Paramount Global aandelen kopen? Analyse +47,4% Groei | Happy Investors
In dit artikel behandelen we een analyse van Paramount Global aandelen. Paramount Global aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.
Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.
Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.
Ben je nog niet bekend met Freedom24? Klik hier voor meer informatie over deze partij.
Over Paramount Global, een multinational mediaconglomeraat
Paramount Global (PARA) is een wereldwijd bedrijf dat actief is in verschillende entertainmentsectoren, van mediaproductie en entertainment tot streamingtechnologie en contentontwikkeling. Paramount is opgericht in 1978 en heeft zijn hoofdkantoor in New York, de VS.
Het portfolio van het bedrijf omvat bekende studio's als Paramount Pictures Corporation, MTV Films, Nickelodeon Movies, Showtime Networks en CBS Television Studios. De tv-programma's op het Paramount + platform, die het bedrijf de afgelopen jaren actief heeft ontwikkeld, zijn onder andere The X-Files, Star Trek (inclusief nieuwe exclusieve seizoenen), Why Women Kill, Mayor of Kingstown en Rabbit Hole.
- Ticker: PARA
- Toegangsprijs: $15,45
- Richtprijs: $24
- Potentieel: 47,4%
- Horizon: 12 maanden
- Risico: Middelmatig
- Positiegrootte: 2%
Analyse Paramount Global groeiaandelen
- Sterkere prestaties van Paramount's bedrijfssegmenten ten opzichte van concurrenten.
- Het bedrijf heeft zijn Direct-to-Consumer divisie actief ontwikkeld, waarvan het omzetaandeel steeg van 7% in 2020 tot 21% in 1Q 2023.
- Snelle groei van het aantal Paramount+ abonnees van 32,8 miljoen in 2021 naar 60,0 miljoen in Q1 2023.
- Netflix overweegt mogelijk een overname van Paramount.
Waarom Paramount Global aandelen kopen of niet?
Reden 1. Gediversifieerde video-entertainmentbusiness
Paramount Global is actief in drie bedrijfssegmenten: TV Media, Direct-to-Consumer Filmed Entertainment.Bedrijfsopbrengsten per bedrijfssegment; bron: samengesteld door auteur
Op dit moment is de meest winstgevende divisie TV Media, die een aantal bekende entiteiten omvat zoals het CBS televisienetwerk met al zijn variëteiten (CBS Entertainment, CBS News и CBS Sports), internationale gratis medianetwerken Network 10, Channel 5, Telefe, Chilevisión, evenals toonaangevende mediamerken, zoals het kinderkanaal Nickelodeon en BET Media Group die zich richt op het Afro-Amerikaanse publiek.
Het grootste deel van de inkomsten van TV Media wordt gegenereerd uit advertenties, die 43% van de totale inkomsten uitmaken. Andere belangrijke inkomstenbronnen zijn betalingen uit tv-abonnementen en affiliate programma's (van het gebruik van de CBS-infrastructuur), die samen goed zijn voor 38% van de inkomsten. De resterende 19% van de inkomsten van het segment is afkomstig uit licenties voor inhoud van Paramount.
Aangezien het bedrijfsmodel van TV Media gericht is op klassieke tv-uitzendingen, die aan populariteit hebben ingeboet, zijn de inkomsten van het segment langzaam gedaald. Dit is een sectorbrede trend waar alle bedrijven mee te maken hebben. De onderstaande grafiek toont de daling van de inkomsten uit het tv-segment van verschillende Amerikaanse bedrijven in 2022: Paramount's TV Media, Dish Network's Pay-TV en Comcast's Video Cable Communications. Het omzetaandeel van Paramount's TV Media bleef dalen in Q1 2023 en was 8% lager dan in Q1 2022 op jaarbasis en 12% lager dan in Q4 2022.Daling van inkomsten van televisiesegmenten van Paramount, Dish Network, Comcast; bron: samengesteld door auteur
Paramount is actief bezig met de ontwikkeling van zijn Direct-to-Consumer (DTC) divisie, die in 2022 goed was voor ongeveer 16% van de inkomsten. Het segment omvat een portfolio van streamingdiensten, met name Paramount+ en Pluto TV, en genereert inkomsten uit reclame (31,26%) en abonnementsbetalingen (68,74%). Het is vermeldenswaard dat de DTC-inkomsten de laatste tijd actief stijgen: in Q1 2023 groeiden ze met 39% j-o-j en met 8% ten opzichte van Q4 2022.
