Magna International aandelen kopen of niet? Analyse +29,7% Groei | Happy Investors
Magna International
Aandelen Analyse
Happy Investors
Aandelen Analyse
12/11/2023
10 min

Magna International aandelen kopen of niet? Analyse +29,7% Groei | Happy Investors

12/11/2023
10 min

In dit artikel behandelen we een analyse van Magna Internationalaandelen. Magna Internationalaandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.

Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.

Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.

Ben je nog niet bekend met Freedom24? Klik hier voor meer informatie over deze partij.

Belangrijke tip: toets het aandeel altijd op diverse factoren. Gebruik de SeekingAlpha Quant ratings voor toetsing op factoranalyse, zodat je de meest gunstig gewaardeerde aandelen binnen de sector koopt.

Over Magna International, een fabrikant van auto-onderdelen

Magna International Inc. (MGA) is een fabrikant van auto-onderdelen die wordt geleverd aan autofabrikanten over de hele wereld. Magna International produceert autocarrosserieën, chassis, aandrijflijnen, stoelen, daksystemen, elektronica, geavanceerde rijhulpsystemen en andere apparatuur. Daarnaast voert het bedrijf voor individuele klanten de volledige assemblage van auto's uit als onderdeel van outsourcingdiensten. Magna International werd opgericht in 1957 en het hoofdkantoor is gevestigd in Aurora, Canada.

  • Ticker: MGA
  • Toegangsprijs: $51-$52
  • Richtprijs: $67,5
  • Potentieel: 29,7%
  • Horizon: 8 maanden
  • Risico: gemiddeld
  • Positiegrootte: 2%

Analyse Magna International aandelen

  • Magna International produceert een breed scala aan producten voor voertuigen, die worden gebruikt bij de assemblage van nieuwe auto's.
  • Het bedrijf profiteert van de huidige sterke marktomstandigheden: hoewel de auto-industrie in 2022 kromp, steeg de wereldwijde verkoop van nieuwe personenauto's met 10% j-o-j in de eerste helft van 2023.
  • In China, een van de grootste geografische segmenten van de wereldwijde automarkt, steeg de verkoop van personenauto's in het tweede kwartaal van 2023 met 21% j-o-j na het zwakke eerste kwartaal.
  • Magna International besteedt steeds meer aandacht aan haar bedrijfsherstructurering om te voldoen aan de groeiende behoeften van de industrie voor elektrische voertuigen (EV), waarbij de productie van EV naar verwachting zal groeien met een CAGR van 30% in 2022-2030.
  • Het bedrijf is een van de toonaangevende fabrikanten van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS)-systemen, een markt die naar verwachting zal groeien met een CAGR van 16,49%-16,77% in 2023-2035 om $300-$400 miljard te bereiken tegen het einde van de voorspellingsperiode.
  • In 2023 nam Magna International de fabrikant van actieve veiligheidssystemen Veoneer Active Safety over, waarmee het zijn ADAS-expertise uitbreidden.

Waarom Magna International aandelen kopen?

Reden 1. Herstel auto-industrie

 Magna International is actief in vier bedrijfssegmenten, die zijn onderverdeeld op basis van de vervaardigde producten.

magna-international

  • Het qua omzet grootste segment, Body Exteriors & Structures, produceert auto- en accubehuizingen, chassissystemen, evenals deuren, glas, verlichting en actieve aerodynamicasystemen. Gezamenlijk zijn de producten van het segment gericht op het verminderen van de ecologische voetafdruk van voertuigen door de productie van lichtere onderdelen met betere aerodynamische eigenschappen. Deze eigenschappen zijn vooral belangrijk voor de EV-industrie, omdat ze de vermogensreserve van een voertuig bepalen.
  • Het tweede segment, Power and Vision, produceert een breed gamma power units (elektrische motoren, inverters, versnellingsbakken, elektronische koppelingen voor hybride voertuigen en BEV's, enz. Magna International produceert EV-onderdelen als onderdeel van een joint venture met LG Electronics Inc.
  • Het segment Stoelsystemen wordt vertegenwoordigd door een compleet assortiment producten met betrekking tot autostoelen. Het bedrijf produceert verstelmechanismen, componenten met een verbeterd ontwerp en diverse hardwareoplossingen voor stoelen. Momenteel produceert Magna International binnen het segment ook lichtgewicht stoelen, waar steeds meer vraag naar is in de groeiende EV-industrie.
  • Binnen het segment Complete Voertuigen voert het bedrijf de volledige assemblage van auto's uit als onderdeel van uitbestedingsactiviteiten. In dit geval opereert Magna International als een OEM (Original Equipment Manufacturer). Tot de grootste afnemers van de diensten van de onderneming binnen dit segment behoren Mercedes-Benz, BMW en Tata Motors.

