Victoria's Secret Aandelen kopen of niet? Analyse +38% Groei | Happy Investors
In dit artikel behandelen we een analyse van Victoria’s Secret. Victoria’s Secret aandelen kopen of niet willen we doen omwille haar groeipotentieel. De markt verwacht een interessant groeipotentieel. Hoe presteert het aandeel nu, en wat zijn de koersverwachtingen? In deze analyse lees je relevante informatie ter kennisgeving.
Dit artikel is gemaakt en geschreven door Freedom24. Houdt er rekening mee dat dit artikel op geen enkele wijze persoonlijk beleggingsadvies is. In samenwerking met Freedom24 mogen wij van Happy Investors als enige in Nederland haar content publiceren. Dit doen wij louter ter inspiratie en vermaak. Op onze website vind je diverse onderwerpen, van ETF beleggen tot aan informatie over vastgoedfondsen of beleggen in aandelen en beleggen in crypto.
Wil je meer inspiratie omtrent aandelen analyses? Bekijk dan de Happy Investors analyse naar de beste aandelen. Of bekijk onze cursussen beleggen indien je wilt leren succesvol investeren in lange termijn vermogensopbouw.
Ben je nog niet bekend met Freedom24? Klik hier voor meer informatie over deze partij.
Over Victoria’s Secret & Co, Wereldberoemd lingeriemerk
Victoria's Secret & Co. is een Amerikaanse onderneming die merken van damesondergoed beheert in de VS en verschillende andere landen. Zij verkoopt haar productie via offline winkels en online kanalen. Het hoofdkantoor van de onderneming is gevestigd in Columbus, Ohio.
- Ticker: VSCO
- Toegangsprijs: $33,45
- Richtprijs: $46,5
- Potentieel: 36,2%
- Horizon: 12 maanden
- Risico: gemiddeld
- Positiegrootte: 2%
Analyse Victoria’s Secret aandelen met groeipotentie
- Gedurende haar 45-jarige geschiedenis heeft Victoria's Secret een sterk merk opgebouwd, dat momenteel het belangrijkste merk voor intieme kleding in de VS is en meer dan 21% van de Amerikaanse markt inneemt.
- Uit financiële indicatoren blijkt dat Victoria's Secret is begonnen met een actieve expansie op buitenlandse markten: de internationale verkoop van het bedrijf groeide in de periode 2020-2022 met 21%-25%.
- Bedrijfstransformatie om hogere marges te bereiken en het Plus Size-assortiment te betreden.
Waarom Victoria's Secret aandelen kopen of niet?
Reden 1. Sterk merk en groot marktaandeel
In juni 2021 keurde de raad van bestuur van L Brands de splitsing van de activiteiten goed, die resulteerde in de verzelfstandiging van Victoria's Secret & Co. tot een onafhankelijk bedrijf. Als gevolg van de transactie ontvingen de aandeelhouders van L Brands één aandeel Victoria's Secret voor elk van hun drie aandelen. Aldus werd 100% van de Victoria's Secret aandelen op deze wijze verdeeld. Als gevolg van de splitsing beheert Victoria's Secret & Co. momenteel de volgende merken:
- Victoria's Secret (VS) is een topmerk met een geschiedenis van 45 jaar, waaronder damesondergoed, pyjama's, vrijetijdskleding en zwemkleding wordt geproduceerd. Dit is het populairste merk intiem ondergoed in de VS.
- PINK is het op één na belangrijkste merk van de onderneming, die een soortgelijke productlijn produceert in een meer ingetogen stijl, gericht op tieners en een jong publiek.
- Victoria's Secret Beauty is een lijn van parfums, accessoires en cosmetica (ook onder het merk PINK), die het aanbod van de onderneming uitbreidt. Sinds de oprichting in 1991 werd het parfummerk VS een van de populairste in de VS.
- Adore me is een online merk dat in november 2022 werd overgenomen en gespecialiseerd is in de productie van dezelfde productlijn met een bredere selectie van maten (waaronder Plus-size), en met serieuze aandacht voor de ESG-principes.
Victoria's Secret is vandaag een van 's werelds meest herkenbare merken van damesondergoed. Het succes is grotendeels te danken aan het sterke marketingbeleid, waaronder de constante uitbreiding van productlijnen, het uitbrengen van nieuwe collecties en het houden van de wereldberoemde Victoria's Secret modeshows.
