Sandbox Metaverse Review: Wel/Niet Investeren in Sandbox?
Happy Investors
Beleggen in Crypto
05/30/2022
7 min

05/30/2022
7 min

Wel of niet investeren in Sandbox? Deze vraag staat centraal in onze Sandbox Metaverse review. We beginnen de review met een overzicht van Sandbox. Waarom is het populair? Wat zijn de mogelijkheden voor beleggen? Vervolgens bekijken we redenen voor wel/niet investeren in Sandbox als een “metaverse play”. Laten we direct beginnen met de review!

Let op: Sandbox is een cryptoproject. Crypto beleggen is niet voor beginners. Er zijn hoge risico’s en het valt ons inziens niet onder beleggen maar speculeren. Dit is een wezenlijk verschil. Wij investeren in de beste aandelen op basis van financiële en fundamentele analyse. Bij cryptomunten zijn dergelijke analyses niet mogelijk, en derhalve is het zeer moeilijk te bepalen of een cryptomunt zal stijgen of dalen in de toekomst.

Inhoudsopgave

Sandbox Review: een metaverse spel voor beleggers?

sandbox-metaverse-review

The Sandbox, gebouwd op Ethereum blockchain, is snel een prominente speler aan het worden in het metaverse ecosysteem. De "metaverse" is een virtuele wereld die vele andere virtuele werelden bevat. Sandbox Metaverse stelt gebruikers in staat om hun eigen unieke virtuele realiteitswerelden te creëren en deze in real-time met anderen te delen. Beleggen in metaverse is een populair item op dit moment. Men moet zich er echter van bewust zijn dat kopen tijdens een hype geen verstandige zet is.

Een korte review

Een korte review van Sandbox Metaverse is dit: als gebruiker kan je inloggen in de virtuele wereld en deelnemen aan rollenspellen, creëren, bezitten, regeren en verdienen aan spelvaardigheden door middel van de cryptotoken op het platform genaamd SAND. Alles wat gemaakt wordt in Sandbox Metaverse wordt weergegeven op stukken land genaamd LAND. Spelers kunnen dit land gebruiken om te bouwen en te ontwikkelen, of om te verkopen (met winst).

De kern van de Sandbox wordt opgebouwd door de gebruikers. GameMaker, VoxEdit, en Marktplaats drijven de Sandbox aan. Met VoxEdit kunnen spelers 3D objecten ontwerpen, genaamd ASSETS. ASSETS kunnen avatars, karakters, wapens en zelfs digitale kunst bevatten. Deze ASSETS gebruiken de nieuwere ERC-1155 token standaard, wat ze uniek maakt. Met GameMaker kunnen deze assets op stukken land (LANDs) worden geplaatst en in de gameplay worden opgenomen.

Alle gemaakte assets kunnen vervolgens worden geëxporteerd naar de Marketplace om te worden verkocht of verhandeld als NFTs. NFT's, niet-fungibele tokens, zijn digitale items die kunnen worden verhandeld op gedecentraliseerde marktplaatsen, met rechten gebonden aan makers en bewijs van eigendom.

In de kern is Sandbox Metaverse gebaseerd op het mobiele spel Sandbox, dat door Apple eens werd erkend als het spel van het jaar. Het spel biedt makers de mogelijkheid om geld te verdienen met hun werk of door het verzamelen van grondstoffen, beloningen en tokens. Daarnaast is er een beurzensysteem genaamd de Foundation voor alle makers. Hoewel het Sandbox spel zich nog in de open beta fase bevindt, heeft het al 15 spelprojecten gefinancierd, en er zullen er snel meer volgen.

In een notendop biedt de Metaverse van Sandbox interessante ontwikkelingen voor spelers én beleggers. Potentiële winsten zijn volledig berust op vraag- en aanbod. Dit verhoogt het risico aanzienlijk, maar dat wilt niet zeggen dat er geen kansen liggen.

gratis-cursus-beleggen

Waarom investeren in Sandbox Coin?

investeren-in-sandbox

Op dit moment behoren cryptocurrencies en de metaverse tot de nieuwe crypto met potentie. Sandbox combineert ze allebei. Het is een van de eerste play-to-earn game die het potentieel van een virtuele wereld laat zien.

In het afgelopen jaar is Sandbox (SAND) enorm in waarde gestegen tot wel 11.000%. De toegenomen interesse in de metaverse kan de waardering verder doen stijgen, maar dat is zeer onzeker. Hoewel het spel concurrentie ondervindt van Enjin en Decentraland, heeft het al een aantal high-profile partners, waaronder Atari, Adidas, en Snoop Dogg.

De Sand Token is een ERC-20 utility token dat de Sandbox Metaverse voedt. Als belegger kan je investeren in SAND als cryptomunt. In dit geval speculeer je op toekomstige prijsstijging dankzij een toename van vraag. De vraag neemt toe indien meerdere investeerders de munt opkopen en/of er veel nieuwe spelers bijkomen (die de munt binnen het spel gebruiken).

300x250

Een tweede manier om te investeren in Sandbox is het opkopen van land. Dit is het principe van real estate metaverse, waarbij je virtueel vastgoed koopt net als bij Decentraland. In dit geval speculeer je op toenemende vraag naar bepaalde landstukken. Dit werkt hetzelfde als met beleggen in vastgoed. Sommige locaties zijn populair en kennen een hoge prijs. Andere locaties kennen een lage prijs en kunnen in de toekomst mogelijk meer waard zijn.