Zoals uit de bovenstaande informatie blijkt, produceert het bedrijf een breed scala aan onderdelen die nodig zijn om verschillende auto's te assembleren.

Volgens Magna International is het grootste deel van haar productie gericht op de primaire markt voor personenauto's, d.w.z. dat zij wordt gebruikt voor de assemblage van nieuwe auto's. De productiefaciliteiten van het bedrijf zijn geografisch aanzienlijk gediversifieerd, waardoor het bedrijf dichter bij de regio's met de grootste vraag kan zijn. De onderstaande diagrammen tonen de verdeling van de productiefaciliteiten van Magna International, evenals de autoverkoop per wereldwijde regio in 2022.

magna-international-aandelen

magna-international-aandelen-analyse

Aan het begin van 2023 werd verwacht dat de autoverkoop licht zou herstellen met 4%, maar de sector heeft in 2023 veel positievere resultaten geboekt.

Volgens Magna International steeg de wereldwijde verkoop van personenauto's in H1 2023 met 10% op jaarbasis. Europa en de VS lieten bijzonder sterke resultaten zien met een verkoopstijging van respectievelijk 13% en 11%.

In China vertoonde de autoverkoop een explosieve groei van 21% in het tweede kwartaal van 2023 na het zwakke eerste kwartaal. Als gevolg daarvan steeg de autoverkoop in het eerste kwartaal van 2023 met 6% j-o-j. aandelen-analyse-magna-internationalDaarnaast komt er positief nieuws over de dynamiek van de automarkt uit de VS, waar de autoverkoop van juli tot september 2023 met 16,3% j-o-j groeide ondanks hogere voertuigkosten en hogere banktarieven.

De inhaalvraag sinds de COVID-19 pandemie en het herstel van de halfgeleidermarkt liggen aan de basis van de groeiende consumentenvraag naar auto's.

Zo rapporteerde General Motors een groei van 21,2%, terwijl de verkoop van Toyota met 12,2% steeg. Honda rapporteerde een groei van 52,7%, Nissan toonde een stijging van 40,8% en de verkoop van Hyundai steeg met 10,2%. De verkoop van Kia steeg met 13,8% en die van Tesla met 19,5%.

Er wordt ook verwacht dat de verkoop van voertuigen op de lange termijn zal groeien. Volgens Research and Markets zal het aantal auto's in de wereld van 2020 tot 2030 toenemen van 85,32 miljoen tot 122,83 miljoen, wat een CAGR van 3,71% betekent.

Magna International produceert dus een breed scala aan automobielproducten die worden gebruikt voor de assemblage van voertuigen over de hele wereld. De productiefaciliteiten van het bedrijf zijn geografisch goed gediversifieerd en liggen dicht bij de belangrijkste markten. Bovendien is de autoverkoop in H1 2023 sterk gestegen, wat de financiële resultaten van het bedrijf naar verwachting een impuls zal geven dankzij een hoger aantal orders.

Reden 2. Actieve expansie in de EV-markt

Magna International levert aanzienlijke inspanningen om haar activiteiten te transformeren en beter af te stemmen op de groeiende vraag vanuit de EV-industrie. Zo heeft het bedrijf een joint venture met LG Electronics Inc., dat onderdelen voor EV's produceert. Daarnaast past Magna International nieuwe technologieën en oplossingen toe om het gewicht van de interne onderdelen van een auto te verlagen en de aerodynamische eigenschappen van de externe onderdelen te verbeteren.