Een ander segment van de activiteiten van het bedrijf is Filmed Entertainment, met een omzetaandeel van 12% in 2022. Het segment omvat verschillende studio's die zich bezighouden met het uitbrengen en in licentie geven van verschillende videoproducten, onder andere voor vertoningen in bioscopen en op streamingplatforms: Paramount Pictures, Paramount Players, Paramount Animation, Nickelodeon Studio, Awesomeness en Miramax. Filmed Entertainment treedt ook op als distributeur van videoproducties van andere studio's. Ongeveer 33% van de inkomsten van het segment wordt gegenereerd uit filmvertoningen in bioscopen, 66% uit videolicenties en 1% uit reclame.
Vergeleken met de algemene industrie presteerde Paramount beter dan de concurrenten in 2022: de omzet van Filmed Entertainment steeg met 37,92% jaar-op-jaar. De naaste concurrent van het bedrijf, Comcast - dat Universal Pictures, DreamWorks Animation en andere studio's bezit - had een vergelijkbare omzetgroei van 22,99% in het segment Studios. Disney - dat Walt Disney Pictures, Twentieth Century Studios, Marvel, Lucasfilm, Pixar en Searchlight Pictures bezit - liet de inkomsten uit een vergelijkbaar segment van contentverkoop/licenties in 2022 met 10,89% stijgen.
In het eerste kwartaal van 2023 daalde de omzet van het segment Filmed Entertainment echter met 6% j-o-j als gevolg van lagere licentie-inkomsten, wat het management van Paramount toeschreef aan de zwakke markt. Verwacht wordt dat de situatie in H2 2023 zal verbeteren.Toenemende inkomsten uit videoproductie- en licentiesegmenten van Paramount, Disney en Comcast; bron: samengesteld door auteur
Terwijl het televisiesegment van Paramount dus in lijn met het sectorgemiddelde presteert, ziet de videocontentdivisie van het bedrijf er aanzienlijk beter uit dan de concurrenten. Hetzelfde geldt voor het Direct-to-Consumer segment, zoals hieronder zal worden aangetoond.
Reden 2. Ontwikkeling van het Direct-to-Consumer-segment
Omdat traditionele televisie aan populariteit verliest, ontwikkelt Paramount het Direct-to-Consumer segment als alternatief voor klassieke televisie. Zoals eerder vermeld, omvat het segment verschillende streamingdiensten waarbij Paramount+ het belangrijkste platform is. De dienst biedt verschillende content, van sport- en nieuwsprogramma's tot films en series en shows, en geeft ook toegang tot het zenderpakket van CBS. Paramount+ is beschikbaar in twee prijsplannen met of zonder advertenties.
De op één na belangrijkste DTC-dienst van het bedrijf is Pluto TV, dat naast films en series ook veel Spaanstalige programma's biedt, die de rijke diversiteit van de Hispanic-gemeenschap in de VS weerspiegelen.
Daarnaast ontwikkelt Paramount de volgende diensten: BET+, dat zich richt op een Afro-Amerikaans publiek; SHOWTIME OTT, een premium streamingdienst die in 2023 wordt geïntegreerd in Paramount+; en het Noggin educatieplatform voor kinderen.
