryanair helpen om zijn marktaandeel te vergroten. Het management van het bedrijf schat dat als Ryanair een jaarlijks verkeersvolume van 300 miljoen klanten bereikt, het 20% tot 25% van de Europese markt voor korteafstandsvluchten kan veroveren.
Financiële analyse Ryanair aandelen
Hoewel de Europese luchtvaartsector nog steeds achterblijft bij het niveau van 2019, overtrof Ryanair in boekjaar 2023 al haar prestaties van vóór de pandemie. Het gemiddelde geboekte passagierstarief was €41,12 tegenover €37,46 in FY 2020 (het kalenderjaar 2019), de totale inkomsten per geboekte passagier stegen van €57,17 naar €63,93, de break-even bezettingsgraad daalde van 83% naar 81% en de operationele marge keerde terug naar eerdere niveaus van 13%.
De financiële prestaties van Ryanair over de laatste 12 maanden (TTM) kunnen als volgt worden samengevat:
- De omzet bedroeg €11,82 miljard, een stijging van 9,7% ten opzichte van boekjaar 2023.
- De bedrijfswinst steeg van € 1,44 miljard naar € 1,91 miljard. De brutowinstmarge steeg van 13,39% naar 16,19%.
- De nettowinst bedroeg €1,85 miljard tegenover €1,31 miljard aan het eind van het jaar. De nettomarge steeg van 12,19% naar 15,66%.
De operationele prestaties bleven zich herstellen in het eerste kwartaal van boekjaar 2024. Het aantal passagiers steeg met 11% in het kwartaal, van 45,5 miljoen naar 50,4 miljoen, terwijl de bezettingsgraad met 3 procentpunt steeg, van 92% naar 95%.
De financiële resultaten van Ryanair in Q1 FY 2024 worden hieronder gepresenteerd:
- De omzet steeg met 40,3% op jaarbasis, van €2,60 miljard naar €3,65 miljard.
- De bedrijfsopbrengsten bedroegen €711,2 miljoen tegenover €239,6 miljoen een jaar eerder. De brutowinstmarge steeg van 9,21% naar 19,49%.
- De nettowinst bedroeg €740,7 miljoen vergeleken met $203,0 miljoen een jaar eerder. De nettomarge steeg van 7,80% naar 20,30%. We verwachten dat Ryanair zijn operationele en financiële groei zal voortzetten naarmate de sector zich verder herstelt. Het bedrijf heeft 83% van zijn brandstofverbruik afgedekt voor boekjaar 2024, wat de operationele hefboomwerking zal ondersteunen, zelfs als de energieprijzen aanzienlijk stijgen.Ryanair genereert solide kasstromen. De operationele kasstroom over de afgelopen 12 maanden bedroeg € 3,73 miljard tegenover € 3,89 miljard over het hele jaar. De vrije kasstroom daalde in dezelfde periode van € 1,98 miljard naar € 1,17 miljard. De daling werd veroorzaakt door een stijging van het nettowerkkapitaal en hogere investeringen in Q1 FY 2024.
Ryanair heeft een sterke balans met een totale schuld van € 3,66 miljard, kasequivalenten en kortetermijninvesteringen van € 4,84 miljard en een zeer negatieve nettoschuld van - € 1,18 miljard.
Waardering Ryanair aandelen
Ryanair handelt met een premie ten opzichte van grote Europese en Noord-Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen: EV/Sales - 1,46x, EV/EBITDA - 6,29x, FWD EV/EBITDA - 5,34x, P/Cashflow - 4,95x, P/E - 10,73 x, FWD P/E - 9,36x. Wij zijn echter van mening dat de hogere waardering gerechtvaardigd is, omdat Ryanair een van de slechts twee luchtvaartmaatschappijen is met een negatieve nettoschuld. Het bedrijf heeft ook de beste winstgevendheid in de sector, met de naaste concurrent, United Airlines Holdings, met een nettomarge van 5,24%, 10,42 procentpunten lager dan Ryanair.
Het minimale koersdoel van de investeringsbanken van BNP Paribas is €21 per aandeel, terwijl Goodbody Stockbroker Ryanair schat op €32 per aandeel. Volgens de consensus op Wall Street is de reële marktwaarde van het aandeel €23, wat een opwaarts potentieel van 44,7% inhoudt.
Belangrijkste risico's kopen Ryanair aandelen
- Ryanair opereert in een zeer cyclische sector. Hoewel we denken dat de verwachte recessie is ingeprijsd op de huidige koers, bestaat de mogelijkheid dat de verslechtering van het consumentenvertrouwen een grotere impact zal hebben dan we denken. In dat geval kan het aandeel Ryanair voor langere tijd onder druk blijven staan.
- Hoewel wij denken dat het herstelmomentum zal aanhouden, bestaat de mogelijkheid dat het herstelpotentieel op korte termijn wordt uitgeput. In dat geval kan het aandeel Ryanair onder druk komen te staan, omdat de verwachte opwaartse trend gedeeltelijk is ingeprijsd tegen de huidige koers.
En, wat denk jij? Ryanair aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten!
Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.