De haalbaarheid van de gekozen strategie wordt bevestigd door industrieel onderzoek. Volgens Benchmark Mineral Intelligence zal de productie van elektrische voertuigen stijgen met een CAGR van 30% in 2022-2030.magna-international-analyseHet Power and Vision-segment van Magna International, dat elektromotoren, transmissies, omvormers en andere onderdelen van een elektrisch voertuig produceert, laat een goede groeidynamiek zien. Het segment boekte een aanzienlijke omzetstijging van 19,86% in Q2 2023.

magna-international-analyse-aandelen

Bovendien vereist de productie van EV's meer elektronische onderdelen dan de productie van traditionele voertuigen met verbrandingsmotor (ICE). Volgens gegevens van Sensata Technologies heeft een EV twee keer zoveel elektronische componenten nodig in vergelijking met een ICE-voertuig.

aandelen-magna-international

De groei van de doelmarkt voor elektrische voertuigen opent dus aanzienlijke perspectieven voor Magna International, aangezien de vraag naar haar producten naar verwachting zal toenemen, zowel door het groeiende aantal elektrische voertuigen als door hun grotere behoefte aan elektronische componenten, die ook door het bedrijf worden geproduceerd.

Reden 3. Productie van onderdelen voor ADAS-systemen

Magna International is een van 's werelds grootste leveranciers van ADAS-systemen die hulp bieden aan de bestuurder. De apparaten zijn onderverdeeld in complexiteitsklassen, variërend van basisfuncties zoals parkeersensoren tot volledig onbemande rijfuncties.

Volgens studies heeft de ADAS-markt aanzienlijke vooruitzichten. Zo kan volgens McKinsey de introductie van rijhulpsystemen het autorijden aangenamer en veiliger maken en het aantal ongevallen in Europa tegen 2030 met 15% verminderen. Volgens McKinsey zal de markt voor bestuurdersassistentiesystemen in de periode 2023-2035 groeien met een CAGR van 16,49%-16,77% en tegen het einde van de prognoseperiode een waarde bereiken van 300 tot 400 miljard dollar.

Naast de bestaande expertise van het bedrijf op het gebied van ADAS-systemen heeft Magna International in juni 2023 de overname afgerond van Veoneer Active Safety, een bedrijf dat elektronische componenten produceert voor actieve voertuigveiligheid ter waarde van 23 miljoen dollar. De integratie van de producten in bestaande ADAS-systemen zal het gecombineerde bedrijf in staat stellen hogere niveaus van veiligheid en voertuigautomatisering te bereiken.

Bovendien wordt verwacht dat de vooruitzichten van Magna International op de ADAS-markt zullen toenemen, omdat de systemen momenteel voornamelijk worden gebruikt in auto's uit de hogere klasse. De sensoren en elektronica die nodig zijn voor ADAS-systemen worden echter steeds goedkoper en consumenten zijn steeds meer bereid om een meerprijs te betalen voor gebruiksgemak. Daarom kan de vraag naar ADAS-systemen in de nabije toekomst exponentieel toenemen, aldus McKinsey.

Naarmate ADAS-systemen worden geïntroduceerd in verschillende voertuigklassen en de zelfrijdende technologie zich verder ontwikkelt, zal de auto-industrie dus steeds meer behoefte hebben aan de systemen die Magna International produceert. Deze trends zullen de vraag naar de producten van het bedrijf in de komende jaren waarschijnlijk ondersteunen.