Het is vermeldenswaard dat het Direct-to-Consumer-segment vrij snel groeit: het totale aantal abonnees steeg met 38% tot 77,3 miljoen in 2022, zoals blijkt uit de onderstaande grafiek.Totaal aantal abonnees van Paramount Global; bron: samengesteld door auteur
De grootste bijdrage aan het te gelde maken van kijkcijfers wordt echter geleverd door Paramount+, dat nog indrukwekkendere groeicijfers laat zien: het aantal abonnees van de dienst is sinds 2021 met 83% gegroeid en bereikt 60 miljoen in Q1 2023.Totaal aantal Paramount+ abonnees in miljoenen; bron: samengesteld door auteur
Paramount+ groeit ook sneller dan de concurrerende diensten, zoals blijkt uit de onderstaande grafiek.Groei van het aantal abonnees op streamingdiensten in 2022; bron: samengesteld door auteur
Terwijl het 'Direct-to-Consumer'-segment een snelle groei in abonnees laat zien, neemt ook het aandeel in de totale inkomsten van het bedrijf toe. Zo is het omzetaandeel van het segment verdrievoudigd van 7% in 2020 tot 21% in Q1 2023.Aandeel van het Direct-to-Consumer-segment in de totale omzet van het bedrijf; bron: samengesteld door de auteur
Deze trend leidt tot een daling van het aandeel van het televisiesegment in de totale inkomsten, wat een positief effect heeft op de zakelijke diversificatie van Paramount en de heroriëntatie van het bedrijf op populairdere activiteiten.
Tegelijkertijd hebben de abonnementsdiensten van Paramount goede vooruitzichten: volgens Statista zullen de inkomsten op de markt van streaming videodiensten snel groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 9,48% in 2023-2027.
Reden 3. Mogelijke overname door Netflix
Volgens recente berichten heeft Netflix overwogen om Paramount te kopen als onderdeel van zijn strategie om de filmindustrie te ontwikkelen.
Volgens een rapport van Business Insider, dat een gedetailleerd overzicht gaf van de fusie- en overnamestrategie van Netflix, overwoog de streaminggigant om MGM over te nemen voordat Amazon het kocht voor 8,5 miljard dollar (de huidige marktkapitalisatie van Paramount Global is 10,5 miljard dollar). In oktober meldde Bloomberg dat Netflix een deal met de filmstudio Paramount Pictures aan het onderzoeken was, kort voor het begin van de pandemie. Volgens het rapport, dat bronnen vermeldde die bekend waren met de discussie, wilde Netflix alleen filmstudio's overnemen en had het geen interesse in kabelnetwerken, dus de onderhandelingen liepen op niets uit.
De details van de transactie of de uitvoering ervan kunnen dus een positief effect hebben op de aandelenwaarde van het bedrijf.
Financiële analyse Paramount Global aandelen
De financiële resultaten van Paramount voor 2022 kunnen als volgt worden samengevat:
- De omzet bedroeg $30,15 miljard, een stijging van 5,49% ten opzichte van 2021.
- OIBDA daalde van $4,44 miljard naar $3,28 miljard. De marge daalde van 15,55% naar 10,86%.
- De nettowinst bedroeg $1,10 miljard tegen $4,54 miljard een jaar eerder. De nettomarge daalde van 15,89% naar 3,66%.
De omzet van het bedrijf groeide voornamelijk door een 81% hogere omzet van Paramount+. Het bedrijfsresultaat en het nettoresultaat daalden door uitgebreide investeringen in content en internationale expansie.Dynamiek van de financiële indicatoren van het bedrijf; bron: samengesteld door auteur
De financiële resultaten van Paramount in Q1 2023 worden hieronder weergegeven:
- De omzet daalde op jaarbasis met 0,86%: van $7,33 miljard naar $7,27 miljard.
- OIBDA daalde van $913 miljoen naar $548 miljoen. De marge daalde van 12,46% naar 7,54%.