De onderneming richt zich op de universele productcategorie: haar merken bezetten een "bovengemiddeld" prijssegment, waardoor zij zowel geschenkwaardig als toegankelijk zijn voor een breed publiek. Victoria's Secret verkoopt vooral haar eigen merken en blijft een individueel merk en geen markt voor damesondergoed.
De Amerikaanse markt voor damesondergoed wordt momenteel geschat op 16 miljard dollar, waarin Victoria's Secret (vóór de overname van Adore Me) een aandeel van 21% heeft.
Volgens Research and Markets bedroeg de wereldwijde markt voor intieme kleding 35,8 miljard dollar in 2022. Verwacht wordt dat deze tegen 2030 74,3 miljard dollar zal bedragen, wat neerkomt op een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 9,5%. Gezien de grote bekendheid van Victoria's Secret-merken over de hele wereld, zou het bedrijf een van de belangrijkste begunstigden van de marktgroei kunnen zijn.
Op de Amerikaanse markt heeft Victoria's Secret een aanzienlijk klantenbestand opgebouwd en geniet zij van klantentrouw, hetgeen geleidelijk een concurrentievoordeel wordt en een positief effect heeft op haar financiële resultaten. Zo geeft meer dan een derde van de klanten van de onderneming die aanvullende cosmetica en parfumerieproducten van Victoria's Secret Beauty kopen, jaarlijks ongeveer 40% meer uit dan de klanten die alleen ondergoed kopen.
Reden 2. Uitbreiding op internationale markten
Zoals eerder opgemerkt, wijst industrieel onderzoek op een sterke groei van de wereldwijde markt voor intiem ondergoed. Het management van Victoria's Secret begrijpt dat de aanzienlijke aanwezigheid van het bedrijf op de Amerikaanse markt haar mogelijkheden beperkt om in dit geografische segment verder te groeien. In dit verband heeft het bedrijf in 2022 een nieuwe strategie vastgesteld, die met name gericht is op vergroting van het marktaandeel buiten de VS. De onderneming heeft onlangs belangrijke stappen gezet om dit doel te bereiken.
In april 2022 sloot Victoria's Secret een joint venture-overeenkomst met Regina Miracle International, die in China VS-winkels en onlineactiviteiten ging exploiteren. Volgens de overeenkomst kreeg Victoria's Secret een belang van 51% in de joint venture en 45 miljoen dollar compensatie voor eerdere investeringen in de Chinese activiteiten. Na voltooiing van de transactie zei Martin Waters, CEO van Victoria's Secret, dat hij "verheugd" was over de bereikte overeenkomst en dat hij verwachtte dat de Chinese joint venture sneller zou groeien dankzij de nabijheid van Regina Miracle International en haar inzicht in hun behoeften.
In 2020 heeft Victoria's Secret ook een joint venture overeenkomst gesloten met Britain's Next PLC, die de activiteiten van Victoria's Secret in het Verenigd Koninkrijk en Ierland beheert.
Volgens Waters zijn de activiteiten van de onderneming buiten de VS ondergewaardeerd en hebben zij een aanzienlijk groeipotentieel. Dit wordt bevestigd door een vergelijking met de marktposities van andere merken. De netto-omzet van Ralph Lauren of Levi's buiten Noord-Amerika bedraagt bijvoorbeeld ongeveer 50% van hun totale netto-omzet, vergeleken met 15% voor VS.
Tegelijkertijd blijft de aanwezigheid van het bedrijf op belangrijke buitenlandse markten symbolisch. Zo heeft Victoria's Secret in China, waar de omvang van de markt de VS al heeft ingehaald, een aandeel van minder dan 1%. Een soortgelijke situatie doet zich voor in Midden-Europa en Zuid-Azië.
Het bedrijf heeft bewezen zijn marktaandeel in het buitenland te kunnen vergroten. De netto-omzet van de internationale divisie van VS steeg in 2020-2022 met 21%-25% en bedroeg in 2022 $592 miljoen tegen $477 in 2021 en $395 in 2020.
Gezien de grote zichtbaarheid van het merk Victoria's Secret over de hele wereld, mag worden verwacht dat het bedrijf zijn achterstand kan inhalen en zijn wereldwijde aanwezigheid op korte termijn aanzienlijk kan uitbreiden.