Financiële analyse Magna International aandelen

De financiële resultaten van Magna International over de afgelopen 12 maanden (TTM) kunnen als volgt worden samengevat:

  • De omzet bedroeg $40,69 miljard, een stijging van 7,01% ten opzichte van eind 2022.
  • Adj. EBIT steeg van $1,66 miljard naar $1,84 miljard. De adj. EBIT-marge steeg van 4,39% naar 4,54%.
  • De nettowinst bedroeg $932 miljoen vergeleken met $592 miljoen eind vorig jaar. De nettomarge steeg van 1,56% naar 2,30%.

De inkomsten stegen dankzij de toegenomen wereldwijde productie van voertuigen en de lancering van nieuwe programma's. Het bedrijfsresultaat steeg vooral door de toegenomen verkoop in 1H 2023, verbeterde productiviteit en kostenoptimalisatie, evenals lagere salarissen van werknemers. Deze factoren werden ook weerspiegeld in de resultaten van het bedrijf in H1 2023.

analyse-magna-international

Magna International's in H1 2023 worden hieronder weergegeven:

  • De omzet daalde met 13,95% op jaarbasis: van $19 miljard naar $21,66 miljard.
  • Adj. EBIT steeg van $865 miljoen naar $1,04 miljard. De adj. EBIT-marge daalde van 4,55% naar 4,80%.
  • De nettowinst bedroeg $ 548 miljoen tegenover $ 208 miljoen een jaar eerder.

analyse-aandelen-magna-international

  • In de afgelopen 12 maanden steeg de operationele kasstroom naar $2,27 miljard vergeleken met $2,10 miljard eind 2022.
  • De vrije kasstroom daalde de afgelopen 12 maanden van $414 miljoen naar $228 miljoen.

De operationele kasstroom steeg voornamelijk door hogere inkomsten van klanten en hogere rendementen op investeringen. De daling van de vrije kasstroom was het gevolg van hogere investeringen in 1H 2023.

aandelen-magna-international-analyse

Magna International heeft een gezonde balans:

  • De totale schuld is $7,38 miljard.
  • Kasequivalenten zijn goed voor $1,28 miljard.
  • De nettoschuld is $6,10 miljard, wat 1,8 keer EBITDA is over de afgelopen 12 maanden (Net Debt/EBITDA - 1,87x).
  • De rentedekkingsratio is 20,5x.

Dit niveau van schuldenlast duidt op een goede financiële stabiliteit van het bedrijf.

Waardering Magna International aandelen

Magna International wordt verhandeld met een korting ten opzichte van het sectorgemiddelde: EV/Sales - 0,53x, EV/EBITDA - 6,53x, P/E - 16,06x, Fwd P/E - 7,73x.

aandelen-kopen-magna-international

Het gemiddelde koersdoel van de top 13 investeringsbanken op Wall Street is $65,9 per aandeel. Volgens onze consensusprognose is het bedrijf ondergewaardeerd op basis van het sectorgemiddelde en historische multiples; de reële marktwaarde van het aandeel is $67,5 per aandeel, wat een opwaarts potentieel van 29,7% inhoudt.

magna-international-aandelen-kopen

Belangrijkste risico's Magna International aandelen

  • Als de auto-industrie in het algemeen en de productie van elektrische voertuigen in het bijzonder vertragen, zal het aantal geproduceerde voertuigen afnemen, wat een negatieve invloed kan hebben op de vraag naar voertuigonderdelen die Magna International produceert.
  • Het bedrijf produceert een breed scala aan producten, met als afnemers de belangrijkste autofabrikanten ter wereld met een betrouwbare reputatie. Als er onderdelen van onvoldoende kwaliteit of defecte producten worden geproduceerd, kan dit de reputatie van autofabrikanten negatief beïnvloeden, wat kan leiden tot rechtszaken en negatieve gevolgen voor Magna International.
  • De operationele en financiële resultaten van het bedrijf zijn rechtstreeks afhankelijk van zijn technologisch leiderschap in vergelijking met andere autofabrikanten. Indien Magna International niet in staat is meer geavanceerde producten te leveren, kan de vraag naar haar onderdelen afnemen, wat kan resulteren in tragere prestaties.

En, wat denk jij? Magna International aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten! 

 Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.

Reacties
Categorieën