- Het nettoverlies bedroeg -$1,12 miljard tegen een winst van $433 miljoen een jaar eerder.Dynamiek van de financiële resultaten van het bedrijf in 1Q 2023; bron: samengesteld door auteur
De omzetdaling in Q1 werd gedrukt door het segment TV Media, waarvan het inkomstenaandeel geleidelijk afneemt. Het 'Direct-to-Consumer'-segment (de belangrijkste groeimotor van het bedrijf) compenseerde de terugval echter bijna, dankzij een eigen inkomstengroei van 39%: de inkomsten uit abonnementen stegen met 50%, uit Paramount+ met 65% en uit reclame met 15%. De daling van de bedrijfs- en netto-inkomsten was te wijten aan de uitbreidingskosten van Paramount+ en de afschrijving van verliezen op bepaalde immateriële activa voor de optimalisatie van abonnementsdiensten.
- In 2022 daalde de operationele kasstroom naar $219 miljoen, vergeleken met $953 miljoen in 2021.
- De vrije kasstroom daalde van $599 miljoen naar -$139 miljoen in 2022.
De operationele en vrije kasstromen daalden vooral door het zwakke nettoresultaat en de enorme uitgaven voor de ontwikkeling van het Paramount+ platform.
Bedrijfscashflow; bron: samengesteld door auteur
Paramount heeft een grotere schuldenlast:
- De totale schuld is $17,25 miljard.
- Kasequivalenten zijn goed voor $2,11 miljard.
- De nettoschuld is $15,14 miljard, wat 5,2 keer meer is dan de OIBDA LTM (Net Debt/OIBDA - 5,20x).
- De rentedekkingsratio is 2,5x.
Dit niveau van schuldenlast duidt op verhoogde risico's voor de financiële stabiliteit van Paramount. In 2025 hoeft het bedrijf echter slechts 1% van zijn totale leningenportefeuille terug te betalen, dus naar onze mening zal deze schuldenlast geen invloed hebben op de operationele efficiëntie bij de huidige groei van de inkomsten uit abonnementen.Aflossingsschema schuldportefeuille; bron: samengesteld door auteur
Waardering Paramount Global groeiaandelen
Paramount wordt verhandeld met een korting op het sectorgemiddelde: EV/Sales - 0,83x, EV/EBITDA - 7,63x, P/B - 0,48x, Fwd P/E - 11,38x.Vergelijkbare score; bron: samengesteld door auteur, Finviz, Yahoo
Het gemiddelde koersdoel van de top 10 investeringsbanken van Wall Street is $ 21,1 per aandeel. Volgens onze consensus is het bedrijf ondergewaardeerd op basis van sectorgemiddelde en historische multiples; de reële marktwaarde van het aandeel is $24, wat een opwaarts potentieel van 55,3% impliceert.
Koersdoelen van investeringsbanken; bron: samengesteld door auteur
Belangrijkste risico's Paramount Global aandelen kopen
- Een versnelde daling van de televisie-inkomsten zou een negatief effect kunnen hebben op de financiële prestaties van Paramount, aangezien dit zou leiden tot een daling van de totale inkomsten en marges van het bedrijf.
- Paramount+ heeft een laag abonneebestand, waardoor de dienst momenteel hoge groeicijfers laat zien. Als de groei van het aantal abonnees vertraagt, kan dat investeerders afschrikken.
- De grote concurrentie van streamingdiensten op de internationale markt werpt obstakels op voor de verdere groei van het klantenbestand van Paramount. Mogelijk moet het bedrijf kiezen voor minder winstgevende samenwerkingen met de diensten van andere bedrijven.
- Verhoogde hefboomwerking: als het bedrijf er de komende jaren niet in slaagt zijn bedrijfswinst te verhogen, kan dit een negatieve invloed hebben op de toekomstige terugbetalingen van de leningenportefeuille.
En, wat denk jij? Paramount Global aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten!
Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.