Reden 3. Bedrijfstransformatie Victoria's Secret
In 2016-2020 kregen de merken Victoria's Secret en PINK, toen nog onder controle van L Brands, te maken met managementfouten, waardoor het bedrijf niet kon inspelen op de veranderende consumentenvoorkeuren. Gedurende bijna haar hele geschiedenis heeft Victoria's Secret zich gepositioneerd als producent van sexy lingerie. De laatste jaren is de vraag naar pretentieuze modellen echter afgenomen en geeft de consument steeds meer de voorkeur aan eenvoudiger en praktischer ondergoed.
Volgens de presentatie van Victoria's Secret voor investeerders in 2022 hebben veranderende trends en wanbeheer geleid tot stagnatie en verslechtering van de bedrijfsresultaten van de onderneming.
Na de spin-off van VS in 2021-2022 veranderde het bedrijf zijn strategische prioriteiten en management.
Medio 2021 zei Waters dat als gevolg van de foutencorrectie het merk zich niet langer positioneerde als fabrikant van alleen sexy lingerie, maar zich meer ging richten op het bereiken van vrouwen in alle vormen, maten, huidskleuren, etnische groepen en interessegebieden.
Bovendien besloot het bedrijf actiever online verkoopkanalen te ontwikkelen en de kosten te optimaliseren. Medio 2022 werd slechts ongeveer 30% van de omzet van het bedrijf geleverd door e-commerce.
Een belangrijke stap in de richting van de geplande invoering van veranderingen was de overname door Victoria's Secret van Adore Me voor 400 miljoen dollar in contanten en verdere beloningen als de doelstellingen worden gehaald. Het merk Adore Me richt zich op een uitgebreide matenreeks, waaronder Plus size, en verkoopt bijna het gehele assortiment via onlinekanalen. Adore Me is geen klein bedrijf: het heeft meer dan 1,2 miljoen actieve klanten en een eigen gepatenteerde technologie voor het online passen van ondergoed. Met andere woorden, Adore Me is het volledige tegendeel van VS in het huidige stadium. Volgens Waters zal Victoria's Secret & Co. met de ervaring en het team van Adore Me het bedrijf veel sneller kunnen omvormen en technologisch geavanceerder maken.
Naast de ontwikkeling van online verkoopkanalen, besloot het bedrijf om het formaat van zijn winkelruimtes te veranderen. De VS-winkel van de toekomst zou meer weg hebben van een boetiek: gevestigd buiten winkelcentra, kleiner van formaat, met een meer rationele presentatie van goederen van twee merken.
De combinatie van bovengenoemde stappen, alsmede de reeds perfecte optimalisatie van de internationale activiteiten (zie Reden nr. 2), leidde tot een sterke verbetering van de winstgevendheid van VS, die het niveau van vóór het coronavirus overtrof.
De omvorming van het bedrijf Victoria's Secret begint dus de eerste vruchten af te werpen voor de aandeelhouders.
Financiële analyse Victoria's Secret aandelen
De financiële resultaten van Victoria's Secret in 2022 kunnen als volgt worden samengevat:
- De omzet bedroeg 6,3 miljard dollar, een daling van 6,50% ten opzichte van 2021.
- De EBITDA daalde van $1,17 miljard naar $0,75 miljard. De EBITDA-marge daalde van 17,29% naar 11,85%.
- De nettowinst bedroeg $0,35 miljard tegen $0,65 miljard vorig jaar. De nettomarge daalde van 9,52% naar 5,49%.
Volgens de onderneming daalden de inkomsten en bijgevolg de winst als gevolg van de lagere verkoop in Noord-Amerika. Het bedrijf is inderdaad bezig zijn bedrijfsmodel en doelgroep te veranderen, wat de financiële resultaten op middellange termijn kan beïnvloeden, maar de invloed is niet zo nadelig als hij zou kunnen zijn. Het management van de onderneming verwacht de marges van 2022 ook na 2023 te kunnen handhaven.
- Aan het einde van de laatste verslagperiode daalde de operationele kasstroom tot 437 miljoen dollar, tegenover 851 miljoen dollar in 2021.
- De vrije kasstroom daalde dienovereenkomstig van 682 miljoen dollar tot 273 miljoen dollar eind 2022.