Een derde reden tot investeren in Sandbox Metaverse is omwille de verschillende veelbelovende projecten in de Sandbox. Dergelijke projecten kunnen de vraag op termijn verhogen, wat de prijs kan opdrijven.

Let op dat wij niet aanbevelen om in Sandbox te investeren. Het is speculatie met een hoge mate van risico. Het kan winstgevend zijn, maar ook leiden tot enorm veel verlies. Als wij een tip mogen geven, is het om te leren hoe je succesvol kan beleggen. Neem geen onnodige risico’s. Laat geld voor je werken met rendement op de lange termijn.

cursus-beleggen-aandelen

Waarom niet investeren in Sandbox munten?

Er zijn een aantal redenen waarom je niet zou willen investeren in Sandbox (munten). Het is cruciaal om te begrijpen dat de Sandbox Metaverse volledig afhankelijk is van haar gaming gemeenschap. De groei van het token hangt af van het succes van de Sandbox. De prijs van SAND zal na verloop van tijd waarschijnlijk kelderen als het spel er niet in slaagt gebruikers en investeerders aan te trekken. In dit perspectief kan je Sandbox vergelijken met een groeiaandeel: als de toekomstige groei afzwakt, dan is de toekomstige waarde van SAND ook minder waard. Bij groeiaandelen kunnen we echter analyses uitvoeren op basis van intrinsieke waarde (en dergelijke). Bij de cryptomunt SAND is dit niet mogelijk, dus het is onzeker wat de werkelijke waarde van deze munt is. En dat betekent risico.

Sandbox Coin is, net als de meeste altcoins, een uiterst riskante investering. Investeren in Sand is echter bijzonder riskant omdat het gebruik ervan beperkt is tot het spel. Bovendien kunnen alleen degenen die deelnemen aan het spel het gebruiken. Het publiek is dus beperkt.

Bovendien is er geen intrinsieke waarde in Sandbox-munten. Het geld dat je in Sandbox coin stopt vertegenwoordigt geen “echte” diensten of producten. Je kan het dus niet gebruiken om dingen te kopen buiten de Sandbox metaverse.

Een ander punt van zorg met betrekking tot Sand is het potentieel voor toekomstige prijsstijging. De waarde van SAND is al meer dan 11000% gestegen. Zo’n bizarre stijging leidt tot verhoogd risico. Zo is 2022 geen goed jaar voor de metaverse token, aangezien de koers met meer dan 50 procent is gedaald. In praktijk is het zo dat hoe hoger de koers, hoe groter het neerwaarts potentieel. En omdat de intrinsieke waarde niet te berekenen is, betekent dit aanzienlijk hoog risico.

Volgens critici kan veel van de hype rond alles wat crypto is worden toegeschreven aan marketing buzzwords in plaats van de echte realiteit. Het is meestal niet verstandig om in te stappen tijdens een hype.

periodiek-beleggen

Hoe beleggen in Sandbox?

Beleggen in Sandbox kan op twee manieren. De meest toegankelijke wijze is door het kopen van SAND. Dit is de cryptomunt (token). Je kan de munt op korte termijn handelen, of investeren voor een lange termijn. Het kopen gebeurt via crypto brokers.

Een tweede manier is het kopen van land binnen The Sandbox. Zoals aangegeven is dit een soort virtueel vastgoed. Meestal is dit soort investering een lange termijn aangelegenheid.

Als alternatief kan je ook registreren als een Creator of Artist voor The Sandbox. Dat is misschien nog wel de beste optie tot investeren in Sandbox. Ondanks de ongelooflijke hype rond Metaverses, is er nog ruimte voor groei in de makerseconomie. Door middel van het Creator Fund en GameMaker Fund, biedt The Sandbox financiële incentives voor zowel artiesten als spelontwikkelaars om mee te doen.

Wil je Sandbox kopen? Dit kan via verschillende platformen, waaronder het Nederlandse platform Bitvavo. Via deze affiliate link krijg je de eerste transactiekosten gratis.

Conclusie over onze Sandbox Review als een Metaverse spel

The Sandbox lijkt een van de meest succesvolle metaverse project te zijn met actieve samenwerkingen en periodieke evenementen. Het is een interessant spel voor de Metaverse. Gamers hebben er kennelijk ook behoefte aan. De populariteit is in de afgelopen jaren sterk toegenomen.

Uit onze Sandbox review blijkt echter wel dat het immense risico’s kent voor beleggers. Sterker nog, wij raden sterk af om te investeren in Sandbox. Lopen we hierdoor potentieel rendement mis? Wellicht wel. Het kopen van landstukken binnen deze metaverse kan lucratief zijn. Ook de cryptomunt kan in waarde stijgen, indien we kopen in een groot dal. Dit is echter allemaal onzeker.

Wij zijn beleggers. Het liefst voor de lange termijn. Als belegger wil je enige mate van zekerheid. Je wilt risico nemen in de verwachting winst te kunnen maken. Eerlijkheidshalve hebben we geen enkel idee wat de intrinsieke waarde van SAND is. Laat staan wat de waarde van haar “land” is. Indien de vraag (van spelers of investeerders) afneemt, dan stort het in elkaar. Maar dit geldt natuurlijk voor alle type investeringen.