De daling van de operationele en vrije kasstromen was het gevolg van de transformatie van het bedrijfsmodel, waardoor het werkkapitaal afnam. Volgens het managementplan gaat het bedrijf in 2023 de kapitaaluitgaven verhogen, wat zou leiden tot een daling van de vrije kasstroom tot 350 miljoen dollar.
Het bedrijf heeft een gezonde balans:
- De totale schuld bedraagt 1,3 miljard dollar.
- Kasequivalenten zijn goed voor 427 miljoen dollar.
- De nettoschuld bedraagt 848 miljoen dollar, of 1,1x EBITDA voor 2022 (Netto/EBITDA - 1,13x).
- De rentedekkingsratio bedraagt 7,97x.
Dit niveau van hefboomwerking wijst op de financiële stabiliteit van de onderneming. Om uit de L Brands-holding te stappen, moest VS een lening aangaan om zijn eigen aandelen terug te kopen. Niettemin heeft de nieuwe schuldenlast de financiële stabiliteit van het bedrijf niet aangetast. Vermeldenswaard is ook de toename van de voorraden en een daling van hun omzet in 2022, die de stelling van het management over een verminderd winkelverkeer bevestigt.
Waardering Victoria's Secret groeiaandelen
Victoria's Secret wordt momenteel verhandeld tegen een korting op het sectorgemiddelde: EV/Sales - 0,56x, EV/EBITDA - 4,72x, P/E - 8,16x, Fwd P/E - 6,37x. De verwachtingen van analisten, inclusief de onze, wijzen op een stijging van het nettoresultaat van het bedrijf tegen eind 2023, dus de Forward P/E is lager dan de huidige P/E, wat erop wijst dat het aandeel ondergewaardeerd is.
Het gemiddelde koersdoel van de top-5 investeringsbanken van Wall Street is $49,1 per aandeel. Volgens onze consensusraming is het bedrijf ondergewaardeerd op een industriegemiddelde multiple van EV/EBITDA; de reële marktwaarde van het aandeel is $46,5, wat een opwaarts potentieel van 39% impliceert.
Belangrijkste risico's Victoria's Secret aandelen kopen
- De daling van de resultaten in 2022. In 2021 boekte VS een aanzienlijke groei van de nettowinst (0,6 miljard dollar in 2021 tegenover 0,9 miljard dollar verlies in 2019), maar in 2022 was er een terugval: de nettowinst bedroeg 0,35 miljard dollar. We kunnen er momenteel dus niet zeker van zijn dat de groei in 2021 te danken was aan veranderingen binnen het bedrijf, en niet aan het herstel van de vraag na de pandemie van het coronavirus.
- Beperkt opwaarts potentieel op de VS-markt. Vóór de overname van Adore Me had VS 21% van de Amerikaanse ondergoedmarkt in handen, en dat aandeel is na de overname nog toegenomen. Door zijn aanzienlijke aanwezigheid op de VS-markt heeft VS een beperkt groeipotentieel in dit geografische segment, hoewel de VS-markt een van de grootste en duidelijkste is voor de onderneming.
- Grote concurrentie op buitenlandse markten. VS zal de marketinguitgaven hoog moeten houden om de zichtbaarheid van het merk buiten de VS te vergroten. Tegelijkertijd kunnen lokale merken in China en ontwikkelingslanden hun klanten lagere prijzen bieden dan VS. De onderneming kan ook onvoldoende solvabele vraag vinden in haar doelmarkten.
En, wat denk jij? Victoria’s Secret aandelen kopen of niet? Wat is jouw analyse en jouw koersverwachting? Laat het ons weten!
Disclaimer: beleggingen in effecten en andere financiële instrumenten houden altijd het risico van verlies van uw kapitaal in. De prognoses en prestaties uit het verleden zijn geen betrouwbare indicatoren voor toekomstige prestaties. Het is essentieel dat u uw eigen analyse uitvoert voordat u een belegging doet. Indien nodig dient u zorgvuldig onafhankelijk beleggingsadvies in te winnen bij een erkende professional. Het kopen van aandelen tegen IPO-prijzen kan extra beperkingen met zich meebrengen. Alle content en afbeeldingen zijn van Freedom24. Dit artikel bevat op geen enkele wijze koopadvies.